رازهای ناخن‌ها و ارتباط آن با سلامتی

ناخن‌های موج‌دار

اگر سطح ناخن نازک باشد، ممکن است نشانه اوليه پسوريازيس يا آرتروز التهابي باشد. تغییر رنگ ناخن رایج است،پوست زیر ناخن می‌تواند قرمز مایل به قهوه‌ای نیز باشد.آیا می‌دانستید که ناخن‌های شما بسیار مهم تلقی می‌شود؟بعد از خواندن این مقاله به جرات می‌توان گفت،نگاهی به ناخن‌های خودخواهید انداخت.راز بزرگی در ناخن‌های ما وجود دارد که بر اساس شکل ظاهری ناخن‌ها می‌توان سلامتی فردی شمارا تشخیص داد.شاید در ابتدا امری باورنکردنی باشد اما این ازنظر علمی ثابت‌شده است.در این مقاله در ابتدا با آناتومی ناخن آشنا خواهیم شد سپس ارتباط ناخن با سلامتی را بررسی خواهیم کرد.

آناتومی ناخن‌ها

ناخن‌های شما از کراتین ساخته می‌شوند، همان نوعی پروتئین که در موهای شما نیز به چشم می‌خورد. هر ناخن عمدتاً از چند بخش تشکیل‌شده است که هرکدام نقش مهمی در سلامت و رشد انسان ایفا می‌کنند.

سطح‌رویی ناخن

همان بخشی که بر روی انگشتان شما قابل‌مشاهده است

بخش زیری ناخن

که این بخش باعث ایجاد رنگ‌دانه‌ی صورتی در ناخن شما می‌گردد.

بخش ماتریس ناخن

این بخش کوتیکول در پایه ناخن است. سلول‌های ماتریکس ناخن را تولید می‌کنند. اگر ماتریس آسیب‌دیده باشد، ناخن شما آسیب می‌بیند و یا حتی ممکن است به‌طور کامل از بین برود.

لانولای ناخن

 این بخشی از ماتریس است که نیمه ماه شکل در پایین ناخن شمارا تشکیل می‌دهد.

کوتیکول: این برابر پوست، ساخته‌شده از سلول‌های مرده، مواد خارجی مانند باکتری‌ها است.

ناخن

این لبه پوست در اطراف ناخن را گویند.حال وقت آن رسیده است ک هبه انواع ظاهرهای ناخن‌ها و ارتباط آن با سلامتی هر فرد بپردازید.

ناخن های کمرنگ

ناخن‌های کم‌رنگ

 اگر دارای ناخن‌های کم‌رنگ هستید،این ناخن‌های نشانه‌ی برخی از بیماری‌هاست

- کم‌خونی

- نارسایی قلب

- بیماری کبد

- سوءتغذیه

ناخن‌های سفید

ناخن‌های سفید

اگر ناخن‌ها عمدتاً سفید بارگه‌های تیره‌تر باشند، این می‌تواند مشکلات کبدی مانند هپاتیت را نشان دهد. در این تصویر، می‌توانید ببینید که انگشتان نیز دچار زردی شده‌اند ، نشانه دیگری از مشکلات کبدی است

ناخن های زرد

ناخن های زرد رنگ

وقتی در اینه به دستان خود نگاه می کنید و با زردی دستان خود روبرو می شوید،نشاندهنده ی عفونت قارچی است که که به میزان زردی شدت عفونت مشخص می گردد.بیماری هایی هچون تیروئید و ریه از جمله بیماری های ناشی از زردی رنگ ناخن به شمار می آید.

ناخن صاف

ناخن صاف

ناخن بارنگ سایه‌ای نمی‌تواند اکسیژن کافی در آن بخش را به نقاط دیگر برساند. این می‌تواند مشکل ریه، مانند آمفیزم را نشان دهد. برخی از مشکلات قلب را می‌توان به ناخن‌های آبی مرتبط دانست.

ناخن های موج دار

ناخن‌های موج‌دار

اگر سطح ناخن نازک باشد، ممکن است نشانه اوليه پسوريازيس يا آرتروز التهابي باشد. تغییر رنگ ناخن رایج است،پوست زیر ناخن می‌تواند قرمز مایل به قهوه‌ای نیز باشد.

ناخن‌های خراب یا پله‌ای

ناخن‌های خراب یا پله‌ای

ناخن‌های خشک و شکننده که اغلب شکسته شده‌اند.این ناخن‌ها با بیماری تیروئید مرتبط هستند. ترک خوردن یا پله‌ای شدن بارنگ زرد به‌احتمال‌زیاد به علت عفونت قارچی ایجاد می‌شود.

ناخن‌های پف‌دار

ناخن‌های پف‌دار

اگر پوست اطراف ناخن ظاهر قرمز و پف‌کرده باشد، این به معنای التهاب ناخن است. ممکن است نتیجه لوپوس یا اختلال بافت باشد. عفونت همچنین می‌تواند باعث ایجاد قرمزی و التهاب در ناخن گردد.

ناخن‌های دارای خطوط سیاه

ناخن‌های دارای خطوط سیاه

خطوط سیاه زیر ناخن نشانه ی خطرناک ترین نوع بیماری ها،یعنی سرطان است و باید در صورت بروز این حالت برروی ناخن ، حتما

به پزشک مراجعه بفرمایید.

ناخن‌های ساییده شده

ناخن‌های ساییده شده

ساییده شدن ناخن‌ها نشان دهند ه ی داشتن استرس بالای کاری یا عوامل دیگری است که ثبات رفتاری فرد را دچار اختلال می کند.این نوع ظاهر ساییدگی یا خوردی بخش روی ناخن ، قابل برطرف شدن است.

ناخن‌ها فقط نشانه‌های بیماری

ناخن‌ها فقط نشانه‌های بیماری

اگرچه تغییرات ناخن همراه با بسیاری از شرایط، مرتبط با سلامتی هستند.اما قطعیت صددرصدی به شمار نمی‌آیند.همه افراد با ناخن‌های سفید لزوماً دارای هپاتیت نیستند اما بهتر است در صورت نشانه‌هایی که در ناخن‌های شما پدیدار می‌شود به پزشک مراجعه فرمایید تا بتوان از هرگونه بیماری جلوگیری کرد.

چندراه برای مراقبت از ناخن‌ها

رژیم غذایی

تا زمانی که یک رژیم غذایی سالم و متنوع را رعایت نکنید، سلامت ناخن شما تضمین شدنی نخواهد بود.ویتامین‌هایی که باعث تقویت  ناخن‌ها خواهد شد،برای داشتن ناخن‌هایی سالم حائز اهمیت است.

تمیز کردن ناخن

را برای مراقبت از ناخن بهتر است از تمیز کردن ناخن خود اجتناب نکنید ، مخصوصاً برای خانم‌ها که می‌تواند به علت ظریف بودن پوست نیاز به تمیزی و مراقبت بیشتر دارد.

مرطوب نگه‌داشتن ناخن

به‌عنوان بخشی از مراقبت ناخن به‌طور منظم برای حفظ ناخن‌های سالم، مرطوب نگه‌داشتن  توصیه می‌شود. کرم‌های مرطوب‌کننده که از عفونت‌هایی همچون قرمزی، درد، تورم در پوست شما جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از برخورد در فضاهای مختلف

جلوگیری از کشیده شدن برروس اجسام در فضاهای مختلف باعث سالم ماندن ناخن شما می گردد و بهتر است درصورت حضور در فضاهای مختلف از هرگونه برخورد جلوگیری کنید و مراقب ناخن های خود باشید.

از خوردن ناخن ها اجتناب کنید

درسنین کودکی بین بچه ها خوردن ناخن بسیار مرسوم است ، این امر باعث آسیب به ناخن و ایجاد عفونت می گردد و بهتر است که از خوردن ناخن ها اجتناب کرد تا به بیماری مبتلا نگردید.امروزه در بزرگسالان نیز این عادت اشتباه رواج پیدا کرده که باید از آن درجهت داشتن جسم و ناخنی سالم،دوری کرد.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...