خواص میوه ها و سبزیجات زردرنگ

دنیای رنگارنگ میوه ها و سبزیجات همواره پیام آور سلامتی و شادابی و  فواید بیشماری است که با دقت در آن می توان به اهمیت استفاده از این گروه مواد غذایی در وعده های غذایی پی برد. از منظر پزشکی و سلامت، یک رژیم غذایی سالم باید تمامی احتیاجات تغذیه ای بدن را تامین کند تا سطح سلامت فرد به طور پیوسته ارتقا یافته و احتمال ابتلا به انواع بیماری ها کاهش یابد. نبود یا کمبود مصرف مقادیر لازم میوه ها و سبزیجات در طول دوران زندگی، علاوه بر افزایش عوامل خطرآفرین مانند امراض و بیماری ها سبب تاثیرات منفی گوناگون و انواع ناتوانی های بدنی می شود. به همین دلیل یک رژیم غذایی سالم باید در سبد مصرفی خود میزان کافی و مناسبی از میوه ها و سبزیجات سالم را در بر داشته باشد. انواع میوه ها و سبزیجات در حوزه پزشکی و سلامت هم از نظر مواد غذایی و هم از جنبه دارویی و درمانی حائز اهمیت است.

میوه ها و سبزیجات زردرنگ

همان طور که می دانیم گروه میوه ها و سبزیجات از تنوع بالایی برخوردار بوده و خواص متعددی دارند. یکی از مواردی که در دسته بندی این خوراکی های پرفایده مورد توجه قرار می گیرد، تقسیم بندی آنها بر اساس رنگ است. میوه ها و سبزیجات طیف پرشماری از رنگ های جذاب و دیدنی را دارا بوده و هر یک با توجه به رنگ مختص خود حاوی ویتامین ها و مواد مغذی متنوعی هستند که وجود آنها در جهت سلامت انسان ضروری است. در این بین، میوه ها و سبزیجات زردرنگ با برخورداری از رنگی شادی بخش، زنده و اشتهاآور دوستداران زیادی را به خود اختصاص می دهند.

فواید میوه ها و سبزیجات زردرنگ

از خواص مهم این خوردنی های زیبا و خوش رنگ، تصفیه کلیه ها و روده ها و کبد است. این دسته از میوه ها و سبزیجات همچنین در درمان بیماری های معده و فشار خون و عوارض ریوی نقش پر رنگی داشته و به تقویت غدد لنفاوی قلب کمک می کنند. از دیگر خصوصیات آنها سطح بالای انرژی زایی و تحریک کنندگی اعصاب است.

موز

موز یکی از پرطرفدارترین میوه هاست که به علت برخورداری از مواد معدنی و خواص بسیار زیاد، از قدیم الایام در علم پزشکی و بالاخص طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

موز به علت داشتن پتاسیم فراوان، خاصیت ضد سرطانی بالایی دارد و آهن زیاد موجود در آن از این جهت که سبب تولید هموگلوبین در خون می شود در رفع کم خونی موثر است. موز دارای ویتامین B12 ، B6 و منیزیم بوده و فیبر زیاد آن یاری گر عملکرد بهتر روده هاست.

خواص میوه زرد

سیب زرد

سیب زرد منبع ارزشمندی از کربوهیدرات، کاروتن، پروتئین، فیبر، منیزیم، آهن، فسفر، ویتامین A، پتاسیم، چربی، زینک و مواد معدنی به حساب می آید. سیب زرد انرژی ساز بوده، روده ها را تقویت و ضد عفونی می کند. این میوه پر خاصیت برای سنگ کلیه و رفع یبوست سودمند است و می تواند به تنظیم قند خون و جلوگیری از تکرر ادرار در افراد دیابتی کمک شایانی نماید.

آلوی زرد

آلوی زرد که به طلای تابستان نیز شهرت دارد از جمله خوش طعم ترین میوه هاست. آلوی زرد از غنی ترین منابع ویتامین A و ویتامین C بوده و میزان کم کالری آن به کاهش وزن کمک می کند. ویتامین A موجود در آن سبب خاصیت ضد پیری گشته و در سلامت قوه بینایی موثر است. آلو با داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان ها محافظ خوبی در برابر ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا است. فیبری که در آلوی زرد وجود دارد کاهش دهنده کلسترول بد خون و در نتیجه ضامن سلامتی قلب می باشد.

به

میوه به دارای مقادیر زیادی پتاسیم، فیبر غذایی، ویتامین A ، B، Cو قند است. به، تقویت کننده قلب، معده و کبد و رفع کننده زخم معده است. اشتهاآور، ادرارآور و کمک کننده به هضم غذا بوده و در درمان ورم معده و از بین رفتن افسردگی سودمند می باشد. دانه های لعابدار به نیز دوا و مسکن خوبی برای سرفه و گرفتگی صداست.

خاصیت میوه های زرد رنگ

فلفل دلمه ای زردرنگ

فلفل دلمه ای زرد غنی از ویتامین C و بتاکاروتن و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی ضد التهاب می باشد. فیبر بالای فلفل دلمه ای هضم غذا را آسان کرده و یبوست را رفع می کند. ویتامین B6 موجود در فلفل دلمه ای زرد با افزایش سطح هورمون شادی آور، در درمان اختلالات افسردگی و استرس و اضطراب تاثیر گذاشته و آهن و فولات موجود در آن دشمن کم خونی و فقر آهن است.

انبه

انبه از میوه های گرمسیری و خاستگاه آن آسیای جنوب شرقی از جمله کشورهای هند و پاکستان و بنگلادش است. انبه حاوی ویتامین های B6 ، C، A، اسید فولیک، پتاسیم، آهن مواد مغذی و فیبر است. از نظر پزشکی انبه قند خون را تثبیت کرده و آن را کنترل می کند. ویتامین E موجود در انبه در افزایش میل جنسی و کمک به بهبود عملکرد بهتر هورمون های جنسی نقش تاثیرگذاری دارد. آنزیم های گوارشی که در انبه وجود دارد باعث هضم بهتر غذا و تجزیه پروتئین ها می شود. انبه همچنین دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و در بهبود حافظه، سلامت قوه بینایی و رفع کم خونی موثر است.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...