آشنایی با سرطان پوست و راه‌های پیشگیری از آن

یکی از نگرانی‌های عموم مردم در زمینه‌ی پزشکی و سلامت مبتلا شدن به سرطان است. به همین دلیل کسب آگاهی از انواع سرطان‌ها و راه‌های پیشگیری از آن‌ها، کمک مؤثری به مقابله‌ی بهتر با این نوع بیماری‌ها می‌کند. سرطان پوست یکی از سرطان‌های شایع است که هرچه سریع‌تر تشخیص داده شود به روند درمان یاری بیشتری می‌رساند. در اینجا به سرطان پوست می‌پردازیم و راه‌های پیشگیری از آن را که در حوزه پزشکی و سلامت جای می‌گیرد بررسی می‌کنیم. ‌

آشنایی با انواع سرطان پوست

سرطان پوست ( Skin Cancer ) همانطور که از نامش پیداست مربوط به پوست است و در پوست رشد می‌کند. سرطان پوست، در هر پوست با هر رنگی اتفاق می‌افتد اما در پوست‌های روشن و سفیدتر شایع‌تر است.

 اصلی‌ترین نوع سرطان‌های پوست، سه نوع سرطان هستند که در ادامه ذکر می‌شود.

سرطان سلول پایه‌ای یا بازال ( basal-cell skin cancer )

این نوع سرطان که شایع‌ترین نوع سرطان پوست است، کم‌ترین آمار مرگ بیمار را دارد و قابل درمان است. سرطان پوست سلول پایه‌ای بر روی سر، گردن و شانه‌ها رشد می‌کند. علت این بیماری قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. درمان این نوع سرطان تا جایی پیش می‌رود که حتی ضایعه‌ای از این بیماری بر روی پوست باقی نمی‌ماند. پس این نوع سرطان قابل پیشگیری و درمان است، تنها باید توصیه‌هایی را که در زمینه‌ی پزشکی و سلامت برای مراقبت از پوست انجام می‌شود جدی بگیرید.

کارسینوم سلول سنگ‌فرشی ( Squamous-cell skin cancer )

این نوع سرطان پوست با قرمزی، پوسته پوسته شدن و ضخیم‌تر شدن ضایعه‌های روی پوست همراه است. اگر سرطان سلول پایه‌ای درمان نشود منجر به سرطان سلول سنگ‌فرشی می‌شود. در این نوع سرطان پوست ممکن است ضایعات پوستی دچار خون‌ریزی شوند. سرطان سلول سنگفرشی، به عنوان دومین نوع سرطان شایع پوست شناخته می‌شود که از سرطان سلول پایه‌ای خطرناکتر است، اما نه به اندازه‌ی ملانوم.

ملانوم (Melanoma )، خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست

سرطان پوست از نوع ملانوم نادر است اما اگر اتفاق بیفتد بیشترین خطر را در میان انواع سرطان پوست دارد. ملانوم یک سرطان بدخیم است که می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن سرایت کند. رنگ اکثر ملانوم‌ها طیف قهوه‌ای تیره تا سیاه را تشکیل می‌دهد، اما شمار اندکی از آن‌ها به رنگ صورتی هم دیده می‌شود. از نشانه‌های اصلی ملانوم بدخیم، تغییر اندازه، شکل، رنگ و قطر خال‌های بدن است. از دیگر نشانه‌های ملانوم، درد، خونریزی، خارش خال‌ها و قرمز شدن اطراف خال است. علت ایجاد این نوع سرطان دقیقا مشخص نیست و حتی در قسمت‌هایی از بدن که در معرض تابش نور خورشید نیستند نیز ممکن است ایجاد شود.

یک روش ساده برای تشخیص ملانوم وجود این موارد است:

  • خال نامتقارن باشد
  • مرزهای خال قابل تشخیص نباشد و بی‌نظم و قاعده باشد
  • رنگ خال‌ها تغییر کند
  • قطر خال‌ها بیشتر از 6 میلی‌متر شود ( اندازه‌ی یک مداد پاک‌کن )
  • خال‌ها گسترش یابند

برای آنکه به این نوع سرطان بدخیم دچار نشوید به توصیه‌های پزشکی و سلامت با دقت عمل کنید.

راه‌های پیشگیری از سرطان پوست

راهنمایی‌هایی که از سوی پزشکان در زمینه‌ی پزشکی و سلامت انجام می‌شود راه‌گشای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها است. در اینجا برخی از راه‌های پیشگیری از سرطان پوست را گردآوری کرده‌ایم تا با عمل به این توصیه‌های پزشکی و سلامت گوهر گران‌بهای سلامتی را از دست ندهید. 

سرطان پوست به طور معمول در ناحیه‌هایی از بدن که در معرض تابش شدید نور آفتاب قرار می‌گیرند اتفاق می‌افتد. بنابراین دوری کردن از محل‌هایی که نور خورشید به طور مستقیم می‌تابد اهمیت زیادی در مبتلا نشدن به سرطان پوست دارد. استفاده از ضدآفتاب با SPF مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است.
اگر شغل شما ایجاب می‌کند که در زیر آفتاب حضور داشته باشید، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار برای پوشش سر و صورت، و پوشیدن لباس مناسب می‌تواند تا حدود زیادی از آسیب‌های احتمالی پیشگیری کند.
قرار گرفتن در معرض امواج فرابنفش منجر به سرطان سلول‌های سنگفرشی و همچنین ملانوم می‌شود. بنابراین بهتر است از دستگاه‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید و از قرار گرفتن در معرض چراغ‌هایی که از امواج مضر برای پوست تغذیه می‌کنند بپرهیزید.
یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با سرطان پوست، بررسی مرتب همه‌ی قسمت‌های بدن است. برای این امر می‌توانید در فاصله‌های زمانی مشخص، خال‌ها و ضایعات پوستی خود را بررسی کنید و از آن‌ها عکس بگیرید و با عکس‌های قبلی مقایسه کنید. هرگونه تغییر رنگ در بخش‌های مختلف پوست را جدی بگیرید. اگر نمی‌توانید قسمت‌هایی از بدن مانند سر و کمر را بررسی کنید از دیگران در این زمینه کمک بگیرید. این توصیه‌های پزشکی و سلامت را کاملا جدی بگیرید و هیچ قسمتی از پوست را از قلم نیندازید. از نرم‌افزارهای موبایلی نیز می‌توانید برای بررسی بدن خود کمک بگیرید تا با اطمینان بیشتری این فرایند پیشگیری را طی کنید.
اگر به تناسب شغل یا محل زندگی خود، به طور دائم در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستید، یا ضایعات پوستی دارید، باید توجه بسیار بیشتری برای پیشگیری از وقوع سرطان پوست داشته باشید.

    فراموش نکنید آنچه در اینجا مطرح شد فقط توصیه‌های عمومی پزشکی و سلامت در زمینه‌ی پیشگیری از سرطان پوست بود. برای دریافت دقیق‌ترین راهنمایی‌های پزشکی و سلامت که متناسب با بدن شما باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید و در صورت لزوم از یک متخصص پوست کمک بگیرید.

    گردآورنده : توپ تاپ

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...