وقتی بحران طلاق در پیش است چه باید کرد؟

در روند طلاق دو طرف باید با هوشیاری مراقب باشند وضع از آنچه هست، بدتر نشود. رفتارهای زیر باعث آشفتگی اوضاع و دشمنی بیشتر می شود:

الف) متأسفانه به محض این که پرونده در دادگاه مطرح می شود، زوج شروع به تضعیف یکدیگر می کنند. هر یک نزد فامیل و دوستان خویش آبروی طرف مقابل را می برد و برای تبرئه خود صدها عیب به دیگری نسبت می دهد. به این ترتیب ناخودآگاه از آنها طلب همدردی می کند و توقع دارد صحبت و حرف هایش را تصدیق کنند. چنین رفتاری به هیچ وجه پسندیده نیست. چه بسا برخی بستگان ناآگاه با پشتیبانی غلط خویش آتش اختلاف را شعله ور کنند.

ب) در روند متارکه برخی از زوجین به دلیل پریشانی افکار و عصبانیت از خوردن دست می کشند و تا وقتی که از گرسنگی از پا نیفتند، به سراغ غذا نمی روند. این عمل باعث می شود قوای بدنی شان تحلیل رود و دچار ضعف جسمانی شوند. بدیهی است وقتی ضعف برآدمی غلبه کرد، فکرش درست کار نخواهد کرد. در حالی که سلامت فکری و جسمی زوج در روند طلاق نقش بسیار حساسی بازی می کند.

ج) زنان و مردانِ در حال متارکه دچار بیخوابی می شوند و می کوشند با قرص خواب آور رفع مشکل کنند. اما در واقع امر به دلیل مشغله زیاد ذهن، اثر تخدیری و تسکینی داروها کمتر می شود و انان دچار پریشانی بیشتر و افسردگی شدید می شوند. این گونه افراد باید با تلقین در خود آرامش ایجاد کنند و بکوشند به طور طبیعی  به خواب روند.

د) در بحران جدایی باید بیشتر به ورزش و دیگر تفریحات سالم پرداخت. زن و مرد نباید زندگی خویش را تمام شده تصور کنند . انزواطلبی، خود خوری و رکود احتمال شکست را بیشتر می کند. اما در مقابل ورزش و تحرک جسمی به روح سرزندگی و نشاط می بخشد و در نهایت موجب اخذ تصمیم های عاقلانه تری می شود.

هـ) زوج های در حال طلاق از معاشرت با دوستان و آشنایان خود داری می کنند. زیرا می ترسند به رازشان پی برده شود. در نتیجه از همه گریزان می شوند. در حالی که مهربانی و شفقت یک دوست عاقل می تواند احساس امنیت بیشتری پدید آورد. احتمالاً چنین دوستی راهنمای خوبی هم می تواند باشد.

و) زنان و مردان طی دوره جدایی از مشورت با اشخاص خبره و نیز مشاوران خانواده طفره می روند. درحالی که مشورت با یک کارشناس ممکن است بسیار سودمند باشد. همه مشاجره ها و دعاوی خانوادگی لزوماً نباید و به متارکه بینجامد. چه بسا نظر  و رهنموده مشاوری خبره برخی مسائل را حل کند و با آشتی دادن زوج راه طلاق را ببندد. در ضمن مشورت با کارشناسان اعث می شود اگر متارکه ای صورت گرفت، بعدها زن و مرد دچار احساس گناه نشوند. به واقع فردا احساس ندامت اگر با کسی مشورت می کردند و راهنمایی می داشتند، شاید از هم جدا نمی شدند.

نویسنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...