همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید

هر فرد شرایطی متفاوت ، با افراد دیگر دارد؛ ظرفیت ها، قابلیت ها و توانایی های افراد یکسان نیست؛ از این رو ، نم یتوانیم، از همگان انتظاری یکسان داشته باشیم. شوهر ، نباید همسر خود را با زن های دیگر مقایسه کند و آنچه، زن های دیگر انجام می دهند، از همسر خود مطالبه نماید ااگر زن، در برآوردن برخی خواسته های مرد ناتوان است، این نباید موجب آزردگی مرد یا کاهش علاقه و محبت او به زن شود، یا اختلاف و درگیری به وجود آورد. گاه دیده می شود، مردی پیوسته در حضور همسر خود آشپزی خیاطی یا خانه داری زنان دیگر را ستایش می کند. این کار به ویژه اگر تکرار شود، در نظر زن، سرزنش یا تحقیر تلقّی می شود و اگر از حدّ متعارف بگذرد، موجب دلخوری، کینه و دشمنی می گردد. برخی ، پا را از این نیز فراتر می گذارند و این کار را وسیله ای مناسب، برای تحریک و تشویق او برای یاد گرفتن برخی هنرها، یا دقّت در انجام بعضی وظایف می دانند. به طور معمول، این شیوه، بیش از این که سازنده باشد، مخرّب است و موجب تضعیف روابط و ایجاد دلخوری و آزردگی زن می شود. در اصل مقایسه افراد با یکدیگر کار درستی نیست و موجب پیدایش عوارض نامطلوب می شود. در صورتی که لازم باشد، مقایسه ای میان یک فرد با افراد دیگر صورت بگیرد، باید بسیار دقت شود که، نخست، تفاوت های فردی نادیده انگاشته نشود و انتظارهای غیر واقع بینانه در کسی ایجاد نکند؛ دوم، این کار طوری انجام شود که موجب تحقیر و توهین کسی نشود و درشت نمایی امتیازات دیگران اثبات بی کفایتی شخصی دیگر را در پی نداشته باشد.

زیاده روی در مقایسه همسر خود با زنان دیگر، ممکن است عوارض نابهنجار در پی داشته باشد که یکی از آن ها ایجاد حسّاسیت منفی و عقده روانی در همسر خود به زنان دیگر است. در این حالت، زن از این که شوهرش به زن دیگر که به طور معمول از بستگان و اطرافیان اوست توجه خاص دارد و به دییده تحسین به وی می نگرد تاخشنود است و احساس می کند، وجود آن زن وسیله ای برای انحراف توجه همسرش از اوست. این کار، مشکلات دیگری نیز در روابط اجتماعی خانواده وجود می آورد که گاه، به درگیری های دامنه دار منجر می شود.

واقع بینی

انتظارها و خواسته های ما از همسر حتی آنجا که مطابق با حقوق مشروع ماست باید، با توجه به واقعیت ها و امکانات موجود و به عبارت دیگر ، واقع بینانه باشد.واقع بینی،ویژگی بسیار مهم با ارزشی است که در همه امور، از جمله در زندگی زناشویی، نقش بسیار مهمّی دارد. انتظارهایی که به دور از واقع بینی است، توقّعات هو س آلودی است که در روابط انسانی مشکلات زیاد، به وجود می آورد. باید توجه داشت که ما همیشه نمی توانیم، واقعیت ها و امکانات را به دلخواه خود تغییر دهیم، بلکه ،باید با آنها بسازیم و برنامه ها وخواسته های خود را مطابق آنها طراحی کنیم. نخستین شرط موفقیت در زندگی، واقع بینی است. توجه به این نکته، برای بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا گاهی ،احساسات و عواطف تحریک شده، مجالی، برای واقع بینی باقی نمی گذارد و خواسته هایی به وجود می آورد که در احساس و عاطفه ریشه دارد و با میزان های عقلانی سنجیده نشده اند. این گونه خواسته ها، مشکلاتی در زندگی خانوادگی به وجود می آورد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...