شایع ترین امراض مقاربتی کدامند؟

امراض مقاربتی:

الف) سوزاک:

عامل بیماری سوزاک باکتری بنام نایسر یاگنوره کوک می باشد. بالاترین بروز را در مردها دارد اما بالاترین شیوع را در زنها دارد زیرا در خانم ها خیلی اوقات بدن علامت است و این بیماری به علت ویژگی های خاصی که میکروبش دارد خاص انسان است و مخزن دیگری غیر از انسان ندارد. در این بیماری در بسیاری از افراد حتی گاه در مردها هم گرفتاری بدون علامت می دهد. سوزاک سبب عفوفنت موضوعی دستگاه تناسلی و ادراری می شود. دوره کمون آن 7-2 روز است و لذا بلافاصله در ظرف 7-2 روز دچار علایم می شوند.

راه های انتقال:

  1. نزدیکیجنسی
  2. ازمادر به جنین
  3. از طریق شپش زهار

علایم بالینی:

  1. سوزش ادرار
  2. ترشح مایع چرکی زرد مایل به سبز
  3. التهاب و انسداد پیشابراه
  4. عفونت و التهاب بیضه ها

در خانم ها علایم بالینی بصورت ترشح مایع چرکی از مجرا کمتر دیده می شود و بیشتر بصورت سوزش ادرار است.این بیماری در خانم ها می تواند عوارضی مثل عفونت گردن رحم و لوله های فالوپ را سبب شود که با درد، تب، قاعدگی دردناک و در شدید هنگام نزدیکی همراه است و نیز سبب زایمان زودرس، التهاب بند ناف و کوری نوزاد می شود.

ارتباط سوزاک با ایدز مشخص است زیرا ویروس ایدز در فردی که دچار التهاب مجاری ادراری - تناسلی می باشد، راحت تر نفوذ می کند. به خوبی با پنی سیلین و سایر داروها درمان می شود و باید هر دو شریک جنسی درمان شوند.

ب) سیفلیس:

عامل بیماری سیفلیس یک نوع اسپیروکت بنام تروپونما پالیدوم است. مخزن اصلی آن انسان است. امروزه در غرب به علت افزایش همجنس بازی شیوع آن در مردها افزایش یافته است. ایدز در کسانی که سیفلیس دارند، احتمال انتقالش به علت زخم در ناحیه تناسلی بیشتر است. دوره کمون سیفلیس 90-10 روز است. اما متوسط 3 هفته می باشد. مهمترین راه انتقال تماس جنسی است.

سسلفیس سبب درگیری های پوست، مخاط، احشاء و دستگاه تناسلی می شود. سیفلیس 4 مرحله دارد:

  1. مرحله اول
  2. مرحله دوم
  3. مرحله نهفته
  4. مرحله سوم یا گرفتاری ویروس که 30% افراد وارد این مرحله می شوند که گرفتاری قلبی - عروقی، عصبی و ضایعه بنام گوم ایجاد می شود.

ضایعات پوستی سیفلیس در مرحله اول بصورت یک زخم با قاعده که قوام غضروفی دارد و منظره نسبتاً تمیز دارد و دردناک میست که بنام شانکر گویند و در آزمایش ترشحات آن ، تروپونم یافت می شود.

در مرحله ثانوی با ضایعات پوستی و مخاطی همراه است که بیشتر در روی پشت و بازو ها دیده می شود.ضایعات مخاطی مهم شامل: زخم های سطحی دهان و حلق و لکه های مخاطی است.

در مرحله نهفته فرد علایم بالینی ندارد اما فرد حاوی ترپونم است و می تواند انتقال دهد.

در مرحله سوم مهمترین ضایعه گوم نام دارد که بین 6 ماه تا چند سال می تواند ظهور کند و در همه جای بدن حتی در استخوان ، معده، مغز  و ... می تواند ایجاد شود و حاوی ترپونم نیست.

گرفتاری قلب و عروق و و گرفتاری عصبی از عوارض مهم مرحله سوم سیفلیس است.

مرحله اول و دوم و سیلفیس نهفته قابل درمان با پنی سیلین است اما مرحله سوم سیفلیس قابل درمان نیست.

در سیفلیس حاملگی اگر مادر قبل از هفته 16 حاملگی درمان شود.جنین بیمار نمی شود اما اگر درمان نشود سبب مرگ کودک در دوره نوزادی یا مرده به دنیا آمدن نوزاد و یا سیفلیس مادرزادی از عوارض این نوع سیفلیس است.

ج) ایدز:

در حال حاضر تقریباً 210000 نفر در آمریکا از بیماری جنسی ایدز کلاسیک رنج می برند. دست اندرکاران خدمات بهداشت ملی برآورد کرده اند که سالانه 54000 نفر از مبتلایان ایدز تلف خواهند شد. بیماری خطرناک دیگری که حاوی ویروس شبه ایدزی می باشد، گریبان بسیاری از بی بند و باریهای جنسی را خواهد گرفت. دو میلیون امریکایی دارای ویروس ایدز بوده که به نام ویروس HTV-3 خوانده می شود. 25% این اشخاص مبتلا به عوارض وابسته به ویروس ایدز خواهند شد.

از نشانه ای ایدز کلاسیک، تعریق شبانه ، تب، خستگی و احساس عمومی آن ، کاهش اشتها، کاهش وزن بدن بدلایل نامشخص و بزرگی بی قاعده تعدادی غدد لنفی می باشد.

آزمایش پوستی اشخاص مبتلا در رابطه با فعالیت مصونیت زایی منفی و نهایتاً یکنوع نادر سرطان عروق و خونی به نام کاپوسی بصورت زخم های ارغوانی شکل روی پوست بدن ظاهر می شود. این ضایعات و عوارض تنها در اشخاصی دیده می شود که فعالیت مصونیت زایی بدنشان مختل شده باشد. بیماری جنسی ایدز منحصر به شکل کلاسیک نمی شود.بلکه انواعی دارد که به ویروس اولیه وابستگی چشمگیری دارند. وقتی که ویروس ایدز به نخاع شوکی حمله می کند، اشخاص مبتلا دچار ضایعات مغزی و سیستم اعصابی می شوند.

در آفریقا 6% مردم مبتلا به ایدز بوده و کل قاره را دستخوش فراگیری این خطر مهلک ساخته اند. خلاصه آنکه در جوامع بی بند و باری جنسی، عوارض مقاربتی شیوع پیدا کرده و قسمت اعظم نیروهای مادی و انسانی را نابود کرده است. بنابراین، انسان باید آگاهی های مطلوب و لازم را کسب کرده و به مقابله با این عوارض خطرناک برخیزد. امراض مقابرتی متعددی وجود دارد که در اینجا به همین مقدار اکتفا می کنیم.

نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...