چرا رنگ برگها سبز است ؟

حتما متوجه شده اید که برگهای تازه روییده برخی از گیاهان قرمز ، نارنجی ، و یا سبز روشن است . آیا می دانید چرا رنگ این برگها با گذشت زمان سبز می شود ؟ همان طور که می دانید نور خورشید از هفت رنگ قرمز ، نارانجی ، زرد ، سبز، آبی ، نیلی و بنفش تشکیل شده است . رنگ هر جسم به این بستگی دارد که آن جسم کدام یک از این رنگها را جذب و کدام یک را منعکس می کند . برگ گیاهان دارای ذرات خاصی به نام رنگریزه است . کلروفیل نوعی رنگریزه است که برگها را به رنگ سبز در می آورد . ساهتمان کلروفیل به گونه ای است که وقتی خورشید بر آن می تابد ، تمام رنگها را جذب و فقط نور سبز را منعکس می کند . به همین جهت ما برگها را به رنگ سبز می بینیم

برگها رنگریزه های دیگری نیز دارند. کارتون یکی از آنهاست . این رنگریزه برگها را به رنگ زرد در می آورد . برگهای جدید برخی از گیاهان دارای رنگریزه ای به نام آنتوسیانین است . آنتوسیانین برگهای تازه روییده را به رنگ قرمز یا نارنجی در می آورد . تابش نور خورشید باعث می شود که بتدریج در این برگها ، کلروفیل و کارتون نیز ساخته می شود . به این ترتیب رنگ آنها پس از مدتی سبز می شود .برخی از گیاهان دارای چند رنگریزه اند . رنگ چنین برگهایی مخلوطی از چند رنگ است . برگهایی که هم کلورفیل و هم کارتون دارند ، سبز مایل به زردند . 

گیاهان انرژی مورد نیاز خود را از طریق عمل فتوسنتز به دست می آورند . این کار به کمک کلروفیل و در مجاورت نور خورشید بصورت می گیرد . کلروفیل انرژی خورشید را جذب می کند و به کمک آن ، طی یک فرایند پیچیده ، مواد الی می سازد . برخی از گیاهان همچون قارچ ها ، کلروفیل ندارند . این گایهان غذا و انرژی مورد نیاز خود را از سایر گیاهان تامین می کنند . چنین گیاهانی ، انگل نامیده می شوند. به این ترتیب می بینید که کلروفیل ، جزئی بسیار حیاتی برای گیاهان است . این ماده نه تنها برگ گیاهان را به رنگ سبز در می آورد ، بلکه غذا و انرزی مورد نیاز گیاهان را نیز می سازد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...