چرا قد برخی از مردم بسیار کوتاه است ؟

قد اکثر مردم ، طبیعی است ، ولی تعداد معدودی از افراد یا بسیار بلند قد و یا قوق العاده کوتاه قدند . به کسانی که قدشان بسیار کوتاه است ، کوتوله می گویند.آیا می دانید چرا برخی از افراد قد بسیار کوتاهی دارند ؟ رشد یک فرد به عوامل متعددی بستگی دارد. وراثت نقش مهمی در تعیین میزان قد ایفا می کند . کودکان والدین بلند قد اکثرا بلند قامت اند ، در حالی که فرزندان والدین کوتاه قد ، مثل خودشان قد کوتاهی دارند . قد اکثر مردان در برخی از قبایل آفریقایی حدود 200 سانتی متر است . پیگمه ها نیز در جنگلهای آفریقایی زندگی می کنند . قد مردمان این قبیله فقط حدود 130 سانتی متر است .تنها علت این اختلاف وراثت است.

بیماری نیز می تواند موجب کوتاهی قد شود . اندازه ی سر و تنه ی برخی از افراد کوتوله طبیعی است ، ولی دستها و پاهای آنها کوتاه است . این نوع کوتاهی قد در اثر نوعی بیماری غضروفی به وجود می آید . دو سر استخواهای دراز بدن (استخوانهای دست و پاها) در یک انسان سالم در سنین رشد به حالت غضروف است . به این غضروفها غضروفهای متصل می گویند

غضروفهای اتصال به طور مداوم استخوان می سازند و بر طول استخوان می افزایند . حال اگر عملکرد غضروفهای اتصال در اثر بیماری دچار اختلال شود ، استخوانهای دست و پا به میزان لازم رشد نخواهند کرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...