فیزیولوژی قاعدگی چیست؟

قاعدگی

هر تخمک بالغی که از تخمدان آزاد می شود، یک جنین بالقوه ای می باشد. اگر به وسیله یک اسپرم بارور گردد، حیات جدیدی شکل می گیرد. این تحول عمدتاً در رحم صورت می پذیرد. برای این منظور باید، جدارهای رحم دستخوش تغییر گشته تا بتواند موجود جدید را در خودش جای دهد. به محضی اینکه ، تخمکی بالغ می گردد، هورمون هایی به سوی رحم فرستاده می شود، تا در اثر تحریکات لازمه، تغییرات مناسب حاصل گشته و آمادگی پذیرش تخمک وارده را داشته باشد. جدارهای رحم، خون افزایش یافته را دریافت داشته و بدون وسیله متورم گشته و ضخیم می گردد. اگر تخم بارور شود، این دیواره ضخیم شده بزرگتر گشته و مکانی جهت لانه گزینی جنین ایجاد می کند. حال اگر تخمک بارور نگردد، نیازی به شکل گیری این بافت جدید نیست.

بواسطه تأثیرات هورمون های دیگر، تجزیه گشته و از بدن بیرون ریخته می شود.و همراه با ترشحات خروجی خونی و مخلط رحم، پدیده جریان خون قاعدگی را یبب می شود. بعبارت دیگر،خون قلعدگی نشاندهنده این مسئله است که تخمکی باور نشده است.

معمولاً شروع قاعدگی بین 13 تا 14 سالگی از سن 9 تا 17 سالگی نوسان داشته است. این بی نظمی های قاعدگی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد از جمله آنها اینکه: چگونگی آب و هوا، نوع نژاد، مسئله توراث، رژیم غذایی، شرایط غده ای و عوامل روانشناختی را می توان برشمرد.

فاصله متوسط زمانی بین اولین روز سیکل قاعدگی تا شروع قاعدگی دیگر، معمولاً 28 روز می باشد. با این وجود، تعداد معدودی از زنان قاعدگی های منظمی دارند. در برخی از قاعدگیها از 25 تا 35 روزه را نیز ثبت کرده اند. بسیاری ازع عوامل روحی و جسمانی در نظم سیکل قاعدگی مؤثر می باشد.

مقدار خون متوسطی که در یک سیکل قاعدگی خارج می گردد در حدود 120-60 گرم بوده و تقریباً نصف یک لیوان می باشد. نحوه خروجش، مداوم نبوده و به صورت بی قاعده می باشد که در اثر انقباضات دیواره های رحمی به حالت منقطع خارج می گردد. خون قاعدگی چون به آسانی لخته نمی شود غیر عادی می باشد.

اختلال قاعدگی

عدم پیدایش خونریزی ماهانه یابند آمدن آن در زن به بلوغ رسیده را اختلال قاعدگی یا آمنوره گویند. فقدان قاعدگی به دو علبت فیزیولوژی طبیعی و یا علّت عضوی بروز می کند. فقدان قاعدگی معمولاً در دوران:

  1. قبل از بلوغ
  2. قبل از یائسگی
  3. دوران حاملگی
  4. زمان شیردهی

و عوامل دیگر که قاعدگی را به تأخیر می اندازد عواملی چون مسافرات ، ناراحتی های روحی و روانی، آب و هوا، جغرافیا می توان نام برد. علاوه بر این می توان از یکسری بیماری های عمومی نام برد که موجب به تأخیر افتادن یا عدم بروز قاعدگی می شوند. بیماریهایی چون، سل، سیفلیس، آبله، بیماری های قلبی، بیماری های کلیه، دیابت، سرطان،مالاریا، بیماریهای خونی و غیره.

گاهی علل قطع یا تأخیر قاعدگی ریشه عصبی دارد که مهمترین این عوامل می توان از استرس ، اندوه،،ترس، تلقین، حاملگی کاذب و غیره نام برد.

عمده ترین دلایل عضوی که مانع بروز قاعدگی یا تأخیر در بروز می شوند را می توان به این شرح نام برد:

  1. ناهنجاریهای مهبل و عدم تشکیل آن
  2. بی سوراخی پرده بکارت
  3. انسداد و چسبندگی های اکتسابی مهبل
  4. ضایعات رحم
  5. تمگی و انسداد سوراخ گردن رحم
  6. اختلالات تخمدان
  7. اختلال غدد مترشحه داخلی

قاعدگی دردناک یا دیسمنوره

همان گونه که از نامش مشخص می باشد، این قاعدگی با درد شدید همرا است. به طور معمول هنگام قاعدگی زن نباید دردی احساس کند. امّا گاه برخی از زنان احساس نامطلوبی در دوران قاعدگی دارند. گرچه علت قاعدگی دردناک که هنوز ناشناخته است ولی ممکن است اکثر قاعدگی های دردناک به خاطر انقباض رحم باشد.در هر صورت قاعدگی دردناک اغلب در بین دختران نوجوان و زنان دیه می شود.

قاعدگی دردناک به دو شکل غیر طبیعی اولیه و ثانویه وجود دارد. قاعدگی دردناک اولیه از ابتدای بلوغ و نخستین مرتبه شروع قاعدگی ظاهر می شود و می تواند به دلایل ذیل بروز کند:

  1. سوراخ نبودن پرده بکارت
  2. تنگی مجرای گردن رحم
  3. کوچک بودن زهدان(رح) و ...

اما قاعدگی ثانویه مدّتها پس از آن که قاعدگی طبیعی و بدون درد صورت گرفته بروز می کند و مربوط به علت های زیر می تواند باشد:

  1. تنگی مجرای گردن رحم یا بسته بودن آن
  2. پولیب مجرای دهانه رحم
  3. تورم حاد یا مزمن رحم
  4. چسبندگی های تخمدان
  5. التهاب عروقی تخمدانها
  6. التهاب لوله های تخمدانها
  7. نارسایی تخمدانها
  8. گواتر
  9. اضطراب
  10. احتقان موقتی اعضای لگن


نحوه بروز درد بستگی به علّت آن دارد. گاهی بروز درد در چند روز پیش از قاعدگی شروع و با آغاز آن از بین می رود. در این حال درد متوجّه زیر شکم و در ناحیه تخمدان ها است. و گاهی نیز درد در تمام دوره قاعدگی ادامه پیدا می کند که در این صورت درد با قاعدگی آغاز می شود، گاهی شدت درد به حدی است که بیهوشی ایجاد می کند. درد ممکن است دائمی یا متناوب باشد. علائم عمومی معمول این اختلاف می تواند ناراحتی ، درد، استفراغ، تهوع، سرگیجه، درد شکم، زود رنجی ، طپش قلب و اضطراب باشد.

نویسنده و تهیه کننده: توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...