چه چیز موجب بیهوشی می شود ؟

شاید کسی را که در اثر شنیدن یک خبر بد یا ترس ، از حال رفته است دیده باشید . چنین شخصی به شدت عرق می کند ، بدنش سرد می شود ، صورتش رنگ پریده به نظر می رسد و هوشیاری اش را از دست می دهد . بیهوشی تنها در اثر شوک و یا ترس شدید ایجاد نمی شود . عوامل بسیاری می توانند موجب بیهوشی شوند . نرسیدن اکسیژن کافی به بدن ، گرسنگی ، درد شدید ، خستگی مفرط ،کاهش ناگهانی قند خون و غیره نیز می توانند موجب از حال رفتن شخص شوند .

برای اینکه مغز کارکرد طبیعی خود را حفظ کند باید خون به میزان کافی و مناسب در آن جریان یابد . تا زمانی که خون به میزان کافی به مغز می رسد ، تمام فعالیت های فیزیکی ما طبیعی است و در حالت هوشیاری به سر می بریم . اگر گردش خون در مغز دچار اختلال شود ، مغز نیز کارایی و کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد . به این ترتیب نرسیدن خون کافی به مغز موجب بیهوشی و از حال رفتن شخص می شود . در این حالت فرد از حال رفته هوشیاری خود را به طور موقت از دست می دهد .

با رعایت برخی نکات می توان از بیهوشی یا غش کردن جلوگیری کرد . کسی که احساس می کند در حال بیهوش شدن است باید فورا روی زمین دراز بکشد . اگر امکان دراز کشیدن وجود ندارد ، می توان خم شد و سر را بین زانوها قرار داد . هر دو حالت باعث می شود که خون بیشتری به سوی مغز جریان پیدا کند . رسیدن خون کافی به مغز از بیهوشی جلوگیری می کند.در مورد فردی که از حال رفته است باید نکات زیر را اجرا کنید : اول او را آرام روی زمین بخوابانید و لباس های تنگش را شل کنید تا بتواند راحت نفس بکشد . سپس سر او را اندکی پایینتر از سایر نقاط بدنش قرار دهید. این کار باعث افزایش جریان خون در مغز و بازگشت هوشیاری می شود . به محض هوشیاری به او یک فنجان چای یا قهوه بدهید . کسی را که در اثر ضربه وارده به مغز یا گرمازدگی از حال رفته است باید فورا به بیمارستان منتقل کرد.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...