واکسیناسیون چیست ؟

واکسیناسیون یکی از روشهای ایمن سازی در برابر بیماریهای خطرناک است . شخص واکسینه شده در برابر آن بیماری ایمن می شود و دیگر به بیماری مزبور مبتلا نمی شود . واکسیناسیون اغلب با تزریق انجام میگیرد ، اما تعداد معدودی از واکسنها ، مانند واکسن فلج اطفال خوراکی اند . واکسن در واقع نوعی میکرب ضعیف شده ، مرده یا سم میکرب بیماری است که وارد بدن فرد می شود ، پس از ورود واکسن به بدن ، سیستم ایمنی بدن با ساختن و ترشح پادتن مربوط به آن بیماری میکرب را از بین می برد . پس از آن ، این پادتن در بدن می ماند و یا سیتم ایمنی به طور مداوم آن را میسازد ، در نتیجه حتی اگر این میکرب دوباره وارد بدن شود ، فرد به آن بیماری مبتلا نمی شود و نسبت به آن مصونیت پیدا می کند.

واکسیناسیون در برابر بسیاری از بیماریها انجام می شود. برخی از این بیمایها عبراتند از : سیاه سرفه ، کزاز ، دیفتری ، سرخک، فلج اطفال، سل ، وبا، تب زرد، حصبه و آنفلونزا . پس از تزریق واکسن ممکن است حالت خفیفی از آن بیماری بروز کند . واکسیناسیون معمولا در دوران نوزادی آغاز می شود.در برخی از موارد عمل واکسیناسیون چند بار با فاصله صورت می گیرد . برای حفظ ایمنی در مقابل برخی از بیماریها مانند کزاز هر چند سال یکبار باید واکسیناسیون را تجدید کرد که به آن ، واکسن یادآوری می گویند.

واکسیناسیون در برابر برخی از بیماریها ضروری است . حتی پس از ریشه کن شدن یک بیماری در یک منطقه ، اگر واکسیناسیون صورت نگیرد ممکن است بیماری مجددا شیوع پیدا کند .

1 نظر

  1. سمانهسمانهsays:

    سلام...خیلی قبل دیدم که یه خانمی داره مثلا برا مدرسه واکسن تزریق میکنه و منم دوست نداشتم واکسن بزنم ولی مجبور ی حس میکنم دراز کشیدم ولی دقیق یادم نیس که بلاخره واکسن زد یانه.....ممنونم

    • مدیر سایتمدیر  (toptoop) :

      درود ، افرادی هستند که شاید نظرات و پیشنهادهای خود را به شما تحمیل کنند ولی شما از آن ها پیروی و یا اطلاعات نخواهید کرد.