دیدگاه دانیال و جابر درباره ی خواب

دانیال گوید : خواب در اصل دو چیز است : یکی آگاه کند از حقیقت حال ها دوم پیدا کنند بر سر انجام کارها.

عبدالله بن عباس گوید که : رسول خدا فرمود دیدن خواب بر سه قسم است ، قسمت اول از خدای تعالی بشارت مومنان را در زندگانی ایشان. دوم قسمتی از وسوسه های شیطان است که مومنان را اندوهگین گرداند . سوم خواب های آشفته و مختلف .از حضرت صادق (ع) روایت شده است که فرمود : خواب بر سه قسم است : اول خواب مجکم . دوم خواب متشابه . سوم اضغاث و احلام.

دیدگاه جابر درباره ی خواب

جابر گوید : خواب بر دو نوع است : یکی راست و دیگری دروغ . اما خواب راست خود بر سه نوع است : اول تبشیر . دوم تحذیر . سوم الهام . خواب تبشیر خوابی است که خداوند فرشته رویا را بر لوح محفوظ بنده موکل کرده تا حوادث و سرنوشتی که در انتظار بنده است به او نشان دهد. پس چون کسی را بشارت خواهد رسید در کارهای دنیا و آخرت آن فرشته به حکم الله تعالی آن کسی را در خواب بنماید از بهره دو چیز یکی از بهره پند دادن مسلمانان دوم از بهر حجت گرفتن از کافران در روز قیامت . خواب تحذیر آن است که ایزد تعالی فرشته رویا را مامور کند تا در خواب راه گناه و معصیت را به بنده نشان دهد و او را برحذر کند از آن راه خواب الهام آن است که ایزد تعالی فرشته رویا را مامور کند تا در خواب راه های نیکی طاعت بندگی ظلم نکردن از گناهان دوری کردن و از معاصی توبه کردن را به بنده نشان دهد.

بدان که خواب دروغ بر سه وجه است : یکی همت . دومی علت و سومی خواب شیطان - اشفته _ است . اما خواب همت آن است که مردم در بیداری فکری کنند و در خواب همان اندیشه بینند این خواب اصالت نداشته و تعبیری ندارد . خواب علت آن است که کسی از درد ناحیه بدن خود در خواب بنالد این نوع خواب نیز بی اصالت است و تعبیر ندارد .

حضرت علی ابن ابی طالب فرمود : از عجایبی که خداوند عالم آفریده است یکی خواب است و آنچه بیند از خیر و شر.

از دیگر مطالب نیز دیدن نمایید

سخن ابن سیرین درباره ی تعبیر خواب

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...