معینات اولیه و رایج پس از تولد نوزاد

معاینات رایج پس از تولد نوزاد

پرستاران بخش زایمان پس از تولد نوزاد بلافاصله دست به کار می شوند و حرف هایی در مورد نمره آپگار، سوراخ کردن پاشنه پای کودک و اندازه گیری می زنند. بهتر است از این معاینات مطلع باشید که در آن لحظه با شنیدن این حرف ها نگران نشوید.

اندازه گیری سنجش قد، وزن، دور سر و قفسه سینه که تماما در همان اتاق زایمان انجام و ثبت می شود. اندازه های ثبت شده برای یک نوزاد سالم و نرمال به این قرار است: قد بین 45.7 تا 55.8 سانتی متر، وزن کمی کمتر از 3 کیلو تا حدود 4.5 کیلو، دور سر حدود 13 سانتی متر.

 ویتامین K : به نوزاد آمپول ویتامین K تزریق خواهد شد که در بالا بردن توانایی لخته شدن خون نقش دارد.

قطره چشمی : در چشم نوزاد قطره اریترومایسین می چکانند تا از عفونت های گونوکوکال و کلامیدیایی که می تواند ایجاد تراخم کند جلوگیری شود.

تست پی کی یو (PKU) : سوراخ کوچکی در پاشنه پای نوزاد ایجاد می کنند و چند قطره از خون او را آزمایش می کنند. مبادا نوزاد فنیل کتونوری (یک ناهنجاری متابولیکی مادرزادی)، بیماری تیروئید یا نارسایی ها و ناهنجاری های دیگر داشته باشد. این کار 48 ساعت پس از تولد انجام می شود.

تعیین گروه خونی : اگر گروه خونی مادر منفی یا از خانواده O باشد، خون نوزاد را آزمایش می کنند چون ممکن است گروه خونی مادر و کودک به هم نخواند و شاید نوزاد زردی یا کم خونی و یا هر دوی آن ها را بگیرد.

منبع:beytoote.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...