تخم مرغ رنگی و ایده های جالب راحت ترین روش ها

ایده های زیبا برای تزئین تخم مرغ

 

ایده های اسان برای تزئین تخم مرغ

همه ی ایرانیان از دیر باز هنگام تحویل سال و شروع سال نو بر سر سفره ی هفت سین عید نوروزشان تخم مرغ های رنگی زیبایی می گذارند که نشان از باروری و رشد و زایش خوبی‌هاست و سمبل شکوفایی و نمو در سال جدیدی است که می خواهند پر بار تر از سال قبل آغاز کنند و خاطره ی خوش این سفره ی رنگی را در کنار سفره های هفت سین سالهای گذشته بچینند.

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

فلسفه‌ی تخم مرغ رنگی

تخم ‌مرغ رنگی معمولاً یک تخم مرغ طبیعی (و گاه مصنوعی) است که آن را با روشهای گوناگون تزئین می‌کنند و در جشن‌هایی مانند نوروز و عید پاک استفاده می‌شود. اغلب هنگام نوروز و در سفره هفت سین برای زیبایی به کار می رود. برای رنگ آمیزی آن از مواد طبیعی مانند: لبو، پوست انار، زرد چوبه و … و یا رنگهای شیمیایی استفاده می کنند.

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

انواع سفید و رنگین آن باید زینت بخش خوان نوروزی باشد. چون تخم و تخمه نمادی از نطفه و نژاد است و در روز جشن تولد آدمیان تخم مرغ تمثیلی از نطفه باروری است که بزودی باید جان بگیرد تا زایش کیهانی انجام پذیرد. پوست تخم مرغ خود نمادی از آسمان و طاق کیهان است. میترا نیز بنابر اسطوره از تخم کیهانی به وجود آمد.

ایده های اسان ترئین تخم مرغ

در روستاها رسم بر این است که یکی از تخم مرغ ها را بر روی آیینه می گذارند و اعتقاد دارند که در هنگام تحویل سال وقتی که گاو آسمانی کره زمین را از شاخی به شاخ دیگر خود می افکند ، تخم مرغ بر روی آیینه خواهد جنبید.

ایده برای رنگ کردن تخم مرغ

مصنوعی

۱-خمیر ریش

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

در این روش با استفاده از خمیر ریش و رنگ غذا تخم مرغ های ابر و بادی درست کنید.

خمیر ریش را در ظرفی خالی کنید، رنگ غذا را با ترکیب رنگی دلخواه بر روی خمیر ریش بریزید، تخم مرغ را به آرامی روی خمیر ریش و رنگ بغلتانید، تخم مرغ را از خمیر خارج کنید، روی مقوا قرار دهید تا خشک شود، بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیر ریش را با حوله کاغذی از روی تخم مرغ ها پاک کنید.

۲- ماژیک رنگی

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

روی تخم مرغ ها را با ماژیک رنگی نقاشی کنید، هرچه طرح ها پرتر و رنگی تر باشند بهتر است. سپس روی تخم مرغ ها را با قطره چکان الکل بچکانید، بدین صورت رنگ ها با هم مخلوط می‌شوند و ترکیب زیبایی ایجاد می‌کنند.

۳- آبرنگ

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

تخم مرغ ها را با مخلوط ۵۰-۵۰ آب و سرکه تمیز کنید، خشک کنید، آبرنگ را با قاشق یکبار مصرف روی تخم مرغ بریزید. پیش از ریختن رنگ جدید باید بگذارید رنگ قبلی خشک شود. می‌توانید تخم مرغ را روی در بطری نوشابه قرار دهید تا خشک شوند.

۴-مداد شمعی آب شده

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

تخم مرغ ها را بجوشانید، هنگامی که هنوز داغ اند با حوله نگه‌شان دارید و روی آنها را با مداد شمعی نقاشی کنید، گرمای تخم مرغ باعث ذوب شدن مداد شمعی روی تخم مرغ ها می‌شود و علاوه بر سهولت در نقاشی، طرح‌های زیبایی روی آنها ایجاد می‌کند. هنگامی که خنک شود، رنگ‌ها محکم و براق می‌شوند. برای خشک کردن، تخم مرغ ها را روی در بطری نوشابه قرار دهید.

۵-جوش شیرین

ایده های اسان تزئین تخم مرغ

در ظرفی جوش شیرین بریزید، روی آن رنگ پودری بریزید، تخم مرغ آب پز را روی این پودرها قرار دهید، روی همه‌ی آنها سرکه بریزید. ترکیب شروع به ایجاد حباب‌های رنگی می‌شود و روی تخم مرغ را می‌پوشاند. با انبر آشپزخانه تخم مرغ ها را خارج کنید و روی شانه تخم مرغ قرار دهید تا خشک شوند.

۶- اکلیلی

تزئین اسان تخم مرغ

سطح تخم مرغ آب پز را به چسب آغشته کنید و یا آن را در اکلیل بغلتانید، یا اکلیل را روی آن بریزید. هم چنین می‌توانید طرح‌های مورد علاقه‌تان را با چسب روی تخم مرغ بکشید و روی آنها اکلیل بریزید.

۷- کاغذ رنگی

تزئین تخم مرغ

همان کاری که با اکلیل کردید را می توانید به وسیله‌ی کاغذ رنگی خرد شده نیز انجام دهید.

۸- رنگ شبرنگ

تزئین تخم مرغ

رنگ شبرنگ را با آب و سرکه رقیق کنید، تخم مرغ را درون آن غوطه ور کنید، خارج کنید و اجازه دهید خشک شود.

طبیعی

روش کلی رنگ آمیزی

 آب + سرکه سفید + ماده رنگی را بجوشانید، تخم مرغ را پس از سرد شدن در این مایع قرار دهید (برای هر لیوان آب ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید لازم است).

۱- قرمز یا صورتی: چغندر رنده شده

۲- آبی: کلم قرمز خرد شده

۳- زرد: زردچوبه

۴- نارنجی: پوست پیاز قرمز

۵- سبز: برگ اسفناج

۶- شکلاتی: قهوه

۷- قهوه‌ای رو به قرمز: چای

برای براق کردن سطح تخم مرغ ها، پس از اتمام رنگ آمیزی روی آنها روغن بمالید.

 

 

 

 

1 نظر

  1. فاطمه صائمیفاطمه صائمیsays:

    با چه رنگی درست شده؟