درمان کم رویی خجالت استرس ترس از جمع فرار از مهمانی

درمان کم رویی و خجالت

درمان کم رویی و خجالت

روانشناسان می‌گویند؛ خجالت و کمرویی یک بیماری نیست بلکه یک اختلال است.

 

آیا شما یک فرد خجالتی هستید؟ این ویژگی شاید تا حدودی طبیعی و عادی باشد. برای مثال اکثر مردم وقتی وارد اتاقی پر از افراد غریبه می‌شوند یا هنگامی که می خواهند سخنرانی کنند، تا حدودی معذب و ناراحت هستند و احساس خجالت میکنند. اما گاهی خجالت کشیدن می‌تواند اشکال شدیدی داشته باشد.

 

محققان معتقدند که تقریبا 50 درصد از افراد بزرگسال تا حدی به کمرویی دچار هستند. دو پزشک هندی بیمارستان هیوا ناندانی در این باره می گویند: درک این مطلب که کمرویی یک مشکل است و یک بیماری نیست، حائز اهمیت است.

 

مرز بین بیماری موسوم به ترس از اجتماع و کمرویی بسیار باریک است اما این مرز و ویژگیهای آن به لحاظ کمیت و شدت متفاوت است. بنابراین روشی که برای غلبه بر کمرویی ارایه می‌شود فردی تر و موضوعی تر خواهد بود.

متخصصان و روانپزشکان می‌گویند؛ اساس درمان کمرویی باید روی تکنیک‌های آرام سازی یا به اصطلاح ریلکسیشن قرار بگیرد. فرد معمولا با مجموعه‌ای از محرک‌ها و استرس‌های فزاینده مواجه می شود که اغلب این استرس‌ها و محرک‌ها از طریق بصری ایجاد می‌شوند. وقتی ذهن به طور مناسب رها و بی تفاوت شود سپس فرد می‌تواند با شرایط واقعی در زندگی واقعی مواجه شود. در شرایط و موارد شدید، استفاده از دارو پیشنهاد می‌شود تا این استرس و اضطراب فلج کننده مرتبط با شرایط تنش زا کاهش پیدا کند.

 

متخصصان توصیه می‌کنند که خودتان را معرفی کنید. یک لبخند بزرگ تمام چیزی است که احتیاج دارید تا فضا را در دست بگیرید. احساس نکنید که نیاز دارید خودتان را با صلاحیت نشان دهید. بیشتر سوال کنید اما کمتر حرف بزنید. سوالاتی بپرسید که به دیگرن اجازه دهد درباره زندگیشان صحبت کنند و سپس با علاقه گوش کنید. در نظرات خود سخاوتمند باشید. اگر به دیگری فرصتی برای راحت بودن بدهید نه تنها تقدیر خوبی را منعکس و منتشر خواهید کرد بلکه درعین حال قدردانی و سپاسگذاری دیگران را نیز بدست خواهید آورد.

یک موضوع جزئی را به یاد بسپارید

مثلا اگر قبلا کسی را ملاقات کرده‌اید نام و یک موضوع جزئی درباره وی را بیاد بیاورید چون با این کار بزرگترین هدیه را می‌توانید به او بدهید. دیگران را تحسین کنید هر کسی دوست دارد تحسین و تمجید شود. کسانی که گفت وگو را آغاز می‌کنند و به دیگران اعتماد به نفس می دهند این تمجید را دوست دارند. همیشه تا جایی که می‌توانید اثرگذار نگاه کنید. نگاه و احساس موثر داشتن می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. در سازمانها و فعالیت‌هایی که برایتان جالب هستند، شرکت کنید.

 

همزمان یک مهارت اجتماعی را تمرین کنید

با اینکار می‌توانید انرژی خود را متمرکز کرده و موفق شوید. صبح که بیدار می‌شوید در آیینه خودتان را ببینید و با صدای بلند اهدافی را که برای طول روز دارید، عنوان کنید. سپس خود را در شرایطی ببینید که واقعاً آن کارها را انجام داده‌اید. برای ایجاد احساس آماده شدن تا جایی که لازم است به خودتان فرصت بدهید، به خودتان ایمان داشته باشید. شما می‌توانید آنچه را که در ذهن دارید انجام دهید.

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...