تحقیق در مورد عطار نیشابوری کلاس ششم

تحقیق در مورد عطار نیشابوری کلاس ششمعطار نیشابوری یکی از شاعران و عارفان بزرگ ایرانی است که در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری قمری می‌زیسته است. او در روستای کدکن در نزدیکی نیشابور متولد شد و در همان شهر درگذشت.

تحقیق در مورد عطار نیشابوری کلاس ششم

عطار در دوران جوانی به شغل عطاری و طبابت مشغول بود، اما پس از مدتی به عرفان روی آورد و به دنبال حقیقت باطنی هستی رفت. او در این راه با بسیاری از مشایخ و بزرگان تصوف دیدار کرد و از محضر آنها بهره برد.

عطار نیشابوری آثار بسیاری در زمینه عرفان و تصوف سروده است که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به منطق الطیر، الهی‌نامه، اسرارنامه، مختارنامه و دیوان اشعار اشاره کرد. این آثار به زبان فارسی سروده شده‌اند و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شوند.

زندگینامه عطار نیشابوری

نام کامل عطار نیشابوری، فریدالدین ابوحامد محمد بن ابراهیم بن اسحاق است. او در سال ۵۴۰ هجری قمری در روستای کدکن در نزدیکی نیشابور متولد شد. پدرش نیز عطاری بود و عطار نیز در دوران جوانی به شغل عطاری و طبابت مشغول شد.

عطار در دوران جوانی با آموزه‌های دینی و عرفانی آشنا شد و به تدریج به این علوم علاقه‌مند شد. او پس از مدتی به دنبال حقیقت باطنی هستی رفت و به عرفان روی آورد.

عطار در این راه با بسیاری از مشایخ و بزرگان تصوف دیدار کرد و از محضر آنها بهره برد. او از جمله شاگردان رکن‌الدین اقاف و مجدالدین بغدادی بود.

عطار نیشابوری در سال ۶۱۸ هجری قمری در نیشابور درگذشت. او در آرامگاهی در نزدیکی آرامگاه خیام به خاک سپرده شده است.

آثار عطار نیشابوری

عطار نیشابوری آثار بسیاری در زمینه عرفان و تصوف سروده است که از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

منطق الطیر

الهی‌نامه

اسرارنامه

مختارنامه

دیوان اشعار

منطق الطیر

منطق الطیر یکی از معروف‌ترین آثار عطار نیشابوری است که در آن داستان سیصد و سی و شش پرنده که به دنبال سیمرغ، پرنده‌ای افسانه‌ای، می‌روند، روایت می‌شود. این اثر به زبان فارسی سروده شده است و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

الهی‌نامه

الهی‌نامه مثنوی دیگری از عطار نیشابوری است که در آن به توحید، نبوت، معاد و دیگر مباحث عرفانی پرداخته شده است. این اثر نیز به زبان فارسی سروده شده است و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

اسرارنامه

اسرارنامه نیز مثنوی دیگری از عطار نیشابوری است که در آن به مسائل عرفانی و تصوف پرداخته شده است. این اثر نیز به زبان فارسی سروده شده است و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

مختارنامه

مختارنامه منظومه‌ای درباره زندگی مختار ثقفی، یکی از شخصیت‌های تاریخی اسلام، است. این اثر نیز به زبان فارسی سروده شده است و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

دیوان اشعار

عطار نیشابوری دیوان اشعاری نیز دارد که شامل غزل‌ها، رباعی‌ها، مثنوی‌ها و قصاید است. این دیوان نیز به زبان فارسی سروده شده است و از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شود.

اهمیت آثار عطار نیشابوری

آثار عطار نیشابوری از جمله آثار ارزشمند ادبیات فارسی محسوب می‌شوند. این آثار به زبان فارسی سروده شده‌اند و از جمله آثار ماندگار ادبیات فارسی هستند.

آثار عطار نیشابوری در زمینه عرفان و تصوف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. این آثار به بیان مفاهیم عرفانی و تصوف می‌پردازند و از جمله آثار تأثیرگذار در این زمینه محسوب می‌شوند.

آثار عطار نیشابوری به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند و در جهان شناخته شده‌اند. این آثار از جمله آثار مهم ادبیات فارسی هستند که به معرفی فرهنگ و اندیشه ایرانی به جهان کمک کرده‌اند.

تحقیق درباره سعدی کلاس ششم ، هفتم و هشتم کوتاه (2)

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...