ضرب المثل هنوز دو قورت و نیمش باقیست کلاس سوم

ضرب المثل هنوز دو قورت و نیمش باقیست کلاس سوم : 
ضرب المثل «هنوز دو قورت و نیمش باقی است» در کتاب فارسی کلاس سوم دبستان آمده است. این ضرب المثل به افرادی گفته می شود که با اینکه حق خود را گرفته اند اما هنوز هم زیاده خواهی می کنند و حرص و طمع دارند. این ضرب المثل از داستانی قدیمی گرفته شده است.

ضرب المثل هنوز دو قورت و نیمش باقیست کلاس سوم

داستان ضرب المثل هنوز دو قورت و نیمش باقی است

می گویند حضرت سلیمان زبان همه ی جانوران را می دانست. او یک بار از خدا خواست تا یک روز، تمام مخلوقات او را دعوت کند. خداوند دعوت حضرت سلیمان را پذیرفت و همه ی مخلوقات، از کوچک و بزرگ، در برابر حضرت سلیمان حاضر شدند.

حضرت سلیمان از همه ی مخلوقات پرسید: «چه چیزی را بیشتر از همه دوست دارید؟»

یک مورچه گفت: «من دوست دارم بزرگ و قوی باشم تا بتوانم از خودم دفاع کنم.»

یک گنجشک گفت: «من دوست دارم پرواز کنم تا بتوانم به همه جا سفر کنم.»

یک شیر گفت: «من دوست دارم قدرتمند باشم تا بتوانم همه ی حیوانات را از خودم بترسانم.»

حضرت سلیمان از همه ی مخلوقات پرسید و پاسخ های آنها را شنید. سپس به آنها گفت: «من می توانم همه ی خواسته های شما را برآورده کنم.»

حضرت سلیمان با تکان دادن عصای خود، همه ی مخلوقات را به شکلی که می خواستند درآورد. مورچه تبدیل به یک غول شد، گنجشک تبدیل به یک پرنده ی بزرگ شد و شیر تبدیل به یک حیوان غول پیکر شد.

همه ی مخلوقات از این کار حضرت سلیمان خوشحال شدند. اما پس از مدتی، آنها فهمیدند که خواسته هایشان اشتباه بوده است. غول مورچه از بزرگی خود خسته شد و نمی توانست به راحتی حرکت کند. پرنده ی گنجشک از پرواز کردن خسته شد و نمی توانست به راحتی غذا پیدا کند. و شیر غول پیکر از قدرت خود می ترسید و نمی توانست با بقیه ی حیوانات ارتباط برقرار کند.

همه ی مخلوقات به حضرت سلیمان رفتند و از او خواستند تا آنها را به شکل قبلی خود برگرداند. حضرت سلیمان با تکان دادن عصای خود، همه ی مخلوقات را به شکل قبلی خود برگرداند.

از آن روز به بعد، همه ی مخلوقات به حضرت سلیمان گفتند: «هنوز دو قورت و نیمش باقی است.» این ضرب المثل به معنای این است که انسان نباید زیاده خواهی کند و باید به داشته های خود قانع باشد.

کاربرد ضرب المثل هنوز دو قورت و نیمش باقی است

این ضرب المثل در موقعیت های مختلفی کاربرد دارد. به عنوان مثال، اگر کسی با اینکه حق خود را گرفته است اما باز هم شکایت می کند، می توانیم به او بگوییم: «هنوز دو قورت و نیمش باقی است.» یا اگر کسی با اینکه به اندازه ی کافی دارد اما باز هم طمع می کند، می توانیم به او بگوییم: «هنوز دو قورت و نیمش باقی است.»

این ضرب المثل به ما یادآوری می کند که نباید زیاده خواهی کنیم و باید به داشته های خود قانع باشیم.

معنی ضرب المثل زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...