پیام قرانی در مورد پدر و مادر کلاس سوم

پیام قرانی در مورد پدر و مادر کلاس سوم : در کلاس سوم قرآن، دانش‌آموزان با آیاتی از قرآن کریم در مورد پدر و مادر آشنا می‌شوند. این آیات بر اهمیّت نیکی به پدر و مادر و احترام به آنها تأکید دارند.

پیام قرانی در مورد پدر و مادر کلاس سوم 

در یکی از این آیات، خداوند می‌فرماید:

«وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا»

«پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. اگر یکی از آنها یا هر دوی آنها به سن پیری رسیدند، به آنها «اُف» نگویید و آنها را سرزنش نکنید و با آنها با گفتار کریمانه سخن بگویید.»

(سوره اسراء، آیه 23)

در این آیه، خداوند به دو حق پدر و مادر اشاره می‌کند:

حق اول، حق اطاعت است.

حق دوم، حق نیکی و احترام است.

خداوند در ادامه این آیه، به یکی از مصادیق حق دوم، یعنی احترام به پدر و مادر، اشاره می‌کند و می‌فرماید که نباید به آنها «اُف» گفت و آنها را سرزنش کرد. خداوند همچنین می‌فرماید که باید با آنها با گفتار کریمانه سخن گفت.

در آیه دیگری از قرآن کریم، خداوند می‌فرماید:

«وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَیْنِ أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ»

«ما انسان را به [نیکی به] پدر و مادرش سفارش کردیم. مادرش او را با ناتوانی بر ناتوانی حمل کرد و از شیر گرفتنش دو سال طول کشید. به من و پدر و مادرت شکرگزار باش که بازگشت [همه] به سوی من است.»

(سوره لقمان، آیه 14)

در این آیه، خداوند بر حق دوم پدر و مادر، یعنی حق نیکی و احترام، تأکید می‌کند. خداوند می‌فرماید که مادر با تحمل مشقت‌های فراوان، فرزندش را به دنیا می‌آورد و از او شیر می‌دهد. بنابراین، فرزند باید به پدر و مادرش نیکی کند و از آنها تشکر کند.

در آیه دیگری از قرآن کریم، خداوند می‌فرماید:

**«وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَبِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مَنْ کَانَ

میعان چیست کلاس سوم

خلاصه درس پیراهن بهشتی کلاس سوم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...