تحقیق دانش آموزی درباره حضرت یونس

حضرت یونس (ع) یکی از پیامبران الهی است که داستان زندگی او در قرآن، تورات و انجیل آمده است. او از نوادگان حضرت ابراهیم (ع) بود و به قوم نینوا مبعوث شد.

مطلب پیشنهادی : تحقیق دانش آموزی درباره حضرت یوسف

داستان حضرت یونس

حضرت یونس پس از دریافت فرمان الهی مبنی بر ابلاغ پیام خدا به مردم نینوا ، از این کار سرباز زد و از شهر گریخت. او به امید این که خداوند از او درگذرد ، سوار کشتی شد. اما طوفانی شدید کشتی را به تلاطم درآورد و سرانجام ماهی بزرگی حضرت یونس را بلعید.

حضرت یونس در شکم ماهی به خدا توبه کرد و از او طلب بخشش نمود. خداوند نیز او را بخشید و ماهی او را در کنار ساحلی خشک انداخت. حضرت یونس پس از این واقعه به نینوا بازگشت و پیام خدا را به مردم رساند. مردم نینوا نیز توبه کردند و خداوند عذاب را از آنان دور کرد.

پیام های داستان حضرت یونس

داستان حضرت یونس پیام های مهمی برای ما دارد:

خداوند مهربان و بخشنده است و همیشه به بندگان توبه کننده خود رحم می کند.

هرگز از رحمت خداوند ناامید نشویم.

حتی اگر مرتکب گناه شده ایم، باید با توبه و استغفار، رضایت خداوند را جلب کنیم.

    اعمال و ویژگی های حضرت یونس

    حضرت یونس پیامبری امین و متعهد بود. او با نهایت جدیت و تلاش، پیام خدا را به مردم رساند. او همچنین فردی توبه کار و امیدوار به رحمت خداوند بود.

    یادبود حضرت یونس

    در کشورهای اسلامی، روز 25 ذی القعده به نام حضرت یونس نامگذاری شده است. در این روز، مردم به مساجد می روند و نماز می خوانند و دعا می کنند. همچنین در برخی از کشورها، مراسم ویژه ای به مناسبت این روز برگزار می شود.


    تحقیق درباره حضرت یونس

    داستان حضرت یونس (ع)

    حضرت یونس (ع) یکی از پیامبران الهی بود که به قوم نینوا مبعوث شد. مردم نینوا بت‌پرست بودند و خداوند ایشان را به واسطه حضرت یونس (ع) به سوی توحید و یکتاپرستی دعوت کرد.

    دعوت به توحید

    حضرت یونس (ع) برای مدت سی و سه سال به قوم نینوا تبلیغ کرد و ایشان را به توحید و ترک بت‌پرستی دعوت کرد. اما مردم نینوا دعوت ایشان را نپذیرفتند و حتی به او توهین و تحقیر کردند.

    عذاب قوم نینوا

    در نهایت حضرت یونس (ع) از قوم خود ناامید شد و از خداوند خواست که عذاب ایشان را نازل کند. خداوند نیز عذاب را برای روز چهارشنبه در نیمه شوال بعد از طلوع خورشید مقرر کرد.

    خروج حضرت یونس از شهر

    حضرت یونس (ع) این خبر را به قوم خود اعلام کرد، اما مردم همچنان به بت‌پرستی خود ادامه دادند. حضرت یونس (ع) نیز از شهر خارج شد و به سمت دریا رفت.

    توبه مردم نینوا

    در آستانه وقوع عذاب، مردم نینوا از گناهان خود پشیمان شدند و به سوی خداوند بازگشتند. ایشان به دعا و تضرع پرداختند و از خداوند طلب بخشش کردند.

    فرج قوم نینوا

    خداوند توبه مردم نینوا را پذیرفت و عذاب را از ایشان برداشت. مردم نینوا نیز به توحید و یکتاپرستی گرویدند.

    پیامبر خدا در دهان ماهی

    حضرت یونس (ع) که از عذاب قوم خود ناامید شده بود، به سفر خود به سمت دریا ادامه داد. در بین راه سوار کشتی شد و کشتی به حرکت درآمد.

    در وسط دریا، ماهی بزرگی ظاهر شد و کشتی را به تلاطم درآورد. سرنشینان کشتی که نگران شده بودند، قرعه‌کشی کردند و به نام حضرت یونس (ع) درآمد. ایشان را به دریا انداختند و ماهی او را بلعید.

    توبه حضرت یونس (ع)

    حضرت یونس (ع) در شکم ماهی به درگاه خداوند توبه کرد و از گناه خود پشیمان شد. ایشان ذکر یونسیه را خواند و از خداوند طلب بخشش کرد.

    پذیرش توبه

    خداوند توبه حضرت یونس (ع) را پذیرفت و ماهی را به کنار دریا فرستاد تا او را بیرون آورد. حضرت یونس (ع) از شکم ماهی خارج شد و به میان قوم خود بازگشت.

    نکات آموزنده

    داستان حضرت یونس (ع) نکات آموزنده‌ ای برای ما دارد:

    پیامبران الهی از هیچ تلاشی برای هدایت مردم فروگذار نمی‌ کنند.

    خداوند همواره پناهگاه انسان‌ های خطاکار است.

    خداوند توبه انسان‌ های پشیمان را می‌پذیرد.

    ذکر یونسیه در سختی‌ ها و رنج‌ ها می‌تواند گره‌ گشا و نجات‌ بخش باشد.

    مطلب پیشنهادی :
     تحقیق دانش آموزی در مورد حضرت محمد کوتاه برای تمام پایه ها

    مطلب پیشنهادی 
    تحقیق دانش آموزی در مورد حضرت ابراهیم کوتاه کلاس سوم و پنجم

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...