چرا رنگین کمان گرد است و هفت رنگ دارد علوم پنجم

رنگین کمان به دلیل پراش نور در ذرات آب در هوا و انکسار نور در آب به وجود می‌ آید. وقتی نور خورشیدی از جو زمین وارد می‌ شود، در اثر پراش نور ، اشعه‌ های مختلف به اندازه موج‌ های مختلف انکسار می‌ یابند. این انکسار باعث ایجاد طیفی از رنگ‌ ها می‌ شود که به صورت یک رنگین کمان دایره‌ ای دیده می‌ شود.

رنگین کمان بدین دلیل گرد است که نور خورشیدی به صورت یک خم متمایز از طریق قطره‌ های آب در هوا انکسار می‌ شود. 

هر رنگی که در طیف نور خورشیدی وجود دارد (مثل قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، و بنفش) در یک زاویه خاص انکسار می‌ شود و به چشم ما می‌ رسد. این انکسار متناوب برای هر قطره آب اتفاق می‌افتد، و به همین دلیل رنگین کمان به شکل دایره‌ ای دیده می‌ شود.

متفرقه  چرا رنگین کمان گرد است و هفت رنگ دارد علوم پنجم

چرا رنگین کمان هفت رنگ دارد ؟

رنگین کمان هفت رنگ دارد به دلیل اینکه نور خورشیدی به طیف رنگ‌ های مختلفی انکسار می‌ شود و هر کدام از این رنگ‌ ها با یک زاویه خاص انکسار می‌یابند.

طیف نور خورشیدی شامل رنگ‌ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، آبی تیره (ادامه داده‌ی آبی)، و بنفش می‌ باشد. این رنگ‌ ها به ترتیب توسط قطرات آب در هوا انکسار می‌ شوند.

هر رنگ به دلیل شکست نور در قطره آبی خاص در زاویه خاصی ایجاد می‌ شود. زمانی که این رنگ‌ ها به چشم انسان می‌ رسند، ما رنگین کمان را مشاهده می‌ کنیم.

این هفت رنگ اصلی را می‌ توان به ترتیب از بالا به پایین یا از چپ به راست به شرح زیر نام‌ گذاری کرد: قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، آبی تیره (ادامه داده‌ ی آبی) ، و بنفش.

این هفت رنگ اصلی به همراه ترکیب‌ های مختلف آن‌ ها در رنگین کمان‌ ها ظاهر می‌ شوند و به دیدن رنگین کمان با تمام زیبایی و زندگی در آن اهمیت می‌ دهند.

چرا رنگین کمان همیشه در آسمان نیست ؟

چرا رنگین کمان همیشه در آسمان نیست ؟

رنگین کمان‌ ها نه همیشه در آسمان قابل مشاهده هستند و نه باید به شکل ثابت و مداوم در آسمان دیده شوند. ظاهر شدن یا نظر داده شدن رنگین کمان‌ ها به شرایط آب و هوایی خاصی بستگی دارد. 

دلایلی که می‌ تواند باعث ظاهر نشدن رنگین کمان‌ ها یا کم‌ دیده شدن آن‌ ها شود عبارت‌ اند از:

1. بدون بارش:
رنگین کمان‌ ها بیشتر بعد از بارش‌ های بزرگ و یا پس از باران تابستانی ظاهر می‌ شوند. اگر هوا خشک و بدون بارش باشد، احتمال رنگین کمان کمتر است.

2. آفتابی و بارانی:
رنگین کمان‌ ها زمانی ظاهر می‌ شوند که نور خورشید پس از بارش باقی می‌ ماند و قطرات آب در هوا هنوز وجود دارند. اگر هوا ابری یا خیلی آفتابی باشد، رنگین کمان‌ ها ممکن است دیده نشوند.

3. زاویه نور:
رنگین کمان‌ ها باید از زاویه مشخصی دیده شوند تا رنگ‌ های آن‌ ها به چشم برسند. این زاویه‌ ها به شکلی خاص توسط قطره‌ های آب در هوا تعیین می‌ شوند.

4. توجه به جزئیات:
برای مشاهده رنگین کمان به وضوح، نیاز به دقت در تشخیص رنگ‌ ها و نور خورشیدی دارید. گاهی اوقات رنگین کمان‌ ها به دلیل نوری کمتر یا پنهان شدن در طیف نور خورشیدی سخت دیده می‌ شوند.

به طور کلی، رنگین کمان‌ ها اتفاقات طبیعی و زمینه‌ های مختلفی را نیاز دارند تا ظاهر شوند، و به عنوان نتیجه، همیشه در آسمان نیستند.

چرا رنگین کمان به صورت نیم دایره است ؟

به دلیل ترکیب انکسار و انعکاس نور در قطره‌ های آب در هوا ، رنگین کمان به صورت نیم دایره نمایش داده می‌ شود . وقتی نور خورشیدی از طریق قطره‌ های آب در هوا عبور می‌ کند، نور انکسار و انعکاس می‌ یابد.

1. انکسار نور:
هنگامی که نور خورشیدی از هواء به داخل قطره‌ های آب وارد می‌شود، نور با زاویه‌ ای خاص انکسار می‌ یابد. این انکسار باعث انتشار رنگ‌ های مختلف در طیف نور خورشیدی می‌ شود.

2. انعکاس نور:
بعد از انکسار نور در داخل قطره آب، نور از دیگر طرف قطره به سمت پشت قطره عکس‌ العمل می‌ دهد و انعکاس می‌ شود.

3. تفکیک رنگ‌ ها:
انکسار و انعکاس نور در داخل قطره‌ های آب منجر به تفکیک رنگ‌ ها می‌ شود. هر رنگ به زاویه مشخصی انکسار می‌ شود و به دیدگان ما می‌ رسد.

نکته مهم این است که رنگین کمان به دلیل این فرآیند ترکیبی از انکسار و انعکاس نور در داخل قطره‌ های آب ایجاد می‌ شود.

از آنجا که نور از یک سمت قطره آب انکسار و از سمت مقابل انعکاس می‌ شود، نتیجه نهایی نیم دایره‌ ای شکل رنگین کمان خواهد بود.

این نیم دایره ناشی از انعکاس نور از پشت قطره‌ های آب است و در نتیجه رنگین کمان در نیم دایره‌ ای نمایش داده می‌ شود.

مطالب پیشنهادی :

تحقیق درباره رنگین کمان کلاس پنجم (2)

انشا در مورد رنگین کمان کودکانه

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...