چند انشا کوتاه درباره فصل پاییز مناسب کلاس های مختلف

چند انشا کوتاه درباره فصل پاییز مناسب کلاس های مختلف ، در واقع انشاهایی هستند که می توان آن ها در مقاطع اول ، دوم ، سوم ، چهارم و بالاتر ارائه کرد ، به دانش آموزان عزیز توصیه میکنیم تا قبل از استفاده از این انشا ها که همگی درباره فصل پاییز هستند و با مقدمه و نتیجه گیری هستند ، تامل کنند و به دقت مطالعه کنند و سپس آن را به کلاس و دبیر خود ارائه بدهند.

انشا درباره پاییز

انشا اول :

فصل پاییز یکی از فصل های قشنگ و بسیار تماشایی است ، نگاه کردن به درختان و ریزش برگ درختان ، همیشه می تواند جلوه ای بی نظیر از قدرت خداوند مهربان باشد ، همه ی بچه ها فصل پاییز را دوست دارند ، ابتدای این فصل یعنی ماه مهر مقارن شده است با آغاز مدرسه ها و شور و ذوقی که بین دانش آموزان برای درس خواندن وجود دارد .

آب و هوا در فصل پاییز رو به سردی می رود ، و باید کم کم لباس های گرم خود را بپوشیم ؛ یکی از منظره های بسیار زیبا و دیدنی در این فصل کوچ تدریجی انواع پرنده ها می باشد که کم کم خود را آماده میکنند به نقاط گرم تر مهاجرت کنند ، دسته دسته از پرندگان در این فصل در کنار همدیگر و مانند یک موج در یک مسیر مشخص شده ، پشت سر هم به سمت منطقه هایی که آب و هوای گرم تری دارد حرکت میکنند ، من و دوستانم همیشه با دیدن این صحنه ها ذوق زده می شویم .

بعضی از افراد پاییز را شاید فصلی می دانند که دلگیر است اما این تفکر بدون شک اشتباه است و به نظر من یکی از زیباترین فصل هایی که خداوند آفریده است ، پاییز می باشد ، بر اساس حکمت خداوندی در این فصل تمامی درختان و تمامی گیاهان سرسبز باید برای مدتی کوتاه و موقت شادابی خود را از دست بدهند و شاید برای یک خواب عمیق تر در زمستان آماده شوند. 

همه می دانند که بهترین فرصت برای دورهمی گرفتن و یا جمع شدن کنار اعضای خانواده همین فصل پاییز است ، چرا که در این فصل کم کم از طول روز کاسته می شود یعنی روزها کوتاه تر می شوند و در عوض شبهای بلندی دارد . من اکثرا در فصل پاییز ترجیح میدهم تا در کنار خانواده ی خودم باشم . 

پدربزرگ و مادربزرگ من در کنار ما زندگی میکنند و همیشه در فصل پاییز برای من قصه های بسیار زیبا تعریف میکنند ، من برای خانواده ی خودم و برای دوستان و برای تمام مردم کشورم همیشه آرزوی های خوب دارم ، آرزوی سلامتی ، خوشبتی و تندرستی در تمامی مراحل زندگی دارم ، دلم می خواهد تا بقیه هم سن و سال های خودم همیشه خوشحال باشند.

نعمت های خداوند به قدری زیاد هستند که شمارش کردن آن ها کاری نشدنی و سخت است ، به عنوان مثال یکی دیگر از نعمت های خدا در فصل پاییز ، رسیدن انواع میوه های خوشمزه می باشد که بیشتر آن ها به عنوان دارو استفاده می شود ، چرا که در این فصل به خاطر سرد بودن ممکن است سرما بخوریم. و همچنین خداوند در این فصل برکت و رحمت زیادی قرار داده است ، بطور مثال بهترین زمان و مناسب ترین زمان برای شخم زدن زمین ها و کاشت محصولات مختلف همین فصل پاییز می باشد . 

در فصل پاییز من همیشه به همراه پدربزرگم به سمت مزارع گندم و سیب زمینی حرکت میکنیم و از نزدیک چگونگی کاشت محصولات مختلف را نگاه میکنم ، و این برای من خیلی لذت بخش است.


انشا دوم :

شاید یکی از علت هایی که دبیران محترم و دلسوز ، فصل پاییز را به عنوان یک موضوع برای انشا به دانش آموزان ارائه می دهند ، این هست که بچه ها بیشتر و بهتر بتوانند در مورد این فصل کنجکاوی کنند ، به نظر من این یک امر ضروری هست که در مورد فصل ها تحقیق و مطالعه کرد ، در مورد چگونگی پدید آمدن آن ها ، در مورد اینکه در هر کدام از فصل ها آب و هوا به چه شکل است ؛ در هر فصلی چه نوع میوه هایی پیدا می شود و یا مردم در هر فصلی به چه شغلی بیشتر روی می آورند و خیلی از نکات مهم دیگری وجود دارد که می توانیم با سوال کردن از بزرگتر ها و مشورت با دوستان به پاسخ آن ها دست پیدا کنیم.

اما موضوع انشایی که امروز به دانش آموزان کلاس ما توسط معلم ارائه شده بود ، تحقیق ؛ و تهیه کردن انشا های کوتاه درباره فصل پاییز بود و من با استفاده از کمک پدر و مادرم و همچنین مطالعاتی که خودم انجام دادم با مطالب مهم و زیبایی در مورد این فصل آشنا شدم.

فصل پاییز دارای سه ماه مشخص می باشد که نام هر کدام از ماه ها به ترتیب : مهر ، آبان و آذر می باشد ، در ابتدای ماه مهر کم کم شاهد هستیم که صدای باد در کوچه ها و خیابان ها بیشتر دیده می شود ، علت وزیدن باد ها این است که برگ سبز درختان کم کم از درخت کنده شوند ، هر چقدر جلوتر میرویم و به ماه آبان نزدیک می شویم سرد شدن هوا نیز بیشتر می شود ، به قدری وزش بادها به صورت تدریجی زیاد می شود که برگ تمامی درختان زرد می شود و بخاطر نازک شدن کم کم از روی درختان به زمین می افتد.

من و دوستانم در راه بازگشت از مدرسه وقتی که به صورت دسته جمعی از روی برگ ها زرد و نارنجی زیبایی که روی زمین ریخته اند ، رد می شویم صدای خش خش آن ها را می شنویم ، این کار برای من دوست داشتنی است . انگار که تمام خیابان ها و کوچه های سطح شهر با برگ های خشک پاییزی توسط خداوند نقاشی شده است. پدر و مادرم همیشه به من توصیه میکنند که هنگام تماشای این مناظر به آن ها فکر کنم که از این طریق بتوانم با قدرت خداوند متعال که در قران کریم یاد کرده است هیچ برگی بدون اجازه ی ذات اقدسش به زمین نمی افتد فکر کنم .

در این فصل باید بیشتر از همه به فکر درس و تحصیل باشیم و کمتر به بازی و سرگرمی بپردازیم ، در این فصل باید بر خلاف فصل تابستان ، بیشتر در منزل بمانیم و به دروس و تکالیف خود بپردازیم ، در فصل پاییز باید بیشتر از غذاهای گرم استفاده کنیم .  برکات ، نعمات و رحمات بسیار زیادی در سه ماه پاییز وجود دارد و شاید بیشترین مقدار بارانی که از طرف آسمان به زمین می بارد در فصل پاییز باشد ، یکی از بهترین صحنه هایی که در این زمان می توان در خانه گرم خودمان و از پشت پنجره و اتاق نظاره گر آن باشیم ، بارش باران و بوی خوش عطر قطره های باران است. 

هر زمانی که باران در پاییز می بارد من لباس های گرم خود را می پوشم و به حیاط منزل می روم و در زیر باران برای خانواده ام و اطرافیان و مردم دعا می کنم ، چون از بزرگتر ها شنیده ام که باران یکی از نعمت ها و رحمت های بزرگ خداوند است و در هنگام باران باران دعا به اجابت خیلی نزدیک است.


انشا سوم : 

همیشه وقتی صحبت از پاییز می شود ، ناخوداگاه به یاد قشنگی های زودگذر آن می افتیم ، خیلی از شاعران و بزرگانی که در ادب و شعر حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارند ، همیشه برای فصل پاییز اشعار حکیمانه و قابل تاملی سروده اند و آن را به بهترین شکل در قالب شعر و یا دکلمه توضیح داده اند. 

بطور مثال یکی از زیباترین صحنه هایی که شاید بیشتر می توان آن را در فصل پاییز جستجو کرد ، نمایان شدن موجی از رنگ های مختلف باشد که دقیقا شبیه به قرص ماه و به ترتیب پشت سر هم ظاهر شده اند ، از این پدیده بسیار زیبا با نام رنگین کمان یاد می کنیم ؛ رنگین کمان بعد از بارش باران در آسمان ظاهر می شود و تماشا کردن آن لذت بخش و زیباست. چه کسی می تواند خالق این همه زیبایی و نعمت باشد به جز خداوند بزرگ و مهربان. 

انگار در فصل پاییز زمین باید خود را خیلی بیشتر از قبل آماده ی تغییر و تحول کند ، زمین باید خودش را برای فرا رسیدن ماه های دیگری همچون بهار و رویش مجدد درختان را آماده کند ، حتی از سر و صدای پرندگان مختلف در این فصل کاسته می شود و بیشتر پرندگان در این فصل بر اساس غریزه ی خود به مناطق دیگری می روند و یا خیلی از جانوارن و یا سایر پرنده ها تلاش میکنند تا لانه ای گرم برای خود تهیه کنند ، در این فصل جفت گیری پرندگان و حیوانات کم می شود و بیشتر روز را در لانه های خود سپری میکنند.

انگار در این فصل بیشتر از همه فصل ها احساسات خوش نویسندگی به آدمی دست می دهد ، نگارش ادبی در این فصل و شعر سرودن خیلی لذت بخش است ، هیچکسی نمی تواند در قالب چند جمله و یا چند صفحه ، پاییز را همانگونه که است به دیگران معرفی کند ، به قدری صحبت و گفتنی ها در مورد این فصل وجود دارد که قلم از نگارش آن ها عاجز است. و فقط میتوان به صورت خلاصه وار به بعضی از آن ها اشاره کرد.

زمین با آن همه عظمت و شکوه خود در این فصل به خواست و به اراده ی خداوند و بر اساس نظمی مشخص به خواب می رود . من همیشه دعا میکنم تا در تمامی فصل ها برکات و نعمات خداوندی به روی مردم سرزمینم جاری باشد و کسب و کار آن ها بابرکت و پرخیر باشد. خصوصا در فصل پاییز که موقع کشت و کار و زحمت کشاورزان است . آن ها در این فصل بیشترین کار کشاورزی خود را انجام میدهند.


انشا چهارم :

در فصل پاییز روستاها خیلی تماشایی تر از قبل می شوند ، در روستاها بخاطر اینکه درختان خیلی زیادی در کنار رودخانه ها یافت می شود ، برگ های زردی که روی زمین ریخته است تماشایی و لذت بخش می شود ، صدای خش خش برگ های پاییزی ، احساس قشنگی است که همه ی ما آن را تجربه کرده ایم . همچنین دیدن گوسفندان و یا دام هایی که مشغول چرا هستند و مخصوصا رفتن به باغ های انگور و برداشت این محصول برای من همیشه یک خاطره خوب است.

یکی از اتفاقات خیلی جالبی که در فصل پاییز می شود به آن فکر کرد این است که پاییز خیلی آهسته و تدریجی خود را آشکار میکند ، بطور مثال خیلی از بچه ها در اوایل ماه مهر هنوز لباس های گرم خود را نپوشیده اند و هیچ خبری هم از وسایل گرما زا مثل بخاری نیست و حتی در خیلی از شهر ها مانند تابستان از کولر یا پنکه استفاده میکنند ، اما کم کم پاییز خودنمایی های خود را شروع می کند و روز به روز آشکار تر می شود و کم کم متوجه می شویم که هوا رو به سردی می رود و دیگر وقت آن رسیده که بخاری ها را کار بگذاریم . در پاییز و در هنگام سحر ، نسیم خیلی خنک و سردی در هوا احساس می شود . بدون شک همه فصل پاییز را دوست دارند ، در واقع اصلا نمی توان این فصل را با این همه نعمت و زیبایی دوست نداشت. یکی از میوه های خیلی خوشمزه که همیشه در پاییز میتوان آن را در میوه فروشی های مختلف دید ، میوه ی انار است ، همان میوه ای که جلوه ای از عظمت خالق آن دارد ، همچنین سایر میوه ها مثل پرتقال ، لیمو شیرین و ...نیز از دیگر میوه های موجود در این فصل می باشد.

در این فصل باید خیلی مراقب خودمان باشیم ، آب و هوای این فصل به شکلی است که به صورت یکباره ممکن است انسان را دچار سرماخوردگی کند ، باید حتما لباس های گرم بپوشیم و بیشتر اواقات در منزل بمانیم ، اگر خدای ناکرده در این فصل مریض شدیم ، می توانیم از شلغم و لیمو شیرین که زاده ی همین فصل هستند استفاده کنیم .

از این انشا من فقط میتوانم این نتیجه گیری را داشته باشم که باید همانطور که فصل ها یکی بعد از دیگری و به ترتیب و با نظم پشت سرگذاشته می شوند در آن ها عمیق تفکر کنیم و بدانیم که طول عمر انسان به سرعت در حال سپری شدن است و تلاش کنیم تا بتوانیم در این مدت کوتاه در درجه ی اول بنده ی خوبی برای خدا باشیم و سپس در تحصیل ، و دیگر مراحل زندگی به موفقیت برسیم و همیشه قدردان نعمت های تمام ناشدنی خداوند باشیم.

مطالب مرتبط...

1 نظر

  1. بنیامین پروربنیامین پرورsays:

    عالی