جملات تاثیرگذار درباره شهدا

شهادت یعنی عشق، یعنی ایثار، یعنی فداکاری، یعنی اراده ای قوی، یعنی عزت و سربلندی. کسی که به شهادت می رسد عشقی بزرگ در قلبش نسبت به خدا دارد، ایثار و فداکاری بارزترین ویژگی های اوست و اراده اش چنان قدرتمند است که پر کشیدن از این دنیا را به جان خریده و چه بگویم از عزت و سربلندی او که غیر قابل وصف است.

در این مطلب در مورد شهیدان صحبت می کنیم. اگر میخواهید متن هایی تاثیرگذار و زیبا درباره شهدا بخوانید و همچنین اگر به دنبال جملاتی درباره شهدا برای به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی تان هستید، در ادامه همراه ما باشید.

متن در مورد شهدا

شهدا، ما را ببخشید اگر در مسیر شما قدم نگذاشتیم، ما را ببخشید اگر اهداف و آرمان های شما را دنبال نکردیم، ما را ببخشید اگر در پی منفعت خود راه شما را نادیده گرفتیم. آه و افسوس بر خون شهیدانی که ریخته شد و اکنون راه آنها آنطور که باید پیموده نمی شود و اهداف شان آنطور که باید دنبال نمی شود. چه بسیار اهداف و آرمان هایی که بسیاری از انسان های غافل آن را دنبال میکنند در صورتی که این اهداف و آرمان ها برای همان دشمنانیست که خون شهیدان ما را ریختند.

*************

دارم به مادر آن شهیدی فکر میکنم که هنوز منتظر است که فرزندش از جبهه جنگ باز گردد و دوباره او را در آغوش بکشد. هزار آه و افسوس که دیگر در خانه آن مادر باز نمی شود و دیگر آن پسر از جبهه باز نمی گردد. آن فرزند شهید شده، آسمانی گشته و به سوی خدا پر کشیده. حال چشمان مادر باید تا ابد منتظر به زنگ خانه بماند اما چه افسوس که این انتظار بی پایان است و هیچوقت پاسخی به آن انتظارها داده نخواهد شد.

*************

شهیدانی هستند که تنها چیزی که از آنها باقی مانده دستنوشته ها و عکسی از خودشان در جبهه است، شهدایی هستند که حتی همین ها را هم ندارند و بی نام و نشان در جبهه شهید شده اند و نامشان برای همیشه از تاریخ پاک شده. هزار آه و افسوس که چنین دلیرانی هیچ رد و نشانی از خود ندارند، چنین شیر زنان و شیر مردانی هیچ اثری از خود به جای نگذاشته اند. به راستی که پاداش و اجر آنها نزد خدا چقدر است؟ اینکه هیچ نامی از تو در این دنیا باقی نماند و با این حال حاضر باشی در راه خدا جانت را بدهی چقدر ارزش دارد؟

*************

می خواهم در جمع شهدا باشم، می خواهم هم ردیف آنها باشم، میخواهم کاری به بزرگی آنها انجام دهم. آرزوی شهادت شده بزرگترین آرزوی من در زندگی. چه چیزی بهتر از این که در راه خدا تلاش کنی و به شهادت برسی؟ اگر شهادت لیاقت من باشد خدا آن را نصیب من خواهد کرد همینطور که نصیب مردان و زنانی آسمانی کرد که جایشان روی زمین نبود بلکه در بهشت خدا بود برای همین خدا با شهادت آنها را راهی بهشتی کرد که از آن در قرآنش دم می زند. دوست دارم به جمع شهدا بپیوندم چرا که حس میکنم سعادت واقعی در همین است که در راه خدا تا آخرین نفس تلاش کنی و کوتاه نیایی.

*************

من شهدا را به مانند فرشتگانی می دانم که جایشان روی زمین نیست برای همین خدا آنها را آسمانی میکند و به بهشتش می برد، من حس میکنم که شهدا فرشتگانی هستند که برای مدتی روی زمین زندگی میکنند و خدا بعد از این مدت خاص آنها را به سوی خود میبرد چرا که دوست ندارد جای این فرشتگان روی زمینِ پر از ظلم و فساد باشد. چه زیباست قصه شهدا، شهدایی که پر می کشند و به دیار خدایی می روند که آنها را لایق این مقام یعنی شهادت دانسته.

*************

زنده نگه داشتن نام شهدا کمتر از شهادت نیست و ما همین که نام آنها را زنده نگه داریم، در مسیرشان قدم بگذاریم و آرمان ها و اهداف شان را در پیش بگیریم یعنی کاری بزرگ و خداپسندانه انجام داده ایم. اما نکته ای که باید بدانیم این است که قبل از گریستن بر آسمانی شدن یک شهید باید اندیشید که او برای چه جانش را داده؟ برای چه حاضر شد به شهادت برسد و زندگی این دنیا را ترک کند؟ حس میکنم زنده نگه داشتن نام شهید و هدفی که داشته یعنی در مسیرش قدم گذاشتن نه فقط برایش اشک ریختن.

*************

خون شهدا مانند حق الناس است که به گردن ما انسان هاست و اگر هر کدام از ما برای اهدافی که شهدا برایش جان دادند تلاشی نکنیم و این اهداف را پشت سر بیندازیم در واقع بی توجهی به خون آن شهدا کرده ایم و این حق الناسی است که فکر نمیکنم خدا بخواهد از آن بگذرد. هر کدام از ما وظیفه ای در قبال شهدا داریم، وظیفه ای که باید در نوع خود به خوبی از پسش بر بیاییم و اگر تلاشی برای این وظیفه نکنیم دینی از آنها بر گردن ماست، دینی که خون آنها ضمانت کننده اش است.

*************

ما هر چه که داریم به پای خون شهدایمان است. فکرش را بکن اگر آنها قدم از قدم بر نمی داشتند، برای کشورشان تلاشی نمی کردند، در راه خدا گام بر نمی داشتند، آن موقع بر سر ما و زندگی مان چه پیش می آمد؟ آن موقع آیا اصلا نامی از ما در تاریخ به جا می ماند؟ آن موقع آیا دشمن می گذاشت که آب خوش از گلوی از ما پایین برود؟ ما دینی بزرگ به شهدا داریم، دینی که هر چقدر هم تلاش کنیم نمی توانیم آن را ادا کنیم. تنها راهی که می توانیم با آن خون شهدا را تا حدودی پاس بداریم و آن را ارزشمندتر از هر وقتش کنیم این است که برای آبادانی کشورمان تلاش کنیم و از تلاش باز نایستیم. این زیباترین کار ممکن است که ما می توانیم برای پاسداشت خون و مقام شهدا انجام دهیم.

*************

خدایا، اگر ما از شهید شدن غافل مانده ایم و نتوانستیم به مقام شهادت برسیم، کاری کن که حداقل بتوانیم مسیر شهدایمان را ادامه دهیم و آن را به فراموشی نسپاریم. مقام معظم رهبری می فرمایند که فضیلت پیمودن راه شهدا کمتر از شهادت نیست پس بارالها یاریمان فرما تا حداقل در این امر به درستی از خود عکس العمل نشان دهیم و راهی که آنها در پیش گرفتند را به مقصد برسانیم.

*************

خدای من، شهادت ممکن است زیبا باشد اما از نظر من زیباتر رسیدن به هدفی است که شهدا برایش خون دادند پس خدایا ما را یاری فرما تا در رسیدن به آنچه شهدا برایش خون دادند غافل نمانیم و تمام تلاش مان را بکنیم تا به آن برسیم.

*************

اگر هر انسان را لبخندی از لبخندهای خدا در نظر بگیریم، حس میکنم زیباترین لبخند خدا شهدا هستند. شهید یعنی کسی که در راه خدا جان داده و چه چیزی از این زیباتر؟ وقتی به خلقت انسان ها می نگری میبینی که هر کسی رسالتی بر عهده دارد و چه زیباست که تو در راه رسالتی که حس میکنی بر گردن توست جان دهی. اینگونه در راه هدف خلقتت که خدا برای تو آن را در نظر گرفته بود آسمانی می شوی و قطعاً با این کار نزد خدا پاداش و اجر و قربی بسیار خواهی داشت.

*************

کاش میشد کمی از رسم شهدا را در پیش بگیریم، آنها گرچه زمینی بودند اما زمین گیر نبودند، آنها گرچه اهل این دنیا بودند اما دنیا پرست نبودند، کاش به مانند آنها باشیم. دنیای که در آن زندگی می کنیم پر شده از انسان هایی که زمین گیر شده اند، میبینند که انسان ها میمیرند اما درس نمی گیرند و به دنیا پرستی مشغول اند، این شده رسم دنیایی که حال در آن زندگی می کنیم.

*************

رسم شهیدان با خدا بودن است، رسم شهدا راه خداست، اگر توانستی راه و رسم شهدا را در پیش بگیری آن موقع خدایی می شوی، آن موقع قلبت سرشار از حس عشق به خدا می شود، آن موقع وجودت لبریز از آرامشی می شود که خدگونه است. راهی که شهیدان در پیش گرفتند حق است، هدفی که شهیدان برای آن جان دادند درست است و تویی که در این راه قرار میگیری و هدف آنها را هدف خود می سازی، در این راه و هدف نهایت آرامش و عشق را تجربه خواهی کرد، آرامش و عشقی که خداگونه است.

*************

یک انسان چقدر باید اراده داشته باشد، چقدر باید ایمان داشته باشد، چقدر باید نسبت به خدا باور داشته باشد که در راهی که می داند انتهای آن شهادت است قدم بگذارد؟ تا به حال به ایمان و اراده قوی انسان هایی که در راه شهادت گام میگذارند فکر کرده ای؟ آیا می توانی خودت را لحظه ای جای آن ها بگذاری؟ یعنی در راهی قرار بگیری که بدانی انتهای آن پر کشیدن از این دنیاست؟ به راستی که چقدر چنین انسانهایی آزاده هستند، به راستی که چقدر چنین انسان های ارزشمند هستند و جایگاه حقیقی این انسان ها بهشتی است که خدا در قرآن از آن دم می زند.

*************

آیا به راستی فکر میکنی که شهیدان مرده اند و ما زنده ایم؟ من حس میکنم شهیدان زنده اند، آنها هستند که راه حق را پیدا کردند و در آن قدم گذاشتند و در حقیقت این ما هستیم که مرده ایم. وقتی در مسیر خدا قدم گذاشتی، وقتی هدفت خدا و همچنین رسالتت وظیفه ای بود که او بر دوش تو نهاده، وقتی که حاضر شدی در این راه حتی نفس کشیدنت را هم هدیه کنی، این زنده بودن واقعیست و چه بسیاری از ما که خیلی وقت است مرده ایم. حال به راستی شهیدانی که راه حق را شناختند و در آن قدم گذاشتند و نفس هایشان در این دنیا را هدیه کردند زنده اند یا مایی که به هوای نفس کشیدن حس میکنیم که زنده ایم؟

*************

می دانی فرق شهدا با ما چیست؟ آنها رفتند اما ماندند ما می رویم اما می میرم. شهدا گرچه رفتند، گرچه جان دادند، گرچه به زعم ما از این دنیا پر کشیدند اما همیشه یادشان زنده است، اما همیشه نام شان در صفحات تاریخ ماندگار است، اما همیشه در ذهن و خاطر مردم می مانند. ما با آنها فرق داریم. ما اگر بمیریم دیگر مرده ایم، دیگر نیستیم، دیگر کسی ما را بعد از مدتی یاد نمی کند و حتی بعد از چندین سال خاک هم ما را به فراموشی می سپارد چرا که دیگر استخوانی هم از ما به یادگار نخواهد داشت. این است تفاوت ما با شهدا.

*************

شهدا گرچه جسم شان را به خاک می سپارند اما روح شان را به خدا تقدیم می کنند. جسم آنها گرچه تبدیل به خاک می شود، جسم آنها گرچه در این دنیای فانی از بین می رود، اما روح شان تا ابد نزد خدا زنده است، اما روح شان تا ابد در بهشتی که خدا از آن دم می زند تسلی می باید. شهدا روحی زنده دارند که تا ابد نزد پروردگارشان است.

*************

خدایا، می شود مرا لایق شهادت بدانی؟ می شود مرا هم ردیف شهدا کنی؟ من می دانم که انتهای این دنیا پر کشیدن از آن است پس می خواهم که در راه تو پر بکشم و به پیش تو بیایم، می خواهم در راه هدف تو جان بدهم و این دنیا را ترک بگویم. نمی خواهم رفتنم از این دنیا بی دلیل باشد. خدای من، من می خواهم دلیل رفتنم از این دنیا تو باشی، می خواهم دلیل رفتنم هدفی باشد که برای تو بوده پس می شود که آرزویم را برآورده کنی و مرا لایق شهادت بدانی؟

*************

دشمنان می کشند و حس میکنند که به هدف خود رسیده اند اما نمی دانند که فقط حریف شان را به آرزوی خود یعنی شهادت می رسانند. یاران خدا در برابر دشمنان ایستادگی می کنند و آنها در هر صورت پیروز میدان اند. چه دشمن را شکست دهند و چه دشمن به آنها یورش برد و نفس شان را بگیرد در حقیقت آنها پیروز واقعی میدانند چرا که در هر صورت به هدف خود رسیده اند. اگر دشمن را شکست دهند به هدف دنیایی خود رسیده اند و اگر دشمن نفس هایشان را از آنها بگیرد به آرزوی معنوی خود یعنی شهادت دست یافته اند.

*************

شهادت یعنی عشقی واقعی و هر کسی جرات عاشق شدن ندارد. خوشا به حال آنها که عشق واقعی را در زندگی شناختند و به آن رسیدند.


مطالب پیشنهادی :

دلنوشته درباره شهدای دفاع مقدس

مجموعه شعرهای زیبا برای شهیدان

متن ادبی زیبا درباره مادر شهید

جملات زیبا درباره شهیدان گمنام


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...