متن درباره ماه رمضان کودکانه

درک کردن اهمیت ماه رمضان برای گروهای سنی کودکان تا حدودی کار سختی است. اینکه چگونه و با چه زبانی این ماه را توصیف کنیم که کودک بتواند معنی و مفهوم و اهمیت آن را دریابد احتمالا دغدغه ی بسیاری از والدین می باشد.

وقتی که به شروع ماه رمضان نزدیک می شویم حس و حال روزه داری و افطار و سحری به قدری برای مسلمانان جذاب و خواستی است که هر سال با تمام شدن آن دلتنگی این حال و هوا هم بیشتر می شود. اگر در خانواده کودکان خردسال داشته باشید حتما می دانید که شور و شوق کودکان برای روزه داری کمتر از بزرگسالان نیست و این تجربه برای آن ها لذت بخش و خاص است و اگر اولین سال است که درک درستی از ماه رمضان پیدا کرده اند قطعنا لذت بخش تر خواهد شد.

ماه رمضان، ماه مهمانی خدا

سلام به همه ی بچه های گل!

می دانید که ماه رمضان، یک ماه خیلی مهم برای مسلمانان است؟ در این ماه، خدا مهمان ماست و ما با روزه گرفتن، به او احترام می گذاریم.

روزه گرفتن یعنی چه؟

یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب، از خوردن و آشامیدن خودداری می کنیم. روزه گرفتن فقط نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه باید سعی کنیم در این ماه، کارهای خوب انجام دهیم و از کارهای بد دوری کنیم.

چرا روزه می گیریم؟

روزه گرفتن فواید زیادی دارد. روزه گرفتن به ما کمک می کند تا قدر نعمت های خدا را بیشتر بدانیم، به فقرا و نیازمندان کمک کنیم و خودمان را کنترل کنیم.

در ماه رمضان چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

روزه بگیریم.

نماز بخوانیم.

قرآن بخوانیم.

به فقرا و نیازمندان کمک کنیم.

کارهای خوب انجام دهیم.

از کارهای بد دوری کنیم.

    ماه رمضان، ماه شادی و مهربانی است. در این ماه، همه ی ما باید سعی کنیم با هم مهربان باشیم و به هم کمک کنیم.

    امیدوارم که در این ماه، بتوانیم روزه هایمان را کامل بگیریم و کارهای خوب انجام دهیم.

    آمین.

    چند شعر کودکانه درباره ماه رمضان:

    ماه رمضان، ماه خداست مهمان ما، در این ماه، خداست

    روزه می گیریم، از صبح تا شب تا قدر بدانیم، نعمت های خدا را

    نماز می خوانیم، قرآن می خوانیم به فقرا و نیازمندان، کمک می کنیم

    کارهای خوب می کنیم، از کارهای بد دوری می کنیم ماه رمضان، ماه شادی و مهربانی است

    اللهم الرزقنا توفیق الطاعه و القبول فی هذا الشهر الفضیل

    قطعا در مدارس به کودکان توضیحات لازمی به کودکان داده می شود اما اینکه شما خودتان بخواهید ماه مهمانی خدا را برای کودکان شرح دهید حس و حال دیگری است و لذت بیشتر و شوق بیشتری برای کودک به دنبال دارد.

    **************

    تربیت دینی هر چقدر از سنین کم آغاز شود و کودک با واجبات و مناسبت های دینی در سنین کودکی آشنا شود تاثیر گذارتر خواهد بود. ماه رمضان هم یکی از مهمترین و پر برکت ترین ماه ها در بین مسلمانان است که در آن به روزه داری می پردازند. آموزش صحیح روزه داری و انجام تکالیف دینی در کودکان باید با شیوه های خاص انجام شود.

    **************

    برای توصیف ماه مبارک رمضان به کودکان با توجه به گفته مولانا باید عمل کرد که فرموده است "چون با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد." پس قرار است با متن هایی ماه رمضان را برای کودک شرح دهیم که بر اساس فهم کودک باشد. شعرها و متن های کودکانه در خصوص ماه رمضان یکی از موثرترین روش های معرفی ماه رمضان به کودک است که در زیر به برخی از متن های تاثیر گذار در این خصوص اشاره می کنیم.

    **************

    رمضان ماه میهمانی خدا، ماه بخشش گناهان و ماه اجابت آرزوها است. سی روز برای مهمان خدا بودن و صافی دل هایمان زمان داریم سی روز به نزدیک شدن به فرشته ها و ملائک. در ماه رمضان هر فردی که به سن تکلیف رسیده باشد باید روزه هایش را بگیرد.

    **************

    در ماه رمضان باید سعی کنیم دلهایمان را از کینه و حسادت صاف کنیم روزه گرفتن فقط نخوردن نیست نشنیدن و ندیدن باید باشد. طهارت روح باید باشد. هر چه در این ماه خلوص نیت بیشتری داشته باشید بیشتر به خدا و فرشتگان نزدیک خواهید شد. تمرین پاک بودن در سنین کم به تعالی و رشد دینی در سنین بالا می انجامد.

    **************

    در ماه پر یمن و مبارک رمضان فرصت را غنیمت می شماریم و با بزرگترهایمان سر سفره ی ایمان حاضر می شویم. درست است که هر چیزی زکاتی دارد و بنا بر گفته ی پیامبر اسلام (ص) برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است. پس روزه بخشی از اعمال دینی است که باید از همان اوان کودکی آداب و اصول صحیح آن را یاد بگیریم.

    **************

    هر شب و روز و هر ساعت و دقیقه از ماه مبارک رمضان مبارک است. هر نفسی که از روزه داران بر می آید برایشان عبادتی ثبت می شود. در ماه مهمانی خداوند بزرگیش را به ما نشان می دهد و بخشش هایی که در حقمان می کند لطفش را در حقمان کامل می کند.

    دلنوشته های زیبای کودکانه در وصف ماه رمضان

    به راستی که ماه پر برکت رمضان تنها ماهیست که در آن دل ها به آرامش می رسد و شب و روزش با شیرینی و شوق زیادی برای روزه داران همراه است. در این ماه روح به اوج فضیلت می رسد و مائده رحمت خدا در این ماه نزول می کند.

    **************

    رمضان ماه مهمانی خدا،  ماه بهار قرآن و پاکی انسان، ماه برکت و صبر است  ماه تقوا به خدا پیوستن است ماه نزدیک تر شدن به خداوند بزرگ و کریم است ماه پاک شدن از گناه است چقدر دلنشین است که مهمان خدا باشی و سر سفره ای باشی که خداوند آن را برایت فراهم کرده است. رمضان ماه تمرین و امتحان است ماه اطاعت کردن از دستورات خداوند است  و فرصتی است برای من تا خودم را به خدا ثابت کنم و بنده ی خوب خدا باشم تا از نعمت های بی شمار او برخوردار باشم ،تمرین توبه کردن ،گناه نکردن و از خود گذشتگی است و ما مسئول هستیم در برابر امر های خداوند تسلیم شویم چون خدا بر همه چیز دانا و آگاه است و بهترین راه را برای ما انتخاب میکند.

    **************

    رمضان  ماه نهم تقویم اسلامی که در فصل های مختلف اتفاق می افتد و مقدس ترین ماه در بین تمام ماه های سال است چون قرآن کریم در این ماه نازل شده است در بین دوازده ماه سال تنها ماه مبارک رمضان است که در قرآن کریم ذکر شده است رمضان مخصوص مردم مسلمان کل جهان است .

    **************

    ماه رمضان شروع مهمانی است که در این ماه پر برکت خداوند با دعا های ما و دل های پاک مان گناهان ما را میبخشد و در بخشش و رحمت خداوند بر ما باز میشود و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است.آغاز ماه رمضان با دیدن هلال ماه شروع می شود و یکی از نشانه های مسلمان بودن در جهان انجام واجبات است.  رمضان یکی از چهار ماهی است که خداوند بزرگ جنگ کردن در آن را حرام کرده است. در ماه رمضان کتاب های آسمانی ،قرآن کریم،تورات،صحف،انجیل نازل شده است.

    **************

    پیامبر اکرم (ص)فرموده است ماه رمضان ماه امت من،ماه رجب ماه خدا،ماه شعبان ماه من است و مسلمانان هر سال خود را در ماه های رجب و شعبان برای گرفتن روزه در ماه رمضان آماده می کنند.ماه رمضان ماه صبر است و ماه هم دردی است  و پاداش آن بهشت است .

    **************

    در ماه رمضان همه ی انسان های مسلمان که به سن تکلیف رسیده اند روزه میگیرند و عبادت میکنند مثلا دختر ها در سن نه سالگی و پسر ها در سن پانزده سالگی روزه بر همه ی آن ها واجب است تا خداوند گناهان ان ها را ببخشد.روزه عادت های بد ما را از بین میبرد و هرکسی که کار های خوبی انجام دهد پاداش بیشتری از سوی خداوند بلند مرتبه میگیرد.

    **************

    در این ماه نماز های مستحبی خوانده می شود این نماز ها واجب نیست اما ثواب زیادی دارد و دعاهای طولانی در شب انجام می شود دعا کردن به صورت دسته جمعی در مسجد یا جاهای دیگری منفعت زیادی دارد تا اینکه تنهایی آن را انجام دهیم و فرصتی مناسب برای دیدن یک دیگر و بهتر کردن رابطه در جامعه است.

    **************

    شب قدر در ماه مبارک رمضان است و باعث تمایز رمضان از دیگر ماه های سال است .پیامبر اکرم فرموده است رمضان رمضان نامیده شده زیرا گناهان را می سوزاند. اگر به سن تکلیف نرسیده ایم میتوانیم با بزرگ ترهایمان روزه بگیریم اما چون نمی توانیم کل روز را گرسنه بمانیم و برای سلامتی مان ضرر دارد روز کله گنجشکی میگیریم و نصف روز را روزه میگیریم.

    **************

    روزه شفا بخش جان است و فایده های جسمی و روحی زیادی دارد ما در طول روز سه وعده غذایی داریم و دستگاه گوارش  ما در همه ی ساعات مشغول دفع و جذب است و این روزه گرفتن باعث می شود بدن ما استراحت کند و  خستگی خود را رفع کند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) در همین مورد فرموده است روزه بگیرید تا بدن سالم و تندرست باشد پس با روزه گرفتن می توان بدنی سالم و قوی داشته باشیم و از بیماری ها دور شویم و در هنگام خوردن سحری و افطاری زیاده روی نشود.

     زیباترین متن های کودکانه در وصف آمدن ماه رمضان

    در ماه رمضان باید به افراد فقیر و گرسنه فکر کنیم و به آن ها کمک کنیم تا گرسنه نمانند مثلا بخشی از غذایی که داریم را به آنها بدهیم یا آنها را برای افطار به خانه خود دعوت کنیم تا آن ها را در این ماه مبارک خوشحال کنیم . در هر نفسی که در ماه رمضان می کشیم ثوابی برایمان نوشته می شود‌.

    **************

    بعضی از خانواده ها در این ماه اقوام خود را برای افطار به خانه خود دعوت میکنند و غذا های خوشمزه ای می پزند تا باهم افطار کنند و عبادت کنند روز های ماه رمضان تفاوت زیادی با روزهای دیگر سال دارد تحمل غذا نخوردن و گرسنگی و تشنگی ارزش لحظه ی افطار را دارد و ما باید روزه بگیریم چون خداوند روزه را بر ما واجب کرده است و بندگان باید آن کار را انجام دهند.

    **************

    من روزه میگیرم تا حال بچه هایی که در خانه یشان گرسنه خوابیده اند را بدانم و آن ها را درک کنم و به آن ها کمک کنم.چه خوب است که در ماه رمضان به کسانی که چیزی برای افطار ندارند به آن ها کمک کنیم و دل همنوعان را خوشحال کنیم و خداوند از ما راضی باشد.ما باید در این ماه گناه نکنیم و از سحر تا اذان مغرب چیزی نخوریم  اگر در این ساعت ها ما چیزی بخوریم روزه یمان باطل میشود ولی اگر حواسمان نباشد و به یاد نداشته باشیم که روزه هستیم و چیزی بخوریم روزه مان باطل نمیشود.

    **************

    در این ماه اگر آیه ای از قران را بخوانیم پاداش ختم کردن قرآن در ماه های دیگر را دارد .ما در کل ماه مبارک که ۳۰ روز است به غیر از شکم که گرسنه است باید دهان و چشم های مان و گوش های مان و روزه باشند و از شنیدن حرف های بد دوری کنیم و خودمان  هم حرف های زشت نزنیم  و چشمانمان را در برابر صحنه های بد ببندیم  و از شنیدن حرف های نامناسب دوری کنیم  .کسی که زبان و یا چشم خود را حفظ نمی کند روزه اش ارزش هیچ گونه پاداشی نیست و تنها گشنگی و تشنگی کشیده است عبادت کردن در ماه رمضان  خیلی خوب است چون در این ماه ما کارهای خوبی انجام داده ایم و خداوند از ما راضی است مثلا کار های خوبی مانند کمک کردن به مادر در کار های خانه و اذیت نکردن آنها تا از دستمان عصبانی نشوند و خداوند هم از ما ناراضی نباشد این ماه فرصتی است برای توبه کردن از گناهانی که انجام داده ایم و انتخاب کردن راه درست برای زندگی .ما نباید در وقت افطار سفره های رنگی و پر هزینه  و غذاهای زیادی درست کنیم و اسراف و زیاده روی کنیم چون گناه است و خداوند این کار را دوست ندارد  باید به اندازه خودمان درست کنیم تا اسراف نشود و سهم کسانی که به کمک ما نیاز دارند  را بدهیم  و در ماه رمضان نماز هایتان را باید به موقع و سر وقت بخوانید .پیامبران خوب مان گفته اند که در این ماه سکوت کردن نشانه تسبیح کردن و خوابیدن روزه دار عبادت کردن است و در این ماه در های بدی و زشتی و در های جهنم بر روی مردم بسته میشود و خداوند  در های بهشت را  به روی همه باز میکند  و ما باید از این لطف و بخشش خداوند  اطاعت کنیم و خداوند را عبادت کنیم .

    **************

    هیچ وقت هیچ بنده ای دست خالی از پیش خداوند بزرگ بر نمی گردد ما می توانیم با بزرگ ترهایمان نمازمان را بخوانیم تا همیشه به موقع و سروقت باشد در ماه مبارک رمضان همه با هم مهربان هستند و به هم دیگر کمک می کنند بخاطر این من خیلی ماه مبارک رمضان را دوست دارم  در این ماه می توانیم قرآن بخوانیم و صلوات بفرستیم ثواب بیشتری در بین ماه های دیگر سال دارد و تا جایی که در توان مان است به کسانی که محتاج کمک ما هستند کمک و یاری کنیم و صدقه بدهیم امام صادق علیه السلام می فرماید هر کس در ماه مبارک رمضان صدقه ای بدهد خداوند او را از هفتاد نوع بلا دور می کند.

    **************

     خداوند بزرگ مرتبه سفارش کرده است  روزه گرفتن واجب است اما اگر کسی مریض باشد و یا ضرری برای سلامتی اش داشته باشد روزه گرفتن برای او واجب نیست و همچنین در روز عید فطر و عید قربان روزه گرفتن حرام است .در تاریخ اولین فردی که روزه گرفت حضرت آدم(ع) بود. از آنجایی که سیب یعنی میوه ممنوعه را خورد خداوند برای تنبیهش سی روز که یک ماه می شود روزه را بر انسان واجب کرد.

    مطالب پیشنهادی :

    عکس برای پروفایل در مورد ماه رمضان (آلبوم تصاویر)

    متن زیبا و ادبی درباره ماه رمضان

    متن دعا برای دیگران در ماه رمضان

    متن در مورد ماه رمضان به انگلیسی + ترجمه فارسی

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...