جملات زیبا در مورد صرفه جویی در آب

اگر آب نباشد، زمین هم کم کم رو به نابودی خواهد رفت و در همین دنیا و روی همین زمین ما انسان ها و تمام موجودات جهنم را به چشم خواهیم داد. دنیای بدون آب جهنمیست بی انتها. بیاییم با صرفه جویی آب از به وجود آمدن این جهنم که انتهایی هم ندارد و تمام کره زمین را در بر میگیرد، جلوگیری کنیم.

در ادامه این مطلب میخوایم باهاتون جملات و متن هایی رو در مورد صرفه جویی در آب به اشتراک بذاریم. عده زیادی از انسان ها آب رو بی دلیل مصرف میکنند و در استفاده از اون اسراف دارن که با این متن ها میتونید به اونها تلنگری بزنید. در ادامه همراه ما باشید.

متن درباره صرفه جویی در آب

یک خیال باطل، یک فکر خام، فکری که هنوز در بین مردم وجود دارد و آن هم چیزی نیست به نام اینکه آب فراوان است. کاش به خود بیاییم که ممکن است روزی برای تامین حتی یک استکان آب بمانیم و نتوانیم که نیاز و خواسته خود را به آن برطرف نماییم. عده ای با تفکر اینکه آب بسیار است، منابع آبی هیچوقت تمام نمی شوند، دائما در حال اسراف و مصرف بی رویه این مایع زندگی بخش هستند که اگر نباشد زندگی هم وجود نخواهد داشت اما کاش بدانند که آب هست ولی کم هست و باید برای آن ارزش قائل شد، باید برای قطره قطره آن اهمیت قائل شد چرا که اگر این کار را نکنیم، با همین روند مصرف بی توجه مان به پیش برویم، قطعا با کمبود آب مواجه می شویم. کافیست دقایقی چشمان مان را ببندیم و احساس کنیم که دیگر آبی نیست، آن موقع چه احساسی به ما دست خواهد داد؟ اگر ما همینطور در مصرف آب دقتی نداشته و صرفه جویی نکنیم این احساس واقعی می شود، این تجسمات واقعی می شوند.

********************

عده ای آب را مصرف میکنن و دیدگاه شان این است که پولش را میدهیم، باید هم مصرف کنیم، ما بابت آن هزینه می کنیم و مجانی که آن را به دست نمی آوریم. باید بگوییم که آب را کاملا مجانی به دست می آوریم. این مایع ارزشمند با قیمتی بسیار اندک در دسترس همه ما قرار دارد و به راحتی و به صورت بی رویه از آن استفاده میکنیم. روزی ما می توانیم ارزش واقعی آن را درک کنیم که دیگر نباشد، برای به دست آوردن یک قطره آن جان دهیم اما نتوانیم به دستش بیاوریم، آن موقع ها به اهمیت و ارزش واقعی آن پی خواهیم برد. آن موقع هر چقدر پول بدهیم، هر چقدر هزینه کنیم، دیگر آبی نخواهد بود که بخواهیم به دست آوریم. درست است که هم اکنون برای آب هزینه کرده و از آن استفاده میکنیم ولی باید بگوییم که آب همیشگی نیست، ممکن است روزی به پایان برسد و در آن روز کشورها برای به دست آوردن آن با هم به جنگ خواهند پرداخت. این هزینه اندک، در برابر به دست آوردن چیزی ارزشمند است پس برای همان چیز ارزشمند هم که شده، ارزشش را نگه داریم و بی دقت از آن استفاده نکنیم.

********************

صرفه جویی در آب اولین فرهنگیست که باید به کودکان خود بیاموزیم. آب هست ولی کم هست و این باید باور فرزندان ما شود تا به واسطه آن همیشه صرفه جویی در آب را مد نظر آورند. ممکن است برای زندگی ما تا آخر عمرمان آب وجود داشته باشد و منابع آبی پاسخگوی نیاز ما باشند اما برای فرزندان مان چه؟ آیا آنها هم در آینده همینگونه خواهند بود؟ آیا آنها هم نیازشان به آب به صورت کامل برطرف می شود؟ این آینده نامعلوم و بسیار ترسناک خواهد بود اگر به آنها صرفه جویی کردن را نیاموزیم. بیاییم اول درس هایی که به کودکان مان می دهیم، درس هایی برای حفظ طبیعتی باشد که اگر تخریب شود، اگر از بین برود، زندگی انسان ها هم از بین خواهد رفت. این آب قسمتی از همین طبیعت است پس کودکان باید شیوه استفاده از آن را بدانند تا به این واسطه آن را صرفه جویی کنند.

********************

وقتی حرف از صرفه جویی در مصرف آب می شود، عده ای فکرشان به سوی کودکان می رود که باید این مسئله را به کودکان بیاموزیم اما چیزی که شاید آنها نادیده گرفته اند این است که بسیاری از بزرگسالان هم فرهنگ صرفه جویی در آب را ندارند و به راحتی مهمترین چیزی که در دنیا وجود دارد را هدر داده و صرف چیزهای بی مورد می کنند. فکر میکنم قبل از اینکه به کودکان آموزش داده شود، باید به والدین بسیاری از کودکان آموزش داد چرا که آنها هیچ در مورد کار اشتباهی که می کنند نمی دانند و به همین منوال کار اشتباه شان را ادامه می دهند. این کودکان ممکن است در مدرسه یا محیط های آموزشی نکات مربوط به صرفه جویی در آب را بدانند اما شاید این والدین هرگز با این مسائل آشنا نشوند چرا که کسی نیست که این نکات را به آنها گوشزد نماید.

********************

میدانی چه زمانی جهنم در این دنیا به وجود می آید؟ همان زمانی که دیگر آبی روی زمین نباشد آن موقع جهنم واقعی را به چشم هایمان در همین دنیا خواهیم دید. هیچ انسانی توانایی تولید این آب را ندارد، هیچ دستگاهی نمی تواند آب را تولید کند و آب یکی از منابع طبیعت است که اگر روزی به پایان برسد، ما هم به پایان خواهیم رسید. در آن موقع جنگ هایی بر پا می شو که تاریخ به مانند آن را به خود ندیده، اتفاقاتی رخ می دهد که تا به حال زمان به مانند آن ها را تجربه نکرده و دگرگونی ای پیش می آید که دنیا تا به حال آنقدر متحول نشده. بدون آب زندگی هم وجود نخواهد داشت و نبود آن را می توان به مرگ تشبیه کرد.

********************

کاش زمانی که در حال مصرف بی رویه آب هستیم، به کودکانی فکر کنیم که در روی همین زمینی که ما اینگونه آب را در آن هدر می دهیم در انتظار یک استکان آب هستند، تشنگی تمام وجود آنها را فرا گرفته اما آبی نیست که به واسطه آن نیازشان را برطرف کنند. کاش در این زمان به انسان هایی فکر کنیم که برای به دست آوردن آب هر کاری می کنند، برای به دست آوردن آب تلاش های زیادی به خرج می دهند تا در نهایت بتوانند به مقدار بسیار اندک از این مایع ارزشمند دست پیدا کنند. این مصرف بی رویه ما باید این افراد و رنجی که میکشند را به یادمان بیاورد و همچنین به ما یادآوری کند که خودمان هم ممکن است در این شرایط قرار بگیریم. از آینده هیچ چیز معلوم نیست و شاید مسئله مبرم و مشکل جهانی انسان ها در آینده همین آب باشد. آن موقع برای به دست آوردن ذره ای آب حاضر هستیم که جان بدهیم. پس هم اکنون که این را می دانیم، بیاییم به اندازه خودمان هم که شده در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

********************

عده ای فقط در شعار دادن خوب عمل میکنند و برای مصرف آب همه را متهم میکنند چرا که اعتقادشان این است که مصرف آنها بی رویه بوده و بیش از حد از آب استفاده می نمایند. اما همین افراد که شعارهایشان گوش همگان را کر میکند، در زندگی شان آب را بیشتر از هر کسی مصرف کرده و اعتقادشان این است که آب برای مصرف کردن است و اگر استفاده نکنیم نمی توانیم زندگی را زندگی کنیم. کاش اگر ما هم جزو این دسته از افراد هستیم کمی دست از شعار دادن برداریم و به عمل کردن روی بیاوریم، کاش جزو آن دسته از افراد نباشیم که فقط حرف میزنند اما عملی در کار ندارند. وقتی که آب تمام شود، چه کسانی که حرف میزدند و چه کسانی که عمل میکردند همه و همه با این مشکل درگیر خواهند شد پس حالا که این را می دانیم بیاییم تمام تلاش مان را بکنیم که تا مایه حیات را به اندازه استفاده کنیم.

********************

استفاده بیش از حد از آب به نوعی ظلم به خود و سایر انسان هاست. شاید آن لحظه ای که آب را بیهوده هدر می دهیم اندکی لذت ببریم اما باید بگویم که با این کار گویی ظلمی بزرگ هم به همه و همچنین خود کرده ایم. منابع آبی محدود هستند و اگر آب تمام شود همه ما محتاج به آن خواهیم شود. بیاییم از ظلم کردن دست بکشیم، بیاییم برای زندگی خود هم که شده دیگر ظالم نباشیم، بیاییم در حق آینده فرزندان مان ظلم نکنیم و آینده زیبای آنها را به خاطر کمبود آب به زشتی تبدیل نکنیم.

********************

اگر طبق یک برنامه خاص به پیش برویم صرفه جویی در آب امکان پذیر است. عده ای هر روز حمام کرده و هر روز میزان زیادی آب استفاده می کنند، عده ای هر روز با آب ماشین شان را می شویند، عده ای شیر آب را باز میگذارند تا همینطور به همراه آن ظرف ها را کف مالی کنند و عده ای در حال مسواک زدن هستند اما در همین حین شیر را هم باز می گذارند تا زمانی که مسواک شان تمام شد دهان شان را با آب بشویند. بیاییم این عادت هایمان را تغییر دهیم و طبق یک برنامه خاص به پیش برویم. حمام کردن هر روزه ما اگر به هر دو روز حمام کردن تبدیل شود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، ماشین ما اگر هر روز شسته نشود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، اگر در حین کف مالی ظروف کثیف شیر آب را باز نگذاریم اتفاقی خاصی نخواهد افتاد و اگر هم در بین مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم باز هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد اما زمانی اتفاقی خاص روی می دهد که آب تمام شود. آن موقع اتفاق خاص این است که زندگی همه ما هم مختل شده و ما در آن موقع در آرزوی انجام دادن یکی از همین کارهایی که جزو روزمرگی هایمان شده جان خواهیم داد. بیاییم تا هنوز که این آب هست، آن را صرفه جویی کرده و در مصرف کردنش برنامه داشته باشیم تا مبادا آن اتفاق خاص روی دهد.

********************

در عجبم از کسانی که حتی آب را هم به مسئولین ارتباط می دهند و می گویند چرا آب را زیاد استفاده نکنیم زمانی که مسئولین اینگونه بی کفایت هستند. دوست عزیزی که چنین باوری داری، اگر روزی آب به پایان برسد، هم تو و هم آن مسئول زندگی تان مختل خواهد شد و در آن جا نمی توانی تقصیر را به گردن هیچ کسی بیندازی چرا که دیگر آبی نمانده که برای اسراف آن به دنبال مقصر بگردیم. آب یک بخش از طبیعت است و به واسطه انسان تولید نمی شود پس انسان نقش زیادی در آن ندارد و اگر من و تو دلیل استفاده بیش از حدمان را مسئولین بدانیم، این را بدان که باز هم هیچ چیز تغییر نمیکند و آب به همین شکل اسراف میشود تا زمانی که به اتمام برسد.

********************

لحظه ای را به یاد بیاور که کاملا تشنه آب بوده ای، آن زمان چقدر تلاش داشتی که به آب برسی و آن را بنوشی؟ شاید همین الان این وضعیت را داشته باشی. حال فکر کن که آبی نباشد که بخواهی بخوری، چه حالی به تو دست خواهد داد؟ این اتفاق را ممکن است در سال های آینده تجربه کنیم. آب کم است و اگر روزی به پایان برسد همه ما باید منتظر روزی که به تو گفتم باشیم و در انتظار ذره ای آب جان بدهیم. این صرفه جویی در مصرف آب را به ما یادآوری میکند، صرفه جویی ای که اگر اتفاق بیفتد، آن لحظات سخت و دشوار سالها به تعویق خواهد افتاد و شاید هیچوقت روی ندهد.

********************

هر یک از ما نقشی اساسی در مدیریت آب داریم و اگر نقش خود را به خوبی ایفا نکنیم یک ضربه بزرگ به خود و دیگر انسان ها زده ایم. ما این ضربه را با مصرف های بیهوده و اسراف هایمان خواهیم زد. بیاییم کمی هم که شده مسئولیت بر عهده بگیریم و برای جامعه و جهانی که در آن زندگی میکنیم اندکی موثر باشیم. این موثر بودن لازم نیست با قدم برداشتن خاصی در کاری صورت پذیرد، فقط کافیست اندکی از آبی که مصرف میکنیم را کاهش داده و به اندازه مصرف کنیم. با همین کار کمکی بزرگ به همه انسان ها و همچنین جهان خواهیم کرد.

********************

اگر هم اکنون در حال اسراف آب هستی و به راحتی آن را هدر میدهی بدان که حق الناس بر گردن توست چرا که در آینده انسان هایی خواهند بود که در انتظار همین آبی که تو این چنین مصرف میکنی جان خواهند داد اما به آن نخواهند رسید. آب منبعی بی نهایت نیست که دائم از آن استفاده کنی و نگرانی تمام شدنش را نداشته باشی. اگر تو خیلی ساده و راحت آن را استفاده کنی، بی دلیل آن را مصرف کنی، حق دیگر انسان ها را از این آب پایمال کرده ای. بیاییم با صرفه جویی آب، خودمان را به گناه نیندازیم!

شاید علاقمند باشید :

جملات زیبا برای کمک به نیازمندان

جملات زیبا برای دیوار نویسی مدارس ابتدایی

1 نظر

  1. ناشناسناشناسsays:

    سلام مطالب عالی بود استفاده کردم وبه صورت پی دی اف نوشتم امید وارم راضی باشید البته باذکر منبع