سخنان مقام معظم رهبری درباره انقلاب اسلامی

شما امروز را در جمهوری اسلامی مقایسه کنید با سال های اول انقلاب: سال های غربت، سال های تنگدستی و تهیدستی، سال های سختیِ همه‌جانبه؛ این طرف جنگ، آن طرف تحریم های بین‌المللی، آن طرف بستن همه‌ی راه‌ ها به روی ما. این ها حرف هائی است که تکرار شده، شما ها هم می دانید

سخنان رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در سخنان خود از انقلاب اسلامی و پیامد های به وجود آمده ناشی از انقلاب را برای مردم بازگو کرده اند. ایشان هم به صورت نسخه ای و هم به صورت ضمنی در بیانات خود به اهمیت انقلاب اسلامی اشاره می کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی از زمان به وجود آمدن انقلاب تا به امروز همیشه از ارزش های انقلاب سخن گفته اند. در اینجا بعضی از سخنان گهر بار ایشان را برای شما بازگو می کنیم.

شما امروز را در جمهوری اسلامی مقایسه کنید با سال های اول انقلاب: سال های غربت، سال های تنگدستی و تهیدستی، سال های سختیِ همه‌جانبه؛ این طرف جنگ، آن طرف تحریم های بین‌المللی، آن طرف بستن همه‌ی راه‌ ها به روی ما. این ها حرف هائی است که تکرار شده، شما ها هم می دانید. شما ها خودتان هم آن روزها در همین عرصه ‌ها و میدان ها بوده‌اید - یا در سپاه یا در بسیج یا در مجموعه‌ های فعال - سختی‌ها را دیده ‌اید. امروز را هم نگاه کنید. امروز جمهوری اسلامی گردنی برافراشته دارد؛ در حالی که شعارهائی که سی سال پیش می داده، امروز در کشور هائی که سی سال با ما دشمنی کردند، دارد تکرار می شود. این ها موفقیت نیست؟ این ها پیشرفت نیست؟

من در آن جلسه‌ی بیداری اسلامی گفتم که اوائل انقلاب جزو چیزهائی که ما تصور می کردیم، این بود که بازتاب حرکت انقلابی ما در کشورهای گوناگون اسلامی و در درجه‌ی اول در مصر تحقق پیدا کند. از مصر هیچ صدائی بلند نمی شد - حالا من آنجا یک شعر عربی خواندم؛ عرب هایی که در جلسه بودند، فهمیدند که من چه دارم می گویم - اما امروز این مصر، مصرِ حسنی مبارک، مصرِ انورالسادات، مصر پناه‌دهنده‌ی به محمدرضا شاهِ مطرودِ از همه جا حتّی از آمریکا، در اختیار مردمی است که شعار الله‌اکبر می دهند، نماز جماعت می خوانند، شعار اسلامی می دهند، حکومت اسلامی را مطرح می کنند. پیشرفت یعنی این، استحکام یعنی این، قدرت یعنی این. هیچ کار نداریم به این که بگوئیم آن ها از کی یاد گرفتند؛ خوب است این حساسیت ها را اصلا ایجاد نکنیم. چه لزومی دارد بگوییم آن ها از کی الهام گرفتند؟ نه، بحث الهام گرفتن نیست؛ بحث این است که حرفی که ما سی سال است داریم می زنیم، امروز در شمال آفریقا، در خاورمیانه، در خلیج فارس، این حرف سبز شده. امروز ایران اسلامی این است. همه‌ی این تلاشی هم که شما مشاهده می کنید علیه جمهوری اسلامی میشود – تحریم های همه‌جانبه، کارهای گوناگون، فشار های سیاسی، تبلیغات مختلف - به خاطر این موفقیتی است که جمهوری اسلامی به دست آورده. این ها معنایش همان «و الّذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» است، این ها معنایش همان «انّ الله یدافع عن الّذین ءامنوا» است، اینها تفسیر و ترجمه«لینصرنّ الله من ینصره» است. ما دیگر در کتاب، اینها را نگاه نمی کنیم؛ ما توی واقعیت زندگی‌مان داریم تفسیر این آیات را مشاهده می کنیم. واقعیت های زندگی دارد این را به ما نشان می دهد.

انقلاب یک موجود زنده است؛ این را به شما عرض بکنم. حالا ان‌شاءالله در این زمینه بنده صحبت هایی دارم که عرض خواهم کرد؛ [البتّه] نه امروز، ان‌شاءالله در آینده‌ی نزدیکی و به مناسبتی خواهم گفت. انقلاب یک موجود زنده است؛ این هایی که خیال می کنند انقلاب یک جرقّه بود، زد و تمام شد، از شناخت حقیقت انقلاب خیلی دورند. نخیر، انقلاب یک حقیقت زنده است، یک موجود زنده است که تولّد دارد، رشد دارد، قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب این‌جور است؛ مثل هر موجود زنده‌ی دیگری. انقلاب چون موجود زنده است، پس افزایش دارد، رشد دارد، قوام‌یافتگی و کمال‌یافتگی برای آن وجود دارد. ببینید، قرآن کریم می فرماید: وَمَثَلُهُم فِی الاِنجیلِ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه فَئازَرَه فَاستَغلَظَ فَاستَویّْ عَلیّْ سوقِه؛(۲) یعنی مَثَل اصحاب پیغمبر، جامعه‌ی اسلامی -یعنی همان انقلابیّون- مثل یک گیاهی است که از زمین سر می زند، خودش را نشان می دهد، بعد بتدریج رشد می کند، به تدریج ساقه ‌ی آن محکم می شود، به تدریج قد می کشد، به تدریج تبدیل می شود به یک موجودِ مستقرِّ با برکتِ شگفت‌انگیز؛ شگفت‌انگیزی‌اش از کجا است؟ دنباله‌ی آیه می فرماید که «یُعجِبُ الزُّرّاع»؛ برای خود آن‌کسی که این گیاه را بر زمین نشانده، شگفت‌آور است، لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار؛ دشمن را هم به خشم می‌آورد؛ انقلاب این[طور] است؛

خب شما جوان هایی که اکثر افراد جلسه را تشکیل می دهید و عزیزان من هستید و بچّه‌های من محسوب می شوید، اکثر شماها آن روزها را ندیده‌اید؛ حالا روز های قبل از انقلاب که هیچ، امّا روز های اوّل انقلاب را هم ندیده‌اید؛ پرشور بود، پرحماسه بود، امّا امروز قوام انقلاب و استحکام انقلاب از آن روز بیشتر است. انقلابیّونی که ایمانِ به انقلاب، دل آن ها را انباشته است، امروز مستقرتر، ایستاده‌تر، آگاه‌تر، بصیرترند در پیمودن راه خود و در در نظر گرفتن پایان کار خود و آن هدفی که دنبالش هستند؛ امروز این‌جور است؛ انقلاب پیش رفته، انقلاب تکامل پیدا کرده؛ لذاست که بنده بارها گفته‌ام، تغییر و تحوّل جزوِ ذاتِ زندگیِ انسان است، پس جزو ذات انقلاب هم هست؛ منتها چه‌جور تغییر و تحوّلی؟ تغییر و تحوّلی که اصول و مبانی در آن به‌طور مستحکم ثابت میماند. اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَ‌ـلًا کَلِمَةً طَیِّـبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اَصلُها ثابِتٌ وَ فَرعُها فِی السَّماّْءِ؛(۳) اصل ثابت است، ریشه محکم است، پایه‌ها همان پایه‌های اصلی و مستحکم [است]؛ نتایج، ثمرات، حواشی، روز‌به‌روز نوشَونده و جلوه‌گر در عالم حیات، در محیط زندگی انسانها و جامعه، و تقدیم‌کننده و اهداکننده‌ی میوه‌های نو و میوه‌های جدید؛ این خصوصیّت انقلاب است، انقلاب ما این خصوصیّت را داشته.

دشمن های انقلاب اسلامی

دشمن یعنی چه کسی؟ یعنی آن ‌که از انقلاب آسیب دیده؛ آن هایی که اینجا یک حکومت دست ‌نشانده‌ی مطیعی در این منطقه‌ی بسیار حسّاس داشتند که مطیع آن ها بود و همه چیزش در اختیار آن ها بود؛ هم سیاستش،‌ هم اقتصادش،‌ هم درآمدش. آن ها این را از دست دادند و متضرّر شدند؛ حالا در رأس آن ها آمریکا است و نیز بعضی از کشورهای دیگر اروپایی مثل انگلیس و غیره؛ این ها دشمنند. هدف‌ دشمن این است که از این استمرار و استقامت جلوگیری کند؛ انواع و اقسام تلاش ها را هم دارند می کنند برای همین [هدف].‌ از هر وسیله‌ای هم که بتوانند استفاده می کنند: از متفکّرنما ها -بعضی‌ها هستند متفکّرنما‌یند، می‌نشینند به‌اصطلاح فکر ارائه می دهند که با پایه‌های انقلاب مخالفند؛ شما گاهی ممکن است مقالات این ها و نوشته‌های این ها را در بعضی از مطبوعات یا رسانه‌های الکترونیکی و مانند این ها ببینید؛ از اینها استفاده می کنند، پول می دهند، [می گویند] «بنشینید علیه انقلاب و علیه پایه‌های انقلاب فکر تولید کنید»- تا نظریه‌پردازهای قلّابی که تئوریسین درست می کنند، تئوریسین‌های قلّابی، تا روزنامه‌نگار و قلم‌به‌دست‌ها و قلم‌به‌مزدها، تا امکانات فضای مجازی، تا دلقک ها و تا هر چه بتوانند و از هرکه بتوانند استفاده می کنند برای اینکه گستره‌ی مخاطبین خودشان را افزایش بدهند. همه‌ی این‌کارها دارد انجام می گیرد، همه‌ی اینها الان [هست؛] نه حالا، از اوّل انقلاب -[یعنی] از همان ۳۹ سال پیش- همه‌ی این‌کارها انجام گرفته، منتها روزبه‌روز شدیدتر شده؛ ابزارهایی امروز هست که آن روزها نبود، همه‌ی این ابزارها را به کار می گیرند. شنیدید در فتنه‌ی [سال] ۸۸، یکی از این شبکه‌های فعّال اینترنتی بنا بود تعمیرات سالیانه بکند، گفتند «نکن؛ تعمیراتت را به تأخیر بینداز که خدمت بدهی به ما» برای اینکه خدماتش به [سازمان] سیا در آمریکا و دستگاه‌های سیاسی آمریکا متوقّف نشود؛ از همه‌ی این ها استفاده می کنند.

 انقلاب اسلامی، نظام سیاسی و اجتماعی را پیشنهاد کرد و تحقّق بخشید و پیاده کرد؛ یک اصولی هم برای این نظام بر مبنای انقلاب به وجود آمد. مثلاً استقلال -استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی، استقلال سیاسی، استقلال امنیّتی- از این هایی بود که [قبلاً] نبود. قبل از پیروزی انقلاب، هیچ‌کدام از اینها وجود نداشت. خب مبالغ زیادی هم در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم؛ البتّه هنوز در بعضی زمینه‌ها کار داریم. استقلال هست، آزادی هست.

پیشرفت کشور؛ یکی از اصول اساسی انقلاب پیشرفت کشور است، در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ی علم، در زمینه‌ی فنّاوری، در زمینه‌ی اخلاق، در زمینه‌های مادّی، در زمینه‌های معنوی، در زمینه‌های گوناگون، کشور باید پیشرفت کند. در این زمینه‌ها هم پیشرفت های خوبی انجام گرفته؛ البتّه با آنچه میخواهیم و می باید، فاصله است که بایستی آن فاصله را طی کنیم.

مردم و انقلاب

یک نکته‌ی دیگر که این را هم [باید] عرض بکنیم، مسئله‌ی مردم است. یکی از بزرگ‌ترین امتیازات نظام جمهوری اسلامی مردمی بودن این نظام است؛ یکی از بزرگ‌ترین امتیازات، مردمی بودن و دینی بودن این انقلاب است. انقلاب اسلامی، دینی بود، با اعتقادات مردم سروکار داشت، نظامی هم که به وجود آمد نظام دینی و مردمی بود. مردم چون معتقد به اسلام بودند، وارد شدند؛ لذا شما می‌بینید بچّه‌هایشان، عزیزانشان به جبهه‌های جنگ رفتند، جنگیدند، مبارزه کردند، کشته شدند، پدر و مادرها دلهایشان آتش گرفت، امّا صبر کردند، شکر کردند، شکایت نکردند؛ چون در راه خدا بود، چون برای امام حسین بود. این از خصوصیّات [انقلاب] است؛ انقلاب، انقلاب مردمی است. در همه‌ی برنامه‌ها بایستی مردم در درجه‌ی اوّل قرار بگیرند.

در واقع شروع یک بحث است، که حالا این بحث را بعد خود شما جوان ها ان‌شاءاللَّه در محافلتان باید دنبال کنید. در این شش هفت ماه گذشته، من در چند سخنرانی به ثبات نظام و انقلاب اشاره کردم و گفتم که ثبات و استمرار و استقرار نظام جمهوری اسلامی از جمله‌ی مهم ترین عواملی بوده است که ملت های منطقه و ملت های مسلمان را امیدوار کرده و می توان گفت نقش مؤثری در ایجاد این حرکت عظیم اسلامی منطقه و آزادی و بیداری ایفاء کرده.

تحولات بزرگی در جامعه رخ می دهد، که نمونه ‌ی بارزش انقلاب های سیاسی و اجتماعی است. این تحول را کی به وجود می آورد؟ یک نسلی به وجود می آورد؛ که البته معلول شرایطی است که برای آن نسل پیش آمده، اما برای نسل قبل و نسل های قبل پیش نیامده بود؛ مثل انقلاب اسلامی.
در تحولاتی که در طول دو سه قرن اخیر، که قرن انقلاب های بزرگ است، اتفاق افتاده، هرچه من نگاه کردم - حالا شما مطالعه کنید، شاید مواردی را شما پیدا کنید - موردی را پیدا نکردم که مثل انقلاب اسلامی، تحولی که در دوره‌ی اول پدید آمد، در دوره‌های بعد یا دهه‌های بعد، با همان شکل، با همان هدف ها، به سوی همان آرمان ها و با همان جهتگیری ها ادامه پیدا کند. یا اصلاً ادامه پیدا نکرده، مثل انقلاب شوروی؛ یا ادامه پیدا کرده، منتها با یک فترتی، با یک فاصله‌ی طولانی زمانی، همراه با مرارت ها و محنت ها و سختی های فراوان، مثل انقلاب کبیر فرانسه، مثل استقلال آمریکا؛ حالا تعبیر کنیم به انقلاب یا هرچه. آن اهداف اولیه در نهایت به یک شکلی تأمین شد، اما با زحمات زیاد و با یک فاصله‌ی طولانی.

انقلاب اسلامی یک استثناء است. انقلاب اسلامی حرکتی بود که با اهداف مشخصی - ولو آن اهداف که مشخص هم بود، در یک جاهائی کلی بود؛ بتدریج خرد شد، روشن شد، مصادیقش معلوم شد؛ اما اهداف، اهداف روشنی بود - به وجود آمد. هدف اسلام‌خواهی، هدف استکبارستیزی، هدف حفظ استقلال کشور، هدف کرامت‌بخشی به انسان، هدف دفاع از مظلوم، هدف پیشرفت و اعتلای علمی و فنی و اقتصادی کشور؛ اینها اهداف انقلاب بوده.
این ثبات انقلاب و استقرار انقلاب که ما میگوئیم، یعنی این. ما یک حرفی را زده‌ایم: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللَّه ثمّ استقاموا».(۳) ملت ایران «ربّنا اللَّه» را گفت، پایش ایستاد. این ایستادن پای این سخن، از نسلی به نسل دیگر منتقل شد. امروز شما جوانهائی که این بیانات پرنشاط و شاداب و صادقانه و پرتپش را اینجا مطرح کردید،

جوان های امروز، دانشجوهای امروز هستند. در آینده مسئولیت های کشور با شماست. طراحان کشور، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان، شماها خواهید بود. می توانید همین راه را ادامه بدهید، آن را به تکامل برسانید، از ظرفیت های استفاده نشده استفاده کنید، خلأها را پر کنید و همین چیزهائی را که هی شما می گوئید این اشکال هست، این اشکال هست، این اشکال هست، انتقاد، انتقاد، انتقاد - که درست هم هست - برطرف کنید؛ می توانید هم این کار را نکنید. نسل جوانِ امروز می تواند تصمیم بگیرد بر بیعملی. البته چنین تصمیمی نخواهد گرفت؛ من شک ندارم. نسل جوان به خاطر ریشه‌ی دینىِ این حرکت و پایه‌ی مستحکم اعتقادىِ این حرکت، این راه را ادامه خواهد داد. برای اولین بار در تاریخ انقلاب های گوناگون در دنیا، انقلابی به وجود آمده است و خودش را به دنیا عرضه خواهد کرد و حرف اول و اصول و ارزش های اولیه‌ی خودش را با همه‌ی وجود، بدون انقطاع استمرار بخشیده و ان‌شاءاللَّه آن را به هدف های نهایی خودش می رساند.

الحمدللَّه تا امروز انقلاب خوب پیش رفته. همین طور که عرض کردم، ما از هدف ها منحرف نشدیم، زاویه پیدا نکردیم؛ آن بلاهائی که سر آن انقلاب های عظیم و بزرگ آمد، سر انقلاب ما نیامد. حوادث گوناگونی که پیش آمد، همه جا انقلاب بر این ها فائق شد و با همان موازین خودش، توانست خودش را حفظ کند و تا امروز به تکامل هم برساند. انقلاب، کشور را هم پیش برده. این پیشرفتی که امروز شما در بخش های مختلف کشور مشاهده می کنید - که من در صحبت با مسئولان نظام، دو سه روز پیش مختصری از آن را اشاره کردم - هیچ وقت در قرن های اخیر در کشور سابقه نداشته. البته در گذشته‌ ها و در تاریخ چرا؛ مواردی به حسب زمان، شبیه این ها بوده؛ اما در قرون اخیر سابقه نداشته. کشور را شما به اینجا رساندید. کشور باید پیش برود. ما هنوز در قدم های اوّلیم، در آغاز راهیم. من گفتم؛ یکی از خاصیت های بزرگ انقلاب، الگوسازی است. شما می توانید این هدف را دنبال کنید که برای جوامع اسلامی یک الگو درست کنید؛ بگویید آقا اینجوری می شود حرکت کرد، اینجوری می شود رسید؛ این ممکن است.

دانشجو و انقلاب

 اولین توصیه‌ای که من به مجموعه‌ی تشکل های دانشجویی که در زمینه‌های مسائل دانشجویی و کشور و انقلاب و همه چیز فکر می کنند، دارم، این است: شما وقتی نگاه می کنید به جبهه‌ ی معارض، یعنی استکبار، جبهه‌ی ظلم، جبهه‌ی سرمایه‌دارهای کلان بین‌المللی، کارتل ها، تراست ها و و، به چشم یک جبهه به آن ها نگاه کنید. یک جبهه‌ ی به ‌هم‌ پیوسته ‌ای وجود دارد در مقابله‌ ی با انقلاب اسلامی، که یک انقلاب معنوی و دینی و فرهنگی و اعتقادی است. وقتی به چشم یک جبهه‌ ی به‌ هم ‌پیوسته به این ها نگاه کردید، خیلی از کارهای این ها معنای واقعی خودش را نشان می دهد. این مسئله، وظیفه‌ ی دانشجو یا تشکل های دانشجویی را مشخص می کند.

یک توصیه‌ی دیگر ما هم این است که تشکل های دانشجوئی با هم همفکری و همکاری و همدلی نشان بدهند. حالا من نمی خواهم یک چیزی را حتماً یک پیشنهاد قطعی بکنم، اما به نظر آدم می رسد که مثلاً یک مجمع هماهنگ کننده‌ای بین این تشکل ها وجود داشته باشد تا تشکل ها هم جهت پیش بروند. البته جهت های کلی تقریباً با هم یکسان است، خوب است. نمی خواهیم هم بگوئیم که این تشکل ها با مختصاتی که هر کدام دارند، بایستی این مختصات را همه یک کاسه کنند؛ نه، تنوع و مختصات گوناگون در تشکل ها هیچ ایرادی ندارد؛ منتها در جهتگیری ها، در پیشرفت به سمت اهداف انقلاب، یک هماهنگی انجام بگیرد تا بتوانید بر محیط دانشجویی اثرگذاری کنید.

یک توصیه‌ی دیگر ما هم این است که هم مسئولان دانشگاهی کشور و هم تشکل ها سعی کنند نسبت به همدیگر مماشات و همراهی و همکاری داشته باشند. چون هدف ها یکی است؛ اهداف انقلاب است.


سایر مطالب پیشنهادی :

سخنان کوتاه رهبری در مورد کار فرهنگی

سخنان رهبری درباره سربازان گمنام امام زمان


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...