سخنان رهبری درباره بسیج

بیانات رهبری درمورد بسیج

بسیج نماد مقاومت ملی

ایشان همواره بسیج را تحسین کرده به طوری که در مراسم صبحگاهی رده‌های مختلف نیرو‌های مقاومت تشکیلات بسیج‌ فرمودند: ((بودن در جمع شما  بسیجیان و جوانان عزیز  و مخلص، همیشه برایم شگفتی آور است. درست است که انقلاب اسلامی به خودی خود و اتفاقات و پدیده‌هایی که بعد از انقلاب به وجود آمد همگی شگفت انگیز هستند؛ اما تشکیل بسیج این نیروی معجزه گر چیزی استثنایی بود.  بسیج، یک حیقیقت شبیه افسانه‌هاست. بسیج مرز سِنی ندارد؛ نوجوانان تا پیران بسیج حضور دارند. بسیج مرز جنسی ندارد؛ زن یا مرد فرقی نمی‌کند؛ همه در آن حضور دارند. بسیج مرز قومی، صنفی یا مرز جغرافیایی ندارد؛ همه‌ی اقوام، تمامی اصناف کشوری در سطح‌های مختلف فکری از انسان‌های با استعداد و نخبه‌ی برجسته‌ در میان عالمان و اهل علم و دانشجویان تا جوانان تلاشگر و فعال و پُرشور، همه در بسیج جمع‌اند و هر کدام سهمی در آن دارند. بسیج نماد مقاومت ملی، آگاهی و البته حضور ملت است. اگاهی همراه با حرکت و جنبش، همراه با معنویت و اخلاص عمل. بسیج، یک حقیقت است. بسیج برای جوان‌ها، شور می‌آفریند؛ برای دوستان، امید، برای دشمنان، بیم‌)).

بسیج عرصه‌ی برای جهاد

رهبر معظم انقلاب اسلامی، بسیج را عرصه‌ای برای جهاد دانسته و مهمترین جهاد پیش روی بسیجیان را، جهاد با نفس می‌دانند؛ و می‌فرمایند: ((عرصه‌ی فعالیت بسیج خیلی بزرگتر و عمیق‌تر از عرصه‌ی نظامی است. اینکه من بارها گفته‌ام و می‌گویم و تکرار می‌کنم که نباید بسیج را یک نهاد نظامی دانست؛ یک تعارف نیست؛ بلکه حقیقت همین است. بسیج عرصه‌‌ای برای قتال نیست؛ بلکه یک قسمتی از جهاد، قتال است. جهاد یعنی با مجاهدت در میدان حضور داشتن؛ با تلاشگری، با داشتن هدف و ایمان، این معنی جهاد است. بنابراین (( جاهدوا بأموالکم و أنفسکم فی سبیل الله»؛. اما معنی این جهاد با نفس چیست؟ فقط این است که به میدان جنگ رفته و جانمان را کف دستمان بگیریم؛ نه، جهاد با نفس انواعی دارد. یکی از انواعش این است که صبح تا شب وقت خودتان را برای تحقیقاتی بپردازید و گذشت ساعت‌ها را نیز متوجه نشوید. جهاد با نفس این است که، از وقت تفریح بزنید؛ از آرامش و آسایش جسمی تان بگذرید؛ از یک کار پر پول و پردرآمد بزنید و در محیط علمی و تحقیقاتی وقت صرف کنید. برای به دست آوردن یک حقیقت زنده‌ی علمی. جهاد با نفس این است که آن حقیقت علمی را مانند گلی به جامعه‌ی خود تقدیم کنید. البته یک قسمت کوچک از جهاد با مال نیز هست.)).

بسیج، الگویی برای مجاهدان

حضرت آیت الله خامنه‌ای صحنه‌های مجاهدت‌ در لبنان و صوریه را الگو گرفته از بسیج می‌دانند؛ و  در این مورد می‌فرمایند: ((امروز اگر شما تصاویر و مناظر زیبا و پُرشور حضور جوان‌ها را در صحنه‌های پر از اضطراب و خطر فلسطین و لبنان می‌بینید، این یک الگوگیری از تشکیلات بسیج است. امروز اگر جوان دانشجو در سراسر جهان اسلام بیدار است این از ثمرات و الگوگیری از بسیج است. بسیج به معنی حرکت گسترده و پرشکوه ملت ایران، همراه آگاهی، احساساسات ملت همراه با عقلانیت، حرکت و عمل ملت همرا با با تفکر، هدف‌گرایی در گرو عمل گرا بودن و دیدن افق‌های دور؛ این یک مجموعه‌‌ای را می‌سازد که ذهنیت و هویت تشکیلات بسیج را شکل می‌دهد. به همین دلیل است که از آغاز انقلاب تا به حالا، بسیج خاری بوده است در چشم دشمنان، چه دشمنان داخلی ایران و چه دشمنان خارجی. بسیج  همواره مورد هجوم عملی و لفظی دشمنان بوده است. مسموم کردن و لجن مال کردن برترین جوان‌های کشور که در صف بسیج قرار دارند، برای یک دوره از دوران بعد از انقلاب نیست؛ از ابتدا بوده، تا به حالا نیز هست و  ادامه خواهد داشت؛ مطمئنا دشمنان کشور موفقیت‌های تشکیلات بسیج را می‌بینند. بسیج و بسیجی در میدان دفاع مقدس و دوران 7 سال جنگ حرکتی از خود نشان داد که برای تمام جهان شگفت‌آفرین بوده است.)).

ایشان حضور بسیج در میادین جنگ را علاوه بر جنبه‌ی نظامی، نوعی روحیه دهی به رزمندگان نظامی یعنی ارتش و سپاه می دانند و می‌فرمایند: هرجا که بسیج بود، رزمندگان روحیه داشتند؛ معنویت بود؛ طبیعتا رزمندگان مقاومت و ایستادگی نیز می‌کردند. برای همین اثرات بسیج بود که، پیروزی هم حاصل می‌شد. به همین خاطر است که ملت ایران در طی کوتاتر از دو سال تا فتح خرمشهر بر نیروهای شیطانی عراق پیروز شد. زمانی‌که خرمشهر سقوط کرد؛ نماد قدرتمندی و سلطه‌ی دشمن بود؛ و مظلومیت ملت و کشور ایران. زمانی‌که ملت ایران با تمام قوا خرمشهر را از دست دشمن پس گرفتند؛ و هزاران هزار نفر از نیرو‌های جنگنده‌ی دشمن را اسیر کردند؛ در واقع آن سرنوشت پایانی جنگ بود. در همان روزها، بزرگان چندین کشور، برای واسطه گری به ایران آمدند. یکی از بزرگان سیاسىِ معروف و انقلابی جهان و رهبر یکی از کشورهای آفریقایی، به من گفت؛ مسأله‌ی امروز ایران در جهان به طور کلی با قبل از فتح خرمشهر متفاوت دارد. امروز همه به جمهوری اسلامی به چشم  پیروز میدان نگاه می‌کنند. در واقع همینطور هم بود. حرف او حقیقت داشت. شش سال طول کشید؛ تا ایران بر دشمنی که شوروی و آمریکا حامی او بود؛ پیروز شویم. شش سال زمان برد؛ تا بر انباری که پشت سر صدام حسین و رژیم منحوسش بود؛ فائق آیم. آنگونه شد که ما پیروز شدیم. پیروز میدان بودیم. کشور آمریکا و شوروی سابق و ناتو تجهیزات صدام را آماده می‌کردند. سلاح شیمیایی و تجهیزات می‌دادند. کمک اطلاعاتی و نظامی می‌کردند. اما ما پیروز شدیم. پیروزی ما به خاطر حضور مردم و بسیج بود. به خاطر حضور جوانان با اخلاص بود.)).

بسیج، مکتبی برای مجاهدت معنوی

ایشان بسیج، را مدرسه‌ای برای مجاهدت معنوی دانسته و می‌فرمایند: ((این مجاهدت، برای ما و کشورمان، جامعه‌مان و بالاتر از همه‌ی آن‌ها، برای دین اسلام، خدا و آزادگی در تمام جهان است. این مجاهدت خالی از خطر نیست. بزرگترین خطر برای انسان، مرگ و جان دادن است. در مکتب بسیج، اسم این نوع مرگ (شهادت) است. شهادت بالا مرتبه ترین ارزش عاشورایی، برای انسان و ارزشمند ترین ارزش، است (فوق کل ذی برّ برٌّ حتی یقتل الرّجل فی سبیل‌اللَّه) بالاتر از هر ارزش، ارزش دیگری، بالاتر از هر فضیلت، فضیلت دیگرید و بالاتر از هر معنویت، معنویت دیگری هست، تا موقعی که انسان به شهادت برسد، که بالاترین ارزش، شهادت است. پس آن‌‌ها معنای جهاد وشهادت این‌ها هستند.)).

ایشان می‌فرمایند؛ درست است برخی از دشمنان اسلام سعی بر آن داشته اند که جهاد را بد جلوه داده و جهاد گر را بد نام کنند؛ اما جهاد در راه خدا، عزت را ضمانت کرده و سنگر مقاومت امت‌های اسلامی است. ایشان در این باره می‌فرمایند: ((اکنون خبر دارید؛ در کشورهایی در نزدیکی ما، آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند که آیاتی که در مورد جهاد است؛ را از کتاب‌های درسی  و مدرسه ای خارج کنند؛ اصرار دارد که این کار را انجام دهد و برای خارج کردن این آیات از هیچ تلاشی غافل نمی‌شود. بعضی از دولت‌های زبون، خار و ضعیف مکر و حیله‌ی آن‌ها را قبول کردند. می‌خواهند کلمه و معنی جهاد را از آیه‌های قرآن و دروس دینی بیرون بکشند؛ چون این آیات ضامن عزت مسلمانان و امت اسلامی هستند. آیات جهاد در قرآن کریم، مثل سنگری بزرگ و مقاوم است. دشمنان سعی داشته ‌اند شهادت را به عنوان یک کار بی خردانه معرفی کنند؛ این درحالیست که برترین ارزشهایی که جهاد دارد همان شهادت در راه خدا، شهادت در راه دین و شهادت در راه آزادگی است. یعنی جهاد وقتی می‌تواند تاثیر گذار باشد و خود را به‌طور کامل نشان دهد؛ که با پذیرفتن قلبی شهادت همراه باشد. جهاد و شهادت، دو قسمت در هم آمیخته‌ی حرکت فعال بسیجی است. افراد بسیجی ما و عزیزان دل ما تا به حالا پیشرفت‌های قابل قبولی داشته‌اند. اما باید این پیشرفت‌ها مداوم باشد و ادامه دار. ما حتم و یقین داریم که بسیج، این الگوی زیبای کشورمان تمام جهان و جهانیان را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. حالا تمام مسئله‌های ایران در ارتباط با مسائل جهان است. ایالات متحده‌ی آمریکا علاوه بر اینکه ملت و کشور ایران را همواره تهدید کرده و می‌کنند جرم بزرگتر دیگر دارند و آن بی‌ثبات کردن کشور‌های منطقه است. باید بدانید این بی‌ثباتی تمام جهان را متضرر می‌کند. امروز ما در مقابل تمام تهدیدات و تحریکات آمریکا می‌ایستیم. یعنی ما ثبات منطقه را تثبیت می‌کنیم. این گونه دفاع، دفاع از هویت، شخصیت ملی، دین و آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. این گونه دفاع، دفاع از منطقه و در نتیجه دفاع از تمام دنیا است. کشور و رژیم آمریکا از ترفند و حیله‌ای برای مقابله با ملت و کشور ایران استفاده کرده‌اند. اما تمامی این ترفند‌ها، تمامی این وسایل؛ در برابر مردانگی و شکوه مردم ایران، جوانمردی و شجاعت جوانان ایرانی مغلوب و مرعوب شده‌اند. آن‌ها از شما می‌ترسند. آن‌ها از جوان ایرانی می‌ترسند. از ملت ما می‌ترسند. آن‌ها می‌دانند جوان ایرانی بیدار است. دل جوان ایرانی به اعتقادات مذهبی، مبانی دینی و آرمان‌های بزرگ اسلامی و انقلابی گرده خورده است.

 بسیج، یک حرکت گسترده‌ی مردمی

بسیج در حقیقت یک حرکت گسترده و پر صلابت مردمی است. ممکن است خیلی‌ها در داخل گردان‌ها و نیرو‌های بسیج نباشند. خیلی‌ها ممکن است عضو تشکیلات بسیج یا نیرو‌های مقاومت نباشند. اما تمام جوانان ایرانی از صمیم قلب یک بسیجی متعهد و شجاع اند. در تمامی نظر سنجی‌هایی که از جوانان شده است؛ اعلام شده که بیشتر از 90 درصد از جوانان ما، برای دفاع از کشور و ملت آماده هستند. آری این معنی واقعی بسیج و بسیجی است.)).

این روحیه‌ی بسیجی هنگامی که همراه باشد با اخلاص عمل قوی تر، پایبند بودن به مبانی اسلامی و انقلابی ان جوانان بسیجی در تمامی عرصه‌ها از جمله علمی جز طراز‌های برتر و ممتاز خواهند بود.. هیچ دشمنی نخواهد توانست با این نیروی انقلابی و قوی به مقابله بپردازد و مطمئنا در مقابل او هیچ کاری از دست دشمن بر نخواهد آمد. شما قبلا نیز دیده‌اید؛ که در مسأله‌ی انتخابات ما، آمریکا شرافتمندانه عمل نکرد. عملی که در انتخابات انجام دادند؛ از تمامی قواعد انسانی و بین المللی خارج بوده و نوعی سو استفاده از انتخابات بود. اما دیدید که این ترفند نیز شکست خورد. آنچه که در ایران انجام گرفت؛ خلاف انتظار آنان بود. اما بدانید شکست بزرگ آمریکا، در این میدانی است که اکنون آن را آرایش داده و بازار گرمی می‌کند. آن‌ها شکست ما را می‌خواهند و از هیچ تلاشی برای بر اندازی و استحاله‌ی جمهوری اسلامی غافل نمی‌شوند. آنها می‌خواهند به وسیله‌ی  دستنشاندگان فرهنگی و سیاسی خود، نظام اسلامی را از هویت و حقیقتش خالی کنند. مطمئن باشید این نیز شکست می‌خورد. این بزرگترین شکست برای آمریکا خواهد شد که از شما جوانان مومن و نیروی معجزه‌گر بسیج خواهد خورد.

بسیج تنها یک حرکت در جهت احساس نیست

بسیج به جستجو، ادراک و دانستن تکیه دارد. به بصیرت و بینایی تکیه دارد. در واقع حقیقت وجودی بسیج هم این است و در این سمت و سو باید به جلو برود. بسیج اگر تنها احساس بود، احساس با یک تلنگر کوچک تغییر می‌کرد. یک جمعی در ابتدای انقلاب جزو افراد پرشور و انقلابی ولی از روی احساسات؛ این همراهی از روی عمق شعور دینی نبود. بسیج باید همراه با بصیرت باشد.

بسیج، جناح ندارد

بسیج یک تشکیلاتی نیست که جناح داشته باشد؛ بسیج یکی جناح از دو جناح سیاسی داخل کشور نیست. لشکر انقلاب، همان بسیج است، یعنی بسیج برای انقلاب است. اگر هم یک دو گانگی‌ای وجود داشته باشد، مثلا دوگانگی انقلابی و ضدّ انقلابی، حتّی آن فرد غیر انقلابی هم قابل جذب برای بسیج است.

بسیج هم‌افزایی لازم دارد. یعنی چه؟ یعنی باید تمام اقشار مختلف مردم در بسیج حاضر باشند؛ بسیج دانش‌آموزی یا دانشجوی، بسیج کارگری کاسب، استاد دانشگاه و غیره. همه باید در بسیج حضور داشته باشند. این یعنی  بسیج به‌صورت افقی باید گسترش بیابد.)).

بسیج، به حقیقت پیوستن مردم سالاری دینی

وقتی گفته می‌شود مردم‌سالاری اسلامی، دینی، دشمنان گمان می‌کنند این مردم سالاری، فقط در هنگام انتخابات و پای صندوق رای اتفاق می‌افتد. خیر چنین نیست. این‌ها فقط یک قسمت از مردم سالاری دینی است. مردم سالاری دین، یعنی مردم خودشان سالار جامعه‌ی، خود هستند. مردم سالاری این است و خود بسیج در تمامی عرصه‌ها نمادی مردم‌سالاری دینی در کشورمان است. اگر بسیج وارد اقتصاد کشور شود، اقتصاد کشور مردم سالار می‌شود؛ در اقتصاد مقاومتی هم همینگونه است؛ اگر بتوان از نیروی بسیج و بسیجی استفاده کند؛ اقتصاد مقاومتی می‌شود؛ می‌شود مردم‌سالار. حیطه‌ی علم و پیشرفت اجتماعی هم، همینگونه است.


مطلب پیشنهادی :

سخنان رهبری درمورد فضای مجازی


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...