بازار کار کدام رشته ها بهتر است

اگر در پی آن هستید که کدامیک از رشته های مختلف، بازار کار مناسبی دارند و شما می توانید با ورود به آن برای خود کسب درآمد کنید، بایستی در نظر داشت که رشته پزشکی حرف اول را در این زمینه می زند و زیرشاخه های آن از جمله پردرآمدترین رشته های حال حاضر به شمار می آیند و پس از آن رشته های مهندسی و انسانی قرار دارند.

انتخاب رشته

وقتی یک دانش آموز پا به سال اول دبیرستان می نهد، از همان ابتدا با این چالش بزرگ کلنجار می رود که بازار کار کدام رشته بهتر است و چه رشته ای را برای آینده شغلی خویش باید انتخاب کنم؟ سوالاتی از این قبیل دائما ناشی از تراوشات ذهنی دانش آموزان می باشد تا برای پاسخ دهی به این سوالات و آسوده خاطر شدن ذهن خویش از ابهامات و سوالات گوناگون با معلم و مشاور و والدین خود مشورت های لازم را صورت دهند تا در نهایت با انتخاب رشته مورد نظر مسیر شغلی آینده خویش را بر حسب پارامترهایی از جمله علاقه به شغل مورد نظر، استعداد و توانایی در این شغل و نیز کسب درآمد و درآمدزایی در شغل انتخابی خود مشخص و تبیین سازند.

 بهتر است که در همین ابتدا به تمامی رهپویان علم و دانش قاطعانه و بی هیچ شک و شبهه ای این نکته مهم و کلیدی را یادآور شویم که برای اینکه مسیر آینده خود را به درستی تشخیص دهید، لازم است که در آن مسیر علاقه و استعداد داشته باشید چرا که اگر رشته ای را که انتخاب می کنید، جزء بهترین و پردرآمدترین رشته ها نیز محسوب شود ولی علاقه و استعدادی در آن ندارید، به هیچ عنوان انتخاب درست و به جایی نداشته اید و در کار شغلی خویش هرگز موفق نخواهید شد. لذا با دیدی باز بر حسب علاقه و استعداد به سمت شغل خویش گام بردارید. در ادامه به برخی از رشته های پردرآمد در ایران خواهیم پرداخت تا در صورتی که رویای دست یابی به درآمدهای هنگفت را در سر خویش می پرورانید، با تلاش های روزافزون خود و همت والای خویش سعی کنید که با گام نهادن در این مسیر پر پیچ و خم تمام موانع را کنار زده تا رویای خویش را محقق سازید.

بهترین رشته های پردرآمد با بازار کار مناسب در ایران

اگر به فکر بازار کار مناسب رشته های مختلف هستید و می خواهید با شغل های پردرآمد به خوبی آشنا شوید تا در صورت لزوم و علاقه و استعداد در یکی از این رشته ها مسیر آینده شغلی خویش را بیابید، ما به شما به عنوان راهنمایی جامع و کامل اشاراتی گذرا به بهترین رشته های پردرآمد در ایران خواهیم داشت. چه بسا شما نیز بر حسب علاقه خود وارد این وادی گشتید و در آینده ای نه چندان دور فردی موفق و مثمر به ثمر برای جامعه خویش شدید.

در کشورمان ایران آمارها حاکی از آن است که بازار رشته تجربی و زیرشاخه های پزشکی از پردرآمدترین و پرطرفدارترین رشته هایی است که با بازار کار مناسب و مطلوب می تواند مسیر زندگی افراد را به یکباره زیر و رو کند. پس در لیست برترین رشته های پردرآمد با بازار کار مناسب در ایران در ابتدای امر به معرفی رشته های پزشکی می پردازیم که در صدر این رشته ها جای خوش نموده اند.

1- پزشکی

    بازار پزشکی از دیرباز تاکنون داغ بوده است و افراد متخصص در این زمینه توانسته اند خیلی زود راه خود را در بازار پزشکی باز کنند و دست به سودآوری های زیادی بزنند. امروزه با توجه به آمار بالا و شگفت آور بیماری ها در سطح کشور به علل مختلف از جمله آلودگی هوا، خوردن غذاهای فست فودی و مضر و بیماری های ارثی و ژنتیکی و... بیش از هر چیزی به پزشک و نیروهای جوانی نیازمند است رفته رفته بر علم و دانش خویش بیفزایند و به تخصص و حتی فوق تخصص در حوزه مورد علاقه خود دست یابند.

    در صورتی که خواهان ورود به بازار پزشکی هستید و می خواهید در آینده ای نه چندان دور به پزشکی حاذق و توانمند تبدیل شوید؛ لازم به ذکر است که وارد شدن در این وادی ممکن است برای شما بسیار سودآور باشد و مسیر زندگی شما را در مدت زمان اندکی به یکباره زیر و رو کند. با این وجود باید به این نکته اساسی نیز اشاره داشت که قبول شدن در رشته پزشکی از عهده هر کسی بر نمی آید و نسبت به رشته های دیگر پیچیدگی های خاص خود را دارد و ممکن است حتی سال ها از رسیدن به آرزو و هدف بلندپروازانه خویش به دور مانید. 


    همچنین ببینید:

    مزایا و معایب رشته پزشکی در ایران


    ولی سرانجام می توان با تلاش و کوشش زیاد و افق دید گسترده غول اول را با موفقیت طی کرده و در نهایت با کسب تجربه ها و آموزه های مختلف به یک پزشک مورد اطمینان تبدیل گردید. پس بایستی حتما پیش از انتخاب رشته پزشکی به این موارد به طور دقیق  و موشکافانه فکر کرد و در صورتی که توانایی خویش را در این زمینه به رخ همگان کشیدید، توانایی انتخاب این رشته را دارید و می توانید در بازار کار پردرآمد آن دست به سودآوری بزنید. به طور کلی رشته پزشکی که در صدر بهترین و پردرآمدترین رشته های موجود در بازار ایران به شمار می آید، خود دربردارنده برخی از زیرشاخه هاست که به قرار زیر می باشند:

    الف) علوم آزمایشگاهی

    با انتخاب رشته پزشکی شاید مسیر زندگی شما به سمت علوم آزمایشگاهی پیش رود که این شغل نیز از جمله شغل های پردرآمد و پربازده ای می باشد که فارغ التحصیلان رشته پزشکی می توانند با ورود به این بخش مشغول به کار شوند. توضیح اینکه علوم آزمایشگاهی علل پدید آمدن بیماری های مختلف را با آزمایشگاه های مختلف در فرد بیمار تشخیص می دهد که امروزه یکی از پرمراجعه ترین رشته های دانشگاهی به شمار می رود. بازار کار مناسب و قابل توجه آن سبب هجوم سیل آسای فارغ التحصیلان رشته های پزشکی به این بخش شده است تا با ورود به بخش علوم آزمایشگاهی شغل مناسب خود را بیابند و از آن کسب درآمد کنند.

    ب) داروسازی

    داروسازی نیز از جمله دیگر رشته هایی به شمار می رود که بازار بسیار پر تب و داغی دارد و آمارها حاکی از ورود بسیار زیاد و گسترده فارغ التحصیلان رشته پزشکی به این بخش از پزشکی می باشد که معمولا دانشجویان با وارد شدن در دنیای داروسازی برای خود شغل مناسب و مطلوب خویش را دست و پا می کنند و از طریق آن حقوق و درآمد بالا و قابل توجهی را به دست می آورند. به همین علت است که داروسازی نیز از جمله زیرشاخه های بسیار پردرآمد رشته پزشکی به شمار می آید.

    ج) دندان پزشکی

    دندان پزشکی نیز در ایران از جمله رشته ها و شاخه های پزشکی به شمار می آید که بازار بسیار خوبی دارد و فارغ التحصیلان رشته های پزشکی می توانند با ورود به این بخش تخصصی در زمینه پزشکی نیز بازار کار مناسب خود را بیابند. با توجه به آمار بالای مراجعین مختلف به کلینیک های دندان پزشکی و نیز هزینه های سرسام آور آن برای مراجعه کنندگان مختلف می توان دندان پزشکی را یکی از رشته های بسیار پردرآمدی به حساب آورد که اگر بتوان در آن تجربه و تخصص زیادی کسب کرد، می توان با دایر گرداندن کلینیک دندان پزشکی به یکباره از فرش به عرش رسید و درآمد خیلی خوب و قابل توجهی را برای خود به وجود آورد.

    د) رادیولوژی

    رادیالوژی نیز از جمله زیرشاخه های پزشکی محسوب می شود که از بازار کار بسیار خوب و مناسبی برخوردار است. تعداد مراجعه کنندگان به این بخش بسیار بالاست. از همین رو می توان با کسب علم و دانش و تخصص در این حوزه کاری خیلی زود وارد بازار کار آن شد و پس از مدت زمانی کوتاه درآمد قابل توجهی را برای خود و خانواده خویش رقم زد.

    نکته بسیار حائز اهمیت که پیش از بررسی یکی دیگر از رشته های پردرآمد با بازار کار خوب و مناسب بپردازیم، ذکر این مسئله است که همان طور که یادآور شدیم رشته پزشکی و زیرشاخه های آن بسیار پردرآمد هستند و بازار کار تمامی آن ها بسیار مناسب و حیرت آور است. اما برای رسیدن به این نقطه هیچ گاه نباید دست از تلاش برداشت و با تلاش و کوشش فراوان شبانه روزی می توان سرانجام به این نقطه دست یافت. اما رویای رسیدن به پول و ثروت فراوان نباید شما را از مسیر خویش منحرف سازد. به عنوان مثال اگر از آن دسته افرادی هستید که از خون می ترسید یا با دیدن صحنه جنازه یک نفر حالت غش کردن به شما دست می دهد و توانایی سر پا ماندن را ندارید، باید از همین ابتدا به شما یادآوری شود که به هیج عنوان نباید رشته پزشکی را برای مسیر آینده خویش انتخاب کنید و باید رشته های دیگری را برای آینده شغلی خویش بنا بر توانایی و استعداد و البته علاقه خود جستجو کنید و با لذت و علاقه شیرینی کار کردن را برای خود به عینه احساس کنید.

    2- فنی و مهندسی

      پس از رشته پزشکی، یکی دیگر از رشته هایی که بسیار سر و صدایی زیادی به پا کرده است، رشته فنی و مهندسی می باشد. رشته مهندسی و مخاطب قرار دادن یک نفر با لقب مهندس برازنده افراد توانمند و متخصصی است که با سال ها تلاش و کوشش و درس خواندن در رشته های مختلف فنی و مهندسی سرانجام از رشته دانشگاهی خود فارغ التحصیل گشته و بازار کار مناسبی در پیش روی آن ها قرار دارد که می توانند بلافاصله پس از اتمام دوران تحصیلی خود وارد بازار کار شوند و در زمینه های مختلف این رشته نیز کسب درآمد کنند. دکتر و مهندس بودن همیشه آرزوی طیف وسیعی از مردم بوده است و همه والدین دوست دارند که پسر یا دختر آنان را با عنوان دکتر و مهندس صدا بزنند.

      به همین علت این دو رشته از گذشته تاکنون همواره شانه به شانه همدیگر به سمت جلو به پیش رفته و با بازار کار مناسبی و درآمد بالایی که دارند، علاقه مندان و دانشجویان بسیار زیادی را به سمت و سوی خویش متمایل ساخته اند. اما شاید از این آمار بالای متقاضیان تنها تعداد محدودی از آنان توانسته اند عنوان دکتر و مهندس بودن را یدک بکشند و بقیه از رویای رسیدن به این عناوین محروم گشته اند. به همین علت بازار رقابتی است که کسانی در این حیطه کاری موفق و سربلند خواهند شد که ضریب بالایی از دروس خود را در کنکور زده و از رقبای خود پیشی گرفته و با یکه تازی خود در این گوی و میدان به پیش رفته و مراتب علمی را پشت سر نهاده تا در نهایت به درآمدهای قابل توجهی دست یابند.

      در زمینه رشته فنی و مهندسی نیز برخی از رشته ها نسبت به سایر رشته ها پردرآمدتر محسوب می شوند و بازار کار مناسب تری را از خود به نمایش می گذارند. از جمله این رشته ها می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر یک از زیرشاخه های زیر را می توان جزء بهترین رشته های فنی از نظر درآمد بالا و بازار کار مناسب قلمداد کرد. این رشته های پردرآمد با بازار کار مناسب پیش روی مهندسان آینده به شرح زیر می باشند:

      الف) کامپیوتر و طراحی وب سایت

      رشته کامپیوتر با توجه به ماشینی شدن زندگی امروز افراد بشریت روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و دانشجویان و علاقه مندان زیادی را به سمت و سوی خویش جلب نموده است. طراحی وب سایت و برنامه نویسی با کامپیوتر این روزها به یکی از زیرشاخه های فنی و مهندسی تبدیل شده است که با وجود تخصص در این وادی می توان دست به سودهای کلانی زد. به همین منظور علاقه مندان به کامپیوتر پس از طی کردن دوره  آموزشی خود در دانشگاه می توانند با فارغ التحصیل شدن در این رشته بازار کار خوب و مناسبی را برای خود دست و پا کنند و پس از کسب تجربه های فراوان در این رشته، منبع درآمد خوب و قابل توجهی را برای خود فراهم نمایند.

      این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که جهان امروز بر پایه شبکه های اینترنتی و کامپیوترهای غول پیکری می چرخد که با دادن اطلاعات به آن می توان دست به کارهای بسیار بزرگی زد. به همین منظور است که افراد بسیار زیادی آینده شغلی خویش را با غرق شدن در دنیای کامپیوتر و دانش روز دنیا می بینید تا با آموزش های مختلف در زمینه های مختلفی که وابسته به کامپیوتر می باشد از جمله: شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری، طراحی وب سایت، شبکه های اینترنتی و... شغل آینده خویش را متصور شوند و در آن به سودهای بسیار کلان و قابل توجهی دست یابند.

      ب) مهندسی معدن، هوا و فضاء، مهندسی نفت، معماری و...

      مهندسی در زیرشاخه های بسیار زیادی می تواند بسیار سودآور و مثمر به ثمر واقع گردد. رشته های معماری، معدن، نفت، هوا و فضاء، مهندسی پزشکی، مهندسی ورزشی و... با فارغ التحصیل شدن در هر یک از این رشته ها به نوبه خود می توان لقب مهندس را برازنده این دسته از افراد دانست که وقت و انرژی خود را پس از چندین سال درس و پژوهش در این مسائل مختلف و تخصص های گوناگون سپری کرده اند و اینک پس از اتمام دوران تحصیلی خود می تواند بازار کار شغلی خویش را به دست آورده و در آن کسب درآمد کنند. این دسته از مهندسان هر چقدر در کار خود حرفه ای به نظر آیند، می توانند بیش از پیش به سودآوری در حیطه کاری خود نائل آیند و از انتخاب شغل مورد نظر خویش کسب رضایت کنند.

      3- رشته انسانی

        جامعه ما تنها به دکتر و مهندس نیاز ندارد. هر کشوری برای رشد و شکوفایی و بالندگی خود نیز به تخصص های مختلف در زمینه های گوناگونی دارد تا نیاز تمامی افراد را پاسخ دهند. برخی از شغل ها هستند که شاید درآمد بسیار بالایی نداشته باشند و نیازی به سواد خیلی بالایی هم ندارند، ولی این دسته از شغل ها اگر در جامعه وجود نداشته باشد، نمی توان به سادگی زندگی امروز به ادامه زندگی خود پرداخت. یک نانوا، رفته گر، کفاشی و... شاید نیاز به تخصص چندان بالایی هم نداشته باشند و درآمد آن ها هم زیاد نیست. ولی در عین حال وجود آن ها در هر جامعه ای حس می شود و این اصل مهم را باید به خاطر داشت که هیچ کاری عیب نیست.

        از جمله رشته های پردرآمد رشته انسانی عبارتند از:

        الف) حقوق

        اگر نتوانستید دکتر یا مهندس شوید و به رویاهای دوران کودکی خود جامه عمل بپوشانید، می توانید شانس خود را در رشته های دیگری امتحان کنید و به درآمدهای خوب و مناسبی دست یابید. پس به تمامی دانش آموزان توصیه می گردد که علاوه بر رشته ریاضی و تجربی، می توانند وارد رشته انسانی شده و از طریق نیز به شغل های مناسب و قابل توجهی دست یافت. یکی از شغل های پردرآمد با بازار کار مناسب و قابل توجه رشته انسانی، رشته دانشگاهی حقوق می باشد که این رشته می تواند زمینه شغلی مناسبی را برای فارغ التحصیلان رشته انسانی فراهم کند. وکیل پایه یک دادگستری، قاضی بودن، مشاوره حقوقی و کیفری و... همگی از جمله شغل های پردرآمدی هستند که دانش آموزان رشته انسانی می توانند با خوانش رشته حقوق در دانشگاه بدان دست یابند. 

        در این خصوص نیز بایستی یادآور شد که رشته حقوق علی رغم درآمد بالایی که برای شما در پی دارد، نیاز به تخصص، داشتن فن بیان و دل و جرأت بودن دارد که هر کسی پیش از انتخاب این رشته بایستی این موارد را در خود ببیند و سپس حقوق را جزء رشته های انتخابی خود در دانشگاه دنبال نماید و در غیر این صورت، بایستی رشته دیگری را متناسب با شأن و شخصیت خویش و نیز علاقه و تخصص خود دنبال نماید تا در حیطه کاری خویش فردی موفق شود.

        ب) حسابدار

        حسابداری نیز از دیگر رشته هایی است که با دیپلم انسانی می توان وارد آن شد و پس از طی کردن دوره های مختلف آموزشی و کسب تجربه و تخصص آینده شغلی خویش را در دفاتر بازرگانی و مدیریتی زیادی جستجو نمود که به عنوان حسابدار شرکت های مختلف می توان مشغول به فعالیت شد و از این طریق کسب درآمد کرد. با ورود به بازار بانک به عنوان یکی از کارمند های بانک نیز می توان از دانش خود در زمینه حسابداری و آشنایی با نرم افزارهای مختلف بهره جست و از مزایای منحصر به فرد بانکی بودن خود نهایت بهره و لذت کافی را برد. بنابراین حسابداری نیز از دیگر رشته های پردرآمدی محسوب می شود که بازار کاری مناسبی را برای شما فراهم خواهد نمود.

        ج) رشته مدیریت

        با انتخاب رشته مدیریت و ورود به دانشگاه در زیرشاخه های مربوط به مدیریت نیز می توان سرانجام یک مدیر مدبر و کاربلدی شد که توانایی اجرای یک شرکت و کارخانه را داشته باشد و بتواند با ثبت یک شرکت و مدیر اجرای بودن آن برای خود شغلی مناسب را به وجود آورد و در آن به سودآوری های بسیار زیادی نائل آمد.

         بنابراین تنها دکتر و مهندس نیستند که می توان از طریق آن ها به سودآوری و درآمدهای بسیار زیادی دست یافت، بلکه با ورود به رشته های انسانی و زیرشاخه های متنوع آن می توان برای خود بازار مناسبی را به وجود آورد. نکته دیگری که در خصوص رشته انسانی حائز اهمیت است؛ جای دارد که اشاره ای به رشته انسانی در ایران با کشورهای اروپایی و توسعه یافته کنیم که در  ایران چندان به این رشته اهمیتی داده نمی شود ولی در کشورها معتبر دنیا رشته انسانی بسیار ارج و قرب زیادی داشته و تمامی سیاست مداران و اقتصاد دانان بزرگ جهان رشته انسانی را در ابتدا برای مسیر خود برگزیده بودند و اینک به عنوان سردرمداران بزرگ این رشته در دنیا مطرح هستند. از طرفی دیگر زیرشاخه های رشته پزشکی بسیار محدود بوده یا رشته مهندسی تنها محدود به چند زیرشاخه می باشد. این در حالی است که دایره رشته انسانی وسیع تر از سلیر رشته هاست و می توان با ورود به این رشته، در زیرشاخه های متنوع آن درس خواند و در نهایت وارد دنیای کار و کسب درآمد شد.

        سخن آخر با اولیاء گرامی

        در پایان جای دارد که به اولیای گرامی دانش آموزان مقطع اول دبیرستان خاطر نشان کرد که فرزند خود را مجبور به تحصیل در رشته های محبوب خود نکنید و توانایی ها و استعدادهای آن ها را در وهله نخست شکوفا کنید تا بر حسب آن توانایی ها وارد بازار کار و کسب درآمد شوند و با ثبت نام در رشته پزشکی و مهندسی آینده آن ها را به خطر نیندازید. چرا که ممکن است هیچ علاقه ای به آن نداشته و پس از مدتی از آن پشیمان شده و مسیر اصلی خود را ادامه دهند که این کار جزء عقب افتادن از سایر دوستان خود عوایدی در پی نخواهد داشت؛ لذا به والدین گرامی توصیه می گردد که انتخاب رشته را به عهده فرزندان خود نهاده تا بر حسب توانایی ها و استعداد و علاقه خود رشته مورد علاقه خود را با شور و شعف فراوان و با عشق و علاقه زیاد انتخاب و در آن مسیر گام بردارند.

        تهیه کننده : توپ تاپ

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...