آموزش گام به گام نقاشی اژدها

اژدها یکی از شخصیت های معرف در داستان و افسانه های قدیمی است. اگر قصد نقاشی یک اژدها را دارید در ابتدا مشخص کنید، چه نوع اژدهایی مد نظر شما است. اژدهای فانتزی بسیار شبیه مارمولک و دایناسور هایی هستند که بال دارند. این نوع از اژدها، از رایج ترین انواع آن است. اژدهای چینی بال نداشته و بیشتر شبیه مار هستند تا مارمولک. با کمی صبر و تمرین می توانید هر نوع اژدهایی را که دوست دارید، نقاشی کنید.ما در این مطلب از توپ تاپ آموزش این نقاشی را به صورت گام به گام تهیه دیده ایم ، در ادامه همراه باشید.

بخش اول:  نقاشی (طراحی) یک اژدهای فانتزی

نقاشی یک اژدهای فانتزی

یک دایره بزرگ و کوچک در کنار هم رسم کنید. این دو دایره برای طراحی قسمت جلویی و انتهایی بدن اژدها است. تقریبا در مرکز کاغذ یک دایره بزرگ رسم کنید. می توانید در این مرحله از پرگار برای رسم یک دایره بی نقص استفاده نمایید. سپس یک دایره کوچک تر نقاشی کنید. این دایره باید به اندازه دو سوم دایره بزرگتر باشد. دایره کوچکتر را در قسمت چپ دایره بزرگ نقاشی کنید و دقت کنید بین آنها یک فاصله بسیار کوچک باشد. دایره بزرگتر برای طراحی سینه و شانه های اژدها در نظر گرفته می شود و دایره کوچکتر برای طراحی قسمت پایین تنه آن در نظر گرفته شده است.

سعی کنید دایره ها تداخلی با هم نداشته باشند، در این صورت بدن اژدها کوتاهتر به نظر خواهد آمد.

اگر دایره دوم در فاصله بیشتری از دایره اول رسم کنید، بدن اژدها بسیار کشیده تر نقاشی خواهد شد.

دقت کنید دایره ها را خیلی بزرگ طراحی نکنید، در این صورت تناسبی در نقاشی شما دیده نمی شود.

نقاشی سر اژدها

برای طراحی سر اژدها یک دایره کوچکتر همراه با یک ذوزنقه  گرد بکشید. اندازه این دایره باید یک سوم دایره ایی باشد که برای بدن اژدها طراحی کرده اید و آن را دقیقا بالای آن نقاشی کنید. بین این دایره و دایره ایی که به عنوان بدن اژدها رسم کرده اید باید فاصله زیادی باشد. وقتی در حال نقاشی دایره برای سر اژدها هستید، فاصله آن میزان بلندی گردن اژدها را مشخص می کند. یک ذوزنقه گرد کوچک در راست دایره اضافه کرده تا برای اژدها یک پوزه نقاشی کنید.

برای رسم دایره می توانید از پرگار استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید بدون ابزار نیز این دایره را نقاشی کنید.

در نقاشی سعی کنید از خطوط کمرنگ استفاده نمایید، تا امکان پاک کردن خطوط و یا طراحی های اشتباه را داشته باشید. برای مثال ممکن است محل طراحی سر را به درستی مشخص نکرده باشید و مجبور باشید برای دوباره نقاشی کردن، آن را پاک کنید.

نقاشی بدن اژدها

از خطوط منحنی برای اتصال سر و بدن استفاده کنید. از قسمت پایین سر شروع کنید و خطوط منحنی را تا دایره ایی که به عنوان بدن اژدها رسم کرده اید، امتداد دهید. این منحنی شبیه حرف S طراحی می شود. برای کامل کردن گردن اژدها، از قسمت بالای سر، یک خط S  دیگر رسم کنید. این خط را تا ابتدای بدن اژدها در قسمت بالا امتداد دهید. یک خط منحنی دیگر از بالای دایره بزرگ به بالای دایره کوچکتر که در سمت چپ آن را رسم کرده اید، طراحی کنید. برای طراحی شکم اژدها، از یک خط منحنی دیگر باید استفاده کنید. این بار این خط را از پایین دایره بزرگتر به پایین دایره کوچکتر، که در سمت چپ رسم کرده اید متصل کنید.

از طراحی خطوط صاف بپرهیزید. این کار باعث می شود تا ظاهر اژدها غیر طبیعی به نظر برسد.

نقاشی پاهای اژدها

برای طراحی پاها چند خط بکشید تا در روند نقاشی بدانید چه شکلی برای آنها ایجاد خواهد شد. در نزدیکی مرکز دایره بزرگتر، چند خط صاف که به سمت عقب متمایل باشند، رسم کنید. سپس در انتهای این خطوط نقاط کوچکی را نقاشی کنید. این نقاط به عنوان مفصل پای اژدها خواهند بود. این کار را باید قبل از رسم خطوط جلویی برای تکمیل کردن پای اژدها انجام دهید. اندازه این خطوط یک چهارم، خطوط اولیه ایی است که رسم کرده اید. برای تکمیل کردن پای اژدها باید یک سری خطوط افقی را نیز نقاشی کنید. این کار را برای نقاشی کردن همه پاهای اژدها انجام دهید.

برخی از انواع اژدها به جای پاهای جلویی، بال دارند. اگر می خواهید چنین اژدهایی را نقاشی کنید، این قسمت را خالی بگذارید.

حجم دادن به پاهای اژدها

با رسم شکل های گرد در ناحیه پا، به آنها حجم دهید. برای این منظور بهتر است از طراحی خطوط منحنی در قسمت پا شروع کنید. ضخامت پاها را طوری تنظیم کنید که تقریباً به اندازه ضخامت قطر سر باشند. خطوط صافی که به عنوان خطوط راهنما در وسط خطوط منحنی کشیده اید را به عنوان عضلات به پاهای اژدها اضافه کنید. هنگام طراحی پا، نقاطی را به عنوان مفصل مشخص کرده بودید. حالا طراحی پاها را به سمت همان مفصل ها هدایت کنید. برای نشان دادن پنجه های اژدها 3 تا 4 انگشت بر روی پاها نقاشی کنید.

می توانید به جای شکل های لوله ایی شکل و منحنی، از دایره  و بیضی  استفاده کنید تا ماهیچه ها واقعی تر به نظر برسند.

برای طراحی بهتر می توانید به عکس خزندگان و مارمولک ها مراجعه کنید. شباهت زیادی بین این خزندگان و اژدها وجود دارد.

نقاشی دم اژدها

دم خمیده اژدها را از قسمت پشت بدن، به آن اضافه کنید. از بالای دایره ایی که عنوان پایین تنه رسم کرده اید، خطی منحنی به سمت چپ نقاشی بکشید. طول دم اژدها را تقریبا به اندازه بدن آن رسم کنید. سپس خط منحنی دوم را از پایین دایره، به تناسب خط منحنی اول بکشید. خط دوم را به گونه ایی طراحی کنید که در یک نقطه به خط اول متصل شود.

شما می توانید بلندی دم اژدها را تا هر میزان که می خواهید بلند و دراز نقاشی کنید.

برای طبیعی شدن، دم را ضخیم نقاشی نکنید، بخصوص قسمت انتهایی آن را، باریکتر نقاشی کنید.

نقاشی بال های اژدها

از خطوط منحنی برای کشیدن بال های اژدها استفاده کنید. برای نقاشی بال های اژدها، دقیقا از بالای دایره بزرگتر و پشت گردن اژدها شروع کنید. یک خط منحنی از گردن اژدها به سمت عقب طراحی کرده و تا بالای وسط بدن اژدها آن را امتداد دهید. سپس خط خمیده  دوم را به سمت زاویه سر،  طراحی کرده و قبل از اینکه گردن را قطع کند، آن را پایان دهید. یک خط افقی منحنی طولانی ( بلند) رسم کنید که  در بالای دم به پایان برسد تا قسمت بال تکمیل شود.

در صورت تمایل می توانید زاویه بالای بال اژدها را چند شاخه نمایید.

می توانید بال ها را کوچکتر یا بزرگتر رسم کنید.

نکته:

در صورت تمایل می توانید بال دوم را پشت بال اول به صورت مخفی نقاشی کنید. اگر نمی دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، جای نگرانی نیست.

متصل کردن بال به تنه

با طراحی پره ها، بال را به تنه متصل کنید. از نوک بال که در بالای دم است شروع کنید و یک خط منحنی  به سمت مرکز بدن اژدها بکشید. وقتی که این خط  پشت اژدها را قطع می کند، از زاویه بالایی بال اژدها، خطوط منحنی را رسم کنید و آنها را تا پره هایی که برای بال رسم کرده بودید، امتداد دهید.

بال اژدها شبیه بال خفاش است. بنابراین برای رسم آن بهتر است نگاهی به آن داشته باشید و از آن به عنوان منبع استفاده کنید.

تکمیل نقاشی اژدها

تکمیل نقاشی اژدها با طراحی جزییات و شاخ. برای این منظور از دایره های کوچک در روی سر شروع کنید. یک برآمدگی ابرو بالای چشم اضافه کنید تا اژدهای شما عصبانی یا خطرناک به نظر برسد. یک خط از انتهای پوزه به سمت مرکز دایره بکشید تا به دهان اضافه شود و چند دندان برجسته نیز در دهان  نقاشی کنید. سپس برای اژدهای خود 2 شاخ خمیده از پشت سر نقاشی کنید تا بیشتر به اژدها شبیه شود.

برخی از انواع اژدها گوش هایی دارند که شبیه بالهایشان است. اگر می خواهید گوش اضافه کنید، آنها را دقیقا در زیر شاخ ها بکشید.

مردمک در چشمان اژدها می تواند گرد یا شبیه شکاف باشد.

پاک کردن خطوط اضافی

خطوط اضافی را پاک کنید. علامت هایی را که به عنوان خطوط راهنما رسم کرده اید که جزئی از بدن اژدها نیستند را پاک کنید، مانند دایره ها یا خطوط موجود در میانه پاها. مراقب باشید خطوط اصلی را پاک نکنید. پس از پاک کنید، با یک فوت باقی مانده های پاکن را از روی کاغذ پاک کنید.

از پاک کن روی مداد خود استفاده کنید یا از پاک کن باریک برای تمیز کردن خطوط در قسمت های حساس استفاده کنید.

می توانید خطوط طرح خود را پررنگ کنید تا در هنگام پاک کردن به طور تصادفی و اشتباهی، خطوط اصلی را پاک نکنید. چنانچه برای این منظور از مداد و خودکار های مخصوص طراحی استفاده کرده اید، بهتر است قبل از پاک کردن، اجازه دهید تا خشک شوند.

طراحی پوسته پوسته بدن اژدها

اگر می خواهید اژدها را طبیعی جلوه دهید، بدن اژدها را پوسته پوسته طراحی کنید. پس از اینکه نقاشی خود را از خطوط اضافه پاک کردید و خطوط اصلی را کاملا مشخص نمودید. از خطوط منحنی کوچک برای نشان دادن پوست اژدها استفاده کنید. برای پوسته پوسته ( زمخت) نشان دادن بدن اژدها بهتر است این خطوط منحنی را به صورت انفرادی بکار نبرید، چون باعث کثیف نشان دادن نقاشی می شود. سعی کنید این خطوط را کم رنگ طراحی کنید تا در صورت نیاز به راحتی بتوان آن را پاک کرد.

مجبور نیستید، این طرح را ( پوسته پوسته) روی نقاشی خود اجرا کنید.

برای رسم جزییات بیشتر می توانید انتهای دم اژدها را شاخه شاخه نقاشی کنید.

اژدهای چینی و نقاشی آن

نقاشی اژدهای چینی

یک دایره با یک فک خمیده برای سر اژدها بکشید. دایره را در قسمت سمت چپ بالای کاغذ خود رسم کنید، مطمئن شوید که خیلی بزرگ نباشد وگرنه بقیه اژدها در صفحه قرار نمی گیرد. یک شکل ذوزنقه ای خمیده کوچک را به سمت چپ دایره وصل کنید تا یک طرح خشن برای پوزه اژدها طراحی شود.

برای رسم دایره می توانید از پرگار و یا هر وسیله گرد دیگری استفاده کنید.

مراحل نقاشی اژدهای چینی

دو دایره دیگر با همان اندازه در زیر و در سمت راست سر نقاشی کنید. دایره اول را زیر سر قرار دهید تا فاصله کمی بین آنها وجود داشته باشد. دایره اول جایی خواهد بود که پاهای جلو در آن قسمت نقاشی می شوند. دایره دوم را در سمت راست دایره ای که تازه ترسیم کرده اید ، نقاشی کنید . دایره ها سایز یکسانی دارند و در فاصله مساوی از هم قرار می گیرند. مطمئن شوید که مرکز دایره ها در یک راستا قرار گرفته اند.

لازم نیست که دایره های بی عیب و نقص برای بدن بکشید، اما در صورت تمایل می توانید از پرگار و یا جسم دایره ای شکل استفاده کنید.

اگر می خواهید اژدهای شما بدن بلند تری داشته باشد، دایره دوم را دورتر از دایره اول قرار دهید.

گام به گام نقاشی اژدهای چینی

از خطوط منحنی برای اتصال دایره ها استفاده کنید. دایره ها را با خطوط منحنی و S شکل بهم متصل کنید. برای این منظور از بالای دایره ایی که به عنوان سر نقاشی کرده اید شروع کنید و خط منحنی را تا ابتدای دایره بعدی ادامه دهید. این کار را برای همه دایره ها انجام دهید.

اژدهای چینی بدنی شبیه مار دارد، بنابراین با نگاه کردن به بدن مار می توانید طراحی بهتری داشته باشید.

رسم دم اژدها

رسم خطوط منحنی و اتصال دایره ها را تا رسم دم ادامه دهید. خطوط منحنی را از آخرین دایره ادامه دهید تا بتوانید دم اژدها را نقاشی کنید. خطوط منحنی را باید به صورت دو لایه رسم کنید تا در یک نقطه همدیگر را قطع کنند. حالا اژدهای شما شبیه یک مار دراز شده است.

اندازه دم به سلیقه شما بستگی دارد.

رسم پاهای اژدها

پاها را به قسمت پایین منحنی های بدن اضافه کنید. یک خط خمیده از مرکز دایره ایی که در قسمت جلوی بدن اژدها قرار دارد، به سمت بیرون بکشید. این خط باید به اندازه یک چهارم اندازه دایره ضخامت داشته باشد. این خطوط را قبل از طراحی پنجه و کف پای اژدها، به سمت پایین ادامه دهید. برای رسم پنجه، از سه تا چهار خط رسم کنید. پنجه ها تقریبا یک سوم طول پا، اندازه دارند. پا های عقب ( کناری، پشتی)  اژدها را نیز به همین صورت نقاشی کنید.

می توانید پاهای عقب را نقاشی کنید.

پاهای اژدهای چینی شبیه پای پرندگان است و لازم نیست آنها را مسطح نقاشی کنید.

کشیدن موهای بلند دور سر و پاهای اژدها

دور سر و پاهای اژدها موهای بلند بکشید. اژدهای چینی موهایی در اطراف صورت و پاهای خود دارند تکه های مو را در اطراف سر و گردن اژدها بکشید. برای طراحی جزئیات بیشتر می توانید موهایی را در اطراف پای اژدها نیز نقاشی کنید.

موها را می توانید طبق سلیقه خود بلند یا کوتاه نقاشی کنید.

همچنین در صورت تمایل می توانید موهایی را در قسمت وسط پشت اژدها طراحی کنید.

اژدهای چینی ممکن است ریش نیز داشته باشند، بنابراین اگر می خواهید مقداری مو در قسمت انتهای پوزه قرار دهید.

تکمیل جزئیات صورت اژدها

جزییات صورت اژدها را کامل کنید. با کشیدن ابروهای جلوی سر اژدها به همان روشی که موها را اضافه کرده اید شروع کنید برای چشمان اژدها دایره هایی زیر ابرو را بکشید و مردمک دایره ای قرار دهید. برای اضافه کردن دهان اژدها یک خط منحنی در امتداد پوزه اضافه کنید. چند دندان تیز بکشید که از آن بیرون زده باشد. سپس خطوط منحنی نازکی را در بالای دهان اژدها بکشید که در نزدیکی قسمت جلوی پوزه اژدها بیرون زده باشد.

می توانید شاخک هایی را در بالای سر اژدها نقاشی کنید

اگر می خواهید گوش های اژدها را بکشید، اشکال بیضی و مستطیلی به طرفین اضافه کنید.

پاک کردن خطوط راهنما

کلیه خطوط و دایره هایی را که به عنوان راهنما رسم کرده بودید را پاک نمایید. خطوط اضافی را پاک کنید تا خطوط اصلی به خوبی طرح را نشان دهند. دقت کنید جزییات و خطوط اصلی را پاک نکنید. پس از پاک کردن، کاغذ را بلند کنید تا از شر خرده های پاکن خلاص شوید.

طراحی پوسته پوسته بدن اژدها

می توانید بدن اژدها را به صورت پوسته پوسته طراحی کنید. از اشکال C تکراری استفاده کنید که که منحنی های بدن اژدها را به صورت دندانه دار و پوسته پوسته نشان دهد. این طراحی را به گونه ایی انجام دهید که از نظر ضخامت با پاهای اژدها در تناسب باشد تا نقاشی جلوه بصری خوبی داشته باشد. این کار را به طور کامل در طول بدن اژدها ادامه دهید.

نکات

به تصاویر حیوانات واقعی نگاه کنید تا با استفاده از ویژگی های آنها، نقاشی اژدها طبیعی تر انجام شود.

رنگ اژدها میتواند مشخص کند که در چه محیطی زندگی می کند و یا چه قدرت هایی دارد.

به عنوان مثال، اژدهای آبی رنگ با یخ سروکار دارد و اژدهای قرمز با آتش. به آرامی در مداد کار کنید تا در صورت اشتباه اشتباهات را پاک کنید.

ابزار مورد نیاز

کاغذ

مداد

پاکن


مطلب پیشنهادی :

گام به گام نقاشی عنکبوت


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...