راهکارهایی برای دانش آموزان کند نویس

برای پیدا کردن راهکارهایی برای دانش آموزان کند نویس بهتر است ابتدا تمامی علت هایی که مسبب کند نویسی این دانش آموزان هستند را بنویسیم و سپس تمامی راهکارهای لازم و مفید را از دل همین علت ها بیرون بکشیم؛ چرا که رفع هر کدام از این علت ها سبب رفع مشکل کند نویسی دانش آموز کند نویس می شود.

بعضی از دانش آموزان به دلایل مختلف در نوشتن کند هستند و همین امر باعث عقب افتادن آن ها از دانش آموزان دیگر و درس و کلاس می شود و اگر این مشکل برای آن ها برطرف نشود ضعف درسی شان روز به روز بیش تر شده، ممکن است کم کم انگیزه ی خود را در قبال تحصیل از دست بدهند و همین بی انگیزگی خودش نیز به تنهایی یکی از علل برای کند نویسی دانش آموز کند نویس بشود.

علت یابی کند نویسی دانش آموزان کند نویس

روال عادی ارائه ی راهکار این است که ابتدا باید علت مشکل پیدا شود تا بعد از عیب یابی بر اساس آن علت به دست آمده، به دنبال راهکار برویم و پس از بررسی و تجزیه و تحلیل راهکارهای مختلفی که بر اساس علتی خاص پیشنهاد داده ایم، آن راهکارهایی که مناسب تر و مفیدتر هستند را انتخاب کنیم و زمینه ی عملی کردن آن ها را فراهم نماییم. در مورد پیدا کردن راهکارهایی برای دانش آموزان کند نویس نیز روال کار به همین شکل می باشد، پس ابتدا باید دلایل کند نویسی دانش آموزان کند نویس را پیدا کنیم و سپس به ارائه ی راهکار بپردازیم؛ چه بسا گاهی مجبور باشیم علت به وجود آمدن آن علت را هم بررسی کنیم.

خوبی پیدا کردن مشکل قبل از ارائه ی راهکار برای دانش آموزان کند نویس این است که، راهکار در رفع همان علت نهفته است و فقط کافی است که آن علت را از بین ببریم.

دلایل کند نویسی دانش آموزان کند نویس

دلایل کند نویسی دانش آموزان کند نویس

1- داشتن عضلات ضعیف انگشتان دست

گاهی دانش آموز کند نویس دارای عضلات ضعیفی است، به همین دلیل دستانش هنگام نوشتن یا خیلی زود دچار خستگی می شود و یا درد گرفته، او را از ادامه ی نوشتن باز می دارد.

2- مدل مداد به دست گرفتن

بعضی از دانش آموزان کند نویس درست گرفتن مداد را بلد نیستند و همین امر یا باعث درد انگشتان دست شان شده، منجر به کند نویسی شان می شود و یا همین بد به دست گرفتن مداد نمی گذارد راحت بنویسند، به همین دلیل از نوشتن خسته و دلزده شده، کند پیش می روند.

3- نیمکت های نامناسب

گاهی نیمکت ها و یا میز و صندلی دانش آموزان کند نویس با قد و اندازه ی دانش آموز متناسب نیست و همین باعث می شود که دانش آموز کند نویس شده، موقع نوشتن نتواند خودش را به سایر دانش آموزان که با نیمکت و میز و صندلی خود مشکلی ندارند برسانند.

4- نشستن نادرست

گاهی با وجودی که نیمکت ها و میز و صندلی کلاس های درس مدرسه کاملا متناسب با جثه ی دانش آموزان تهیه شده و حتی به شکلی کاملا استاندارد طراحی شده اند، بعضی از دانش آموزان یا نحوه ی درست نشستن  را یاد نگرفته اند، و یا با وجود دانستن به آن عمل نمی کنند، به همین دلیل نمی توانند سرعت لازم در نوشتن را داشته باشند و در نهایت به یک دانش آموز کند نویس تبدیل می شوند.

بررسی علل کند نویسی دانش آموزان

5- قرار دادن نادرست کاغذ روی میز

ممکن است دانش آموزان به دلیل داشتن عادتی غلط، دفتر و کتاب و کاغذی که قرار است چیزی را بر روی آن بنویسند به شکلی کج و نادرست روی میز قرار دهند و در وقت نوشتن تسلط کافی را بر روی آنچه که قرار است بنویسند نداشته باشند، همین امر نیز باعث کند نویس شدن آن ها می شود.

6- بی انگیزه بودن

دانش آموز کند نویس گاهی به دلیل این که انگیزه ای برای درس خواندن ندارد و یا به این علت که درسی خاص یا معلم یک درس خاص مورد علاقه ی او نیست، درس خواندن برایش کششی ایجاد نمی کند، در درس خواندن کند شده، از نوشتن و خواندن هم زمان با هم عقب تر از سایر دانش آموزان حرکت می کند.

7- سرعت نا هماهنگ معلم

گاهی معلم سرعت کاری خود را در گفتن مطالبی که بچه ها باید بنویسند و یا زمانی که باید برای حل مسأله به دانش آموزان بدهد را با بالاترین سطح دانش آموزان هماهنگ می کند و همین امر باعث می شود که دانش آموزان سطح متوسط به پایین از نوشتن عقب بمانند و اگر این رویه ی کاری معلم ادامه پیدا کند، دانش آموزانی که مدام عقب می مانند خسته و سرخورده شده، این حس در آن ها به وجود می آید که توانایی لازم برای نوشتن با سرعت مناسب را ندارند و کم کم بی انگیزه شده، همین بی توجهی معلم به عموم شاگردان کلاسش باعث می شود که یک دانش آموز معمولی به دلیل سهل انگاری او به یک دانش آموز بی انگیزه در یادگیری تبدیل شود و همین امر او را به یک دانش آموز کند نویس تبدیل کند.

(متأسفانه معلم های بی دقت به حال و هوای روحی و جسمی تک تک دانش آموزان کلاس درس، همواره با یک چنین بی توجهی هایی چه اعجابی می آفرینند در تخریب روحیه ی امروز و آینده ی دانش آموزان شان!)

8- مشکلات بینایی

دانش آموزان کند نویس در پاره ای از موارد نیز به دلیل این که مشکل بینایی دارند و درست و واضح نمی بینند قادر نیستند که سرعت لازم برای نوشتن را داشته باشند و در نتیجه از نوشتن جا می مانند.

9- کند بودن در انجام کارها

بعضی از دانش آموزان کند نویس به دلیل این که مهارت های لازم برای انجام کارهای شخصی خود را به درستی به دست نیاورده اند در نوشتن هم مثل هر کار دیگری خیلی کند عمل می کند.

10- خط تحریری

مشکل دانش آموز کند نویس ممکن است درست از زمانی شروع شود که با یک آموزش ناقص نصف و نیمه ی خط تحریری (خط نستعلیق) در کلاس هایی با وقت ناکافی از دانش آموز توقع نوشتن تمام تکالیف، جزوه ها، تمرین ها و خلاصه هر چه نوشتنی است را به صورت نستعلیق داشته باشیم و به دلیل این که دانش آموز به طور اصولی و کامل صحیح نوشتن خط تحریری (نستعلیق) را آموزش ندیده است نمی تواند سرعت لازم در نوشتن را داشته باشد و با غلط نویسی و مدام تصحیح کردن غلط های خود و در نهایت هم موفق نشدن در صحیح نویسی، فقط برایش خستگی و دل زدگی از خوشنویسی باقی می ماند و همچنان کند می نویسد.

تأسف بارتر این است که گاهی معلم هایی که آموزش خط تحریری (نستعلیق) را بر عهده می گیرند نه آموزش این خط را بلد هستند و نه اصلا خودشان خط خوشی دارند؛ ولی همین معلم ها مدام از خط دانش آموز ایراد می گیرند و او را به نوشتن خط تحریری مجبور می کنند، دانش آموز نیز به دلیل این که از عهده ی نوشتن خط تحریری (خط نستعلیق) به درستی بر نمی آید، کم کم کند نویسی در او در تمامی زمینه های نوشتن به وجود آمده، در نهایت با این روش غلط مدرسه در انتخاب معلم، یک و یا چند دانش آموز کند نویس به دانش آموزان کند نویس کشور اضافه می شود.

این معلم ها حکایت آن استاد مکتب خانه ای هستند که می خواست به دانش آموزان مکتب خانه ی خود حرف «الف» را یاد بدهد ولی خودش «الف» را «انف» تلفظ می کرد و بچه ها وقتی بعد از او و به تقلید از معلم خود حرف «الف» را تکرار می کردند و می گفتند: «انف». همین مسأله معلم مکتب خانه را عصبانی کرد و بر سر دانش آموزان فریاد کشید و گفت: «من می گم «انف» تو نگو «انف» تو بگو «انف»»!

11- انجام تکلیف توسط والدین

وقتی به دانش آموزان تکلیفی داده می شود تا آن تکالیف را در منزل انجام بدهند یکی از اهداف نوشتن آن تکلیف، تمرین نوشتن برای دانش آموزان می باشد. والدین در بعضی از مواقع با همراهی کردن های بی جای خود در امر نوشتن تکالیف دانش آموزان باعث می شوند که فرزندشان کند نویس شود؛ چراکه آن دانش آموز به دلیل نداشتن تمرین لازم در نوشتن، توانایی لازم و کافی برای نوشتن با سرعت مناسب را کسب نکرده است.

راهکارهای پیشنهادی برای دانش آموزان کند نویس

راهکارهای پیشنهادی برای دانش آموزان کند نویس

با دقت و بررسی بیش تر بر روی رفتار دانش آموزان کند نویس ممکن است علاوه بر علت هایی که در بالا به عنوان دلایل کند نویس شدن دانش آموزان کند نویس ذکر شد، دلایل متعدد دیگری هم وجود داشته باشد ولی فعلا به همین تعداد بسنده کرده، راهکارهای پیشنهادی برای آن ها ارائه می شود.

قبل از فهرست کردن راهکارها همان طور که قبلا گفته شد اگر به تک تک علت های ذکر شده در بالا دقت کنیم تمامی راهکارها برای از بین بردن هر علتی در خود آن علت نهفته است.

1- درمان ضعف عضلات

گاهی پس از تشخیص پزشک با چند تمرین روزانه ی ساده مشکل دانش آموز کند نویس حل خواهد شد.

2- آموزش طریقه ی صحیح به دست گرفتن مداد و یا خودکار

3- تهیه ی نیمکت های مناسب

4- آموزش صحیح نشستن

5- آموزش روش صحیح قرار دادن کاغذ بر روی میز

6- ایجاد انگیزه در دانش آموز کند نویس

معلم ها به راحتی می توانند با محبت کردن به دانش آموز کند نویس و تشویق موفقیت های کوچک و بزرگ او در امر نوشتن، او را به درس و کلاس علاقه مند کرده، انگیزه ی لازم برای درس خواندن را به او بدهند.

7- در نظر گرفتن توانایی تک تک دانش آموزان در هنگام تدریس

8- درمان مشکلات بینایی

9- آموزش انجام کارهای شخصی به روش درست و سریع

والدین با دادن تمرین هایی در منزل و گاهی مشارکت دادن دانش آموز کند نویس در انجام کارهای خانه می توانند سرعت انجام کارها را در او بالا ببرند؛ البته مشورت با یک مشاور نیز گزینه ی مناسبی می تواند باشد.

10- ابتدا آموزش درست نویسی و سپس آموزش کامل و صحیح خوشنویسی

11- انتخاب معلم هایی با تخصص لازم برای هر درس

12- انجام تکالیف توسط خود دانش آموز

نکته ی مهم

همیشه به این نکته ی مهم اعتقاد داشته باشیم که همه ی انسان ها می توانند به سمت بهتر شدن پیش بروند و یک دانش آموز کند نویس نیز استثنا نمی باشد و موفقیت در انتظار اوست؛ اگر والدین، دانش آموز کند نویس و ما معلم ها در کنار هم همت کنیم.

سلامت و سربلند باشید

نویسنده : محبوبه عباسی


پیشنهادهای جدید:

راهکارهایی برای دانش آموزان دیرآموز

راهکارهایی برای دانش آموزان لازم التوجه

راهکارهایی برای دانش آموزان ضعیف


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...