چگونه لکه های سفید روی ناخن را از بین ببریم

از نظر پزشکی ، لکه های سفید رنگ که بعضی اوقات به صورت نقطه مانند یا خط روی انگشت و ناخن پا ظاهر می شوند ، به لکونشیا معروف هستند. آنها معمولاً خوش خیم هستند و به دلیل آسیب های فیزیکی ، آلرژی یا کمبود ویتامین در بدن بوجود می آیند. در بیشتر موارد ، شما می توانید لکه های سفید را در خانه با انواع داروهای طبیعی و خانگی درمان کنید. اگر لکه های سفید پاک نمی شوند ، برای تشخیص آنها به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر ، لکه های سفید روی ناخن ها می تواند موارد اساسی پزشکی و درمانی  از یک بیماری را نشان دهند.

درمان لکه های سفید  با استفاده از داروهای خانگی

درمان خانگی لکه های سفید ناخن

ناخن های خود را  روزانه مرطوب کنید. حتما علاوه بر مرطوب کردن دستان خود، روی ناخن های خود نیز مزطوب کننده استفاده کنید. هر شب قبل از خواب یک روغن مغذی یا روغن ویتامین E را بر روی ناخن های خود مالش دهید. این می تواند به ماندگاری و سلامتی ناخن های شما کمک کند و ممکن است ظاهر نقاط سفید را کاهش دهد.

استفاده از روغنهای عصاره ای تاثیر گذار

روغنهای عصاره ای تاثیر گذار را امتحان کنید. این روغن ها لکه های سفید ناشی از آسیب به ناخن یا قارچ ناخن  را التیام می دهد. روغن درخت چای و روغن پرتقال بهترین عملکرد را دارند. چند قطره از روغنهای اساسی خود را با روغن زیتون مخلوط کرده و سپس روغن را روی ناخن های خود بمالید. روغن نارنج باید حدود 45 دقیقه خیس شود و روغن درخت چای برای مدت زمان 15 تا 20 دقیقه خیس شود. همیشه ناخن های خود را پس از استفاده از روغن ها بشویید.

خیس کردن ناخن ها در سرکه سفید

ناخن های خود را در سرکه سفید و آب خیس کنید. مقداری سرکه سفید را با مقداری آب در یک کاسه مخلوط کنید. ناخن هایتان را درون کاسه فرو کنید. آنها را 10 دقیقه خیس کنید و سپس ناخن های خود را بشویید و خشک کنید. این کار را حدود چهار بار در هفته انجام دهید و ممکن است کاهش لکه های سفید را مشاهده کنید.اگر پوست حساسی دارید ، نسبت  مقدار آب به سرکه بالاتر باشد.

مالش برش های لیمو روی ناخن

برش های لیمو را روی ناخن های خود مالش دهید. لیمو ویتامین C زیادی دارد و کمبود این ویتامین گاهی باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن ها می شود. برای استفاده از لیمو ، کافی است یک لیمو را به نصف برش داده و برش را روی ناخن های خود بزنید. 20 تا 30 دقیقه قبل از خیس کردن و خشک کردن ناخن ها ، لیمو را روی آن قرار دهید.

خیس کردن ناخن ها در ماستی که شیرین نیست

ناخن های خود را در ماستی که شیرین نیست خیس کنید. ماست طبیعی بدون چاشنی و بدون طعم های اضافی می تواند سلامت ناخن را تقویت کرده و به طور بالقوه ظاهر لکه های سفید را کاهش دهد. حدود سه قاشق غذاخوری ماست را درون یک کاسه قرار دهید و به مدت 10 تا 15 دقیقه ناخن های خود را درون کاسه آغشته کنید. پس از اتمام کار ، ناخن های خود را در آب گرم بشویید.

همچنین می توانید چند قطره آب لیمو یا روغن ویتامین E را به ماست اضافه کنید.

استفاده از قرص های آلکا ستلتزر

از قرص های آلکا ستلتزر استفاده کنید. قرص های آلکا سلتزر برای برخی از لک های سفید مفید است. چند قرص را در آب گرم ریخته و ناخن هایتان را به مدت پنج دقیقه در آب خیس کنید.

اجازه بدهید ناخن هایتان رشد کنند

اجازه بدهید ناخن هایتان رشد کنند. در بیشتر موارد ، صبر برای رهایی از لکه های سفید روی ناخن ها مهم است. لکه های سفید معمولاً با گذشت زمان محو می شوند و رشد می کنند. در حالی که شما می توانید برای سرعت بخشیدن به روند گام بردارید ، اما گاهی اوقات فقط باید صبر کنید.

  درمان لکه ها  با ایجاد تغییرات در سبک زندگی

درمان لکه های سفید ناخن با تغییرات در سبک زندگی

رژیم خود را تغییر دهید. کمبود روی ، ویتامین C ، کلسیم و پروتئین گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد نقاط سفید روی ناخن ها شود. مصرف زیاد این ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به کاهش لکه ها کمک کند.

میوه هایی مانند پرتقال ، لیمو ، گریپ فروت و سیب را برای  دریافت ویتامین ث مصرف کنید.

کلم بروکلی ، کلم ، کلم ، شلغم ، مرغ ، ماهی و آجیل نیز مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت ناخن ها را تأمین می کند.

همچنین می توانید یک مولتی ویتامین مصرف کنید. شما می توانید در هر فروشگاه مواد غذایی یا داروخانه ایی خریداریش کنید. این امر می تواند در صورت حساسیت غذایی به شما کمک کند که مانع از دستیابی مواد مغذی به طور مستقیم از مواد غذایی شوید.

خودداری از گاز گرفتن و چیدن ناخن با دندان هایتان

از گاز گرفتن و چیدن ناخن با دندان هایتان خودداری کنید. شما در واقع می توانید از طریق عادت های بد مانند چیدن و گاز گرفتن به ناخن های خود آسیب بزنید. اگر مستعد خوردن و چیدن ناخن های خود هستید ، انجام این کار را متوقف کنید. با چیدن و گزش کمتر ، ممکن است متوجه کاهش لکه های سفید شوید.

اگر در چیدن یا نیش زدن ناخن های خود مشکل دارید ، سعی کنید چسب زخم را روی ناخن های خود بزنید. رنگ کردن ناخن ها ممکن است به شما کمک کند ، زیرا ممکن است متوجه شوید که ناخن های تازه رنگ شده را خراب نکنید.

پوشیدن کفش اندازه و سایز پایتان

کفش اندازه و سایز پایتان بپوشید. اگر ناخنهای پا لکه های سفید نیز دارند ، کفش هایی را که می پوشید تغییر دهید. کفش های تنگ و ناراحت کننده می توانند به ناخنهای پا آسیب وارد کنند و باعث ایجاد لکه های سفید شوند. کفشهایی را که معمولاً برای جاهای راحت استفاده می کنید ، تغییر دهید و ببینید که آیا لکه های سفید کاهش یافته اند یا خیر..

این امر به ویژه در صورتی که به فعالیتهایی مانند دویدن ، آهسته دویدن یا سایر ورزش های جدی بپردازید بسیار مهم است. کفش راحت تنیس برای سلامتی ناخن های شما بسیار مهم است.

استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن

هنگام تمیز کردن از دستکش استفاده کنید. هرگز کارهایی مانند  شستن ظرف ها ، گرد و غبار و سایر کارهای خانگی را با دست های برهنه انجام ندهید. چنین فعالیتهایی در واقع می توانند به ناخن های شما آسیب رسانده و خشک کنند. برای تمیز ماندن و سلامتی ناخن یک جفت دستکش لاستیکی همیشه داشته باشید.

همیشه ناخن هایتان را لاک ناخن نزنید

همیشه ناخن های خود را لاک ناخن نزنید. اگر مرتبا ناخن های خود را لاک می زنید سعی کنید آنها را دو روز پشت سر هم لاک نزنید. لاک ناخن می تواند باعث خشک شدن و صدمه زدن به ناخن ها شود و منجر به مشکلاتی مانند لکه ها شود. همچنین باید به نحوه واکنش ناخن هایتان به پولیش توجه کنید. اگر بعد از استفاده از پولیش خاصی تمایل به لکه دار شدن دارید ، ممکن است آلرژی داشته باشید که باعث واکنش آن می شود. همچنین ، مانیکور را به حداقل برسانید. در صورتی که مستعد لکه های سفید هستید ، سعی کنید فقط در مواقع خاص مانیکور کنید.

درمان لکه ها با مراجعه به پزشک

درمان لکه های سفید ناخن با مراجعه به پزشک

برای لکه های سفید که از بین نمی رود ، به پزشک مراجعه کنید. اگر لکه های ناخن شما با یک درمان خانگی از بین نمی روند ،حتما به پزشک مراجعه کنید. اگرچه معمولاً این لکه ها مضر نیست ،اما گاهی اوقات می تواند مشکلات اساسی مانند کم خونی یا مشکلات کبدی را نشان دهد. همچنین ، در صورت بروز قارچ ناخن ، ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشید.

مصرف داروهای ضدقارچی خوراکی

در صورت تجویز پزشک ، داروهای ضد قارچ خوراکی مصرف کنید. اگر پزشک شما عفونت قارچی را علت ناخن های سفید شما تشخیص دهد ، ممکن است تجویز داروی ضد قارچ خوراکی را به شما بدهد. به طور معمول ، این داروها به مدت 6 تا 12 هفته مصرف می شوند و در نهایت باید علائم قارچ ناخن مانند لکه ها را از بین ببرند.

قبل از مصرف داروی ضد قارچ ، حتماً درباره هرگونه مشکل سلامتی موجود صحبت کنید. داروهای ضد قارچ می توانند باعث ایجاد بثورات پوستی یا آسیب به کبد شوند.

استفاده از لاک یا پولیش ناخن

لاک یا همان پولیش  ناخن یا کرم دارویی را امتحان کنید. پزشک ممکن است یک کرم یا ضد قارچ که برای ناخن ها استفاده می کنید نیز تجویز کند. معمولاً کرم را برای مدت زمان مشخصی روی ناخن های خود بمالید. این می تواند چند هفته تا یک سال موثر باشد.


مطالب پیشنهادی :

راه های درمان درد ناخن پا

تشخیص و شیوه درمان بیماری اونیکولیز

چگونه از ناخن های خود مراقبت کنیم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...