راه های درمان درد ناخن پا

فرو رفتگی و حرکت ناخن انگشت شست پا وقتی ایجاد می شود که ناخن انگشتان پا روی پوست اطراف خود شروع به رشد کند. ناخن های انگشت شست می توانند باعث تورم ، درد و ناراحتی شوند ، به خصوص در هنگام پوشیدن کفش. خوشبختانه ، مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین درد ناخن انگشت پا استفاده کنید تا بتوانید راحت تر باشید و منتظر بهبود آن باشید.

تشخیص ناخن پای فرو رفته و رو به رشد

تشخیص ناخن پای فرو رفته و رو به رشد

بررسی کنید که تورم روی انگشتان پا وجود دارد یا خیر. ناخن پا معمولاً باعث ایجاد ورم کمی در ناحیه کنار ناخن پا شما خواهد شد. انگشت پا را با همان انگشت پا روی پای دیگر خود مقایسه کنید. آیا از نظر عادی پف تر به نظر می رسد؟

لمس قسمت دردناک

قسمت دردناک را از نظر درد یا حساسیت احساس کنید. پوست اطراف ناخن پا هنگام لمس یا فشردگی احساس لک و درد خواهد داشت. انگشت خود را به آرامی در امتداد ناحیه فشار دهید تا جایی که ناراحتی از آنجا به وجود می آید جدا شود یا فقط یک قسمت ناخن را بگیرید و ناخن را قطع کنید.

ناخن پا درشت ممکن است مقدار کمی چرک داشته باشد.

بررسی اینکه ناخن کجاست

بررسی کنید که ناخن کجاست. با وجود  حرکت ناخن ، پوست در کنار لبه ناخن روی ناخن رشد می کند. یا ممکن است به نظر برسد که  ناخن در زیر پوست در حال رشد است. شاید نتوانید گوشه بالای ناخن را پیدا کنید.

در نظر گرفتن شرایط سلامتی خودتان

شرایط سلامتی خود را در نظر بگیرید. در بیشتر مواقع ، یک ناخن پا رشد می کند که با موفقیت در خانه درمان شود. اما اگر مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری هستید که باعث ایجاد نوروپاتی یا آسیب عصبی می شود ، نباید خودتان را برای درمان یک ناخن رشد ناخواسته امتحان کنید. شما باید بلافاصله با پزشک خود ملاقات کنید.

در صورت آسیب دیدگی عصبی یا گردش خون ضعیف در پا یا پا ، پزشک شما می خواهد ناخنهای درشت شما را سریعاً بررسی کند.

صحبت با پزشک

با پزشک خود صحبت کنید. اگر مطمئن نیستید که ناخن پا رشد کرده اید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. او می تواند ناخن پا را تشخیص دهد و توصیه هایی برای درمان آن انجام دهد.

اگر وضعیت به خصوص بد باشد ، پزشک شما ممکن است توصیه کند که به پزشک متخصص پا مراجعه کنید

اجازه ندهید رشد غیرعادی انگشت پا بدتر شود

نگذارید رشد غیرعادی انگشتان پا بدتر شود. اگر فکر می کنید ناخن پا در حال رشد است ، باید بلافاصله درمان را شروع کنید. در غیر این صورت ، شما ریسک می کنید اجازه دهید که این مشکلات جدی تر مانند عفونت ایجاد کند.

اگر بیش از 2-3 روز علائم دارید ، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان داروهای خانگی

درمان خانگی درد ناخن انگشت پا

پای خود را در آب گرم خیس کنید. برای خیساندن پای خود از یک کاسه بزرگ یا وان حمام خود استفاده کنید. این به کاهش تورم و حساسیت کمک می کند. آن را حدود 15 دقیقه خیس کنید. روزانه 3-4 بار تکرار کنید.

نمک اپسوم را به آب اضافه کنید. نمک های اپسوم به دلیل توانایی آنها در کاهش درد و تورم بسیار شناخته شده است. این همچنین به نرم شدن ناخن پا کمک خواهد کرد. 1 لیوان نمک اپسوم را به وان حمام پر از چند اینچ آب یا یک حمام پا اضافه کنید.

اگر نمک اپسوم ندارید ، می توانید از نمک ساده استفاده کنید. آب نمک به کاهش رشد باکتری ها در منطقه کمک خواهد کرد.

ناحیه آسیب دیده را به آرامی ماساژ دهید. این کمک خواهد کرد که آب درون ناخن پا رشد کند ، که به پاک کردن باکتری ها کمک می کند و تورم و درد را تسکین می بخشد.

بلند کردن لبه ناخن با پنبه یا نخ

از پنبه یا نخ استفاده کنید تا لبه ناخن را به آرامی بلند کنید. بعد از اینکه پای خود را خیس کردید ، ناخن پا باید نرم شود. با دقت یک قطعه نخ دندان تمیز را زیر لبه ناخن خود کار کنید. لبه ناخن پا را به آرامی بلند کنید تا بیشتر در پوست شما رشد نکند.

این روش را بعد از هر پا خیس شدن امتحان کنید. هر بار از طول نخی تمیز استفاده کنید.

بسته به وسعت ناخنهای رشد یافته شما ، ممکن است کمی دردناک باشد. برای رفع ناراحتی خود سعی کنید از مسکن استفاده کنید.

بیش از حد به ناخنهای پا خود نکشید. شما می توانید عفونت بیشتری ایجاد کنید ، که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

مصرف داروی مسکن

داروی مسکن مصرف کنید. یک مسکن بدون نسخه می تواند از ناراحتی که شما تجربه می کنید به شما آرامش ببخشد. یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی  مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن یا آسپیرین امتحان کنید. این  داروها  می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

اگر نمی توانید این داروها را مصرف کنید ، به جای آن استامینوفن را امتحان کنید.

استفاده از کرم موضعی آنتی بیوتیک

کرم موضعی آنتی بیوتیک را امتحان کنید. یک کرم آنتی بیوتیک به مبارزه با عفونت کمک می کند. این نوع کرم به راحتی در داروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشد.

کرم های آنتی بیوتیکی همچنین می توانند از بی حسی موضعی مانند لیدوکائین استفاده کنند. این به طور موقت درد در منطقه را تسکین می دهد.

دستورالعمل برنامه را روی بسته کرم دنبال کنید.

بانداژ انگشت پا

انگشت پا را برای محافظت از آن بانداژ کنید. برای محافظت از انگشتان پا از آلودگی و گرفتگی بیشتر در جوراب ، یک باند یا کمی گاز را دور انگشت خود بپیچانید.

پوشیدن کفش تابستانی یا گشاد

کفش تابستانی یا کفش گشاد بپوشید. با انتخاب پوشیدن کفش های پا ، صندل یا کفش های مناسب و گشاد کمی فضای آزاد به پای خودتان اختصاص دهید.

کفش های محکم بسته ممکن است باعث ظهور رشد غیر عادی ناخن پا شوند.

مصرف داروهای هومیوپاتی

داروهای هومیوپاتی را امتحان کنید. هومیوپاتی یک داروی جایگزین است که برای معالجه بیماریهای مختلف به گیاهان و سایر مواد طبیعی متکی است. برای درمان درد ناخن ، یک یا چند روش درمانی هومیوپاتی را امتحان کنید.

کمک به بهبودی پا

کمک به بهبودی پا

پاها را به مدت 15 دقیقه خیس کنید. با استفاده از آب گرم و نمک های اپسوم ، به مدت 15 دقیقه پوست ناخن آسیب دیده خود را خیس کنید. این به نرم شدن ناخن کمک می کند ، و راحت تر می توانید آن را از روی پوست دور کنید.

بلند کردن ناخن پا از روی پوست

ناخن پا را از روی پوست بلند کنید. به آرامی پوست را در کنار ناخن پا بکشید. این کار به جدا کردن پوست از ناخن کمک می کند تا بتوانید لبه ناخن را ببینید. برای بلند کردن لبه ناخن پا از پوست از یک قطعه نخ استفاده کنید. شاید لازم باشد از کنار ناخن پا که درخور نیست ، شروع کنید. نخ به سمت لبه درشت کنید.

قبل از استفاده نخ را با الکل یا پراکسید هیدروژن ضد عفونی کنید.

ضدعفونی کردن پنجه

پنجه را ضد عفونی کنید. در حالی که ناخن را از پوست خود برداشته اید ، مقداری از آب تمیز ، مالیدن الکل یا سایر مواد ضد عفونی کننده زیر ناخن بریزید. این امر مانع از جمع شدن باکتری ها در آنجا می شود.

بستن گاز زیر لبه ناخن

گاز را زیر لبه ناخن ببندید. مقدار کمی از گاز تمیز برداشته و آن را زیر ناخن برداشته شده پر کنید. نکته اینجاست که از لمس لبه ناخن پوست جلوگیری می کنید. سپس می تواند به جای اینکه زشت تر شود ، به دور از پوست رشد می کند.

مالیدن کرم آنتی بیوتیک داب اطراف ناخن پا

کرم آنتی بیوتیک داب در اطراف ناخن بمالید. هنگامی که گاز را در جای خود قرار دادید ، ناحیه را با یک کرم آنتی بیوتیک آغشته کنید. می توانید پماد را با لیدوکائین انتخاب کنید ، که کمی ناحیه را بی حس می کند.

پیچیدن نوار گازی دور انگشت پا

نوار گازی را دور انگشت خود بپیچید. یا می توانید از یک باند یا جوراب انگشت پا استفاده کنید ، این یک پوشش انگشتی یک پا است که به گونه ای طراحی شده است که یک انگشت پا را از سایرین جدا کند.

این روند را روزانه تکرار کنید

این روند را روزانه تکرار کنید. از این فرآیند برای کمک به التیام ناخن پا رشد می کنید. با بهبودی انگشتان پا ، درد ناشی از ناخن پا درونی فروکش می کند و تورم کاهش می یابد.

حتماً روزانه گاز را تغییر دهید تا اطمینان حاصل شود که باکتری ها در ناحیه ناخن پا وارد نمی شوند.

به دنبال راهنمایی حرفه ای هستید

مراقبت پزشکی بعد از 2-3 روز

بعد از 2-3 روز مراقبت پزشکی کنید. اگر بعد از گذشت 2-3 روز درمان های خانگی باعث بهبود ناخن و پا شما نمی شود ، با پزشک خود معاینه کنید. اگر مبتلا به دیابت یا بیماری دیگری هستید که باعث آسیب عصبی می شود ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید و درمورد مراجعه به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید.

اگر متوجه رگه های قرمز رنگی از انگشتان پا شدید ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نشانه عفونت عمده است.

در صورت وجود چرک در نزدیکی ناخن پا نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

در مورد علادم خود با پزشک صحبت کنید

در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید. پزشک از شما درخواست می کند که  ناخن شما رشد کرده و کی شروع به تورم یا قرمز شدن یا دردناک شدن می کند. وی همچنین به احتمال زیاد از شما سؤال خواهد کرد که آیا علائم دیگری مانند تب را احساس می کنید؟ حتما در مورد علائم خود کاملاً صحبت کنید.

پزشک عمومی شما معمولاً قادر است یک ناخن بد حالت را درمان کند. اما در موارد پیچیده تر یا شرایط عود ، ممکن است شما را به مراجعه به پزشک متخصص قلب (متخصص پا) انتخاب کنید.

دریافت نسخه ای از آنتی بیوتیک ها

نسخه ای از آنتی بیوتیک ها دریافت کنید. اگر ناخن پا شما آلوده باشد ، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز کند. این امر باعث می شود عفونت از بین برود و باکتری های جدید زیر ناخن پا ریشه نداشته باشند.

به پزشک اجازه دهید ناخن پا را بلند کند

به پزشک خود اجازه دهید که ناخن پا را بلند کند. پزشک شما به احتمال زیاد می خواهد حداقل روش تهاجمی را امتحان کند ، یعنی بلند کردن ناخن پا کمی از پوست. اگر آنها بتوانند لبه ناخن پا را از پوست دور کنند ، ممکن است گاز و پنبه را زیر آن قرار دهند.

پزشک شما هر روز دستورالعمل تعویض گاز را به شما می دهد. برای اطمینان از بهبودی ناخنهای پا از این دستورالعمل ها پیروی کنید.

در مورد برداشتن جزئی ناخن سؤال کنید

در مورد برداشتن جزئی ناخن سؤال کنید. اگر ناخن پا در معرض عفونت است یا به میزان قابل توجهی به پوست اطراف خود رشد کرده است ، پزشک شما ممکن است بخشی از ناخن را انتخاب کند. پزشک شما بی حسی موضعی را تجویز می کند. سپس پزشک در امتداد لبه ناخن بریده خواهد شد تا بخشی از ناخن در حال رشد در پوست از بین ببرد.

ناخن پا شما در طی 2-4 ماه دوباره رشد می کند. برخی از بیماران از ظاهر ناخن پا پس از این عمل نگران هستند. اما اگر ناخن پا به پوست شما در حال رشد بوده است ، احتمال دارد بعد از این برداشتن جزئی ، بهتر به نظر برسید.

برداشتن ناخن پا ممکن است به نظر می رسد شدید ، اما در واقع فشار ، سوزش و درد ناخن را تسکین می بخشد.

به حذف جزئی دائمی ناخن توجه کنید.

به حذف جزئی دائمی ناخن توجه کنید. هنگامی که ناخن های شما مجددا  دچار بد حالتی و رشد غیر عادی شد، ممکن است بخواهید به یک راه حل دائمی تر نگاه کنید. در این روش پزشک مقداری از ناخن شما را به همراه بستر ناخن زیر این بخش خارج می کند. با این کار از رشد مجدد ناخن در این ناحیه جلوگیری می شود.

این روش توسط لیزر ، شیمیایی ، جریان الکتریکی یا سایر جراحی ها انجام می شود.

جلوگیری از رشد ناخن های بد حالت پا

جلوگیری از رشد ناخن ها بد حالت پا

ناخن های پا را به درستی کوتاه کنید. بسیاری از ناخن های بد حالت در اثر ناخنهای نادرست و بریده شده ایجاد می شوند. ناخنهای پا را مستقیماً برش دهید. گوشه ها را دور نکنید.

ناخن های پا را خیلی کوتاه نکنید. همچنین می توانید اجازه دهید ناخن پا برای مدتی دراز و کشیده بماند. این تضمین می کند که ناخن پا به پوست نمی رسد.

مراجعه به کیلینک مراقبت از پا

به کلینیک مراقبت از پا مراجعه کنید. اگر نتوانید به ناخنهای پا خود را بچسبانید تا خودتان آنها را گیره کنید ، می توانید برای دریافت این خدمات به یک کلینیک مراقبت از پا مراجعه کنید. با مراجعه به بیمارستان یا مرکز مراقبت های بهداشتی محلی خود ، مکانی را پیدا کنید که ناخن های پا را به طور مرتب برای شما تر و تمیز کند.

خودداری از پوشیدن کفش های تنگ

از پوشیدن کفش های تنگ خودداری کنید. اگر کفش های شما انگشتان پا را به هم می ریزد ، ممکن است خود را در معرض خطر حرکت غیر عادی ناخن های پا قرار دهید. ممکن است طرف کفش شما بر روی پنجه پا فشار وارد کند و باعث شود ناخن پا نادرست رشد کند.

از پاهای خود محافظت کنید

از پاهای خود محافظت کنید. اگر درگیر فعالیتهایی هستید که به طور بالقوه ممکن است انگشتان پا یا پا را آسیب ببیند ، از کفش های محافظ استفاده کنید. به عنوان مثال ، در سایت های ساختمانی از کفش های پا با استیل استفاده کنید.

مراقبت از ناخن پا در صورت ابتلا به دیابت

در صورت ابتلا به دیابت ، مراقب  ناخن پا باشید. افراد مبتلا به دیابت غالباً بی حسی در پاهای خود دارند. اگر ناخن های خود را بمالید ، ممکن است به طور اتفاقی انگشت خود را بریده و احساس نکنید. به یک کلینیک مراقبت از پا مراجعه کنید یا شخص دیگری ناخن های پا را برای شما ترسیم کند.

اگر دیابت یا بیماری دیگری که باعث آسیب عصبی شود ، باید مرتباً به پزشک معالج پزشک معالج خود مراجعه کنید.


مطالب پیشنهادی :

تشخیص و شیوه درمان بیماری اونیکولیز

چگونه از ناخن های خود مراقبت کنیم


هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...