بله گفتن و اعلام موافقت به زبان های مختلف

یکی از مسائلی که برای افرادی که قصد مهاجرت یا سفر به کشورهای دیگر را دارند پیش می آید، بحث یادگیری زبان آن هاست. در هر زبانی چند اصطلاح و کلمۀ کلیدی وجود دارد که با یاد گرفتن آن ها می توانید بخشی از نیازهایتان را برطرف کنید.

چگونگی ادای واژۀ «بله» در زبان های مختلف

کلمۀ «بله» یکی از مهم ترین و رایج ترین کلمه ها در همۀ زبان هاست. بسیار مهم است که شما در هنگام ادای این کلمه بدانید موافقت خود را با چه چیزی اعلام می کنید. در مناطق وسیع جهان معمولاً چند زبان وجود دارد که بیشترین کاربرد را در میان مردم دارند و شناخته شده تر هستند. اگر در بین بخش های مختلف این کشورها به جستجو بپردازید، در مناطق مختلف آن حتماً شخص یا اشخاصی را پیدا خواهید کرد که یکی از این زبان های رایج را بفهمد. علاوه بر این به دلیل استعمارها و همچنین افزایش مهاجرت ها در اغلب کشورهای جهان، زبان ها هم پوشانی های بسیاری با یکدیگر پیدا کرده اند.

بخش اول : آمریکای شمالی و جنوبی

بله گفتن و اعلام موافقت در زبان آمریکا

در انگلیسی برای اعلام موافقت خود با مسئله یا موضوعی باید از واژۀ «yes» (yehs) استفاده کنید. در سراسر جهان حدود 1.75 میلیارد نفر به زبان انگلیسی تکلم می کنند و تعداد گویشوران این زبان از هر زبان دیگری بیشتر است. زبان انگلیسی صرف نظر از مناطق انگلیسی زبان دنیا، زبان جهانی تجارت محسوب می شود و زبان رسمی بسیاری از شرکت های بین المللی انگلیسی نیز هست. 

در هنگام رتباط با بیشتر افراد انگلیسی زبان، شما می توانید برای اعلام رضایت و موافقت خود، سرتان را تکان بدهید.

اگر با مطلبی مخالف هستید یا می خواهید اعلام کنید که چیزی را نمی خواهید، می توانید از واژۀ «no» (noh) استفاده کنید.

    نکته: اگرچه ایالات متحده یک زبان رسمی ملی ندارد، اما زبان رایج اغلب آمریکایی ها انگلیسی است. زبان انگلیسی همچنین در کنار زبان فرانسه، یکی از دو زبان ملی رایج در کشور کاناداست.

    بله گفتن به زبان اسپانیایی

     با استفاده از واژۀ ( " (see" می توانید موافقت خود را در ارتباطات به زبان اسپانیایی اعلام کنید. اولین زبان حدود 320 تا 400 میلیون نفر در سراسر جهان زبان اسپانیایی است و بسیاری از گویشوران این زبان در آمریکای شمالی و جنوبی ساکن هستند. زبان رسمی اسپانیا و اغلب کشورهای واقع در آمریکای لاتین نیز اسپانیایی است. اگر قصد دارید به آمریکای جنوبی سفر کنید، پیش از سفر حتماً چند واژه و اصطلاح کلیدی اسپانیایی را بیاموزید.

    در زبان اسپانیایی اگر با چیزی موافق نیستید و یا می خواهید پیشنهادی را رد کنید، می توانید از واژۀ «no» (noh) استفاده کنید. همان طور که می بینید این واژه مثل معادل انگلیسی خود است.

    بله گفتن و اعلام موافقت به زبان برزیلی

     اگر در کشور برزیل زندگی می کنید، برای اعلام موافقت خود واژه تان را به (sim" (seem " تغییر بدهید. اگرچه سرچشمۀ اصلی زبان پرتغالی کشور پرتغال است، اما این زبان، زبان رسمی برزیل محسوب می شود. وجود 204 میلیون فرد متکلم به این زبان در برزیل نه تنها باعث می شود که این کشور تبدیل به بزرگ ترین جمعیت پرتغالی زبان بشود، بلکه این زبان را به یکی از رایج ترین زبان های آمریکای جنوبی تبدیل می کند.

    در صورت نیاز می توانید از واژۀ «não» (now) در زبان پرتغالی برای اعلام مخالفت خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که این کلمه با لهجۀ برزیلی تقریباً شبیه «no» به نظر خواهد رسید. بنابراین حتی اگر «no» تلفظ کنید، اغلب افراد متوجه منظور شما خواهند شد.

    بله گفتن و اعلام موافقت در زبان کچوئی

    4. در زبان کچوئی می توانید بله را به کمک واژۀ (arí" (ah-RREE " بگویید. زبان کچو زبان حدود 7.7 میلیون نفر در جهان است و اغلب گویشوران آن در پرو، بلوزی، اکوادور، کلمبیا و آرژانتین زندگی می کنند. کچو زبان یکی از بومی ترین کشورهای آمریکای جنوبی است.

    حرف « r» در واژۀ « arí» با تأکید و فشار بیشتری تلفظ می شود. اگر نمی توانید « r» را کاملاً صحیح  ادا کنید، سعی کنید نوک زبانتان را به پشت دندان های جلویی تان بچسبانید و هم زمان « r» را تلفظ کنید. این تلفظ صحیح این حرف است.

    واژۀ مخصوص برای اعلام عدم موافقت در زبان کچو « manan» (MEH-nahn) است.

      نکته: زبان کچو انواع و گونه های بسیاری دارد که بعضی از آن ها پیچیده و غیر صریح هستند. همچنین این امکان نیز وجود دارد که هر کدام از این انواع دارای لهجه ها و گویش های مختلف نیز باشد. به همین دلیل قبل از استفاده از این کلمه ها برای اعلام نظر مخالف یا موافق خود، مطمئن باشید که طرف مقابل به خوبی منظور شما را درک می کند.

      اعلام موافقت به زبان گورانی

       در زبان گوارانی برای موافقت با چیزی باید واژۀ « hẽe» (که به صورت « hay» خیشومی تلفظ می شود) را استفاده کنید. گوارانی زبان بومی حدود 4.6 میلیون نفر در پاراگوئه، آرژانتین، بولیوی و برزیل است. این زبان همچنین زبان رسمی پاراگوئه است و بسیاری از واژه ها و عبارت های گوارانی به زبان اسپانیایی پاراگوئه راه پیدا کرده است.

      برای نه گفتن در زبان گورانی می توانید از واژۀ (nahániri" (nah-HAH-nee-ree" استفاده کنید.

      اعلام نظر مثبت به زبان فرانسوی

       اگر می خواهید به زبان فرانسوی نظر مثبت خود را اعلام کنید، باید از واژۀ « oui» (wee) استفاده کنید. فرانسوی زبان بومی حدود 22 میلیون نفر کانادایی محسوب می شود که بسیاری از آن ها در کبک زندگی می کنند. کبک جایی است که زبان اول 80 درصد از مردم آن فرانسه است. اگر قرار است در کانادا زندگی کنید و حرف بزنید، ممکن است زبان انگلیسی به تنهایی برای شما کافی باشد. در کانادا، فرانسه در کنار انگلیسی زبان ملی دیگری است و هر دو دارای وضع و رواج نسبتاً برابری هستند.

      اگر می خواهید پیشنهاد کسی را در زبان فرانسه به دلیلی رد کنید و یا مخالفت خود را با مسئله ای بیان کنید، باید بگویید « non» (noh). برای تلفظ اصحیح این واژه نوک زبانتان را به سقف دهان بچسبانید و این واژه را از راه بینی تلفظ کنید.

        نکته: زبان فرانسه یکی از مهم ترین زبان های گفتاری در اروپا و آفریقا به حساب می آید.

        بخش دوم:اروپا

        اعلام موافقت و بله گفتن به زبان آلمانی

         اگر می خواهید موافقت خود را به زبان آلمانی اعلام کنید باید بگویید (ja" (yah". در اتحادیۀ اروپا آلمانی اولین زبان به شمار می آید و حدود 130 میلیون نفر در سراسر جهان به این زبان صحبت می کنند. زبان آلمانی زبان رسمی کشورهای آلمان، سوئیس، اتریش و 4 کشور دیگر نیز هست.

        اگر خواستید در زبان آلمانی نه بگویید، باید بگویید « nein» (به نظر می رسد این کلمه همان واژۀ انگلیسی nine باشد).

        بله گفتن به زبان ایتالیایی

         برای گفتن بله در زبان ایتالیایی باید از (" (see" استفاده کنید. ایتالیایی زبان رسمی کشور ایتالیاست و حدود 60 میلیون نفر در این کشور به این زبان صحبت می کنند. زبان ایتالیایی در سایر مناطق اروپا از جمله سوئیس و آلبانی نیز رایج است.

        اگر می خواهید در زبان ایتالیایی پیشنهاد کسی را رد یا با او مخالفت کنید، از کلمۀ (no" (noh" استفاده کنید.

        بله گفتن به زبان اسپانیایی

        اگر می خواهید به زبان اسپانیایی بله بگویید، باید بگویید ( sí " (see". زبان اسپانیایی در اسپانیا با عنوان Castilian Spanish شناخته می شود. اگرچه لهجه ها در اسپانیایی اسپانیا و اسپانیایی آمریکای لاتین متفاوت هستند و ضمیر اضافی نیز وجود دارد، ولی به طور کلی تفاوت زیادی بین این دو زبان وجود ندارد. به دلیل وجود لهجۀ کاستیلایی بعضی افراد محلی ممکن است « sí» را شبیه « shee» تلفظ کنند.

        اگر نیاز دارید که به زبان اسپانیایی نه بگویید، می توانید آن را مانند تلفظ نه در زبان ایتالیایی ادا کنید.

        اعلام موافقت به زبان پرتقالی

        اگر از مرز به سمت پرتغال حرکت کردید، برای اعلام موافقت خود با موضوعی باید از ( sim" (seem" استفاده کنید. برخلاف زبان اسپانیایی، پرتغالی برزیل و پرتغالی پرتغال کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. با این حال شما می توانید بله و نه را به همان شیوۀ مرسوم قبلی آن استفاده کنید.

        برای مخالفت با پیشنهاد یا شخصی در پرتغالی باید از واژۀ ( não" (now" استفاده کنید.

        بله گفتن و اعلام موافقت به زبان فرانسه

         در زبان فرانسه می توانید از ( oui" (we" برای اعلام نظر موافقتان استفاده کنید. فرانسوی زبان رسمی کشورهای فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، موناکو و سوئیس است. حدود 64 میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند. این زبان همچنین یکی از زبان های رسمی اتحادیۀ اروپاست.

        اگر نیاز دارید که مسئله ای را به زبان فرانسوی رد و با آن مخالفت کنید، باید بگویید ( non" (noh". توجه داشته باشید که در این کلمه صامت نهایی تلفظ نمی شود و این نشان می دهد که کلمۀ مورد نظر باید به صورت خیشومی و از راه بینی تلفظ شود.

        بله گفتن به زبان روسی

         برای گفتن بله به زبان روسی باید از « dah» استفاده کنید. در سراسر جهان حدود 265 میلیون نفر به زبان روسی حرف می زنند و بیش از نیمی از این تعداد در کشور روسیه زندگی می کنند. اگر قصد سفر کردن به اروپای شرقی را دارید، احتمالادر آنجا افرادی را که به زبان روسی صحبت کنند پیدا خواهیدکرد.

        واژۀ نه به زبان روسی « nyeht» است.

        بله گفتن و اعلام موافقت به زبان لهستانی

         اگر قصد دارید که موافقت خود با موضوعی را به زبان لهستانی اعلام کنید، از واژۀ ( tak" (tahk"استفاده کنید. زبان لهستانی که 39 میلیون نفر در لهستان و جوامع لهستانی حاضر در سرتاسر اروپا و آمریکای شمالی به آن صحبت می کنند، یکی از سخت ترین زبان ها برای یادگیری است. با همۀ این ها کلمه های «بله» و «نه» در این زبان، علیرغم اینکه اندکی متفاوت با واژه های مشابه خود در زبان های اروپا هستند، ولی به خاطر سپردنشان ساده است.

        اگر می خواهید به زبان لهستانی نه بگویید، باید از واژۀ(nie" (nn-YEH" استفاده کنید. اولین هجای این کلمه تا حدودی مثل uhn تلفظ می شود و دقیقاً مانند تلفظ حرف n است.

        ابراز موافقت به زبان هلندی

        واژۀ مربوط به ابراز موافقت در زبان هلندی ( ja" (yah" است. زبان مادری حدود 23 میلیون نفر در سراسر جهان هلندی است که بسیاری از این افراد در هلند و یا همسایگی بلژیک زندگی می کنند. آن سوی اروپا و در مستعمره های سابق هلند، هنوز هم تعدادی گویندۀ زبان هلندی خواهید یافت.

        در حالی که معادل واژۀ بله در هلندی در اصل معادل همتای آلمانی اش است، ولی کلمۀ هلندی برای نه، با آن معادل نیست. اگر می خواهید به زبان هلندی نه بگویید، باید از واژۀ ( nee" (nay" استفاده کنید.

          نکته: نه و بله ای که در زبان آفریقایی گفته می شود، گونه ای از نوع گفتاری زبان هلندی آفریقای جنوبی است.

          اعلام موافقت به زبان اسکاتلندی

          هنگام حرف زدن با گویش اسکاتلندی از « ay» استفاده کنید (که مانند کلمۀ انگلیسی « eye» تلفظ می شود). اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، ممکن است در درک گویش افرادی که زبانشان ترکیبی از انگلیسی و اسکاتلندی است، با مشکل جدی روبرو شوید. حتی واژۀ معادل برای «بله» نیز در این زبان بسیار متفاوت است. 

          اگر خواستید بگویید نه، باید از واژۀ « naw» استفاده کنید که دقیقاً همان طور که گفته می شود تلفظ نیز می شود.

          نکتۀ جالب این است که در هیچ کدام از انواع گویش گایلیک، از جمله گایلیک ایرلندی و اسکاتلندی اسلوا، واژۀ مخصوصی برای «بله» یا «نه» وجود ندارد و در عوض شما در این مواقع فعل را تکرار می کنید؛ به این صورت که اگر بخواهید «نه» بگویید، «ن» نفی را به فعل اضافه می کنید.

            بخش سوم:آسیا

            بله گفتن به زبان ماندارین

             اگر می خواهید در ماندارین بله بگویید، باید از واژۀ ( shì " (shee " استفاده کنید. ماندارین گونه ای از زبان چینی است که در پایتخت چین و تایوان رایج است. این زبان همچنین زبان رسمی دولت چین و رایج ترین نوع زبان چینی در سطح جهان است.

            کلمۀ استاندارد برای گفتن نه در زبان ماندارین(méiyǒu " (may-yow " است، ولی این به دنبال مسئله ای که قرار است رد شود می آید و هیچ وقت به تنهایی استفاده نمی شود.

            کلمۀ «bù» نیز به معنی نه است و به همین شکل استفاده می شود. «bù» برای منفی کردن فعل و در ادامۀ آن می آید. به عنوان مثال «bù kĕ yĭ» ترجمۀ تحت اللفظی عبارت «نمی توان» است. اما اگر از شما بخواهند کاری انجام دهید و شما بخواهید بگویید نه، «no» گفته می شود.

              نکته: چینی زبانی دارای زیر و بمی بسیار است. برای یاد گرفتن زیر و بم های آن می توانید به گویندگان بومی این زبان به دقت گوش کنید. استفاده از همان تلفظ با لحن متفاوت باعث سوء تفاهم و تغییر معنا خواهد شد.

              بله گفتن به زبان ژاپنی

               در زبان ژاپنی برای گفتن بله از واژۀ «hai» استفاده می شود (که تلفظ آن همانند «hi» انگلیسی است). در جزیرۀ ژاپن 121 میلیون ژاپنی به زبان بومی خود صحبت می کنند. اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، بهتر است حداقل چند واژه به این زبان را آموخته باشید تا بتوانید آدرس ها و... را راحت تر پیدا کنید.

              برای گفتن نه به زبان ژاپنی از واژۀ (īe " (ee-eh "استفاده می شود.

              بله گفتن به زبان کره ای

              پاسخ بله به زبان کره ای «ye» (yay) است. کره ای زبان رسمی شبه جزیرۀ کره است که 42 میلیون گوینده در جمهوری کره (کرۀ جنوبی) و 20 میلیون گویندۀ دیگر در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کرۀ شمالی) دارد. در کشورهایی مثل چین، روسیه، ژاپن و دیگر نقاط جهان چند میلیون نفری هستند که کره ای زبان اول یا دوم آن هاست.

              اگر در موقعیتی نیاز به گفتن نه دارید، می توانید از واژۀ (ani " (ah-nee "استفاده کنید.

              بله گفتن و اعلام موافقت به زبان اندونزیایی

               اعلام موافقت به زبان اندونزیایی (iya nih " (ee-yah nay " است. این زبان زبان ملی اندونزی است و در واقع گویش استاندارد شدۀ مالایی است که زبان اول حدود 23 میلیون نفر در مجمع الجزایر اندونزی است. اندونزیایی زبان دوم 140 میلیون نفر دیگر به حساب می آید. اگر قصد سفر به اندونزی را دارید، بلد بودن خوب زبان در شهرهای اندونزی برایتان ضروری است.

              برای اعلام مخالفت به زبان اندونزیایی می توانید بگویید (tidak "(tee-dah ".

              بله گفتن در زبان تاگالوگ

               اگر می خواهید در تاگالوگ با چیزی موافقت کنید باید بگویید (oo " (oh-oh ". با این که زبان فیلیپینی در کنار زبان انگلیسی یکی از زبان های ملی فیلیپین است، خود زبان فیلیپینی یک زبان نسبتاً جدید است که عناصر غالبِ سازندۀ آن تاجیکی و برخی کلمه ها و ویژگی های سایر زبان های فیلیپینی است. در جزایر این منطقه به بیش از 21 زبان صحبت می شود که بسیاری از آن ها بومیِ آن منطقه نیستند. در فیلیپین حدود 22.5 میلیون گویندۀ زبان تاگالوگ وجود دارد و 16.5 میلیون گویندۀ دیگر نیز در ایالات متحده هستند.

              اگر می خواهید به زبان تاگالوک نه بگویید، می توانید بگویید «ehn-day».

              بله گفتن در زبان ویتنامی

              در زبان ویتنامی می توانید از واژۀ «yah» برای گفتن بله استفاده کنید. بیش از 75 میلیون گویندۀ زبان ویتنامی وجود دارد که در ویتنام، کامبوج، لائوس و استان گوانکسی در جنوب چین زندگی می کنند. ویتنامی زبان رسمی ویتنام و زبان مادری اغلب ساکنان این کشور است.

              اگر خواستید به این زبان نه بگویید، از واژۀ (không "(hohng " استفاده کنید.

                نکته: از نظر تخصصی برای گفتن «بله» در زبان ویتنامی، بسته به این که در چه موقعیتی هستید و با چه کسی صحبت می کنید، چندین روش مختلف وجود دارد. با وجود این اگر قصدتان فقط بازدید از این کشور است و نمی خواهید خیلی به زبان ویتنامی صحبت کنید، معمولاً واژۀ «yah» مناسب و چاره ساز خواهد بود.

                بخش چهارم: هند و پاکستان

                بله گفتن به زبان هندی

                 برای اعلام موافقت خود با موضوعی در زبان هندی باید بگویید (haan " (hah ". هندی در کنار انگلیسی یکی از زبان های ملی هند است و حدود 366 میلیون نفر در سراسر کشور به این زبان صحبت می کنند. اگر قصد سفر به هندوستان را دارید، بهتر است حداقل چند واژۀ مهم و کاربردی به این زبان را یاد گرفته باشید.

                اگر در زبان هندی خواستید نه بگویید، از واژۀ (nahin " (nay-heen " استفاده کنید.

                  نکته: با این که زبان های هندی غالباً تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند، اما تقریباً در همۀ گونه های این زبان کلمه هی معادل «نه» و «بله» با این که در تلفظشان تفاوت وجود دارد،  شبیه به یکدیگر و قابل فهم هستند.

                  اعلام نظر موافق به زبان اردو

                  هنگام صحبت به زبان اردو و برای اعلام نظر موافق خود می توانید از واژۀ (dschii haan "(geehahn " استفاده کنید. اردو زبان رسمی پاکستان است و حدود 52 میلیون نفر نیز در سراسر هند به این زبان صحبت می کنند. قبل از سفر به پاکستان بهتر از چند اصطلاح و کلمۀ کلیدی به این زبان را آموخته باشید.

                  واژۀ وضع شده برای اعلام مخالفت به زبان اردو همان(nahin " (nay-heen " هندی است.

                  بله گفتن به زبان بنگالی

                  اگر به زبان بنگالی صحبت می کنید، می توانید از واژۀ (hām̐ "  (hahm " برای گفتن بله استفاده کنید. زبان بنگالی با داشتن 83 میلیون گوینده، دومین زبان پرکاربرد در هند است. زبان بنگالی اغلب در کشورهای هند شرقی، بنگال غربی، جارکند، آسام و طرپورا شنیده می شود.

                  برای گفتن نه به زبان بنگالی باید از واژۀ (nā " (hahm " استفاده کنید.

                  بله گفتن به زبان گجراتی

                   معادل بله در گجراتی (ha " (hah " است. حدود 46 میلیون نفر در هند به زبان گجراتی صحبت می کنند. شما به احتمال زیاد این زبان را در گجرات، دادرا، دادرا، نگار هاولی، دامان و دیو خواهید شنید.

                  اگر لازم باشد در زبان گجراتی با چیزی مخالفت کنید، باید از واژۀ (na "(nah " استفاده کنید.

                  بله گفتن به زبان مراتی

                  در مراتی برای موافقت با موضوعی باید بگویید «ho»  (hoh). حدود 72 میلیون نفر در هندوستان به زبان مراتی صحبت می کنند. بیشتر این افراد در ایالت های جنوبی ماهاراشترا، گوا، دامان و دیو و دادرا و نگار هاولی ساکن هستند.

                  اگر لازم بود که در زبان گجراتی مخالفت خود با موضوعی را اعلام کنید، می توانید بگویید «nāhī» (nah-hee).

                  بله گفتن به زبان تلوگو

                   اگر به زبان تلوگو صحبت می کنید به جای بله می توانید از  (avunu "  (ah-woo-noo " استفاده کنید. حدود 74 میلیون نفر که در هندوستان زندگی می کنند به این زبان حرف می زنند. اگر قصد سفر به کشورهای هند آندرا پرادش، پودوچری، تلانگانا و آندامان یا جرایر نیکوبار را دارید، بهتر است که چند کلمۀ کلیدی و اصطلاح به زبان تلوگو بیاموزید.

                  برای گفتن نه در این زبان از واژۀ (lēdu "(lay-doo " استفاده کنید.

                    بخش پنجم: آفریقا

                    بله گفتن به زبان عربی

                     اگر می خواهید در زبان عربی بله بگویید، باید از واژۀ  (aywa " (ah-yee-wah "استفاده کنید. با وجود این که منشأ عربی قارۀ آفریقا نیست، بیش از 140 میلیون نفر آفریقایی در شمال آفریقا به این زبان صحبت می کنند. زبان عربی زبان رسمی چندین کشور در شمال آفریقا از جمله الجزایر، مراکش، تونس، چاد، لیبی، مصر و صحرای غربی است و همچنین رایج ترین زبان در تمام قارۀ آفریقاست.

                    توجه داشته باشید با اینکه واژۀ «aywa» دو هجایی به نظر می رسد، در واقع سه هجا دارد و اولین هجای آن «ah»، دومین هجا « yee» و سومی « wah» است.

                    برای گفتن نه در زبان عربی باید از واژۀ ( la " (lah " استفاده کنید.

                      نکته: تفاوت هایی در بین لهجه های مختلف عربی وجود دارد. مثلاً در عربی « aywa» را به « ya» کوتاه می کنند.

                      بله گفتن در زبان سواحیلی

                      واژۀ معادل بله در سواحیلی « ndiyo» (ehn-dee-yoh) است. زبان سواحیلی زبان مادری حدود 15 میلیون نفر است، ولی بسیاری از مردم آن را به عنوان زبان دوم یا سوم می آموزند؛ چرا که سواحیلی زبان رسمی بسیاری از کشورهای شرق و جنوب شرقی آفریقاست. یادگیری زبان انگلیسی و بسیاری از زبان های اروپایی به دلیل این که الفبایشان لاتین است، کار ساده ای است.

                      برای نه گفتن در زبان سواحیلی از واژۀ  (hapana " (hah-pan-uh "استفاده کنید.

                      بله گفتن در زبان یوروبا

                       اگر می خواهید در یوروبا بله بگویید، باید از معادل ( bẹẹ ni " (beh-nee " استفاده کنید. یوروآی نه تنها یکی از زبان های رسمی نیجریه است، بلکه در میان مهاجران آفریقایی در سراسر جهان نیز گوینده دارد. به احتمال زیاد یوروبیرایج ترین و گسترده ترین زبان آفریقایی خارج از آفریقاست.

                      اگر می خواهید در این زبان با چیزی مخالفت کنید باید بگویید ( bẹẹ kọ " (beh-koh ".

                        نکته: برای بیان مخالفت خود در زبان یوروبیا می توانید از کلمه های « rah rah» یا « eh-roh» نیز استفاده کنید. اغلب گویندگان زبان یوروبایی به طور معمول از چند واژۀ معادل برای «نه» به صورت هم زمان استفاده می کنند.

                        اعلام موافقت به زبان هاوسا

                         برای اعلام موافقت خود در زبان هاوسا می توانید از « eh» (ay) استفاده کنید. زبان هاوسا در سراسر غرب آفریقا برای تجارت مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً 47 میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند که بسیاری از آن ها هاوس را به عنوان زبان دوم خود آموخته اند. هاوسا همچنین زبان رسمی نیجریه است.

                        اگر می خواهید به زبان هاوسا نه بگویید، کافی است از واژۀ  (a'a " (ah-ah" استفاده کنید.

                        اعلام نظر مثبت به زبان ایگبو

                        اگر می خواهید به ایگبو نظر مثبت خود را اعلام کنید، می توانید با « e-e» (eh) پاسخ بدهید. زبان ملی گینه استوایی، ایگبو زبان مادری حداقل 24 میلیون نفر است. این زبان یکی از رایج ترین زبان های بومی نیجریه است. الفبای این زبان مثل زبان سواحیلی لاتین است که یادگیری آن را برای انگلیسی زبان ها آسان تر می کند.

                        برای اعلام نظر مخالف در این زبان از واژۀ (mba " (uhm-bah" استفاده می شود.

                        بله گفتن در زبان زولو

                         واژۀ معادل بله و اعلام نظر موافق در زبان زولو ( yebo " (yay-boh " است. این زبان یکی از زبان های رسمی آفریقای جنوبی محسوب می شود و 9 میلیون گوینده در زولولند و شمال ناتال واقع در آفریقای جنوبی دارد. زبان زولو در بخش هایی از بوتسوانا، لسوتو، مالاوی، موزامبیک و اسواتینی نیز شنیده خواهد شد.

                        برای اعلام مخالفت و گفتن نه به این زبان می توانید از واژۀ ( cha " (kah " استفاده کنید.


                        شاید علاقمند باشید :

                        چگونه به زبان فرانسوی تبریک تولد بگوییم؟

                        تبریک تولد به زبانهای مختلف دنیا + عکس

                        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...