چگونه به زبان ژاپنی تبریک تولد بگوییم

تبریک تولد به زبان ژاپنی بصورت otanjoubi omedetou gozaiasu بیان می شود.  برای دوست نزدیکتان از "tanjoubi omedetou" برای تبریک تولد استفاده کنید. اگر شما می خواهید برای کسی که در جایگاه اجتماعی بالاتری از شما قرار دارد مثل معلم یا رئیستان، در فرهنگ ژاپنی متداول است که بخاطر حضورشان در زندگیتان از او تشکر کنید مثلا می توانید بگویید  Ni totte taisetsu na hi o isshoni sugosete kouei desu.

تبریک تولد- چگونه به زبان ژاپنی تبریک  تولد بگوییم؟

تبریک تولد به زبان ژاپنی

ایده جشن گرفتن روز تولد در روز واقعی تولدتان در ژاپن کمی جدید است. تا دهه هزار و نهصد و پنجاه تمام تولد ژاپنی ها در طول سال جدید جشن گرفته می شد. هر چه بیشتر فرهنگ ژاپن بیشتر تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار می گرفت ایده تولد فردی اهمیت بیشتری پیدا کرد. اگر شما می تبریک تولد به ژاپنی بگویید معمولا  باید بگویید "otanjoubi omedetou gozaiasu". اگر شخصی  که تولدش است از نزدیکان شماست از "o" و "gozaiasu" استفاده نکنید و به راحتی بگویید " otanjoubi ".

تبریک تولد -پیشنهاد آرزوهای تولد

بگویید "otanjoubi omedetou gozaiasu" و مودب باشید. "otanjoubi omedetou gozaiasu" به معنی تولدت مبارک می باشد. "o" قبل از "tanjoubi" نشانه ادب و احترام است. کلمه "gozaiasu" به معنی "بسیاری" است و همچنین برای رسمی تر بنظر رسیدن بکار می رود.  از این عبارت برای تبریک تولد وقتی استفاده کنید که فرد کمی غریبه تر است و مسن تر از شما یا کسی که از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار است مثل معلم یا مدیرتان در محل کارتان. این عبارت به این شکل نوشته می شود: 誕生日 おめでとう ございます. ترجمه تحت الفظی این عبارت "تبریک فراوان در روز تولدتان"

    نکته: حتی اگر کلمه "gozaiasu" نسبتا رسمی بنظر برسد، ولی حاوی پیغام تبریک تولد است و می توانید برای دوست نزدیکتان هم بکار ببرید.

    تبریک تولد به دوست به زبان ژاپنی

    · برای دوست نزدیکتان از "tanjoubi omedetou" برای تبریک تولد استفاده کنید. اگر شما با دوستان نزدیک و یا افراد جوانتر از خودتان صحبت می کنید بهتر است با آن ها احساس راحتی کنید و از تشریفات خودداری کنید. برای تبریک تولد ش بگویید"tanjoubi omedetou 誕生日おめでとう "

      جوانان ممکن است حتی صمیمی تر باهم صحبت کنند و  برای تبریک تولد به یکدیگر بگویند،

      "happy bazde"  ハッピーバースデー". این نوع معاشرت اساسا مجموعه ای از سیلاب های ژاپنیست که در زبان انگلیسی "تولد مبارک" معنی می دهد.

      نکته: Omedetou" おめでとう " به معنی "شادباش و تبریک" است. می توانید این کلمه را به تنهایی برای گفتن تبریک تولد  یا تبریک گفتن برای مناسبت های مختلف استفاده کنید.

      تبریک تولد رسمی به زبان ژاپنی به افراد صاحب جایگاه

      گفتن تبریک تولد به فردی که دارای موقعیت و جایگاه اجتماعی بالاتری از شماست. اگر شما می خواهید برای کسی که در جایگاه اجتماعی بالاتری از شما قرار دارد مثل معلم یا رئیستان، در فرهنگ ژاپنی متداول است که بخاطر حضورشان در زندگیتان از او تشکر کنید. برخی عبارات مانند موارد زیر را می توانید برای تبریک تولد بکار ببرید:

      "Itsumo osewani natteimasu. Arigatou gozaimasu" به معنی تشکر از شما بخاطر حمایت مستمرتان

      "Korekaramo sutekina manager de itekudasai" به معنی لطفا همیشه بعنوان یک مدیر قدرتمند باشید

      "Itsumo atatakaku goshido itadaki arigatou gozaimasu" به معنی از شما متشکرم که همیشه راهنمایی لازم برای آسایش را به ما اعطا کردید

      "Ni totte taisetsu na hi o isshoni sugosete kouei desu" من سپاسگزارم که توانستم چنین روز مهمی از زندگیتان را با شما باشم.

      تبریک تولد شخصی و خودمانی به زبان ژاپنی

      · برای شخصی تر کردن تبریک تولد  به فرد می توانید از اضافه کردن اسم یا یک رابطه استفاده کنید. اگر شما روز تولد یک دوست نزدیک، اعضای خانواده و یا شخص مهم دیگری را جشن می گیرید ممکن است بخواهید در گفتن تبریک تولد توجه فرد را به رابطه تان معطوف کنید. برخی گزینه های که می توانید بکار ببرید شامل:

        "Shinyu-no anatani, otanjo-bi omedetou" به معنی تولدت مبارک بهترین دوست من

        "Aisuru anatani, otanjo-bi omedetou" به معنی تولدت مبارک عشق من

         تبریک تولد-بخش دوم- صحبت کردن در مورد سن در ژاپنی

        صحبت کردن در مورد سن به زبان ژاپنی

        از عبارت "anata wa nansai desu ka" برای اینکه از کسی بپرسید چند سالت هست استفاده کنید. اگر شما می خواهید صمیمی تر و غیر رسمی تر باشید، می توانید خیلی راحت بگویید "nansai desu ka". از طرف دیگر، اگر شما با فردی بزرگتر از خودتان صحبت می کنید یا فردی که دارای جایگاه و مقام بالایی است و شما می خواهید با او رسمی تر باشید می توانید از عبارت "toshi wa ikutsu desu ka" استفاده کنید.

        گفتن چند سالته با زبان ژاپنی

        با گفتن سنتان "watashi wa" سپس بدنبال آن "sai desu" بگویید. شمارش به زبان ژاپنی بسیار ساده است. اگر شما می توانید به زبان ژاپنی تا ده بشمارید، می توانید سنتان را با عدد مورد نظر به ژاپنی بیان کنید. برای مثال اگر شما بیست و شش ساله هستید، شما می توانید به ژاپنی بگویید "watashi wa ni-juu-roku sai desu". اگر شما خواستید صمیمی تر و غیر رسمی تر باشید می توانید بگویید "nansai desu ka"،می توانید به راحتی سنتان را با گفتن عبارت "sai desu ka" بگویید.

          نکته: سن یک موضوع حساس است. اگر شما نمی خواهید به سوالی در مورد سن پاسخ دهید می توانید بگویید "chotto". این کلمه  در ژاپنی به معنی "کوچک" است، اما در مورد این سوال به این معنی است که شما برای پاسخگویی به این سوال احساس راحتی نمی کنید. همچنین می توانید به شوخی بگویید "mo tosh desu"، که در واقع به معنی "خیلی پیر " است.

          بیان کردن تولد با تقویم ژاپنی

          · تولدتان را با استفاده از تقویم ژاپنی بیان کنید. اگر می خواهید فرد ژاپنی که در مورد سن شما از شما سوال کرده است را تحت تاثیر قرار دهید می توانید با مراجعه به تقویم ژاپنی تاریخ تولدتان را بیان کنید. اگر شما در سال هزار و نهصد و بیست و شش تا هزار و نهصد و هشتاد و هشت متولد شده اید، یعنی در دوره "Showa " متولد شدید. اگر شما از 1989 به دنیا آمدید یعنی شما در دوره " Heisei " به دنیا آمدید. سالی که شما متولد شدید به تعداد سال در آن دوره ترجمه می شود که به نوبه خود می توانید برای بیان اینکه چند سال دارید می توانید بکار ببرید.

            تبریک تولد- بخش سوم- ترکیب سنت های تولد ژاپنی

            روش های مختلف تبریک تولد به زبان ژاپنی

            · تولدهای ویژه را در فرهنگ ژاپنی بشناسید. هر فرهنگی روزهای تولد خاصی دارد که از تولد سایرین برای تبریک تولد مهمتر بحساب می آید. در ژاپن روزهای تولد سوم، پنجم و هفت ام اهمیت ویژه ای برای کودکان دارد. همچنین چندین نقطه عطف برای افراد مسن وجود دارد. برخی از این روزهای ویژه تولد شامل:

            - Shichi-go-san 七五三: یک فستیوال برای تبریک تولد دخترانی که به سن سه و هفت سال می رسند یا پسرانی که به سن پنج سال می رسند.

            - Hatachi 二十歳: بیستمین سالگرد تولد، وقتی جوانان ژاپنی بالغ می شوند، در این جشن تبریک تولد ویژه گفته میشود.

            - Kanreki 還暦: وقتی پنج سیکل زودیاک چینی کامل می شود در واقع زمانیست که فرد شصت ساله می شود و به آن ها گفته می شود که دوباره متولد شده اند. در این جشن تولد فرد یک ژاکت قرمز بدون آستین می پوشد که نشاندهنده بازگشت مجدد او به زندگی است و همه تبریک تولد به او می گویند.

            تبریک تولد بیست سالگی به زبان ژاپنی

            · بیست سالگی در واقع ابتدای بزرگسالیست که باید آن را جشن بگیرید و تبریک تولد ویژه دریافت کنید. اگر شما آمریکایی هستید، ممکن است هجده سالگی را بعنوان ورود به بزرگسالی جشن بگیرید که حق رای دهی هم در این سن دارید یا بیست و یک سالگی را بعنوان سنی که از نظر قانونی می توانید الکل بنوشید می توانید جشن بگیرید. در ژاپن، همه این موارد در سن بیست سالگی اتفاق می افتد و یک جشن بزرگ و رسمی در زادگاه فردی که تولدش است برگزار می شود. این جشن ها با جشن روز تولد با پوشیدن کیمونو رسمی شروع می شود، اگر چه ممکن است بعدا به لباس های غیر رسمی تبدیل شود. مهمانی و جشن بوسیله والدین برای تبریک تولد تدارک دیده می شود. این معمولا آخرین مراسمی است که والدین جدا از جشن عروسی برای فرزندان خود برگزار می کنند.

            برنامه ریزی برای تبریک تولد

            · برنامه ریزی کنید تا چند روز قبل از تولد واقعی جشن تولد برگزار کنید. ژاپنی ها بسیاری از آداب و رسوم غربی اتخاذ کرده اند که شامل برگزاری یک جشن تولد بزرگ برای خانواده، دوستان و همکاران جهت تبریک تولد می باشد. این جشن معمولا توسط یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک برنامه ریزی می شود. از آنجا که تولد واقعی در سنت ژاپن بصورت خصوصی برگزار می شود و مهمانی بزرگتر چند روز زودتر برگزار می شود.

            - در حالتیکه شخصی جشن تولد دارد و برای آن برنامه ریزی می کند در فرهنگ ژاپنی مسئول پرداخت هزینه مهمانی نیست، دعوت از مهمان ها یا ترتیب سایر جزئیات تحت مسئولیت او نیست.

            - جشن تولد لازم نیست خیلی مفصل باشد. جشن اغلب با دعوت گروهی از دوستان پسر و دختر برگزار می شود و شاید دوستان خود را برای جشن به یک رستوران مورد علاقه اش دعوت کند.

            - نکته فرهنگی: ژاپنی ها کمتر از غربی ها روی انحصاری بودن تاکید دارند. ژاپنی ها ممکن است در یک جشن تولد بزرگ از اینکه کانون توجه باشند احساس راحتی کنند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه برای یک جشن مفصل برنامه ریزی کنید از آن ها در این مورد سوال بپرسید.

            تبریک تولد عاشقانه زبان ژاپنی

            · در تاریخ تولد فرد مد نظرتان می توانید نامزد کنید و تبریک تولد و نامزدی را باهم دریافت کنید. اگر با کسی که رابطه عاشقانه دارید در سنت ژاپنی ها این وظیفه شماست که مسئولیت برنامه ریزی برای نامزدی را به عهده بگیرید. در حالیکه ممکن است چند روز قبل از تولد مهمانی برگزار کنند اما در روز تولد شان صمیمی تر می شوند و بطور خاصی باهم ارتباط برقرار می کنند . همزمان با جشن تولد، نامزدی برگزار می شود و نیاز به زحمت و دردسر زیادی ندارد. خیلی از زوج های ژاپنی به سادگی و بدون فشارهای زیادی را متحمل شوند.


            پیشنهادهای جدید:

            چگونه به زبان فرانسوی تبریک تولد بگوییم؟

            تبریک تولد به زبانهای مختلف دنیا + عکس

            چگونه برای پدربزرگ و ماردبزرگ جشن تولد بگیریم؟


              هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...