چگونه اتاق خود را تمیز کنیم + عکس

تمیز کردن اتاق شما می تواند بیش از حد سخت به نظر بیاید ، اما به احتمال زیاد فرایندی سریعتر و آسان تر از آن است که شما تصور می کنید! موسیقی گوش کنید ، به خود جایزه دهید و آن را به یک بازی تبدیل کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید. ابتدا با کارهای بزرگ شروع کرده و سپس با گرد و غبار گیری ، پاک کردن و جارو کردن سطوح ، به تمیز کردن اتاق خود بپردازید. قبل از اینکه فکرش را بکنید ، اتاق شما تمیز و براق خواهد بود.

روش1: ساماندهی وسایل اتاق شما

ساماندهی وسایل اتاق

1-اگر وسایل در حال حاضر جای مخصوصی دارند آن ها را به مکانهای مناسب خود برگردانید. اول هر چیز را که روی زمین است بردارید. به این ترتیب ، شما قادر خواهید بود در داخل اتاق خود حرکت کنید بدون اینکه چیزی را خراب کنید. از چیزهای بزرگتر مانند کتاب و بالش شروع کنید ، سپس به چیزهای کوچکتر مانند مداد و لوازم التحریر بروید. یک مکان برای همه وسایل موجود در کمد ، میز ، کف و میزهای تخت خواب خود پیدا کنید.

*سعی کنید وسایلی را که کنار می گذارید حواس شما را پرت نکند ، زیرا این امر می تواند روند تمیز کردن شما را طولانی تر کند.

بسته بندی وسایلی که جایی در کمد ندارند

2-وسایلی را که جایی در کمد ها ندارند، بسته بندی کنید. این یک روش ساده برای ساماندهی اتاق شما و آسانتر یافتن چیزها است. تمام چیز های خود را در 1 جعبه ، عکس های خود را در یک جعبه دیگر ، محصولات آرایشی خود را در جعبه دیگر و لوازم صنایع دستی را در جعبه دیگر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که جعبه ها را برچسب زده و آنها را در مکانی در دسترس نگهداری کنید تا پیدا کردن و دسترسی به آنها آسان باشد.

*جعبه ها را روی قفسه ها ، زیر تختخواب ، کمد یا میز خود قرار دهید.

در معرض قرار دادن چند مورد که برایتان خاص هستند

3-چند مورد که برای شما خاص هستند را در معرض دید قرار دهید. این یک روش عالی برای شخصی سازی اتاق شما است. اگر در حین تمیز کردن یک دکوری زیبا یا اسباب بازی پیدا می کنید ، بهتر است که آن را روی میز ، کمد یا میز کنار تخت خود به عنوان یک چیز که برایتان خاص می باشد، قرار دهید. سعی کنید فقط چند مورد را روی میز یا کمد قرار دهید تا فضا به هم ریخته نشود.

*استفاده از بخشی از فضای اتاق خود به عنوان یک قسمت مخصوص علایق شما، به شما کمک می کند تا اتاق را مرتب تر نگه دارید ، زیرا اشیایی که متعلق به آن بخش نیستند به چشمتان می آید و به شما توصیه می کنند که آنها را کنار بگذارید. علاوه بر این ، هنگامی که چیزهای کمتری روی سطوح وجود دارد ، تمیز کردن و گرد و غبار گیری آن ها راحت تر می شوند.

مثال: جایزه فوتبال خود را روی میز خود و یک عکس مورد علاقه خود را روی کمد قرار دهید.

وسایلی را که نمی خواهید به خیریه هدیه دهید

4-هر کتاب ، لباس یا اسباب بازی که دیگر نمی خواهید ، به خیریه هدیه دهید. این یک روش عالی برای خالی کردن اتاق شماست و فضای بیشتری را برای وسایلی که می توانید از آنها استفاده کنید به شما می دهد. به هر شیئی نگاه کنید و در نظر بگیرید که آیا در سال گذشته از آن استفاده کرده اید یا خیر. اگر اخیراً از آن استفاده نکرده اید و ارزشی ندارد ، در مورد تحویل آن به یک خیریه فکر کنید.

*حتماً ابتدا با والدین خود تماس بگیرید.

روش2: مقابله با چیزهای اصلی

جدا کردن همه چیز از رختخواب و مرتب کردنشان


1-همه چیزها را از رختخواب خود جدا کنید و آن را مرتب کنید. درست کردن تختخواب به شما کمک می کند تا اتاق شما بسیار تمیز تر به نظر برسد و به شما احساس خوبی می دهد تا بتوانید تمیز کردن را شروع کنید. در یک بخش از اتاق خود ، هر چیزی را که از روی تخت خود برداشتید، جمع کنید. پتو را بلند کرده و مرتب کنید. تختخواب خود را صاف کنید و بالش های خود را در بالای تخت خود قرار دهید.

*اگر اخیراً ملافه های خود را عوض نکرده اید ، آنها را در سبد لباسشویی قرار دهید و ملافه های جدیدی را روی تخت خود قرار دهید. این به تختخواب شما کمک می کند تا احساس تازگی بکنید.

مرتب کردن تمام لباس های کف اتاق

2-تمام لباس هایی که روی کف اتاق شما قرار دارد را مرتب کنید. هر لباسی را بردارید و تصمیم بگیرید که آیا کثیف است یا نه. اگر شک دارید ، آن را کثیف در نظر بگیرید! اگر تمیز است ، آن را تا کنید و در کمد خود قرار دهید یا آن را در کمد خود آویزان کنید. اگر کثیف است ، آن را درون سبد لباسشویی قرار دهید.

نکته: تا زمانی که تمیز کردن اتاق خود را تمام نکرده اید ، لباس های کثیف را نشویید ، زیرا هرگز نمی دانید که آیا جوراب کثیف دیگری را پیدا میکنید که نیاز به شستشو داشته باشد یا خیر!

بردن ظرف های کثیف به آشپزخانه

3-هر ظرف کثیفی را به آشپزخانه ببرید. این به جلوگیری از ایجاد بوی بد کمک می کند و به جلوگیری از تجمع مورچه ها و سایر آفات در اتاق شما کمک می کند. تمام لیوان ها ، بشقاب ها ، کارد و چنگال ها را به آشپزخانه برگردانید. همچنین ، هر آشغالی را که هنوز در اتاق شماست ، دور بیندازید.

*در زیر تختخواب ، روی کمد و میز خود و در زیراندازهای تختخواب خود را برای یافتن ظروف کثیف بررسی کنید.

قرار دادن هر نوع زباله ای در کیسه زباله

4-هر نوع زباله ای را درون کیسه زباله بیاندازید. این یک روش عالی برای پاک کردن فضای موجود در اتاق شما و خلاص شدن از درهم و برهمی است. تمام اشیاء روی سطوح اتاق و کف را مرتب کنید و تصمیم بگیرید که کدام چیز نیاز به دور انداختن دارد. به دنبال بسته های مواد غذایی ، هسته میوه ، تکه های کاغذ و موارد شکسته باشید.

*هر کالای با کیفیت را که نمی خواهید به یک فروشگاه خیریه اهدا کنید.

*کاغذ و مقوا را برای بازیافت در یک کیسه جداگانه قرار دهید.

روش3: تمیز کردن سطوح

گردگیری کردن تمام سطوح اتاق


1-تمام سطوح اتاق خود را گرد گیری کنید. از یک جاروی مخصوص گرد و غبار استفاده کنید تا همه گرد و غبار را از روی میز ، کمد ، قفسه کتاب ، پرده ها ، فن ها ، وسایل روشنایی ، لامپ ها و هر سطح دیگری که ممکن است در اتاق خود داشته باشید جدا کنید. همیشه از قسمت بالا شروع کنید و بعد به سمت پایینتر بیایید، به طوری که گرد و غبار و خاک را روی سطحی که قبلاً تمیز کرده اید نریزید. زیرا اغلب گرد و غبار جابجا شده و سپس بر روی کف اتاق قرار می گیرند.

* از پارچه میکرو فیبر برای از بین بردن گرد و غبار استفاده کنید.

*مطمئن شوید که روی میز ، کمد و غیره را می توانید گرد گیری کنید. گرد و غبار اشیاء را بگیرید. قابهای عکس ، سوغات و وسایل خانه هنگامی که عاری از گرد و غبار هستند، بسیار زیبا به نظر می رسند.

*اطمینان حاصل کنید که فن و چراغ های شما قبل از غبار زدن خاموش شده باشند.

پاک کردن گرد و غبار و چسبندگی ها روی سطوح

2- گرد و غبار و چسبندگی روی سطوح را پاک کنید. چسبندگی می تواند مورچه ها را به خود جلب کند و می تواند به مبلمان شما آسیب برساند. کمی تمیز کننده روی سطوح اسپری کنید و آنها را با یک پارچه پاک کنید. پارچه های میکروفیبر گزینه بسیار خوبی هستند ، زیرا به راحتی انواع علائم مختلف را از بین می برند. میز ، کمد ، میز کنار تخت ، آستر پنجره ، کفپوش و سایر سطوح اتاق خود را حداقل یک بار در هفته پاک کنید.

*دستمال های ضد عفونی کننده نیز به خوبی کار می کنند ، زیرا به از بین بردن باکتری هایی که ممکن است روی سطوح اتاق شما رشد کنند ، کمک می کند.

کف اتاق و زیر تحت را تمیز کنید

3-کف اتاق را مخصوصاً زیر تخت و میز خود را تمیز کنید. این مناطق اغلب در حین تمیز کردن فراموش می شوند ، بنابراین حتماً آنها را کاملاً پاک کنید. در صورت لزوم مبلمان را جابجا کنید تا راحت تر بتوانید زیر آن را تمیز کنید. جاروی خود را به عقب و جلو در کل کف فشار دهید تا کف تمیز به نظر برسد.

*اگر جارو به خوبی کار نمی کند ، بررسی کنید که شاید کیسه آن پر شده است یا در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

*حداقل یک بار در هفته کف اتاق خود را جاروبرقی کنید. اگر داخل اتاق کفش می پوشید ، بیشتر جاروبرقی بکشید.

نکته: اگر فرش شما بوی عجیب و غریب می دهد ، قبل از جارو کردن مقداری دئود فرش یا جوش شیرین را روی فرش بپاشید تا رایحه ای دلپذیر به اتاق شما بدهد.

جارو زدن کف ها در صورت نیاز

4-در صورت لزوم ، کف ها را جارو بزنید. از جارو استفاده کنید تا تمام خاک و گرد و غبار را دور بریزید و سپس از یک گرد گیر و قلم مو استفاده کنید تا گرد و خاک ها را از بین ببرید. پس از این ، یک سطل آب صابون روی کف اتاق خالی کنید و آنرا پاک کنید تا هرگونه علامت گرد و غبار از بین برود.

*این باعث می شود کف شما او تمیز و زیبا به نظر برسد.

*حداقل یک بار در هفته کف های خود را جارو بزنید.

استفاده از شیشه پاک کن

5-برای پاک کردن آینه ها و پنجره ها از شیشه پاک کن استفاده کنید. تمیز کننده را بر روی همه آینه ها و پنجره های خود اسپری کنید و سپس از پارچه ای برای پاک کردن آنها استفاده کنید. به مالش ادامه دهید تا هیچ علامت و رگه هایی از کثیفی به روی شیشه باقی نماند. این کار باعث می شود پنجره ها و آینه های شما تمیز به نظر برسند.

*پنجره و آینه های خود را هر بار که لک می شوند تمیز کنید تا کار به سرعت و آسان انجام شود.

*پارچه های میکرو فیبر برای تمیز کردن شیشه به خوبی عمل می کنند.

*فراموش نکنید که شیار های پنجره را نیز تمیز کنید. می توانید از مسواک قدیمی و برخی از محلول های تمیزکننده چند منظوره برای پاک کردن خاک و گرد و غبارهای باقی مانده استفاده کنید.

پاک کردن درب با اسپری ضدعفونی کننده

6- دسته های درب را با اسپری ضد عفونی کننده پاک کنید. این نقاط از چسبناک ترین نقاط اتاق شما هستند. این بدان معناست که به مرور زمان تعداد زیادی باکتری جمع می کنند. دسته ها را با اسپری ضد عفونی کننده خانگی تمیز کنید و سپس برای خشک کردن آن از پارچه یا حوله کاغذی استفاده کنید.

*هر هفته یکبار دستگیره ها را ضد عفونی کنید تا آنها را تمیز نگه دارید.

*همه سطوح بیرونی را نیز پاک کنید. از آنجایی که آنها به اندازه دستگیره ها مکررت لمس نمی شوند ، به اندازه آن ها کثیف نیستند ، اما تمیز کردن آنها می تواند به ظاهر کلی اتاق کمک کند.

روش4: تمیزکاری را به شکلی سرگرم کننده انجام دهید

پخش موسیقی برای بالا نگه داشتن روحیه

1-برای بالا نگه داشتن روحیه خود ، موسیقی پخش کنید. قبل از شروع کار ، آلبوم یا لیست دلخواه خود را پخش کنید که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید. موسیقی با ضرب سریعتر به شما در ایجاد انگیزه در تمیز کردن کمک می کند. از موسیقی آهسته تر خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند باعث احساس خستگی در شما شود.

نکته: اگر نمی دانید به چه چیزی گوش دهید ، یک لیست موسیقی انرژی بخش را بصورت آنلاین جستجو کنید. Spotify ، Apple Music و Pandora طیف وسیعی از لیست های پخش انگیزشی دارند.

برای خودتان پاداش در نظر بگیرید

2-برای خود پاداش در نظر بگیرید تا انگیزه ای برای انجام کار بدست آورید. این انگیزه اضافی می تواند به شما کمک کند تا کار سریعتر انجام شود. تصمیم بگیرید که پس از تمیز کردن ، چه کاری را برای خود انجام خواهید داد. شاید شما با دوستان خود بیرون بروید، با خانواده خود فیلم تماشا کنید ، یک کاسه بزرگ بستنی بخورید یا کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.

*برای اینکه پاداش خود را بگیرید ، نباید تمیز کردن را عجله ای انجام دهید!

تمیز کردن اتاق را به یک بازی تبدیل کنید

3-اگر به انگیزه اضافی نیاز دارید ، تمیز کردن اتاق خود را به یک بازی تبدیل کنید. اگر در ایجاد انگیزه برای تمیز کردن اتاق خود مشکلی دارید ، با انجام یک بازی روند کار را جالب کنید. ببینید که در طول 10 دقیقه چند مکان را می توانید تمیز کنید و سپس سعی کنید به خود نمره بدهید. از طرف دیگر ، وانمود کنید که هنگام تمیز کردن ، مثلا یک روبات هستید و فقط حرکات و سر و صداهای ربات را ایجاد کنید. گزینه دیگر تنظیم یک تایمر و دیدن اینکه چقدر سریع می توانید اتاق خود را تمیز کنید، است.

*خلاق باشید و بازی های خود را بسازید!

تهیه لیست از کارهایی که برای تمیزی اتاق باید انجام شود

4- یک لیست از همه کارهایی که جهت تمیزی اتاق باید انجام دهید، تهیه کنید. لیست راه بسیار خوبی برای ایجاد حس پیشرفت در هنگام تمیز کردن یک اتاق بزرگ است. آنچه را که می خواهید ساماندهی و تمیز کنید در نظر بگیرید و سپس آنها را از بالاترین اولویت تا کمترین اولویت قرار دهید. سعی کنید تا آنجا که می توانید دقیق باشید تا هیچ چیز فراموش نشود.

*هر بار که این کار را انجام می دهید ، تمیزکاری را کنار بگذارید تا بتوانید به راحتی آنچه را که هنوز باید انجام دهید بررسی کنید.

برنامه ریزی کارها در طول هفته

5-کارها را برای طول هفته برنامه ریزی کنید تا آن را بیشتر مدیریت کنید. اگر تمیز کاری زیادی نیاز است، این یک گزینه عالی است. زمان انجام هر کار را یادداشت کنید تا بتوانید با برنامه تمیز کردن خود را انجام داده باشید. سعی کنید تا حد امکان نظم داشته باشید و به برنامه خود پایبند باشید.

مثال: مرتب کردن لباس ها را به دوشنبه اختصاص دهید ، مرتب سازی زباله و وسایل تا سه شنبه و گرد و غبار گیری و جارو تا چهارشنبه انجام شود.

تهیه کننده : توپ تاپ

1 نظر

  1. مهسان♥️😊مهسان♥️😊says:

    سلام. من ۸ سالمه، با این روش به راحتی تونستم اتاقم رو مرتب کنم. از شما ممنونم❤🙏