چگونه محل دستشویی کردن را به طوطی خود بیاموزیم؟

طوطی ها و مخصوصا طوطی های بزرگ تری مانند کاکادو و ماکائو اصولا به دفعات زیادی به دستشویی می روند. شما با کمی تمرین قادر خواهید بود که دستشویی کردن در جایی خاص را به طوطی خود بیاموزید. برای راهنمایی کردن طوطی خود واژه ی دستوری را برگزینید. برای هر رفتار پسندیده ای در طوطی خود جایزه ای در نظر بگیرید و با کلمات تحسین آمیز او را تشویق کنید. هیچگاه پرنده خود را تنبیه نکنید و باعث ترسیدن او نشوید چرا که تنها به طوطی خود استرس وارد خواهید کرد.

واژه ی دستوری خود را مشخص کنید

زیر نظر گرفتن رفتارهای ذاتی طوطی

رفتارهای ذاتی پرنده خود را زیر نظر بگیرید. به منظور آموزش محل دستشویی کردن به پرنده خود باید رفتار او را درست قبل از اینکه به دستشویی برود را زیر نظر داشته باشید. دقت کنید تا متوجه شوید چند مرتبه به دستشویی می رود. بدین صورت خواهید دانست که چند مرتبه و چه مواقعی از روز باید پرنده خود را به دستشویی ببرید.

· اغلب پرنده ها قبل از رفتن به دستشویی کمی روی پاهای خود می نشینند و دم خود را تکان می دهند. به رفتار پرنده خود دقت کنید تا ببینید قبل از رفتن به دستشویی چه حرکاتی از خود نشان می دهد.

· به تعداد دفعاتی که برای دفع اقدام می کند دقت کنید. طوطی ها به طور میانگین هر 15 دقیقه به دستشویی می روند. حتی شما خواهید دانست که چند مرتبه باید او را به سمت محلی که تعیین کرده اید راهنمایی کنید.

انتخاب یک کلمه ی دستوری

یک کلمه دستوری انتخاب کنید. شما به کلمه دستوری نیاز خواهید داشت که هر بار که مشاهده کردید پرنده روی پاهای خود نشسته است با به کار بردن آن کلمه پرنده را به طرف محل تعیین شده هدایت کنید. از کلماتی مانند"برو دستشویی" یا هر واژه ای که برای شما مناسب تر است استفاده کنید.

انتخاب یک محل برای دستشویی رفتن طوطی

محلی برای دستشویی رفتن طوطی خود مشخص کنید. شما باید در محیط قفس خود یک محل را برای دستشویی رفتن مشخص کنید. بسیاری از افراد برای این منظور از یک سبد کوچک قدیمی و یا چند برگ دستمال کاغذی روزنامه استفاده می کنند. می توانید از بشقاب های یکبار مصرف کاغذی هم استفاده کنید. از چیزی استفاده کنید که طوطی شما به تنهایی بتواند از آن استفاده کند.

حرکت را به طوطی خود نشان دهید

حرکت را به طوطی خود آموزش دهید


طوطی خود را روی انگشت بگیرید و به محل تعیین شده ببرید. زمانی که پرنده بیرون از قفس از او را به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر پرنده رفتار های قبل از دستشویی رفتن را انجام داد برای مثال دم خود را تکان داد و روی پاهایش نشست بلافاصله او را به محل تعیین شده ببرید.

· ابتدا باید با استفاده از فرمانی که برای آمدن طوطی روی انگشتان استفاده می کنید طوطی را روی دست بگیرید و بعد او را به طرف محل تعیین شده ببرید.

استفاده از کلمه ی دستوری زمان دستشویی رفتن طوطی

زمانی که پرنده به دستشویی میرود کلمه دستوری را بکار ببرید. همیشه رفتار پرنده خود را زیر نظر داشته باشید. زمانی که در حال دستشویی کردن است کلمه دستوری را بکار ببرید تا ارتباط بین کلمه و محل دستشویی کردن برای طوطی روشن شود.

· بعضی از افراد زمانی که پرنده مدتی را بدون دستشویی کردن در محل دستشویی می ماند از کلماتی مانند " زود باش" استفاده می کنند. هر زمان که مشاهده کردید زمان زیادی بدون انجام کاری در محل دستشویی ایستاده است از این گونه کلمات استفاده کنید و به محض اینکه دستشویی کرد جایزه ای به او بدهید.

در نظر گرفتن پاداش برای رفتارهای درست طوطی

برای رفتار درست پرنده خود پاداش در نظر بگیرید. هربار که پرنده شما به دستشویی می رود جایزه ای به او بدهید. طوطی های به تشویق واکنش بسیار خوبی نشان می دهند. هربار که پرنده عمل دستشویی کردن را در محل مورد نظر شما انجام داد جایزه ای به او بدهید. بهتر است از خوراکی متفاوتی برای دستشوییی رفتن طوطی استفاده کندید تا ارتباط بین جایزه و دستشویی رفتن را متوجه شود.

· شما حتی می توانید به عنوان جایزه هربار که طوطی در محل مورد نظر شما دستشویی کرد چند دقیقه اورا از قفس بیرون بیاورید. و بعد او را تا نوبت بعدی دستشویی در قفس نگاه دارید.

دستشویی بردن طوطی به تعداد دفعات لازم

پرنده خود را به دفعات لازم به محل دستشویی ببرید. همواره رفتار طوطی خود را چه در درون قفس و چه بیرون از قفس زیر نظر بگیرید و هربار که مشاهده کردید پرنده روی پاهای خود نشسته و یا دمی تکان می دهد او را به محل تعیین شده ببرید و کلمه دستوری را بکار برده و جایزه او را فراموش نکنید این کار ممکن است چند هفته به طول بیانجامد تا پرنده جای مورد نظر به خوبی بشناسد و مورد استفاده قرار دهد.

· باید صبور باشید چرا که شاید بردن پرنده به محل مورد نظر آن هم در فاصله هر پانزده دقیقه کار سختی به نظر بیاید اما پرنده شما بالاخره روال کار را یم آموزد.

مرتکب اشتباهات رایج نشوید

تمرین دستشویی رفتن طوطی را بلافاصه شروع نکنید


پرنده ای که به تازگی گرفته اید را به سرعت تحت آموزش قرار ندهید. پرنده تازه وارد به زمانی برای سازگار شدن با محیط جدید نیاز خواهد داشت. تمرین دستشویی رفتن و یا هر آموزش دیگری را بلافاصله شروع نکنید و اجازه پرنده به شما و فضای خانه شما عادت کند. هر زمان که احساس کردید پرنده خوشحال است و احساس امنیت می کند آموزش را آغاز کنید.

· اینکه چه مدت طول می کشد تا پرنده شما به محیط جدید عادت کند به خصوصیات پرنده شما بستگی دارد. بعضی از پرنده ها به سرعت رابطه دوستانه ای با شما برقرار خواهند کرد در حالی که سایرین به مدت زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

یادگیری دستشویی رفتن طوطی ممکن است زمان بر باشد

انتظارات واقع بینانه ای از طوطی خود داشته باشید. شما نمی توانید از پرنده خود انتظار داشته باشید که به سرعت به آموزش های شما پاسخ مثبت دهد و همه چیز را بیاموزد. یادگیری دستشویی رفتن ممکن است برای پرنده شما چند هفته طول بکشد و تازه بعد از اینکه این کار را یاد گرفت هم ممکن است دفعاتی پیش بیاید که پرنده مرتکب اشتباه شود شما نباید در چنین مواردی از کوره در رفته و عصبانی شوید.

به هیچ وجه طوطی را تنبیه نکنید

پرنده خود را نترسانید و به هیچ وجه او را کتک نزنید. ایجاد رعب و وحشت و یا تنبیه بدنی برای طوطی شما هیچ سودی نخواهد داشت و حتی ممکن است استرس زیادی به پرنده وارد کند و این میزان از استرس می تواند منجر به اختلالات رفتاری در پرنده شما شود. حتی زمان هایی که پرنده کاری که شما از او انتظار دارید و انجام نمی دهد به هیچ وجه نباید او را کتک بزنید و یا بترسانید.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

14 نظر

  1. امیرعلیامیرعلیsays:

    یعنی بعد دوسه هفته خودش میره دستشویی میکنه و من نیاز نیست ببرمش؟

  2. ریحانه بلوکیریحانه بلوکیsays:

    شما منظور رو اشتباه گرفتید یعنی بعد چند هفته تمرین خودش یاد میگیره منتها شما باید همیشه ببرینش و اگه هم نخواسته باشین که ببرینش باید باهاش خیلی تمرین کنید تا خودش دیگه یاد بگیره و خودش تنهایی بره دستشویی

  3. امیرامیرsays:

    سلام طوطی برزیلی هم قادر به یادگیری هستند؟ هر چقدر هم طول بکشه مهم نیست

  4. سارا محمدیسارا محمدیsays:

    سلام من طوطی برزیلی دارم و در سایت های مختلف سعی به یادگیری برخورد صحیح با او هستم و این سایت هم مفید بود ولی از این متن میبایست شامل نکات ریز تر و جزیی تر هم میشد . در کل برای طوطی برزیلی من مفید بود .

  5. NooraNoorasays:

    سلام عروس هلندی را هم میشه بهش این اموزی هارو داد؟ ولی اگر هنوز بهش اموزش ندادیم وسط خونه دسشویی میکنه؟؟

  6. SaraSarasays:

    میشه بگید چجوری به اردک آموزش بدم ؟

  7. عارفعارفsays:

    برای مرغ عشق هم میشه 🤔

  8. درسادرساsays:

    سلام خسته نباشید به جوجه خروس هم میشه همین اموزشو داد من یکی دارم چون دستشویی میکنه و خونه هم اپارتمانه میخوان بدنش بره😢

  9. ماهانماهانsays:

    سلام ایا این اموزش ها را به طوطی خورشیدی هم می شود داد؟

  10. علیرضا  عاجبیعلیرضا عاجبیsays:

    با سلام خدمت دوستان عزیزم به نظر من جوجه خروس براش سخت یاد بگیره چون مثل پرندگان زینتی مانند عروس هلندی و طوطی نیست و از از هوش کمتری برخوردارند .به زور هم نمیشه یادش داد سخت .باید تمرین داشته باشید و حوصله زیاد.موفق و پیروز باشید

  11. علیرضا  عاجبیعلیرضا عاجبیsays:

    با سلام طوطی خورشیدی راحت یاد میگیره باید تمرین داشته باشید و صبر و حوصله و تمرین و تمرین موفق باشید

  12. cod.gang.baz.ytcod.gang.baz.ytsays:

    من یک جفت طوطی ملنگو دارم و هرکاری میکنم جای دستشویی که انتخاب کردم نمیره چون داخل خانه ول هستند و توی خانه دستشویی میکنن

  13. اسمااسماsays:

    به گرینچیک از چه سنی باید یاد داد

  14. محمدامینمحمدامینsays:

    سلام ببخشید میشه به مرغ عشق هم این رو یاد داد