نحوه پرورش و رشد زردچوبه در خانه

زردچوبه گیاهی است که می توان از آن برای تهیه پودر زردچوبه برداشت کرد - ادویه ای که دارای طعمی قوی و تلخ است و یادآور زنجبیل است. برای رشد آن ، لازم است یک ساقه زیرین زردچوبه کاشت کنید ، که طول نابالغی از ریشه زردچوبه است. رشد زردچوبه تا زمانی که بتوانید ریزوم خود را به طور مداوم کنترل و آب کنید آسان است. این امر نباید خیلی مرتب باشد زیرا بسیاری از مراحل رشد می توانند در داخل خانه انجام شوند و به نور خورشید احتیاج ندارند. برای رشد زردچوبه مقداری ساقه زیرین زردچوبه بخرید ، آنها را در گلدان های کوچکتر یا گیاهان بکارید و سپس آنها را بعد از 6-10 ماه قبل از برداشت آنها به بیرون منتقل کنید.

پارت اول : تهیه ساقه زیرین برای کاشت

چگونگی پرورش زردچوبه در خانه

در اواخر زمستان زردچوبه خود را در خانه بکارید. زردچوبه برای جوانه زدن مدت زیادی طول می کشد ، اما خوشبختانه می توان در زمستان در داخل خانه انجام داد. همچنین به نور نیاز نخواهد داشت تا جوانه زدن ، بنابراین نیازی نیست که 5-6 ماه برای جوانه زدن ساقه ها نگران فضای بزرگ در نزدیکی یک پنجره باشید.

-اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید و می خواهید زردچوبه خود را در خارج از کشور کاشت کنید ، می توانید ساقه زیرین را در باغ خود کاشت کنید. بعد از گذشت آخرین یخبندان ، این کار را در زمستان انجام دهید تا در ماه های تابستان جوانه بزنند. گرچه در زمستان سردتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) نمی توانید این کار را انجام دهید.

-اگر در حال کاشت زردچوبه در خارج هستید ، در صورت امکان این کار را در یک گلخانه با جعبه گلدان انجام دهید. زردچوبه به فضای زیادی برای ریشه ها نیاز دارد و برای رشد زودرس رطوبت زیادی لازم دارد.

نحوه رشد زردچوبه

مقداری ساقه زیرین زردچوبه را از یک فروشگاه یا فروشگاه مواد غذایی سالم خریداری کنید. برای رشد زردچوبه ، باید ساقه زیرین زردچوبه خریداری کنید. آنها مانند ریشه زنجبیل به نظر می رسند و در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یا مواد غذایی سالم یافت می شود. به دنبال قسمت ریزگردهایی که از ریشه خارج شده اند به دنبال ساقه زیرین باشید. به این ها  جوانه  گفته می شود و تعداد جوانه های روی ساقه زیرین  مشخص می کند که گیاه چقدر بزرگ می شود. 

-اگر نمی توانید ساقه زیرین را در یک فروشگاه در منطقه خود پیدا کنید ، می توانید آنها را به صورت آنلاین خریداری کنید.

نکته: اگر نمی توانید ساقه زیرین زردچوبه را در فروشگاه محلی خود پیدا کنید ، به دنبال آنها در یک فروشگاه مواد غذایی آسیایی یا هندی باشید

-زردچوبه یک ماده محبوب در بسیاری از غذاهای آسیایی و هندی است..

تهیه گلدان برای پرورش زردچوبه در خانه

گلدان هایی را تهیه کنید که حداقل 12 اینچ (30 سانتی متر) عمق و 12-18 سانتی متر عرض (30-46 سانتی متر) داشته باشند. هنگامی که ساقه زیرین خود را کاشتید ، برای رشد به فضای زیادی در گلدان احتیاج دارید. زردچوبه می تواند به اندازه 3.5 متر (1.1 متر) قد رشد کند ، بنابراین یک گلدان را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا از رشد آن پشتیبانی کند. گلدان های سرامیکی یا پلاستیکی برای کاشت زردچوبه کاملاً خوب هستند.

-اگر زردچوبه خود را در خارج از خانه کاشته اید ، از جعبه وسایل نقلیه کاشت استفاده کنید تا مطمئن شوید ساقه زیرین فضای کافی در زیر آن برای رشد دارد. یک جعبه ساده با عمق 1-2 پا (0.30-0.61 متر) باید بیش از حد کافی باشد.

جدا کردن ساقه زیرین زردچوبه

اگر همراه آن بود ، ساقه زیرین را جدا کنید .ساقه مانند تکه های بزرگ سیر خشک شده به نظر می رسد ، و ممکن است شاخه هایی مانند موهای کوچک وجود داشته باشد که از آن چسبیده باشند. اگر خشک شده باشند می توانید ساقهه های زیرین را جدا کنید. در غیر این صورت ، برای بریدن ساقه زیرین از چاقو استفاده کنید.

-اگر گلدان کوچکتر دارید می توانید ساقه های زیرین خود را به بخش های کوچکتر برش دهید.

برش ساقه های زردچوبه

ساقه های زیرین خود را به قطعه های 2-6 در (5.1-15.2 سانتی متر) برش دهید تا هر قطعه 2-3 جوانه داشته باشد. طول ساقه های زیرین را بررسی کنید و تعداد جوانه های آن را حساب کنید. جوانه ها برجستگی های کوچکی هستند که از بدن ساقه های زیرین خارج می شوند. بخش هایی از ساقه های زیرین  را به قطعات کوچکتر برش دهید تا هر تکه 2-3 جوانه روی آن بماند.

پارت دوم: ساقه های زیرین خود را بکارید.

خاک پر کردن در گلدان ، کاشتن ساقه زیرین زردچوبه

هر یک از گلدان ها را با 3-6 اینچ (6/15/15 سانتی متر) گلدان خاک پر کنید. به برچسب روی یک کیسه خاک نگاه کنید تا یک خاک کمی قلیایی با pH بین 6-8 پیدا کنید. خاک خود را درون گلدان بریزید تا قسمت سوم ظرف شما پر شود. نیازی نیست که خاک را به سمت پایین بکشید ، اما می توانید آن را با دستان خود تغییر دهید تا در صورت تمایل صاف شود .

-pH به سطح اسیدیته موجود در خاک اشاره دارد. زردچوبه در خاک کمی اسیدی رشد می کند.

کاشت ساقه زردچوبه

ساقه های زیرین را در مرکز خاک قرار دهید ساقه های زیرین را طوری بچرخانید که اکثر جوانه ها به سمت باز شدن گلدان قرار بگیرند. اگر جوانه ها در طرف ساقه های زیرین قرار دارند ، آن را بچرخانید تا اکثر جوانه ها حتی به صورت زاویه ای به سمت باز شدن گلدان نیز حرکت کنند.

-ساقه گیاه زردچوبه شما از جوانه ها رشد می کند ، بنابراین تا زمانی که بیشتر آنها با باز شدن گلدان روبرو هستند ، احتمالاً در جهت باز شدن رشد می کنند.

-در مورد رشد ساقه خود نگران نباشید. وقتی نتواند تابش نور خورشید را پس از رشد خود بگیرد ، از بین می رود.

پر کردن گلدان با خاک

ساقه های زیرین را با خاک گلدان بپوشانید و 1-2 را در (2.5-5.1 سانتی متر) در قسمت بالا بگذارید. بقیه گلدان خود را با خاک گلدان خود پر کنید. کیسه باز خاک خود را روی قسمت بالای گلدان خود بچسبانید و آن را به سمت پایین نوک بزنید تا خاک بریزد. هر بخش گلدان را به همان اندازه بپوشانید تا کمی اتاق در قسمت بالا باشد.

-برخی از روشهای باستانی آسیایی یا هندی برای برداشت زردچوبه شامل پوشاندن ساقه های زیرین در کود ، کود یا کمپوست است. این به طور کلی به دلایل بهداشتی توصیه نمی شود.

آب دادن به گیاهان زردچوبه در گلدان

گلدان ها یا گیاهان خود را کاملاً آب دهید تا خاک به وضوح مرطوب شود. یک جوانه آب یا یک فنجان بزرگ را با آب شیر پر کنید و آن را به طور آزاد روی سطح گلدان خود بریزید تا زمانی که هر بخش از خاک مرطوب نشده باشد. و تا زمانی که خاک به وضوح مرطوب شود. این کار را به آرامی انجام دهید تا از غرق شدن ساقه های زیرین خود جلوگیری کنید.

قرار دادن کیسه های پلاستیکی روی گلدان

گلدان های خود را درون کیسه های پلاستیکی پاک کنید. کیف های پلاستیکی یا کیسه های زباله پلاستیکی بزرگ را بگیرید و گلدان های خود را داخل آن بکشید. هر گلدان را در پایه یک کیسه جداگانه قرار دهید و آن را در بالا بچسبانید تا بازش کمی محدود شود. زردچوبه خود را در محلی که برای ذخیره آن برنامه ریزی کرده اید قرار دهید.

-اگر زردچوبه خود را در یک باغ کاشته اید ، در صورت امکان آنها را در گلخانه بکارید. اگر نمی توانید ، برای گیاهان خود گلخانه مینیاتوری درست کنید.

-زردچوبه شما ممکن است هنوز بدون یک کیسه پلاستیکی یا گلخانه رشد کند ، اما مرطوب نگه داشتن گیاه برای جوانه زدن آن ضروری است. اگر نمی توانید آن را در گلخانه یا کیسه ذخیره کنید ، زردچوبه خود را هر روز با یک بطری اسپری پر از آب غبار کنید.

- نیازی به بسته بندی کیف نیست. در حقیقت ، شما می خواهید جریان هوا کمی برای ترویج رشد داشته باشید.

گرم نگه داشتن گلدان های زردچوبه

گلدان های خود را در جای گرم نگهداری کنید. ساقه های زیرین زردچوبه وقتی دما 70-95 درجه فارنهایت (21-35 درجه سانتی گراد) رشد می کنند. اگر درجه حرارت زیر 50 درجه سانتیگراد (10 درجه سانتیگراد) پایین بیاید ، گیاه شما ممکن است قبل از اینکه جوانه بزند ، بمیرد.

-اگر جایی گرم برای ذخیره زردچوبه خود ندارید ، برای گرم نگه داشتن آن از لامپ میز استفاده کنید.

-اگر نمی خواهید زردچوبه خود را به طور مصنوعی گرم نگه دارید و مکان مناسبی برای ذخیره آن ندارید ، آن را درون یک کولر پلاستیکی بزرگ در یک بخش معتدل از خانه خود قرار دهید.

-فرقی نمی کند که گیاهان شما در این مرحله از روند رشد در معرض نور باشند.

آبیاری کردن زردچوبه

هر دو روز یکبار زردچوبه خود را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود. ساقه های زیرین شما به طور منظم نیاز به آبیاری دارد ، به خصوص اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید که احتمالاً آب خیلی سریع تبخیر می شود. هر چند روز یکبار زردچوبه خود را بررسی کنید تا ببینید خاک مرطوب است. اگر هنوز کمی مرطوب است ، می توانید یک روز دیگر منتظر بمانید. ساقه های زیرین خود را با آب شیر آب دهید تا خاک در بالای آن به وضوح مرطوب شود .

نکته: اگر بیرون از آن سرد است ،. اگر می خواهید سطح رطوبت را بالا نگه دارید ، به راحتی آن را با یک بطری خیس کنید.

رشد کردن زردچوبه بعد از شش ماه

شش ماه صبر کنید تا زردچوبه شما رشد کند. زردچوبه شما پس از 6-10 ماه آب در آب و هوای گرم شروع به جوانه زدن خواهد کرد. هنگامی که می بینید ساقه از گلدان شروع به بیرون کشیدن می کند ، به یک گیاه بالغ تبدیل شده است. گیاهان زردچوبه خود را در آنجا قرار دهید تا ساقه ها به طول 4-8 اینچ (10-20 سانتی متر) رشد کنند.

پارت سوم: انتقال ساقه های خود در فضای باز

انتقال ساقه های زردچوبه به فضای باز

هنگامی که ساقه ها 4-8 در طول (20-20 سانتی متر) طول دارند ، ساقه های خود را به گلدان نهایی خود منتقل کنید. پس از ظهور ساقه های شما ، باید آنها را به گلدان یا بخش دیگری از باغ خود منتقل کنید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرند. برای انتقال گیاه ، خاک را در نیمه راه درون گلدان جدید خود بریزید. دستان خود را درون خاک گلدان زردچوبه خود در اطراف ریشه حفر کنید تا ساقه های زیرین پیدا کنید. با دقت آن را از خاک بردارید ، و در صورت لزوم خاک سطحی را از آن خارج کنید. گیاهان با فضایی در همان محوطه حداقل 1.5 فوت (0.46 متر) از یکدیگر فاصله دارند.

-از همان خاکی که قبلاً برای کاشت ساقه های زیرین خود استفاده کرده اید استفاده کنید.

-اگر زردچوبه خود را در باغ خود پرورش می دهید ، دیگر نیازی به انتقال گیاه خود ندارید.

-اگر گیاهان را به داخل جعبه منتقل می کنید ، سوراخ هایی را حفر کنید تا گیاه از هر جهت حداقل 1.5 فوت (0.46 متر) فاصله داشته باشد.

نکته: هر گلدان که حداقل دو برابر ظرف اصلی شما باشد باید فضای بیشتری را برای گیاه شما فراهم کند.

قرار دادن گلدان های زیر نور خورشید

هنگامی که گیاهان خود را درون یک ظرف بزرگتر منتقل کردید ، آنها را به بیرون منتقل کنید تا در معرض نور خورشید قرار گیرند و رشد خود را ادامه دهند. زردچوبه برای سالم ماندن نیاز به یک تن نور ندارد و نگه داشتن آن در حداقل نور روز در سایه جزئی تضمین می کند که برگ ها به سرعت خشک نمی شوند. 

-اگر هنوز سردتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) در خارج باشد ، باید زردچوبه خود را در نزدیکی یک پنجره ذخیره کنید.

آب دادن گیاهان فضای باز زردچوبه

گیاهان فضای باز خود را هر 2-3 روز یکبار آب دهید. حرکت گیاهان در خارج از منزل پس از رشد برگها ضروری است ، زیرا گیاه برای رشد به نور خورشید نیاز دارد. هنگامی که در خانه بود برای جلوگیری از خشک شدن گیاه خود ، گیاه را به آب انتقال دهید. اگر گیاه آب کافی نداشته باشد ، شروع به مردن می کند. 

-برای جلوگیری از آسیب رساندن به برگها از تنظیم غبار روی شیلنگ باغ خود برای آبیاری گیاه خود استفاده کنید.

نگاه کردن به برگ زردچوبه برای یافتن آسیب

به دنبال آسیب یا تغییر رنگ در گیاه خود باشید. اگر صدمات بدنی زیادی به برگهای خود وارد کنید ، می تواند نشانه این باشد که مبتلا به هجوم تریپس یا کاترپیلار در گیاه خود هستید. برای دفع اشکالات ناخواسته از یک سموم آلی مانند روغن neem یا یک خاک غیر سمی استفاده کنید. اگر یک ساقه زیرین را حذف یا بازرسی کنید ، اگر خاکستری یا رنگ پریده به نظر برسد ، می تواند نشانه آسیب باشد. ساقه های زیرین خود را بیرون بیاورید تا از شیوع آلودگی جلوگیری کنید و سپس خاک خود را با دی متئو آت درمان کنید.

-گیاهان زردچوبه اغلب در مناطق معتدل جهان برای بسیاری از حشرات ناپدید می شوند. از پودر زردچوبه حتی با برخی محصولات زراعی می توان به عنوان سموم دفع آفات استفاده کرد!

پارت چهارم : گیاه خود را برداشت کنید

برداشت کردن گیاه زردچوبه

وقتی برگ و ساقه شروع به قهوه ای و خشک شدن کردند ، زردچوبه خود را برداشت کنید. در مقطعی طی 2-3 ماه آینده گیاه زردچوبه قهوه ای و خشک شدن آن شروع می شود. این بهترین زمان برای برداشت زردچوبه شما است. اگر همچنان به گیاه اجازه دهید رشد کند ، به تدریج پوسیده می شود و هر زردچوبه بالقوه ای را که می توانید استخراج کنید خراب می کند

-اگر به نظر می رسد که زردچوبه شما تقریباً برای برداشت آماده است تلاش کنید آب را حفظ کند زیرا به سرعت خشک  می شود.

برش دادن ساقه های گیاه زردچوبه

ساقه های گیاه خود را 1-3 اینچ (5/2-6/7 سانتی متر) از خاک برش دهید. برای برداشت زردچوبه، باید به ساقه های زیرین بالغ زیر خاک دسترسی پیدا کنید. برای شروع از قیچی های باغی یا چاقوی برش برای جداکردن ساقه های نزدیک خاک استفاده کنید.

اگر گیاه به اندازه کافی خشک باشد باید بتوانید ساقه های نزدیک کف را مرطوب کنید.

شستن ساقه های زیرین زردچوبه در سینک

ساقه های زیرین را برداشته و آن را در سینک بشویید. پس از قطع ساقه ، بقیه گیاه را با دست بکشید. قسمت های باقی مانده ساقه را برش داده یا به آن ضربه بزنید و ساقه های زیرین بالغ را به یک سینک ظرف بریزید تا آن را بشویید. آن را در زیر آب گرم بگیرید  و به آرامی با دست مالش دهید تا خاک آن  خارج شود.

قرار دادن ساقه های زردچوبه در محفظه

هر نوع ساقه زیرین را که قصد استفاده از آن را ندارید در یک کیسه پلاستیکی یا محفظه نگهدارنده قرار دهید. شما می توانید آنها را تا مدت 6 ماه در یخچال نگهداری کنید بدون اینکه آسیبی به عطر و طعم زردچوبه وارد شود.

نکته: در صورت تمایل می توانید پس از ذخیره شدن در یخچال خود ، ساقه های زیرین را دوباره کاشت کنید. تا زمانی که ساقه های زیرین جوشانده یا پخته نشده باشد ، می توانید با استفاده از همان روشی که قبلاً از آن استفاده کرده بودید ، دوباره آن را مجدداً جبران کنید.

جوشاندن ساقه های زیرین زردچوبه

ساقه های زیرین را بجوشانید و پوست آن را بگیرید تا آن را برای سنگ زنی آماده کنید. برای تهیه ساقه های زیرین برای سنگ زنی ، ساقه های زیرین تمیز را در گلدان با آب بجوشانید. هنگامی که آب به جوش رسید ، . بعد از 45-60 دقیقه ، گلدان را در یک قوطی یا صاف کننده تخلیه کنید. شما می توانید بعد از جوشاندن پوست ، از روی ساقه های زیرین مالش دهید.

- اگر چنگال به راحتی بعد از جوشیدن آن را سوراخ کرد ، می توانید بگویید که آیا ساقه های زیرین آماده آسیاب کردن است.

خرد کردن ساقه های زیرین زردچوبه

ساقه های زیرین خود را خرد کنید تا پودر زردچوبه درست شود. بگذارید پودر زردچوبه شما یک شبه در آفتاب خشک شود. قبل از تهیه پودر زردچوبه دستکش لاستیکی بچوشید ، زیرا پودر پرتقالی که ایجاد می کنید به راحتی پوست از شسته نخواهد کرد. ساقه های زیرین خود را به قطعات کوچکتر برش داده و سپس آن را با آسیاب ادویه ، چرخ چرخ یا ملات و گندم خرد کنید تا به یک پودر خوب برسید. 

-در صورت تمایل می توانید از یک دهیدراته کننده مواد غذایی در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) استفاده کنید تا ساقه های زیرین شما سریعتر خشک شود. آماده است که یکبار آن را شکننده و خشک کنید و خرد کنید. این روند معمولاً 30-45 دقیقه طول می کشد.

- پودر زردچوبه را در یک ظرف هوایی که برای نگهداری مواد غذایی طراحی شده است ، ذخیره کنید.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...