روز مادر 99 | تاریخ روز مادر سال ۹۹ ، شمسی ، میلادی و قمری

 در ایران تاریخ روز مادر 99 طبق تاریخ قمری آن تعیین می گردد که این روز 20 جمادی الثانیه می باشد.

علت این موضوع که تاریخ روز مادر بر اساس تاریخ قمری تعیین می شود این است که این روز به علت تولد حضرت فاطمه زهرا (س) تعیین شده است و به همین دلیل تاریخ شمسی آن ثابت نبوده و هر ساله این تاریخ به خاطر متفاوت بودن تاریخ شمسی و قمری جا به جا میشود.

تاریخ روز مادر 99 به صورت میلادی ، شمسی و قمری به صورت زیر است :

تاریخ میلادی : 15 February 2020  

روز مادر 99 تاریخ شمسی : شنبه 14 بهمن 1399

تاریخ قمری روز مادر : 20 جمادی الثانی 1441

برای تاریخ روز مادر در سال ۹۹ باید گفت که علاوه بر ایران روز زن و همچنین روز مادر را در دیگر نقاط جهان جشن میگیرد. مراسمات جشن روز مادر و زن دارای تاریخچه ای متفاوت برای هر نقطه از جهان می باشد.

وجه مشترکی که در تمامی کشور ها برای روز زن و روز مادر 99 در نظر گرفته شده است یادبود داشتن یک زن مهم در تاریخچه کشور مد نظر می باشد که آن روز را بنا به روز زن و مادر شناخته اند و مراسماتی را نیز برگزار میکنند.

در نقاط مختلف جهان ، در شهر های کوچک و بزرگ ، در روز مادر 99 ، مقام بالای مادر و زن جشن گرفته شده و همچنین گرامی قرار داده میشود. همانطور که مشخص شد برای شما، فقط کشور های مسلمان روز مادر 99 را در تاریخ قمری 20 جمادی الثانی که امسال مطابق با 14 بهمن 99 است برگزار میکنند.

تاریخ روز مادر 99 در کشور های مختلف

در دیگر کشور ها با توجه به روز خاصی که برای روز مادر 99 تعیین شده است که دارای تاریخچه ای متفاوت با ایرانی ها نیز می باشد ، جشن و مراسم برگزار می شود که به صورت کلی تاریخ میلادی این جشن متفاوت خواهد بود.

البته روز زن که تولد حضر زهرا (س) است در کشور های خارجی نیز گرامی داشته میشود که در تاریخ میلادی 15 February  2020 مراسمات آن برگزار می گردد. علت انتخاب روز زن و مادر این است که ما در 365 روز سال یک روز را نیز برای گرامیداشت روز مادر داشته باشیم و به مقام والای مادر احترام بگذاریم.


حتما ببینید :

عکس نوشته های روز مادر 94


از دیگر تاریخ های بزرگداشت روز مادر 99 می توان به کشور های اروپایی کاتولیکی اشاره داشت که روز مریم مقدس را به عنوان روز زن و مادر گرامی میدارند. کشور بولیوی نیز برای اینکه یک روز را برای گرامیداشت روز مادر و زن انتخاب کرده باشد ، روز شرکت زنان در جنگ ویژه مهمی که داشته اند را انتخاب کرده اند.

در انگلستان نیز برای روز مادر در ماه مه دومین یکشنبه ای که می آید را روز مادر تعیین کرده اند و در این روز گرامیداشت روز زن را انجام میدهند. برای اینکه روز زن در کشور ژاپن گرامیداشت آن صورت بگیرد روز آن بر اساس تاریخ تولد همسر امپراطور آن زمان تعیین میشود و روز مشخص شده را جشن میگیرند.

روز مادر 99 در ایران

در تاریخ دوم بعثت و 20  جمادی الثانی ، فرزند بزرگوار پیامبر اکرم (ص) به دنیا آمد که نامش حضرت زهرا قرار داده شده و نهایت به همسری حضرت علی (ع) درآمد. حضرت زهرا الگوی تمامی مسلمانان بوده ، و خودش ، پدرش و همسر همگی معصوم بوده اند که به همین دلیل کنیه ام ابیها نیز به حضرت زهرا داده شده است که معنی ام ابیها می شود : پدرش مثل مادر بود.

در آیین ما ایرانی ها اسلام روز تولد حضرت زهرا روز زن و مادر تعیین شده است که پیش از این تاریخ میلادی و شمسی روز مادر 99 را برای شما گفتیم. باید گفت که اکثریت علما بر این موضوع معتقد هستند که تولد حضرت زهرا (س) در تاریخ 20 جمادی الثانی پنجم بعثت می باشد.

ولی برخی از علما نیز به این موضوع اعتقاد دارند که تولد حضرت زهرا پنج سال قبل از بعثت می باشد. حضرت زهرا (س) فرزند پیامبر اکرم محمد(ص) و حضرت خدیجه (س) است که این زاد روز را نیز ما به نوبه خود به هموطنان و مسلمانان عزیز تبریک میگوییم.

امیدواریم در روز مادر 99 بهترین اتفاق ها برای شما قرار داده قرار داده شود و آرزوی بهترین ها را برای شما که برای ما بهترین ها را آرزو کرده اید میکنیم.

تاریخچه روز جهانی زن

اولین اتفاقی که برای نام گذاری روز زن مطرح است سال 1857 است که زنان کارگری که در کارگاه های لباس دوزی و پارچه بافی مشغول کار در نیویورک بودن به علت دستمزد پایینی که دریافت می کردند به خیابان ها ریخته و اعتراض کردند.

در این اعتراض آنها درخواست کاهش پیدا کردن تایم کاری خود را داشتند و همچنین می خواستند که شرایط کاری بهتر شده و حقوق ها نیز افزایش پیدا کند. در نهایت این اعتراض منجر به حمله کردن پلیس به اعتراض کنندگان و کتک خوردن زنان معترض شد.

دومین اتفاق در تاریخچه روز جهانی زن می توان به سال 1907 اشاره داشت که که زنان برای اینکه به حقوق اجتماعی و همچنین سیاسی خود دست پیدا کنند به مبارزه می پرداختند. در این زمان ، زنان برای مباره بعد از نیم قرن از اتفاق نیویورک که پیش از آن اشاره شد ، زنان در تاریخ هشت مارس میلادی به تظاهرات و مبارزه پرداختند.


از این مطلب فوق العاده دیدن کنید :

عکس مهر مادر روز مادر جدیدترین متن های تبریک روز زن


ولی در این دو تاریخ هنوز ایده روز زن مطرح نشده بوده و این روز زمانی مطرح شد که زنان نیویورکی میخواستند برای تعیین سرنوشت کشور خود در رای گیری ها شرکت کنند و شعار حق را برای زنان است را سر دهند. در تاریخ بیست و سوم فوریه سال 1909 بود که پیشنهاد شد تا در هر یکشنبه از روز های پایانی فوریه ، یک تظاهرات جمعی برای روز زن صورت بگیرد.

به همین دلیل در هر سال در جهان در هشت مارس روز زن بزرگداشت میشود و جشن هایی نیز صورت میگیرد. در قسمت های مختلف جهان روز زن و روز مادر 99 یه یک صورت انجام نمیشود ، باید گفت برخی از کشور ها روز زن را برای دستاورد اقتصادی ، بعضی برای کارهای سیاسی و برخی نیز برای تولد افراد مهم جشن میگیرند.

روز مادر 99 توانسته است در تمامی فرهنگ ها جایگاه خود را پیدا کند و در اکثر کشور ها این روز را بزرگداشت میدارند.

درباره روز مادر 99 و زن

همانطور که مشخص است در ابتدا روز مادر یک واقعه سوسیالیستی بود  بعد از اینکه فرهنگ سازی آن به خوبی ایجاد شد در کشور های دیگر مانند اروپا ، شوروی و روسیه نیز بزرگداشت آن صورت گرفت.

ناگفته نماند در خیلی از کشورها مانند ایران روز مادر دارای درجه سیاسی نیست و تقریبا به روزی تبدیل شده است که مردان برای زنان خود هدیه خریداری میکنند و در روز مادر 99 هدیه های جدیدی نیز به همسران خود میدهند.

البته در کشور های استرالیا و سازمان ملل متحده هنوز بوی سیاسی بودن جریان روز زن پاک نشده است و هر ساله باعث یادآوری و آگاهی از مقاومت زنان در برابر سیاست های غلط می گردد. از این رو در سال 1977 روز زن را با اسم صلح بین المللی و روز حقوق زنان که یک اسم سیاسی نیز برای این روز می باشد تعیین کرده است.

در کشور های اروپایی برای بزرگداشت روز مادر 99 از گیاه حساسه استفاده میکنند که نام دیگر این درخت گل ابریشم می باشد ، از دیگر گل هایی که مورد استفاده قرار داده میشود گل میموزا می باشد. در ایران برای روز زن مرد های ایرانی با گل رز به همسران خود هدیه میدهند تا عشق خود را در این روز که روز زن برای مردان نیز می باشند داده باشند.

روز تولد حضرت زهرا (س) به این علت روز مادر 99 تعیین شده است که زنان و مسلمانان از حضرت درس های مهربانی ، ایمان و فداکاری هایی که بزرگوار انجام داده است را الگوی خود قرار بدهند.

زمان روز مادر 99 در کشور های مختلف

همانطور که گفته شد زمان برگزاری روز مادر 99 در کشور های مختلف متفاوت می باشد و این روز مانند روز جهانی زن در تاریخ هشتم مارس انجام نمیشود. در بیشتر کشور ها روز مادر 99 در تاریخ های مختلفی انجام می شود که به همین دلیل در این قسمت یک لیست از کشور ها و زمان برگزاری تاریخ روز زن را آماده کرده ایم.

- در ابتدا می خواهیم کشور هایی که روز بزرگداشت مادر را در تاریخ یکشنبه دوم ماه انجام میدهند به شما معرفی کنیم :

یونان ، امریکا ، کانادا ، کیوبا ، مالیزیا ، مالتا ، هانگ کانگ ، ترکیه ، جمهوری چک ، جامایکا ،  افریقای جنوبی ، پیرو ، هاندوراس ، نیدرلند ، سلواکیا ، بنگلادیش ، چین ، سویزرلیند ، باربادوس ، برمودا ، کروشیا ، فلیپین ، استرالیا ، سنگاپور ، اروبا ، بهاماس ، جرمنی ، ایتالیا ، یوروگوا ، کولومبیا ، دنمارک ، جاپان ، فنلیند ، انگولا ، ونزویلا و زیمبابوی ، بلجیم ، بنیری ، نیوزیلاند ، چلی ، ایکوادور.

- کشور هایی که روز مادر 99 را در نخستین یک شنبه ماهی می برگذار می کنند به صورت زیر است :

اسپانیا ، پرتغال ، هنگری ، لیتوانیا

-کشور هایی که روز مادر 99 را در آخرین یک شنبه ماهی می برگذار میکنند :

سویدن ، جمهوری دومینیکن ، فرانسه ، هایتی

-روز والدین 99 کشورهایی که در دهم ماه می آن را برگزار میکنند :

البانیا ، کوریای جنوبی ، هند ، عمان ، مکسیکو ، گواتمالا ، السالوادور ، پاکستان ، سنگاپور ، قطر

- روز مادر در هشتم مارچ جشن گرفته میشود :

در این تاریخ در کشور های مکدونیا ، بلغاریا ، رومانیا ، بوسنیا ، هرزگوینا ، مونته نگرو ، ویتنام ، سیلوانیا ، آلبانی ، بلاروسیه ، اوکراین ، صربستان جشن گرفته میشود.

-  روز مادر 99 در تاریخ 21 مارس

برای این تاریخ بیشتر کشور های عربی جشن روز مادر 99 را انجام میدهند که از جمله از این کشور ها می توان به مصر ، فلسطین ، کویت ، یمن ، سعودی، بحرین ، سوریه ، لبنان اشاره داشت.

از دیگر کشور ها می توان به بولیویا که در تاریخ 27 می ، پولند 26 می و نیکاراگوا 30 می بزرگداشت میشود اشاره داشت.

در گرجستان در تاریخ 3 مارس ، در ارمنستان در تاریخ 7 آوریل و در اسرائیل در تاریخ 30 جنوری ، در کاستاریکا در تاریخ 15 آگوست در تایلند 12 آگوست در اندونیزیا 22 دسامبر و در پانامه در 8 دسامبر این مراسم انجام میشود.

آغاز تعیین روز مادر در دنیا

از زنانی که باعث انتخاب روز جهانی مادر شده اند می توان به زنانی همچون جارویس ، آنا جارویس و مچین جولیا وارد هئو اشاره داشت.

برای اینکه علت با این زنان آشنایتی بیشتری داشته باشید تا علت انتخاب روز مادر 99 را دریافته باشید برای هر کدام از این زنان و کارهایی که انجام داده اند توضیحات مختصری را آماده کرده ایم.

-آنا جارویس : یکی از زنان بنیانگذار روز زن بود که در تاریخ 1832 میلادی متولد شد و در تاریخ 1905 دار فانی را وداع گفت.

از فعالیت های آنا جارویس می توان به خدماتی که برای نجات دادن کودکان از مرگ انجام می داده است اشاره داشت.

علت اینکه آناجارویس شروع به کمک و نجات کودکان کرد این بود که از 11 فرزندی که به دنیا آورده بود فقط 4 فرزند او زنده مانده بودند.

آنا جارویس فعالیت های بسیار زیادی را برای آگاهی زنان و کمک به کودکان و نجات آن ها برای جلوگیری از مرگ انجام داد.

آنا جارویس در نهایت توانست در سال 1858 روز کار مادر را نام گذاری کرده و در پایه گذاری روز مادر 99 و زن سهیم باشد.

این زن زنان جامعه خود را گرد هم آورد تا از بیماری هایی که موجب فوت کودکان میشود جلوگیری کنند ، همچنین از دیگر فعالیت های آناجارویس می توان به ساختن یک فضای آرام در زمان جنگ داخلی آمریکا اشاره داشت.

جولیا وارد هئو : از دیگر فعالان برای بنیان گذاری روز مادر 99 می توان به جولیا وارد هئو اشاره داشت که در سال 1819 متولد شد و در تاریخ 1910 در سن 91 سالگی فوت کرد.

    از جمله فعالیت های جولیا وارد هئو می توان به ادامه دادن کار آناجارویس در زمان جنگ داخلی اشاره داشت که بسیار تاثیر گذار بود و توانست در سال 1872 یک روز مشخص را برای مادران تعیین کند.

    تهیه کننده : توپ تاپ

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...