از کجا بفهمیم یارانه مان قطع شده یا نه

یارانه چندین سال است که توسط دولت جهت کمک مالی به مردم تثبیت شده است. در اصل هدف قشر محروم است به همین منظور دولت مجبور شده است افراد با در مالی خوب را از دریافت یارانه معاف کند.

نحوه ی ثبت نام برای واریز یارانه

قبل از دولت نهم مردم برای خرید کالاهای خود از کوپون استفاده می کردند. کوپون ها ظاهری مشابه بلیط ها داشت که خانواده ها هر ماه براساس کد های اختصاصی کالاهای ضروری خود مانند قند،شکر،روغن را تهیه می کردند. در دولت نهم هدفمندی یارانه ها صورت گرفت. سران دولت نهم تصمیم گرفتند تا مبلغ مشخصی را به حساب سرپرست خانوار واریز کنند.

امروزه متاسفانه برخی افراد سودجو با وجود داشتن شرایط مالی خوب باز در پی این هستند که یارانه ی خود را دریافت کنند. دستکاری در گردش حساب یکی از معایبی است که متاسفانه  افراد سودجو از آن استفاده  می کنند.

www.Rfahi.ir یک سایت معتبری است که از طریق آن می توان برای ثبت نام یارانه اقدام کرد. با وارد کردن کد ملی سرپرست خانواده و شماره حساب،  به صورت منظم هر ماه مقدار 45500 تومان برای هر نفر به حساب سرپرست واریز می شود.

به طوری کلی می توان گفت هدف از اجرای طرح واریز یارانه این بوده است که بتوانند  منابع کمیاب را هدفمند کنند، قیمت را  در بازار تثبیت کنند و با هزینه ی کم تولیدات را انجام دهند همینطور کمک مالی برای مردم صورت گیرد.

چندین سال پیش از  بین 82  میلیون نفر ایرانی 76 نفر شرایط دریافت یارانه را داشتند. در سال جاری تعداد خانواده ها کاهش یافته و اخرین امار 52 میلیون نفر را واجد شرایط می داند. در واقع 24 میلیون نفر باید یارانه هایشان را نادیده بگیرند. بر اساس قوانین دولت افرادی که بالای سه میلیون تومان حقوق می گیرند از گرفتن یارانه ی خود محروم می شوند.

 30 میلیون نفر ایرانی شامل روستایی های، عشایران، بازنشستگان و زنان سرپرست خانواده جزو خانواده های ثابت هستند و هیچگاه مقدار مشخص یارانه ی نقدی این افراد حذف نمی شود. اما بقیه ی افراد بر اساس شرایط در نظر گرفته شده برایشان تصمیم گیری می شود.

دهک بندی خانوار ها برا اساس همه ی اطلاعات ثبتی آنها همانند مسافرت هایی که رفته اند (داخلی و خارجی)، نوع شغلی که دارند، ماشین هایی که سوار می شوند و دیگر عوامل که تاثیر زیادی در لغو یارانه دارند دسته بندی می شوند.

نحوه ی واریز یارانه به حساب سرپرست خانواده ها

قدمت واریز "یارانه" در کشور ما به سال ها پیش بر می گردد. اگر تاریخ کشورمان مرور کنیم خواهیم دید که به طریق مختلف مردم از وجود یارانه بهره می برند. طور کلی به مجموعه ی کمک مالی کشور و دولت به برخی صنایع را یارانه یا سوبسید می گویند. همچنین به عنوان کمک مالی برای مردم جهت رفاه بیشتر به حساب سرپرست خانواده ها سوبسید وایز می شود. اغلب به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد.

کمک هایی که از طریق  دولت برای اقتصاد کشور انجام می گیرد یارانه ی تولیدی محسوب می شود. در این صورت تولید کنندگان از طریق کمک هایی که دولت انجام می گیرد می تواند هزینه های تولید خود را کم  می کند.

دولت برای اینکه بتواند کمک مالی به قشر کم درآمد جامعه داشته باشد ماهانه مقدار مشخصی را برای سرپرست خانواده ها جهت خرید کالا و خدمات دیگر واریز می کند. که در دسته ی  واریز یارانه به صورت مستقیم قرار می گیرد.

دولت برای واریز کردن سوبسید به حساب مردم شرایط خاصی را اعمال کرده است. کسانی که در روستا زندگی می کنند، کوچ نشین هستند، افرادی که تحت پوشش کمیته ی امداد و بهزیستی هستند و آن دسته از افرادی که حقوق دریافتی شان کمتر از سه میلیون است می توانند ماهانه یارانه های خود را دریافت نمایند.

یارانه ی باز در کشور بدون محدودیت و به میزان دلخواه مصرف کننده در اختیارش قرار می گرفت. همانند مصرف بنزین که قبل از اینکه سهمیه بندی بشود به صورت آزاد بود و هر کسی به میزان مورد نیاز از آن استفاده می کرد.

یارانه ی سرانه نیز به صورت محدود و مساوری در بین مردم پخش می شد. یارانه ی هدفمند نیز به منظور کمک به قشر محروم انجام می شود. این نوع نیز دارای محدودیت است و فقط افراد مخصوصی ارائه می شود. مثل کارگران افراد از کارافتاده و...

جدا کردن یارانه هر شخص از سرپرست خانواده

قطع شدن سوبسید و از سرگیری دوباره ی آن شرایط خود را دارد. امکان دارد فردی ازدواج کرده و زندگی جدیدی تشکیل بدهد. یارانه برای زوج های که تازه زندگی تشکیل داده اند می تواند مفید باشد برای همین منظور باید هر کدام از زوجین اقدام به قطع یارانه کرده، حساب جدیدی تشکیل داده  تا واریز یارانه به صورت جداگانه برای خانواده ی جدید صورت گیرد.  همچنین کسانی که طلاق می گیرند می توانند یارانه ی خود را قطع کنند و  با راه کارهای ارائه شده مراحل قانونی را سپری کرده تا بتوانند دوباره به صورت مجزا یارانه را در حساب شخصی خود داشته باشند.

هستند کسانی که به سن قانونی رسیده اند و می خواهند به صورت مجزا برای آنها یارانه واریز شود که البته برای این کار باید مراحل و شرایط ویژه گذرانده شود. اگر شرایط را دارا باشند به صورت مجزا واریز یارانه هر ماهه انجام می گیرد.

یارانه ها هیچ گاه برای زوج ها به صورت جداگانه واریز نمی شود. مرد خانواده اولویت بیشتری را برای سرپرست بودن دارد ولی اگر بخواهند می توانند با مراجعه به پلیس+10 زن خانواده را به عنوان سرپرست معرفی کنند و هر ماه یارانه ی خانواده به حساب سرپرست که مادر خانواده می باشد واریز شود.

واریز یارانه های افراد مجرد بر اساس شرایط ویژه

افراد مجرد نمی توانند یارانه دریافت کنند مگر اینکه ثابت بشود بد سرپرست هستند. اگر سرپرست آنها به مدت طولانی خانه را ترک کرده باشد در این صورت افراد خانواده می توانند یارانه های خود را از دیگر افراد جدا کنند. برخی از سرپرست های خانواده دچار بیماری های خاصی می شوند که اداره ی زندگی را نمی توانند بر عهده بگیرند اگر دختر یا پسر خانواده مجرد باشد می تواند به صورت مجزا ماهانه یارانه ی خود را دریافت کند. افرادی که سرپرست خانواده شان در ایران زندگی نمی کنند یا زندانی هستند می توانند تغییر سرپرست داده و یارانه های خود را دریافت نمایند. ناگفته نماند که اولویت اصلی برای جانشین سرپرست مادر خانواده است در غیاب آن فرزند اول خانواده می تواند به عنوان سرپرست یارانه را دریافت کند.

ثبت نام فرزند جدید جهت دریافت یارانه

وقتی فرزندی در خانواده ای به دنیا می آید باید مثل بقیه ی اعضای خانواده برایش یارانه واریز شود. این کار مراحل دشواری در پی ندارد. بعد از اینکه برای نوزاد شناسنامه صادر شد تغییر در تعداد خانواده از طریق ثبت احوال به سازمان هدفمندی یارانه اعلام می شود. و اطلاعات به صورت خودکار در سامانه ثبت می شود. بعد از یک ماه یارانه ی فرزنده تازه متولد شده به حساب سرپرست خانوار واریز می گردد.

اگر زمانی به هر دلیلی فرزندی باشد که هنگام ثبت نام جا افتاده باشد سرپرست خانواده می تواند با در دست داشتن تمام مدارک مورد نیاز به فرمانداری یا بخشداری شهر خود مراجعه کرده و ثبت نام فرزند خود را انجام دهد تا وارد سامانه بشود.

از کجا بفهمیم یارانه مان قطع شده یا نه

این روزها خبرهای بسیاری جهت قطع یارانه پخش می شود. بسیاری از افراد با واریز نشدن یارانه به حساب شان  و یا از طریق پیامک متوجه می شوند که از دریافت یارانه معاف شده اند. شاید برای آنها سوال باشد که از کجا بدانیم که یارانه مان قطع شده یا نه؟. خوشبختانه امروزه از طریق اینترنت می توان پاسخ برای همه ی سوال ها را پیدا کرد. احتمال دارد که به دلیل فوت سرپرست خانواده، طلاق گرفتن از همسر یا موارد دیگری که شرایط مورد نیاز جهت واریز یارانه را نهی می کند باعث بشود واریز ماهانه ی افراد صورت نگیرد. قطع یارانه به معنای حذف کردن کامل افراد نیست احتمالا دارد وقفه ی کوچکی ایجاد بشود اما با پیگیری می توان دوباره ثبت نام کرد و به صورت کامل ماهانه، یارانه ی خود را دریافت کرد.

قطع شدن یارانه به هر دلیلی می تواند صورت گیرد. افرادی که پیگیر هستند باید استعلام کنند تا مطمعن باشند که یارانه قطع شده و روش های درست  را جهت واریز مجدد پیگیری نمایند.

سامانه ی استعلام یارانه ها تحت نظر کمیسیون ماده 10 انجام می گیرد.  جهت بررسی وضعیت یارانه ی هدفمند باید به سایت http://www.yaraneh10.ir   مراجعه کرد. کسانی که یارانه هایشان قطع شده است باید تا اتمام زمان تعیین شده به این سایت مراجعه کرده و مشکل خود را پیگیری نمایند.

 نکات قابل توجه برای قطع یارانه و پیگیری آن

قطع یارانه بر اساس شاخص های مورد نظر از طرف دولت بررسی می شود و اگر افراد  شرایط مورد نظر را نداشتند حذف می شوند. زمانی که بخواهند واریز یارانه را برای خانواده ای لغو کنند ابتدا پیامکی به سرپرست خانواده ارسال می کنند. به علت اینکه اطلاع رسانی کاملی انجام نمی شود ممکن است  عده ای بخواهند از این طریق کلاهبرداری کنند پس باید توجه داشت که پیامک با سربرگ یارانه باشد و اول صفحه نیز انگلیسی واژه ی yarane ذکر شده باشد. این پیامک حاوی تاریخ مراجعه به پیشخوان است. افراد در هنگام مراجعه به این مراکز بهتر است که مدارک شناسایی را همراه داشته باشند.

رضایت نامه ای از طرف فرد مراجعه کننده برای دولت در نظر گرفته شده است. در این رضایت نامه افراد این حق را به دولت می دهند که به همه ی حساب شخصی اش دسترسی داشته باشند. باید این فرم دقیق بررسی شود تا از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری شود. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری برای سرپرست خانواده ارسال می شود. کد رهگیری نباید گم بشود چون برای وارد شدن به سایت به آن نیاز است.

سازمانی جهت اطلاع از یارانه ها نیز وجود دارند که از طریق سیستم گویا آماده ی پاسخگویی هستند. می توان از طریق آنها پاسخ همه ی سوالات در زمینه ی قطع یارانه را به دست آورد.

مراحل استعلام یارانه نقدی

-برای وارد شدن به سامانه یارانه ی نقدی ابتدا به سایت http://www.yaraneh10.ir   مراجعه می کنیم. به دلیل اینکه سایت های مشابه  طراحی می شوند و احتمال کلاهبرداری وجود دارد پس ضروری است که هنگام مراجعه به سایت دقت کرده و آدرس اینترنتی را به درستی وارد کنیم.

-برای ورود به این سامانه باید شماره ملی شخص به عنوان سرپرست خانواده و شماره حسابی که یارانه ها به آن واریز می شوند را داشته باشیم.

-بعد از وارد کردن شماره حساب و کد ملی گزینه ی استعلام را انتخاب می کنیم. پس از آن در صفحه ای نارنجی رنگ نتیجه ی استعلام را برای ما ظاهر می کند.

پس از طریق این سامانه می توانیم مطلع باشیم که آیا یارانه ی ما قطع شده است یا خیر. همچنین هرگونه اعتراضی داشته باشیم می توانیم از طریق این سایت اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم.

کسانی حق اعتراض به قطع یارانه دارند که در سال جاری واریز ماهیانه قطع شده است. کسانی که از سال گذشته این مشکل را دارند حق اعتراض ندارند.

تغییر شماره حساب واریز یارانه

هر شخصی بنا به هر دلایلی می تواند برای تغییر شماره حساب واریز یارانه اقدام کند. بانکی را انتخاب می کنیم که قبلا یارانه به حسابی  که در آن بانک موجود بود واریز می شد در آنجا برای لغو آن حساب اقدامات مورد نیاز را انجام می دهیم.  سپس می توانیم در آن بانک یا در بانک دیگر شماره حساب جدید را جهت واریز یارانه برای ثبت در سامانه اعلام کنیم.

مراحل تغییر سرپرست خانواده جهت دریافت یارانه

احتمال دارد سرپرست خانواده از دنیا برود. اگر پدر خانواده فوت شود اولویت با مادر خانواده است تا برای تغییر سرپرست اقدام کند ولی اگر مادر در قید حیات نبود یا شرایط لازم برای سرپرستی را نداشت فرزند اول خانواده موظف است تا سرپرستی را بر عهده بگیرد.

برای این منظور یک سری مدارک نیاز است تا مراحل قانونی طی شود و سرپرست خانواده تعویض گردد.

-اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی سرپرست جدید

-اصل و کپی شناسنامه ی همه ی اعضای خانواده

-کارت ملی و شناسنامه ی فرد فوت شده

-گواهی فوت سرپرست خانواده

باید سرپرست جدید خانواده با مدارکی که در بالا ذکر شد به پلیس+10 مراجعه کند. سپس باید به یکی از بانک ها برود و در آنجا حسابی که به آن یارانه  واریز می شد را تغییر دهد و در سامانه ثبت گردد.

تهیه کننده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...