اطلاعاتی درباره ماه صفر و دفع نحسی های آن

ماه صفر بسیار معروف و مشهور می باشد. شروع این ماه از نظر نحس بودن بسیار شناخته شده است، برای برطرف کردن این نحسی چیزی بهتر از صدقه دادن نمی باشد. اعمال زیادی برای دور بودن از بلا و نحسی در این ماه وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

رویدادهای ماه صفر:

شروع ماه صفر: دراول ماه صفر جنگ صفین شروع شد، و مطابق گفته ها و شنیده ها در سال ۳۷ هجری است. که این روز در سال ۶۱ هجری سَر بریده ‌شدهٔ امام حسین(ع) را همراه کاروان بازماندگان واقعهٔ کربلا وارد شهر شام کردند( البته به روایتی )

دوم ماه صفر: این روز،  روز کشته‌شدن زید بن علی ع پس از قیام بر ضدّ بنی امیّه  می باشد که این رویداد در سال ۱۲۰ هجری است؛ ایشان در زمان شهادت ۴۲ سال داشتند.

سوم صفر : این روز، روز ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام می باشد.

چهارم صفر : این روز، روز وفات آیت‌الله محمد علی شاه آبادی است. 

پنجم صفر : در این روز حضرت رقیه سلام الله علیها به شهادت رسیدند.

هفتم ماه صفر: در این روز بنا به گفته ها و حاکی از شنیده ها،  روزی است که  امام حسن مجتبی به شهادت رسیدند.و بنا به روایتی زاد روز امام موسی کاظم می باشد.

هشتم صفر : این روز، روز وفات حضرت سلمان فارسی می باشد.

نهم صفر : در این روز عمار یاسر به شهادت  رسیدند.

دوازدهم صفر : این روز، روز وفات هارون برادر حضرت موسی علیهماالسلام می باشد.

سیزدهم صفر : در این روز اتفاق اختیار حکمین در صفین و حیله عمروعاص روی داد.

چهاردهم صفر : در این روز محمدبن ابوبکر به دست عمروعاص به شهادت رسید.

شانزدهم صفر : این روز آیت‌الله سید حسن اصفهانی فرزند آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی به شهادت رسیدند.

هجدهم صفر : این روز اویس قرنی در جنگ صفین در سال 37 هجری قمری به شهادت رسیدند.

بیستم صفر روز اربعین حسینی می باشد.

در بیست و چهارم صفر بیماری حضرت محمد (ص) بسیار شدید تر شد.

بیست و پنجم صفر: در این روز حضرت محمد(ص) شروع به نوشتن وصیت نامه کردند.

در روز بیست و ششم صفر پیامبر اکرم (ص) دستور فرمودند که لشکر اسامه برای جنگ با رومیان آماده شوند.

بیست و هشتم ماه صفر: در این روز  و البته در سال یازدهم هجری حضرت محمد(ص) رحلت فرمودند. ایشان در زمان رحلت 63 سال داشتند. البته در بین شیعیان روایت شده در همین روز امام حسن مجتبی به شهادت رسیدند.

روز آخر ماه صفر: در روز آخر ماه صفر بنا به روایت و گفته شیخ طبرسی، این روز روز شهادت امام رضا ع می باشد، ایشان در سن 55 سالگی توسط مامون عباسی مسموم شدند و به شهادت رسیدند.

این ماه بسیار نحس می باشد برای اینکه در این ماه بیشتر در امان باشید هر روز صبح صدقه بگذارید و دعای زیر ده مرتبه را بخوانید:

یَا شَدِیدَ الْقُوَی وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ یَا عَزِیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمِیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنِی شَرَّ خَلْقِکَ یَا مُحْسِنُ یَا مُجْمِلُ یَا مُنْعِمُ یَا مُفْضِلُ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ .

سعی کنید در این ماه خرید و فروش را متوقف کنید و با خواندن دعاهایی که برای این ماه منظور شده، این ماه را شروع کنید و این نحسی از شما دور باشد.

در این ماه هیچ چیز بهتر از صدقه دادن نمی باشد.

روایت شده است در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز خوانده شود، که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) گفته شود و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» خوانده شود و پس از سلام  دادن آخر نماز، صد بار صلوات فرستاده شود و صد بار آل ابى سفیان را لعنت کند و صد مرتبه استغفار کند و سپس حاجت خود را از خداوند بخواهد که ان شاء اللّه حاجت روا شود.

بیستم ماه صفر که روز اربعین می باشد خواندن زیارت امام حسین(علیه السلام) مستحبّ است و مورد تأکید قرار گرفته است. در روایتى  آمده است که امام حسن عسکرى(علیه السلام) گفته است که: از نشانه هاى مؤمن پنج چیز امی باشد: به جاى آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(علیه السلام)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانى را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن می باشد.

ماه صفر دومین ماه قمری می باشد که برای نام‌گذاری آن دو دلیل وجود دارد:

اولی این‌که از صُفْرَة به معنای زردی می باشد؛ زیرا زمان انتخاب نام با فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان یکی  بوده است.
و علت دوم این‌که از صِفْر به معنای خالی و تهی بودن گرفته شده است؛ چراکه با تمام شدن ماه‌های حرام (رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم) قبیله ها دوباره وارد جنگ می‌شدند و شهرها خالی می‌شد.

اعمال که در ماه صفر می توانید انجام دهید:

در زمان دیدن هلال ماه خواندن دعای هلال را می توانید انجام دهید. می توانید سه مرتبه بگوید: «اللّهُ اَکْبَر» و سه مرتبه «لا الهَ الَّا الْلّه» را ذکر کنید و بعد آن بگوید: «اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی اذْهَبَ شَهْرَ کَذا وَ جاءَ بِشَهْرِ کَذا»

 بهترین دعا در زمان دیدن هلال، دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه می باشد.

خواندن هفت مرتبه سوره «حمد» بسیار تاکید شده است.

از موارد دیگری که در ماه صفر روایت شده و  بر روی آن تأکید است، سه روز می توانید در هر ماه روزه بگیرید.

 مرحوم علامه مجلسی فرمودند: این سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است. 

خواندن نماز در شب و روز اول ماه صفر بدین‌گونه است:

دو رکعت نماز به جا آورد، به این نحو که: در هر رکعت پس از سوره حمد، سوره انعام را بخواند؛ سپس از خداوند متعال بخواهد که او را از هر ترسی و هر دردی ایمن گرداند.
خواندن نماز اول ماه که آن دو رکعت است، در رکعت اول بعد از حمد، سی مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد، سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز صدقه‌ای در راه خدا بدهد، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.

اعمال مستحبی که در این ماه می توانید انجام دهید:

 اعمال مستحبی که در این ماه می توانیم به آن اشاره کنیم، خواندن دعا و قرآن، خواندن نماز و روزه گرفتن می باشد.
دعای ویژه ماه صفر  می باشد که از نیز از مرحوم فیض کاشانی نقل شده  است و مستحب می باشد که هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود: «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ»؛

و معنی اآن به این صورت می باشد : ای سخت نیرو و‌ای سخت عقوبت! ‌ای عزیز! ‌ای عزیز! ‌ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند؛ پس کفایت کن از من شر خلقت را.‌ ای نیکو ده! ‌ای زیبایی‌بخش! ‌ای نعمت‌بخش! ‌ای فزون‌بخش! ‌ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستم‌کاران هستم. پس دعای او (یونس) را اجابت کردیم و از‌ اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش.

ماه صفر، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین رویدادهای تاریخی و مذهبی شیعیان می باشد.

این روز که سالروز چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان و اسیر شدن اهل بیت و زنان شهدای کربلا می باشد، این روز غمگین ترین روز برای شیعیان جهان می باشد، که قلب آنان را به حرارتی تمام ناشدنی مبتلا ساخته و با غم و اندوهی بی پایان ناراحتشان ساخته است.

این ماه (ماه صفر )  به شومی و نحسی معروف می باشد. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من بدهد به او بشارت بهشت را می دهم.

ماه صفر دومین ماه قمری می باشد که برای آغاز آن اعمالی ذکر شده است که  از جمله آنها نماز، روزه و خواندن قرآن است.

ماه صفر در بین شیعیان بسیار رواج دارد و آن را بسیار محترم می شمارند. و ماه صفر را از ایام سوگواری سال می‌دانند. زیرا در اول  این ماه خانواده امام حسین علیه السّلام و بازماندگان واقعه کربلا را به صورت اسیری وارد شام شدند و آنها را با فشار بسیار سخت  روحی و روانی و مورد تحقیر و توهین قرار دادند، به طوری که یکی از فرزندان خردسال امام حسین علیه السّلام، به نام رقیه (س)، بر اثر این سختی‌های طاقت فرسا، در دمشق به شهادت رسیدند.

 بیستم ماه صفر روز اربعین شهادت امام حسین علیه السّلام و یارانش در کربلا می باشد.

یکی از ختم‌هایی که  در این ماه بسیار  مورد توجه واقع شده  است و به آن تأکید شده، ختم سوره واقعه می‌باشد.

روش ختم سوره به صورت زیر می باشد:

روز اول یک بار  سوره واقعه را قرائت می کنید و روز دوم دو بار سوره واقعه را می خوانید و روز سوم سه مرتبه سوره واقعه را می خوانید و تا روز چهاردهم به همین ترتیب به شماره روزها سوره واقعه  را قرائت می کنید. یعنی روز چهادهم 14 سوره واقعه خوانده می‌شود این سوره‌ها را می‌توان در طول روز وبه مرور زمان خواند .

خواندن و ختم این سوره از فضائل و برکات زیادی برخوردار می باشد.

حضرت محمد (ص) می فرمایند هر کس در ماه صفر این سوره را هر شب بخواند دچار پریشان حالی نمی شود.

 از امام جعفر صادق(علیه السلام) نقل شده است که هرکس در ماه صفر سوره واقعه را بخواند در هر شب پیش از آنکه بخوابد ملاقات کند خداوند را در حالتی که روی آن چون ماه ببیند .

 از امام جعفر صادق(علیه السلام) نقل شده که هرکه مشتاق بهشت است  در ماه صفر سوره واقعه را زیاد بخواند .

4. خواندن سوره واقعه در ماه صفر موجب زیاد شدن رزق می‌شود.

هر یک از روزهای سال، روز خدا می باشد و انسان می‌تواند در آن روز برای موفقیت خودش ، تلاش بسیار کند و برای نزدیک شدن به خدای متعال  عبادت کند، صدقه دهد و به مردم خدمت کند .

بنا به روایتی، شیعه و برخی از علمای اهل سنت، 28 صفر را روز رحلت حضرت رسول اکرم می دانند و امام حسن مجتبی در آخر ماه صفر به شهادت رسیدند.

روز اول ماه صفر بنا به روایتی ، روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام  می باشد، و حوادث تلخ دیگری هم از جمله شهادت  حضرت رقیه دختر 3 ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز 28 این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) است.

در این ماه و ایام وقایعی روایت شده است  که باعث نحس بودن آن شده است، چنان که در بعضی روایات دیگر می‌خوانیم که روز سوّم ماه صفر روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شده اند و لباس بهشتی از تن آن‌ها کنده شد، و یا اینکه روز هفتم ماه روز بسیار مبارک است، چرا که حضرت نوح سوار بر کشتی شد.

پیامبر اکرم (ص) در باره صدقه دادن در ماه صفر اینطور می فرمایند : " لبخندی که شما بر  روی برادرتان میزنید همان صدقه دادن است ، امر به معروف و نهی از منکر کردنت همان صدقه دادن است ، کسی را راهنمایی کردن و کمک کردن به گمراه نشدن او همان صدقه دادن می باشد.

دو ماه محرم و صفر را در بسیاری از مراسم‌ها و محافل مذهبی، پشت سر هم محترم می شمارند و در آن‌ها به عزاداری مشغول می‌باشند.

شروع ماه صفر در سال 1398 ، در روز دوشنبه 8 مهر 98 می باشد که مصادف است با 30 سپتامبر 2019 و 1 صفر 1441 در این ماه خواندن دعای شدید القوی و صدقه دادن فراموش نشود.

انشاءالله هر ساله این ماه برای همه ی شمایی که این مطلب را می خوانید بدون هیچ نحسی به پایان برسد.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...