از کجا بفهمیم خورشت قیمه جا افتاده

خورشت قیمه یکی از بهترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در بین مردم ایران محبوبیت فوق العاده ای دارد. این خورشت را معمولا برای سرو ناهار و شام درست می کنند و در مراسم های عزاداری مرسوم است که از خورشت خوشمزه برای پذیرایی از مهمانان استفاده گردد. در این مقاله ما می خواهیم در مورد خورشت قیمه و نحوه جا افتادن آن برایتان صحبت کنیم و آموزش های مربوطه را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

استفاده از خورشت قیمه برای اکثر مهمانی ها و مجالس مناسب است! چرا که هم غذایی اصیل و ایرانی است و هم اینکه نیاز به خرجی زیاد ندارید و با کمتری میزان هزینه شما می توانید مواد اولیه آن را تهیه کنید و اقدام به پخت این غذا نمایید. همچنین زمان پخت خورشت قیمه آنچنان زیاد نیست و برای مهمانی هایی که نیاز است یک غذای فوری اما مجلسی تهیه کنید، خورشت قیمه می تواند بهترین گزینه باشد.

قطعا در هر کاری نیاز به تمرین و مداومت است که بتوان به نتایج مطلوبی در آن دست یافت که پخت خورشت قیمه و به خوبی جا انداختن آن هم نیاز به تمرین و مداومت دارد و ممکن است برای بار اول، حتی اگر شما قدم به قدم با آموزش آشپزی پیش بروید، باز هم بتوانید به خوبی خورشت را جا بیندازید و خورشت شما از دست برود که در صورت بروز چنین اتفاقی اصلا لازم نیست نگران باشید و خوب است بدانید که با کمی تمرین می توانید اشتباهات اکنون خود را تصحیح کرده و در نهایت خورشتی خوشمزه و لذیذ تدارک ببینید.

خورشت قیمه نوعی خورشت ساده است که حتی می توان با یک ظرف ماست با برنج سرو شود و نیاز به ترکیبات آن چنانی ندارد که همین موضوع باعث می شود که این خورشت محبوبیت زیادی پیدا کند و طرفداران خاص خودش را بیابد.

جا افتادن خورش قیمه

دلیل محبوبیت خورشت قیمه

خورشت قیمه یکی از محبوب ترین غذاها است که مزه و طعم آن را اکثر افراد دوست دارند. این خورشت خوشمزه، یک غذای سنتی است و با مواد و ترکیباتی که در آن استفاده می گردد، مطبوع ذائقه اکثر ایرانیان می باشد. امروزه در کنار این خورشت، از مواد افزودنی دیگری هم استفاده می شود که به وسیله ی آنها بتوان طعم بهتری از این خورشت به وجود آورد.

دلیل اصلی محبوبیت این خورشت را می توان اصیل بودن آن دانست! چرا که از مدت ها پیش، تهیه و پخت این خورشت در ایران مرسوم بوده و سر سفره ی ایرانیان از فقیر گرفته تا ثروتمند، وجود داشته است.

در ادامه ما به شما نحوه تهیه خورشت قیمه و همچنین نکاتی برای جا افتادن آن را ذکر می کنیم که بتوانید به خوبی این غذای خوشمزه را برای مهمانان و یا خودتان تدارک ببینید و از آن سرو کنید.

نحوه تهیه خورشت قیمه

قبل از اینکه بخواهیم نکاتی در مورد جا افتادن خورشت قیمه بگوییم، بد نیست که شیوه تهیه و پخت آن را به شما آموزش دهیم که ابتدا بتوانید دستورالعمل جامع پخت خورشت را آموزش دیده و سپس اقدام به انجام نکات مربوط به جا افتادن این خورشت نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه طبخ خورشت قیمه را به شما آموزش دهیم.

موارد مورد نیاز برای تهیه خورشت قیمه جا افتاده

موادی که در زیر نام میبریم، برای تهیه خورشت قیمه لازم هستند و باید از آنها در تهیه آن استفاده نمایید:

_گوشت

_لپه

_رب

_پیاز عسلی

_چوب دارچین

_هل سبز

_گلاب

_زرشک

_روغن

برای جا افتادن خورشت قیمه چه کنیم


    طرز تهیه خورشت قیمه جاافتاده

    یک قابلمه مناسب با توجه به جمعیتی که قرار است خورشت را برای آنها تدارک ببینید، تهیه نماید. درون این قابلمه، پیاز عسلی هایی که از قبل سرخ کرده اید را به مدت 10 تا 12 دقیقه به همراه کمی گوشت و روغن تفت دهید. بهتر است برای خورشت قیمه گوشت طرد باشد که برای این کار، می توانید شب قبل از تهیه خورشت، گوشت را با کمی روغن و فلفل مخلوط کنید و بگذارید که استراحت کند.

    بعد از اینکه پیاز و گوشت ها را با حرارتی بالا تفت دادید، رب و لپه را اضافه کنید و حرارت را کمی بالاتر ببرید! با این کار شما باید شروع به تفت دادن نمایید تا مواد به صورت کامل با هم مخلوط شوند. با انجام این کار، رب در روغن بیشتر جذب خواهد شد و خورش خوش رنگ و رو تر می شود. در اینجا دو لیوان آب ولرم هم به غذا اضافه می کنیم تا به جوش بیاید و بعد از انجام این کار، حرارت را کم کنید تا خورشت قیمه به قول معروف به دل خودش پخته شود.

    به این دلیل که به گوشت فلفل اضافه کردید، خورشت قیمه زودتر پخته می شود. در 10 دقیقه آخری که خورشت شما در حال پخته شدن بود، مابقی مواد مانند گلاب، نمک، ادویه جات و لیمو عمانی را اضافه نمایید. توجه کنید که حتما هل و دارچین قبل از اضافه شدن به خورشت باید جوشانده و با کمی آب به خورشت اضافه شوند.

    در اینجا می توانید سیب زمینی ها را به شکلی خلالی یا هر شکل دیگری که دوست دارید در آورده و برای تزیین به خورشت قیمه اضافه کنید.

    زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد اولیه خورشت قیمه حدود 30 دقیقه می باشد و خورشت قیمه حدوداً در سه ساعت پخته خواهد شد.

    روش جا افتادن خورش قیمه

    نکاتی برای جا افتادن خورشت قیمه

    در زیر به نکاتی می پردازیم که اگر به آنها دقت کنید، خورشت قیمه ای که میخواهید درست کنید، به خوبی جا خواهد افتاد و طعم و مزه آن، بی نظیر می شود.

    برای گوشت داخل خورش، بهتر است اگر گوشت گاو است، مغز ران و اگر گوشت گوسفند است، گوشت سردست را استفاده کنید.

    بهترین قابلمه برای تهیه خورشت قیمه قابلمه مسی است که بهتر است از این نوع قابلمه در طبخ غذا استفاده کنید.

    استفاده از آبلیمو در این خورشت اشتباه است و باید در آن به جای استفاده از آبلیمو، از لیمو عمانی یا رب گوجه فرنگی برای طعم دار کردن غذا استفاده کنید.

    برای گرفتن بوی خاصی که لپه دارد، خوب است که بعد از خیس کردن لپه ها، آنها را بجوشانید و کف سیاهی که بالا آمده را بگیرید.

    برای آماده کردن لپه ها، می توانید آنها را همراه با گوشت تفت داده و بعد آب را به خورشت اضافه کنید تا این مواد در کنار هم پخته شوند و لپه ها شکل و شمایل خود را از دست ندهند.

    از رب گوجه فرنگی و زعفران می توانید برای رنگ دادن به خورشت قیمه استفاده کنید که اگر کمی دارچین به آن اضافه نمایید، طعم بهتری به خود خواهد گرفت.

    20 دقیقه قبل از سرو کردن خورشت ها، لیموعمانی ها را اضافه نمایید! توجه کنید که اگر لیمو عمانی ها را در خورشت زودتر از زمان مناسب بیندازید، خورشت ها تلخ می شوند و اگر دیرتر بیندازید، خورشت ها طعم خاصی از لیمو عمانی به خود نخواهند گرفت.

    لیمو عمانی به صورت کلی ممکن است که طعم خورشت را تلخ کرده و رنگ آن را تیره نماید. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که لیمو ها را جداگانه بپزید و همانطور که در قبل گفتیم، بیست دقیقه یا نیم ساعت قبل از سرو خورشت، لیمو ها را به آن اضافه کنید.

    هرگز از رب انار یا نارنج برای چاشنی خورشت قیمه استفاده نکنید! چرا که این مواد رنگ خورشت را تیره خواهند کرد.

    بهتر است علاوه بر رب، در هنگام پخت خورشت قیمه، از گوجه رنده شده هم استفاده نمایید.

    برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه می توانید از سیب زمینی هایی که با کمی نمک و زردچوبه تفت داده شده اند، استفاده کنید.

    پیاز داغ را به خوبی سرخ نمایید تا طلایی و کاراملی بشود. پیاز داغ تاثیر خوبی روی مزه خورشت قیمه می گذارد و اگر به جای یک پیاز، از دو عدد پیاز استفاده کنید، طعم آن در خورشت مشهودتر خواهد بود.

    سرخ کردن رب روی طعم خورشت قیمه تاثیر گذار است! اما باید مراقب باشید که رب نسوزد و یا تلخ نشود.

    قبل از ریختن آب، گوشت ها را خیلی سرخ نکنید که سفت و ناپز خواهند شد.

    هر چه گوشت خورشت قیمه چرب تر باشد، خورشت لذیذ تر خواهد شد.

    برای لطیف تر کردن طعم خورشت می توانید از شکر استفاده کنید! منتهی توجه کنید که مبادا به قدری شکر بریزید که خورشت شیرین شود.

    زعفران را حتما در خورشت قیمه اضافه کنید چرا که طعمی بی نظیر به آن خواهد بخشید.

    توجه کنید که حتما لیمو عمانی ها را بعد از یک ساعت از خورشت بیرون بکشید چرا که باعث تلخ تر شدن خورشت خواهند شد.

    برای اینکه خورشت قیمه به خوبی جا بیفتد، باید به آرامی پخته شود. در پخت خورشت قیمه از خود حوصله به خرج دهید.

    توجه کنید که نیازی به پخت لپه ندارید! چرا که همراه با مواد دیگر خورشت به صورت کامل پخته خواهد شد.

    برای اینکه خورشت قیمه جا بیفتد، شما به دو تا دو ساعت و نیم زمان نیاز دارید. در این زمان در صورتی که آب خورشت کم شد، می توانید به آن آب جوش اضافه کنید.

    بعد از پخت گوشت و جا افتادن خورشت، حتما از نمک و آبغوره استفاده نمایید! در غیر اینصورت گوشت شما پخته نخواهد شد.

    میزان نمکی که قرار است اضافه کنید را با نمک داخل رب گوجه کم یا زیاد نمایید.

      به واسطه ی این نکات شما می توانید در جا افتادن خورشت قیمه بهتر عمل کنید و خورشتی بی نظیر و فوق العاده برای مهمانانتان تدارک ببینید.

      برای جا افتادن خورش قیمه

      نکاتی در مورد طبخ و سرو خورشت قیمه

      نکات و مسائل مهمی در مورد خورشت قیمه وجود دارند که بد نیست از آنها آگاه باشید که در زیر ما سعی می کنیم که این نکات و مسائل را با شما در میان بگذاریم.

      می توانید مقداری پودر گل سرخ روی خورشت بپاشید و یا در انتهای زمان پخت، از مقداری گلاب استفاده کنید.

      بهتر است که ته دیگ برنجی که در کنار خورشت قیمه میل می کنید، ته دیگ نانی باشد. چون این غذا با خلال های سیب زمینی سرو شده و نباید با این اتفاق، ته دیگ غذا هم سیب زمینی باشد.

      در کنار این خورشت، استفاده از نوشیدنی هایی مانند دوغ، شربت به لیمو و شربت گل سرخ می تواند وعده غذایی شما را کامل تر کند.

      در صورت داشتن چربی خون، به جای استفاده از گوشت گوساله، بهتر است که از گوشت بوقلمون استفاده کنید و دلیل هم در چربی کمتر گوشت بوقلمون می باشد. همچنین بهتر است به جای استفاده از روغن کانولا از روغن زیتون استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از نوشیدنی در کنار غذا، بهتر است این نوشیدنی دوغ کفیر باشد. همچنین در هنگام خوردن خورشت قیمه برای کسانی که چربی خون دارند، بهتر است از سبزی به خصوص شوید استفاده کنند.

      در صورتی که از فشار خون رنج می برید، در خورشت قیمه از میزان کمی نمک استفاده کنید. برای طعم دار کردن این خورشت، استفاده از آبغوره مناسب است. در هنگام سرو غذا بهتر است که از یک سالاد که موادی مانند برگ های سبز کاهو، کرفس و بروکلی تشکیل و با آبغوره طعم داره شده، استفاده نمایید. در کنار خورشت قیمه، خوردن ماستی که با کرفس و سیر ساطوری و جوانه گندم نیز طعم دار شده است، می تواند در کم کردن فشار خون به شما کمک نماید.

      برای افرادی که لاغر هستند، خوردن خورشت قیمه به همراه برنج مناسب است. همچنین این افراد بهتر است که هنگامی که غذا را در بشقاب می کشند، به آن دو قاشق روغن زیتون اضافه کنند. برای افزایش اشتها می توانید خورشت را با شربت آب لیمو یا آب پرتقال تازه میل کنید.

      تزیین سفره و چیدمان آن در افزایش اشتها بسیار کمک کننده است! پس خلاقیت تان را به کار بیندازید و سفره را به زیباترین روش تزیین کنید تا اشتهایتان افزایش پیدا کند.

        با توجه به همین نکات شما می توانید به خوبی خورشت قیمه را بپزید و از آن برای مهمانی های خود استفاده کنید. از این خورشت معمولا برای مهمانی های بزرگ تر هم استفاده می شود. در صورتی که می خواهید از خورشت قیمه برای مهمانی ها و یا مراسمات بزرگتر مانند مراسمات عزاداری و ... استفاده کنید، فراموش نکنید که از یک آشپز ماهر و حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید که مبادا خورشت شما به خوبی پخته نشود و یا مشکلاتی دیگر برای آن به وجود بیاید.

        خلاصه ی مطلب :

        خورشت قیمه یک غذای اصیل ایرانی است که طرفداران بسیاری در سراسر ایران دارد. این غذا با ساده ترین مواد تهیه شده و طعمی فوق العاده به خود میگیرد. البته طعم آن تا حد زیادی بستگی به مهارت آشپز دارد که اگر وی بتواند به خوبی مهارت طبخ خورشت قیمه را بیاموزد، می تواند خورشتی جاافتاده و خوشمزه تهیه نماید.

        تهیه کننده : توپ تاپ

        هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...