چند روز بعد از نزدیکی لقاح صورت میگیرد

بارداری درست از روزی آغاز نمی شود که زن و مرد رابطه جنسی برقرار کنند. در واقع ممکن است 6 روز بعد از مقاربت زمان لازم باشد تا اسپرم و تخمک به همدیگر بپیوندند و یک سلول تخم بارور را تشکیل دهند. بعد از طی این مدت، ممکن است 6 تا 10 روز طول بکشد تا تخمک بارور شده کاملا در لایه رحم کاشته شده و لانه گزینی کند.

آیا تاکنون برای شما سوالی در این زمینه ایجاد شده است که چند روز طول می کشد تا جنس مونث بعد از نزدیکی جنسی، باردار شود؟ یا بعد از طی چه مدت زمانی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، حاملگی رخ می دهد؟ برای آشنایی کامل با ساخت سلول تخم و فرآیند زمانی لازم جهت لقاح و حاملگی، با ما همراه باشید.

بارداری درست از روزی آغاز نمی شود که زن و مرد رابطه جنسی برقرار کنند. در واقع ممکن است 6 روز بعد از مقاربت زمان لازم باشد تا اسپرم و تخمک به همدیگر بپیوندند و یک سلول تخم بارور را تشکیل دهند. بعد از طی این مدت، ممکن است 6 تا 10 روز طول بکشد تا تخمک بارور شده کاملا در لایه رحم کاشته شده و لانه گزینی کند. بارداری هنگام لانه گزینی شروع می شود که هورمون های مورد نیاز برای حمایت از بارداری آزاد می شوند.

تنها راه برای اطمینان از بارداری، انجام آزمایش بارداری است. خانم ها می توانند تست بارداری خانگی را از داروخانه ها خریداری کنند یا برای انجام تست های بارداری به مراکز درمانی مراجعه کنند. آزمایشات بارداری با شناسایی هورمونی به نام هورمون کورونیک گنادوتروپین انسانی (HCG) انجام می شود. هورمون کورونیک گنادوتروپین انسانی، هورمونی است که حاملگی را پشتیبانی می کند و با شروع تخمک بارور شده و شروع بارداری، آزاد می شود.

زنانی که نگران بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی محافظت نشده هستند، ممکن است بخواهند قرص پیشگیری از بارداری اضطراری (EC) را استفاده کنند. قرص پیشگیری از بارداری اضطراری که به عنوان قرص صبحگاهی نیز شناخته می شود، در صورت شروع در 120 ساعت اولیه مؤثر است. اگر در طی 72 ساعت اولیه مورد استفاده قرار گیرد، EC می تواند خطر بارداری را 75 تا 89 درصد کاهش دهد. بنابراین، هرچه زودتر مصرف EC شروع شود، تاثیرگذارتر خواهد بود. 

طرح بی با استفاده از برند تجاری EC، در بسیاری از داروخانه ها برای زنان بالای 17 سال در دسترس است. افراد زیر 17 سال هم می توانند EC را با نسخه دریافت کنند. بهترین راه برای محافظت از زنان جوان این است که قبل از شروع رابطه جنسی EC دریافت کنند و آن را همراه داشته باشند. به این ترتیب، آنها پس از مقاربت محافظت نشده و نگرانی حاصل از بارداری ناخواسته وقت خود را تلف نکرده و با استفاده از این درمان معمول درصد حاملگی را بسیار کاهش داده و حتی از آن جلوگیری خواهند کرد. 

بنابراین چنانچه زنانی که به دنبال بارداری هستند، به لطف انتظار دو هفته ای بعد از انجام نزدیکی جنسی محافظت نشده، موفق به شنیدن خبر حاملگی خواهند شد. گاهی اوقات براساس اطلاعات معمول نادرست چنین تصور می شود که مرحله زمانی برای بارداری وقتی است که اسپرم با تخمک ملاقات کرده و به همدیگر ملحق می شوند، در حالی که زمان دقیق بارداری وقتی است که تخمک بارور شده در خانه خود در آستانه رحم لانه گزینی کند و بعد از آن کاشت سلول تخم شروع شود. 

باروری چگونه اتفاق می افتد؟

در هر ماه تخمدان ها تخمک بالغ را در صورت وجود اسپرم برای بارور کردن آن، درون لوله های فالوپ رها می کنند. بارور شدن زمانی اتفاق می افتد که سلول اسپرم از جنس مذکر آزاده شده و با موفقیت با تخمک بالغ ملاقات کرده و در آن نفوذ کند. سلول تخم فقط برای مدت کوتاهی قابل استفاده است، بنابراین لقاح باید طی 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری انجام شود. اگر در طی این مدت تخمک بارور نشود، خشک شده و مجددا در بدن جذب می شود.

کاشت سلول تخم چگونه انجام می شود؟

پس از لقاح(ترکیب تخمک و اسپرم با هم)، تخمک چند روز قبل از شروع سفر به مقصد نهایی خود در آستانه رحم در لوله فالوپ آویزان می شود. لانه گزینی هنگامی اتفاق می افتد که سلول تخم خود را درون آستر رحم فرو کند، جایی که در طول بارداری رشد و نمو خود را ادامه خواهد داد. زمان کاشت در هر زن متفاوت بوده اما به طور معمول بین 5 تا 12 روز پس از تخمک گذاری، این زمان متغیر خواهد بود. از آنجایی که حاملگی تا زمان کاشت تخمک بارور شده رسمی نیست، سریعترین حاملگی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می تواند پنج روز پس از تخمک گذاری باشد البته این زمان ممکن است تا 12 روز نیز طول بکشد.

دقیقا چه زمانی باید تست بارداری را انجام داد؟

وقتی مشتاق هستید که دریابید رابطه جنسی شما موفقیت آمیز بوده و دارای فرزند خواهید شد، ممکن است وسوسه شوید که خیلی زود تست بارداری را انجام دهید. نتایج تست حاملگی پس از طی یک دوره مشخص قابل اطمینان تر است. حتی اگر برخی از مارک های تست بارداری نشان دهد که شما حامله هستید ممکن است بعد از طی مدت خاصی این موضوع نادرست باشد و شما نا امید شوید. قابل اعتمادترین آزمایشات بارداری با شناسایی هورمون بارداری HCG انجام پذیر است، زیرا این هورمون تا زمان کاشت تخمک بارور شده آزاد نمی شود. زنان دارای دوره های نامنظم قاعدگی باید حداقل سه هفته بعد از آزمایش صبر کنند تا نتیجه دقیقی کسب کنند. اگر در تست بارداری خانگی نتیجه مثبتی گرفتید، با پزشک خود ملاقات کنید تا با آزمایش خون این موضوع تأیید شده و اطمینان حاصل کنید تا همه چیز روال عادی خود را طی کند و دوران حاملگی بی خطری را پشت سر بگذارید.

بعد از آشنایی با مدت زمان اتفاق افتادن بارداری، بهتر است از روند انجام لقاح و کاشت سلول تخم آشنا شوید و اطلاعات لازم در زمینه حاملگی را به دست بیاورید. آگاهی از این اطلاعات فرد را در به دنیا آوردن فرزند سالم و حفظ سلامت جسمی و روحی مادر بسیار کمک خواهد نمود. با ما همراه باشید.

بارداری چگونه اتفاق می افتد؟

برای اینکه حاملگی اتفاق بیفتد، اسپرم باید با یک تخمک ملاقات کند. بارداری هنگامی شروع می شود که تخمک بارور شده در لایه رحم کاشته شود. 2 تا 3 هفته پس از رابطه جنسی محافظت نشده زمان لازم است تا بارداری اتفاق بیافتد.

چگونه جنس مونث حامله می شود؟

بارداری در واقع یک روند بسیار پیچیده ای است که چندین مرحله دارد. تمامی این مراحل با سلول های اسپرم و تخمک شروع می شوند.

اسپرم ها سلول های میکروسکوپی هستند که در بیضه ها ساخته می شوند. اسپرم در هنگام تولید مایع منی با مایعات دیگر مخلوط می شود و در هنگام انزال از آلت تناسلی مرد بیرون می آید. میلیون ها تعداد از اسپرم ها در هر بار که انزال صورت می گیرد، از آلت تناسلی مرد بیرون می ریزند، اما تنها یک سلول اسپرم برای بارور کردن تخمک مورد نیاز است و تنها همان سلول اسپرم با تخمک ملاقات کرده و موجب حاملگی می شود.  

تخمک ها در تخمدان ها زندگی می کنند  و هورمون هایی که چرخه قاعدگی شما را کنترل می کنند باعث می شوند هر ماه چند تخمک بالغ شوند. هنگامی که تخمک شما بالغ شد، به معنای آماده شدن برای بارور شدن از طریق سلول اسپرم است. این هورمون ها باعث می شوند که پوشش رحم شما ضخیم و اسفنجی شود، که در این حالت بدن شما را برای بارداری آماده می کند.

در حدود نیمی از چرخه قاعدگی شما، یک تخمک بالغ تخمدان را ترک می کند(این چرخه تخمک گذاری نامیده می شود) و از طریق لوله فالوپ به سمت رحم می رود.تخمک در طی حدود 12 تا 24 ساعت از تخمدان آزاد شده و به آرامی از طریق لوله فالوپ به سمت مرکز رحم حرکت می کند. تلاقی اسپرم با تخمک در طی این لوله فالوپ اتفاق خواهد افتاد.  

اگر مایع منی وارد واژن شود، سلول های اسپرم می توانند از طریق دهانه رحم و خود رحم و لوله های فالوپ شنا کنند و به دنبال تخمک باشند. آنها حداکثر 6 روز فرصت دارند سلول تخمک را قبل از مرگ پیدا کنند.وقتی سلول اسپرم به درون سلول تخمک نفوذ می کند، این فرایند لقاح نامیده می شود. باروری بلافاصله اتفاق نمی افتد. از آنجا که اسپرم تا 6 روز پس از رابطه جنسی می تواند در رحم و لوله فالوپ زنده و در جریان باشد، 6 روز بین رابطه جنسی و لقاح زمان وجود دارد.

اگر سلول اسپرم در سلول تخمک نفوذ کند، تخمک بارور شده از طریق لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. سلول تخم حاصل شده شروع به تقسیم کرده و تعداد بیشتری از سلول ها را تولید می کند و در طی این فرایند همانند توپی شروع به بزرگ شدن می کند. توپ سلول ها(که بلاستوسیست نامیده می شود) حدود 3 الی 4 روز پس از لقاح به رحم می رسد.

توپ سلول ها 2 تا 3 روز دیگر در رحم شناور می شود. اگر توپ سلول ها به آستانه رحم وصل شود، لقاح نامیده می شود که این عمل شروع رسمی بارداری تلقی می شود. کاشت معمولا حدود 6 روز پس از لقاح شروع می شود و حدود 3 تا 4 روز طول می کشد تا این چرخه کامل شود. بهتر است بدانید که جنین از سلول های داخلی توپ رشد می کند و جفت از سلول های خارجی توپ ایجاد می شود.

وقتی تخمک بارور شده در رحم کاشته می شود، هورمون های حاملگی را آزاد می کند که مانع ریزش رحم مادر شود، به همین دلیل است که افراد در دوره بارداری عادت ماهیانه(پریود) نمی شوند. اگر تخمک با اسپرم روبرو نشود و به دنبال آن تخمک بارور شده در رحم کاشته نشود، لایه ضخیم رحم دیگر لازم نبوده و در نتیجه در طی عادت ماهیانه از بدن خارج می شود. نیمی از تخمک های بارور شده به طور طبیعی در رحم کاشته نمی شوند و آنها در طول پریود از بدن فرد خارج می شوند.

علائم اولیه بارداری چیست؟

بسیاری از افراد در اوایل بارداری متوجه علائم می شوند، اما برخی دیگر ممکن است به هیچ وجه علائمی نداشته باشند.

علائم شایع بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

_ عدم عادت ماهیانه

_ سینه های متورم

 _حالت تهوع و یا استفراغ

_ احساس خستگی

_نفخ

 _یبوست

_ادرار بیشتر از حد معمول

    گاهی اوقات بعضی از علائم اولیه بارداری شبیه سایر بیماری های رایج و یا شرایط معمولی هستند. بنابراین تنها راه برای اطمینان از اینکه باردار هستید، انجام آزمایش بارداری است. می توانید تست حاملگی در منزل را انجام دهید(نوعی تست که از داروخانه یا فروشگاه مواد غذایی قابل خریداری است)، یا یک آزمایش بارداری را در مطب پزشک یا مرکز بهداشت انجام دهید.

    چگونه یک زن دوقلو باردار می شود؟

    دو روش جهت ایجاد فرزندان دوقلو وجود دارد. دوقلوهای یکسان وقتی ساخته می شوند که یک سلول تخم قبلا لقاح یافته به دو جنین جداگانه تقسیم شود. از آنجا که دوقلوهای یکسان از همان اسپرم و تخمک ناشی شده اند، آنها ماده ژنتیکی (DNA) یکسانی دارند و دقیقا شبیه هم هستند.

    دوقلوهای ناهمسان(که دوقلوهای دوستانه نیز خوانده می شوند) زمانی ساخته می شوند که دو سلول تخمک جداگانه توسط دو سلول اسپرم به صورت جداگانه بارور می شوند و هر دو تخمک بارور شده در رحم کاشته می شوند. این موضوع زمانی رخ می دهد که تخمدان های فرد بیش از یک تخمک در طی انواع خاصی از درمان های باروری آزاد کنند. دوقلوهای ناهمسان ماده ژنتیکی (DNA) کاملا متفاوتی دارند و معمولا یکسان نیستند. آنها رایج ترین نوع دوقلوها هستند. 

    اصطلاح سن حاملگی به چه معناست؟

    اصطلاح «سن حاملگی» اساسا به این معناست که در چه میزان از دوران بارداری قرار دارید. سن شروع بارداری با شروع روز اول آخرین قاعدگی شما (به نام LMP) شمرده می شود.

    سن حاملگی می تواند به نوعی گیج کننده باشد، زیرا بارداری را از آخرین دوره شما اندازه گیری می کنند - حدود 3 الی 4 هفته قبل از اینکه واقعا باردار باشید. دانش عمومی درباره بارداری بدین باور است که حاملگی 9 ماه به طول می انجامد، و این درست است که شما معمولا حدود 9 ماه باردار خواهید بود. اما نحوه اندازه گیری حاملگی، کمی طولانی تر است. یک بارداری معمولی تمام مدت بین 38 الی42 هفته بعد از روز اول آخرین قاعدگی(حدود 10 ماه) به طول می انجامد.

    بسیاری از افراد نمی توانند تاریخ دقیق آخرین دوره قاعدگی خود را به خاطر بیاورند که البته این موضوع ایرادی ندارد. پرستار یا پزشک شما می تواند با استفاده از سونوگرافی سن حاملگی را پیدا کند.


    مطلب پیشنهادی :

    از کجا بفهمیم لقاح صورت گرفته یا نه؟


    6 نظر

    1. LbsoanilkLbsoanilksays:

      cialis no prescription canada https://ucialisdas.com/ cialis australia no prescription

    2. RebfanilkRebfanilksays:

      cialis brand 20 mg http://rcialisgl.com/ cheapest cialis review

    3. FeessAsdFeessAsdsays:

      cialis deliver next day https://cialisjla.com/ - cialis no prescription how can i get cheaper cialis

    4. anilkVedanilkVedsays:

      side effect of cialis https://krocialis.com/ - cialis soft tabs online cialis super active vs regular cialis

    5. WelryAniWelryAnisays:

      top pharmacy universities in canada https://pharmacyken.com/ - mail order pharmacy no prescription best pharmacy store

    6. RaceSwaRaceSwasays:

      cialis https://ckacialis.com/ - black cialis cialis nz