چگونه بفهمیم سگ شپش دارد

شپش در سگ یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که ممکن است حیوان خانگی را درگیر نماید. گاهی اوقات ریزش مو های غیر عادی در سگ ها مشاهده می شود که می تواند به علت عوامل خارجی نظیر شپش در سگ باشد. استفاده از دارو ها و شامپو های مخصوص برای این رفع شپش توسط صاحبان سگ می تواند صورت پذیرد.

شپش در سگ یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که ممکن است حیوان خانگی را درگیر نماید. گاهی اوقات ریزش مو های غیر عادی در سگ ها مشاهده می شود که می تواند به علت عوامل خارجی نظیر شپش در سگ باشد. مشکل شپش در سگ از جمله مشکلاتی است که رفع آن به آسانی صورت می گیرد. استفاده از دارو ها و شامپو های مخصوص برای این کار توسط صاحبان سگ نیز می تواند صورت پذیرد. نکته ای که در خصوص کنه و شپش باید مورد توجه قرار داده شود این است که استفاده از شامپو ها می تواند خود شپش ها و کنه ها را از بین ببرد اما نمی تواند تخم آن ها را نابود کند. علاوه بر شامپو ها شما می توانید با روش های ساده از بروز این معضل در حیوانات جلوگیری نمایید که در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

نشانه هایی از وجود شپش در سگ

همانند همه بیماری های دیگر شپش در سگ نیز با علائمی همراه است. با آشنایی با این علائم می توانید به خوبی نسبت به درمان شپش در سگ اقدام نمایید. اولین علامتی که به عنوان شایع ترین علامت نیز مطرح می شود خارش سطح پوست در سگ است. در صورتی که احساس کردید سگ شما به شکلی غیر طبیعی شروع به خاراندن خود نموده است باید اقدام به بررسی بدن او نمایید. با این روش می تواند شپش در سگ را در مراحل اولیه تشخیص دهید. یکی دیگر از علائمی که می تواند این موضوع را به شما نشان دهد وجود زخم های روی پوست است. گاهی اوقات شما متوجه رفتار سگ خود نیستید و خارش های مداوم پوست ممکن است باعث بروز زخم هایی روی بدن حیوان بشود. این زخم ها گاهی اوقات با ترشحاتی همراه هستند و وجود آن ها می تواند نشان دهنده پیشرفت مراحل آلودگی حیوان باشد.

شپش در سگ ، نشانه های وجود شپش در سگ

علاوه بر موارد ذکر شده یکی از علائم مهم بروز آلودگی شپش در سگ ریزش مو فراوان در آن ها است. در نظر داشته باشید ریزش مو بسته به نژاد، سن و فصول مختلف سال می تواند کم و زیاد شود اما در صورتی که هر حالت غیر عادی در این زمینه مشاهده نمودید بهتر است در ابتدا خودتان به وارسی بدن حیوان پرداخته و در مرحله بعدی از دامپزشک برای رفع این معضل کمک بخواهید.

سگ و گربه هایی که به شپش مبتلا می شوند آرامش خود را از دست داده و حالت های بی قراری را نشان می دهند. این امر می تواند به دلیل خارش مداوم پوست در آن ها صورت بگیرد. گاهی اوقات بی قراری در سگ آلوده به شپش می تواند منجر به این شود که حیوان نتواند مدت زمان مشخصی را بدون تحرک در محل بنشیند.

نکته مهمی که در خصوص وجود شپش در سگ ها مطرح است این است که باید بدانید تجمع شپش ها در کدام قسمت های بدن صورت می گیرد و در زمان بررسی بدن حیوان به این بخش ها توجه بیشتری داشته باشید. یکی از بخش ها مهم برای وجود شپش سر و صورت حیوان است. علاوه بر این گوش ها نیز از جمله محل های مورد علاقه شپش ها هستند. شما می توانید شپش ها را از روی پا و سینه حیوان نیز جدا کنید. در نهایت بررسی شکم در سگ های آلوده به شپش نشان داده که این بخش نیز از جمله بخش های مورد علاقه شپش ها به شمار می آیند.

راه ها جلوگیری ایجاد شپش در سگ

شپش در سگ می تواند به دلایل مختلفی دیده شود اما جلوگیری از آلوده شدن حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه به شپش و کنه بسیار ساده تر از درمان آن ها است. شما می توانید با استفاده از روش های ساده ای از این مشکل جلوگیری کرده و سلامت سگ خود را تضمین نمایید.

روش های جلوگیری از ایجاد شپش در سگ

اولین راهی که باعث ایجاد آلودگی در حیوان می شود سایر سگ هایی هستند که در پارک ها یا خارج از خانه سگ شما با آن ها در تماس است. در صورتی که از آلودگی حیوانات دیگر اطلاع دارید به هیچ عنوان اجازه ندهید سگ شما با آن ها در تماس باشد.

استفاده از اسپری های ضد شپش و انگل نیز یکی از راه های مفید برای این کار است. در این روش شما اسپری را بر روی بدن سگ اسپری کرده و مواد موجود در آن در غدد چربی در پوست حیوان ذخیره می شوند. به این ترتیب آزاد شدن این موارد به بر روی پوست می تواند راهی برای مبارزه با شپش ها و انگل ها باشد.

یکی دیگر از راه های مبارزه با شپش در سگ استفاده از قلاده های ضد انگل و شپش است. این قلاده ها نیز موادی را از خود پخش می کنند که مانع از چسبیدن شپش و انگل به بدن حیوان می شود. معمولا هر کدام از این قلاده ها را می توان به مدت 3 تا 4 ماه مورد استفاده قرار داد و پس از این مدت خاصیت خود را از دست می دهند.

استفاده از برخی دارو ها و شامپو های ضد شپش نیز می تواند همین تاثیر را بر سلامت سگ داشته باشد.

به طور کلی شپش در سگ معمولا در فصول گرم سال بیشتر دیده می شود و می تواند حیوان را درگیر نماید. در صورتی که مراقبت های لازم از سگ صورت بپذیرد امکان آلودگی در آن ها به حداقل می رسد.

مبارزه با شپش در سگ و راه های مورد استفاده

در صورتی که در سگ شما علی رغم مراقبت هایی که انجام دادید دچار شپش شد زیاد نگران نباشید زیرا می توانید به سرعت و با کمی حوصله و دقت این مشکل را رفع نمایید. هنگامی که شما در موهای سگ خود شپش مشاهده کردید به این معناست که از مدت ها پیش حیوان درگیر این موجودات ریز و مشکل ساز شده است.  زیرا شپش ها فرصت این را داشته اند که تخم ریزی کرده تغذیه کنند و بزرگ شوند. اما در مواجه به این جانوران بر روی بدن سگ باید چگونه عمل کنیم؟

مبارزه با شپش در سگ

اولین نکته ای که در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد این است گه شپش ها و سایر انگل ها دارای نیش ها یا قلاب هایی هستند که آن ها در داخل پوست حیوان فرو کرده و به این ترتیب به پوست می چسبند. در صورتی که این موجودات را روی پوست سگ دیدید نباید آن ها را به زور جدا کنید. جدا کردن نیش و قلاب شپش ها و انگل ها از روی پوست ممکن است باعث پخش شدن عفونت در سطح پوست سگ بشود. نکته مهم بعدی این است که همواره سلامت خود را در اولویت قرار دهید. جدا کردن شپش ها با دست کار بسیار خطرناکی است. باید برای انجام این کار از پنس استفاده کنید.

یکی از مهم ترین کار هایی که در زمان مشاهده شپش در سگ باید انجام دهید این است که محل زندگی حیوان  و خودتان را به خوبی تمیز کنید. به ویژه اگر حیوان خانگی دیگری هم دارید باید حتما او را از سگ آلوده جدا کنید. یکی از راه های ضد عفونی فضای خانه در مقابل شپش ها استفاده از دود است. البته این کار نباید در حضور حیوانات انجام شود زیرا تنفس آن ها را دچار مشکل می نماید.

گاهی اوقات وجود شپش ها موجب ایجاد زخم هایی روی بدن می شود که نباید نگران آن ها باشید. این زخم ها به صورت خود به خود ترمیم می شوند و حتی می توانید از برخی پماد های مخصوص زیر نظر دامپزشک برای تسریع روند بهبود حیوان استفاده نمایید. جای این زخم ها معمولا روی پوست حیوان باقی نمی ماند. در صورتی که جای زخم ها به صورت برآمدگی های قرمز رنگی درآمد حتما با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است ناشی از آلرژِی و حساسیت های ایجاد شده در پوست باشد که باید تحت نظر دامپزشک نسبت به درمان آن ها اقدام نمایید.

آیا امکان انتقال شپش سگ به انسان وجود دارد؟

شپش در سگ یکی از نگرانی هایی است که افراد را درگیر خود می کند. زیرا بسیاری از افراد می ترسند در صورتی که سگ آن ها دچار شپش شود این شپش ها به خود آن ها هم سرایت کند. برای رفع این نگرانی لازم است توضیح دهیم که گونه های مختلفی از شپش وجود دارد و شپش هایی که در بدن سگ زندگی می کنند با شپش های بدن انسان تفاوت دارند و به این ترتیب احتمال انتقال شپش از سگ به انسان وجود ندارد. البته فراموش نکنید به دلایل مختلفی این شپش ها می توانند به بدن شما منتقل شوند اما امکان رشد و استفاده از بدن شما را به عنوان میزبان ندارند و به همین سبب به راحتی می توان از شر آن ها خلاص شد. 

آیا شپش از سگ به انسان سرایت میکند

اما به طور کلی در صورتی که شما دارای سگ یا سایر حیوانات خانگی هستید برای حفظ سلامت خودتان و سایر افراد جامعه باید در خصوص سلامت حیوان خانگی خود دقت بیشتری به خرج بدهید و در صورتی که متوجه وجود آلودگی هایی نظیر شپش و کنه در سگ خود شدید باید آن را از ارتباط با سایر سگ ها و حتی انسان ها منع نمایید. تا زمانی که از روند درمان و نتایج آن اطمینان حاصل نکردید نباید حیوان را به مکان های عمومی بازگردانید.


مطلب پیشنهادی :

چگونه بفهمیم سگمان تب دارد


1 نظر

  1. فرامرزاقازادهفرامرزاقازادهsays:

    سلام خسته نباشید من یه سگ دارم ودر نگهداری ازش خیای حساس هستم یعنی به تمیزیو این چیزابراهمین بسیار مفید وکارا بود وبعضی از نگرانیهامو رفع کرد