برای تپل شدن نوزاد چه باید کرد

غذاهایی که باعث می شوند نوزاد چاق شود :

رشد کودک و وزن کودک دو چیز متفاوت هستند. وزن کودک بخشی از رشد کلی آن است، اما تنها معیار اندازه‌گیری برای کنترل رشد کودک نیست. مساله افزایش وزن کودک در این روزها بسیار رایج است، هر مادری نگرانی‌هایی در رابطه با رشد فرزندش دارد. یک نوزاد به خاطر شکم‌ کوچک خود نمی تواند زیاد غذا بخورد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که کودک غذاهایی بخورد که شامل مقدار زیادی مواد مغذی هستند. والدین باید یاد بگیرند که متناسب  با سن نوزاد خود به آن ها غذاهای کمکی بدهند.

به طور کلی، مواد غذایی که معرفی خواهیم کرد برای نوزادان ۶ ماه و بزرگ‌تر مناسب هستند. قبل از مصرف کردن غذاهای کمکی با پزشک اطفال خود صحبت کنید اگر نوزاد شما کم‌تر از یک سال سن داشته باشد، این غذاها می‌توانند موجب واکنش آلرژیک شوند. برخی غذاها، مانند میوه و سبزیجات ممکن است حتی زودتر از ۶ ماهگی نوزاد تان برای مصرف معرفی شود. فقط به خاطر داشته باشید که مواد غذایی جامد نباید قبل از ۴ ماهگی مصرف شوند.

از آنجا که کودکان با نرخ‌های متفاوت رشد می‌کنند، از پزشک اطفال خود بپرسید چه موقع غذاهای کمکی را برای نوزاد شما توصیه می کند و یا کدام غذاها برای نوزاد شما مناسب هستند؟

غذاهای مناسب نوزادان زیر 6 ماه برای افزایش وزن

غذا برای نوزاد زیر ۶ ماه برای افزایش وزن

برای نوزاد زیر ۶ ماه، شیر مادر تنها راه کسب وزن است. شیر مادر سالم ترین و قوی ترین غذا برای یک کودک است تا به وزن ایده آل برسد. شیر مادر تمام مواد مغذی ضروری برای کودک را تامین می‌کند و به راحتی قابل هضم است، بنابراین نوزادتان به ندرت دچار یبوست یا اسهال می شود. همیشه توصیه می‌شود که نوزاد تازه متولد شده‌ تا سن شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کند و بعد از شش ماه شما می‌توانید از غذا های کمکی برای کودکتان استفاده کنید. اگر نوزادتان شیر کافی دریافت کند، در عرض یک روز ۶ تا ۸ پوشک خیس خواهد داشت.

انواع غذاهای کمکی دارای مواد مغذی

وقتی کودک به سن ۶ ماهگی می رسد علاوه بر شیر مادر برای چاق شدن باید از غذا های کمکی حاوی مواد مغذی تغذیه کند که در ادامه ی مطلب به بررسی برخی از این غذا ها می پردازیم:

موز

پر از کربوهیدرات است و انرژی و فیبر بدن نوزاد را تامین می‌کند و کمک می کند کودک از یک دستگاه گوارش سالم برخوردار باشد. زمانی که می خواهید به کودک خود موز بدهید، مطمئن شوید که کاملا رسیده هستند و به طور کامل له شده‌اند. کودکان بزرگ‌تر می‌توانند موز خرد شده را به عنوان غذای انگشتی بخورند.

سیب ‌زمینی

منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین C و فیبر است که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. بیشتر نوزادان به خاطر طعم شیرین سیب زمینی، آن را به سایر سبزیجات ترجیح می‌دهند. زمانی که سیب زمینی پخته و له ‌شده باشد نرم و خوش خوراک میشود و خوردن آن برای نوزاد آسان می شود. حتی برای کودکانی که تازه شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند.

آووکادو

اغلب مردم آووکادو ها را در دسته ی سبزیجات در نظر می گیرند، اما در واقع آن ها میوه هستند. آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به نزدیک‌ترین گروه های غذایی مشابه خود هستند. آووکادو ها دارای بالاترین میزان پروتئین نسبت به هر میوه‌ای هستند و غنی از چربی اشباع‌ نشده هستند همان نوع چربی که به جلوگیری از بیماری قلبی کمک می‌کند. دقت کنید که فقط آووکادو های رسیده را به نوزاد خود بدهید و یادتان باشد که آن ها را به خوبی خمیر کنید. از آنجایی که آووکادو ها حاوی چربی بالایی هستند، می‌توانند به سرعت کودک شما را چاق کنند. پس فقط کمی از آن را در کنار سایر غذاها به نوزاد خود بدهید.

تخم‌ مرغ

پر از مواد مغذی است. سفیده تخم‌ مرغ عمدتا پروتیین است. زرده ی تخم مرغ نیز دارای ویتامین است که تحقیقات نشان می‌دهند برای سلامت و رشد مغز بسیار مهم است. به طور سنتی، متخصصین اطفال به والدین توصیه کرده‌اند که به کودک خود تا قبل یک سال اول به دلیل واکنش‌های آلرژیک تخم‌ مرغ ، به خصوص سفیده تخم‌ مرغ ندهند. اما این توصیه اکنون در حال تغییر است و برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف تخم مرغ فقط در خانواده‌هایی که سابقه آلرژی دارند، باید به تاخیر بیفتد. از آنجا که تخم‌مرغ منبع عالی پروتئین و مواد مغذی دیگر است، زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند، با مشورت پزشک اطفال خود اگر از آن دسته از خانواده هایی که آلرژی دارند نیستید تخم مرغ را در وعده ی غذایی کودک خود قرار دهید.

برای تپل شدن نوزاد چهار ماهه تا شش ماهه

هویج

مقادیر زیادی بتا، در خود دارد. بتا در بدن کودک به ویتامین A تبدیل می‌شود و در رشد و دید سالم نقش موثری دارد. هویج پخته شده با توجه به طعم‌ شیرینی که دارد برای نوزاد بسیار جذاب است. در هنگام پختن هویج برای یک کودک، مطمئن شوید که به حد کافی نرم شده باشد. سپس آن‌ را به پوره تبدیل کنید و به نوزاد خود بدهید.

ماست

به نوزاد کلسیم، پروتیین و فسفر می‌دهد که برای استخوان‌های قوی و دندان های سالم دارای اهمیت است. ماست همچنین یک نوع باکتری خوب دارد که به هضم کمک می‌کند و سیستم ایمنی را پشتیبانی می‌کند. یک نوزاد در رژیم غذایی خود به چربی نیاز دارد، بنابراین میتواند این چربی را از ماست دریافت کند.

پنیر

منبع خوبی از پروتئین است. حاوی یک ماده مغذی ضروری برای رشد و کلسیم برای استحکام استخوان‌ها و دندان است. پنیر سوئیسی به طور خاص مزه شیرینی دارد که برای نوزاد جالب است. از آنجا که تکه های بزرگ پنیر ممکن است منجر به خفگی کودک شود، آن را به تکه‌های کوچک مکعبی تبدیل کنید.

مرغ

حاوی پروتئین است و منبع ویتامین 6B است که برای کمک به استخراج انرژی از غذا به کار می‌رود. برای رشد سریع و چاق شدن نوزاد مهم است که کودک بطور منظم غذاهایی بخورد که حاوی مقادیر کافی پروتیین  باشد. اگر کودک شما مزه مرغ را دوست ندارد، آن را با میوه یا سبزیجات دل‌خواه خود ترکیب کنید.

مرکبات

از جمله پرتقال و لیمو منبع خوبی از ویتامین C هستند که به سازنده کلاژن کمک می‌کند که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و دیگر بافت ‌های بدن را قوی سازد. همچنین ویتامین C زخم‌ها را درمان می‌کند و به جذب آهن از سایر غذاها کمک می‌کند. همچنین مرکبات پتاسیم دارند که به منقبض شدن ماهیچه‌ها کمک می‌کند و در حفظ تعادل ایفای نقش می‌کند. ولی این دسته از مرکبات برای نوزاد زیر۶ ماه خیلی اسیدی است و توصیه نمی شود.

گوشت قرمز

سرشار از آهن برای نوزاد است. آهن به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در بدن حمل کنند و برای رشد مغز بسیار مهم است. متاسفانه، کمبود آهن که در طول زمان می‌تواند باعث مشکلات یادگیری و رفتار شود یکی از شایع‌ترین کمبودهای غذایی در کودکان است. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید که کودک شما آهن، از گوشت قرمز و منابع دیگر، در رژیم غذایی خود دارد. برای نوزادان کوچک‌تر، گوشت کوبیده شده سرو کنید. کودکان بزرگ‌تر که قادر به جویدن گوشت هستند می‌توانند گوشت پخته و کوچک و کوچک شده بخورند.

ماهی

 یک منبع عالی از پروتیین است. ماهی هایی مثل سالمون، ویتامین‌های محلول در چربی و همچنین چربی‌های ضروری را تامین می‌کند که بینایی و سیستم ایمنی سالم را پشتیبانی می‌کند. ماهی می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شود، پس قبل از معرفی آن به نوزاد، با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

گوجه‌فرنگی

رنگدانه های قرمز در گوجه‌فرنگی که به عنوان آنتی‌اکسیدان برای کمک به جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی عمل می‌کنند. با پختن گوجه‌فرنگی با کمی روغن زیتون، سس گوجه‌فرنگی درست کنید.

نخود

سرشار از ویتامین  K است، یک ماده مغذی که در کنار کلسیم به ایجاد استخوان‌های سالم کمک کند. نخود همچنین منبع ویتامین A و C و نیز ویتامین‌های اسید فولیک و B نیز هست. اضافه کردن نخود به بشقاب کودک، فیبر را به رژیم غذایی نوزاد اضافه خواهد کرد. این نکته بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که تقریبا همه نوزادان و کودکان فیبر کافی ندارند.

بروکلی

یک غذای عالی برای نوزاد است چون منبع عالی ویتامین C است و شامل اسید فولیک، آهن، پتاسیم و فیبر است. بروکلی در آب مقدار ویتامین C خود را به نصف کاهش می‌دهد، بنابراین بهتر است که آن را بخارپز کنید. اگر کودک اشتیاقی به طعم بروکلی ندارد، آن را با یک چیز شیرین، مانند سیب‌زمینی یا کدو مخلوط کنید.

پاستا

پر از کربو هیدرات‌ است، که برای تامین انرژی بسیار مفید است.  طعم ملایم آن و اشکال جالب آن باعث جذب شدن کودکان در تمام سنین می‌شود. پاستاهای گندم نیز فیبر را تامین می‌کنند، اما بافت آن‌ها ممکن است برای نوزادان خیلی محکم باشد.

چکار کنم نوزادم چاق بشه ؟ معرفی عادات غذایی سالم برای نوزاد

چگونه عادات غذایی سالم را در نوزاد تشویق کنید

بسیار مهم است که درباره ی نمودار رشد کودکتان با پزشک اطفال خود صحبت کنید، همچنین مطمئن شوید که عادت‌های غذایی سالم برای کودک خود را زود از همان ابتدا به درستی پیش می برید، به خصوص در زمان شروع غذاهای کمکی از سن 6 ماهگی به بعد کودک.

از نظر روانی کودک خود را تشویق به خوردن غذا های مفید کنید. ممکن است برای شما مهم نباشد در هنگام غذا خوردن در کنار فرزند خود بنشینید اما سعی کنید جایی برای نوزادتان درست کنید که در کنار هم غذا بخورید. حتی اگر کودک در یک صندلی فنری روی زمین بنشیند برای شروع یک عادت بزرگ زمان بسیار مناسبی است. به این صورت کوذک به خوردن غذا بیشتر ترغیب می شود.

برای شروع غذا های کمکی مواد غذایی انگشتی را انتخاب کنید. اینگونه کودک شروع به کشف جامدات می‌کند. با غذاهایی پر از کربوهیدرات هستند مثل حبوبات، سبوس گندم، تکه‌های سبزیجات و میوه‌ها شروع کنید. تکه‌های کوچک لوبیا سبز پخته‌شده، نخود فرنگی و هویج مواد مغذی و مناسبی برای شروع هستند. چرا که نوزاد شما به خاطر طعم شیرین ان ها و بافت نرمشان به خوردن غذاهای جامد ترغیب می شود. هنگامی که کودک شروع به خوردن غذا های کمکی می‌کند، زمان را برای وعده‌های غذایی کنار بگذارید و اگر به آن‌ها اجازه دهید که بطور مداوم میان وعده‌های غذایی فرآوری شده بخورند.

کم کم نوزاد را با غذا های مغذی دیگر آشنا کنید اگر از خوردن بعضی از مواد غذایی مفید اجتناب می کند، آن ها را با یک طعم که می‌دانید از آن لذت می‌برد، مخلوط کنید. زمانی که کودک آماده نوشیدن بیش از فقط شیر یا شیر مادر است، از آب ‌میوه های طبیعی استفاده کنید.

در نهایت، به یاد داشته باشید کسی که کودک شما با دقت زیاد از او الگو میگیرد، براساس ژنتیک و روش زندگی شما هستید. اگر عادات غذایی غلط دارید، زمان خوبی است که عادات سالم خود را شروع کنید. چون شما یک الگوی کامل برای نوزاد خود هستید.

چگونه نوزاد را به سبزیجات علاقه مند کنیم؟

برای اینکه یک کودک رشد کافی داشته باشد و به حد کافی چاق شود باید والدین مصرف سبزیجات را در اولویت لیست غذای نوزادان قرار دهند. نوزاد می‌تواند طعم‌ ها را تشخیص دهند و اگر از ابتدا با آن طعم‌ها به خوبی روبرو شود، بیشتر پذیرای آن غذا خواهد شد. کودکان با یک تنفر طبیعی از غذاهای خوش‌مزه که اغلب سبزیجات سبز هستند، به دنیا می‌آیند. آن‌ها یک مزه اکتسابی هستند و کودک شما یاد خواهد گرفت که آن‌ها را دوست داشته باشد. برای اینکه کودک شما به سبزیجات علاقه مند شود سعی کید سبزیجات را با چیز هایی با طعم شیرین مانند هویج طعم دار کنید. زمانی که کودک برای اولین بار اسفناج می‌خورد، واکنش منفی نشان می دهد. در عوض شما به کودک پرخاش نکنید بلکه لبخند بزنید و بگویید که خیلی خوشمزه است تا او تشویق شود که آن را بخورد. 

شما باید نوزاد خود را به طعم سبزیجات عادت دهید برای مثال مصرف آووکادو برای کودک باید در ابتدا چند قاشق سوپ خوری روزی یک‌بار برای یک هفته باشد تا کودک به طعم آن عادت کند. سپس، به تدریج مقدار کمی افزایش می‌یابد تا زمانی که کودک نصف یک فنجان در روز آووکادو بخورد. نیترات ها در خاک، کود شیمیایی و آب سالم یافت می‌شوند پس به طور طبیعی در سبزیجات وجود دارند و می‌توانند برای کودکان مضر باشند. نیترات ها در اسفناج، هویج، چغندر، و لوبیا سبز به میزان زیادی موجود هستند. حتی در ۶ ماهگی که نوزادان می‌توانند بطور ایمن نیترات‌ها را هضم کنند، مهم است که خیلی زود آن‌ها را از برنامه غذایی کودک حذف کنید. اگر می‌خواهید غذای کودک را با این سبزیجات درست کنید، مطمئن شوید که نیترات موجود در آن ها را دفع کرده اید. کلم بروکلی مثل گل‌کلم و لوبیا می‌تواند به کودک شکم درد دهد چون آن‌ها می‌توانند گاز اضافی تولید کنند. اگر این مساله به یک مشکل تبدیل شود، شما می‌توانید این سبزیجات را با سبزیجات دیگر، مانند سیب‌زمینی ترکیب کنید تا گاز آن را کاهش دهید.

چه عواملی در چاق شدن نوزاد تاثیر گذار است

عواملی که بر تپل شدن نوزاد تاثیرگذار است

وزن والدین

اگر مادر و پدر دارای ‌وزن بالا باشند، احتمال دارد که کودک هم دارای ‌وزن بالایی باشد،  این قضیه هم محیطی است و هم ژنتیکی. نوزادانی که مادران چاق دارند دارای ۷۰ درصد شانس بیشتر برای وزن بالا هستند.

 وزن تولد

یک نوزاد تازه متولد شده لزوما در بزرگسالی چاق نخواهد شد و وزن کودک در هنگام تولد  در حد افراط در سلامت آینده ی او تاثیر خواهد گذاشت. کودک دارای اضافه ‌وزن بسیار بالا و کودک کم‌وزن هنگام زایمان، هر دو ریسک بالایی نسبت به سایرین دارند تا در بزرگسالی چاق شوند. بنابراین مادر باید در هنگام بارداری حواس خود را جمع کند که چگونه تغذیه کند تا کودک در هنگام تولد دارای وزن مناسب باشد.

منحنی رشد

مقایسه وزن نوزادان هم سن  بسیار اشتباه است، زیرا یک نوزاد با 5 کیلوگرم وزن 4 ماهه همانند یک کودک 7 کیلوگرمی هم سن او می‌تواند کاملا سالم باشد. با این شرایط که هر دوی آن‌ها وزن هنگام تولد خود را دو برابر کرده باشند، چون در ۴ ماهگی این شرایط باید رخ دهد. به همین خاطر است که پزشکان اطفال رشد کودک را بر روی یک منحنی شخصی نظارت می‌کنند که قد، وزن و محیط را ردیابی می‌کند و احتمالا تا زمانی که رشد در همه اندازه‌گیری‌ها نسبتا پایدار است، نگران نخواهند شد.

عادات تغذیه

کودک زیر 6 ماه باید به اندازه ی کافی از شیر مادر خود تغذیه کند و اگر شیر مادر پاسخگوی نیاز کودک نباشد والدین باید از سایر شیر های تجاری موجود نیز کمک بگیرند. همانقدر که خوردن شیر کم به کودک آسیب وارد می کند، خوردن بیش از حد نیاز نیز نوزاد شما را اذیت خواهد کرد. پس هر زمانی که کودک از خوردن شیر اجتناب می کند به زور متوسل نشوید.

آیا چاق بودن بچه نشان دهنده ی سلامت اوست؟

اکثر مردم معتقدند کودک چاق نسبت به سایرین سالم‌تر است اما این لزوما درست نیست. یک کودک 2 کیلویی می‌تواند به اندازه نوزادی که 3 کیلو وزن دارد سالم باشد. یک کودک چاق در هنگام تولد، درحقیقت یک نشانه بزرگ‌ از سلامتی مادر در دوران بارداری است. افزایش وزن مادران در دوران بارداری ممکن است به چاق بودن نوزاد در هنگام تولد کمک کند، در حالی که مادران دارای فشار خون کنترل‌نشده ممکن است نوزادانی با وزن پایین داشته باشند. اگر چه برای هر سنی از کودکان از دست دادن مقداری از وزنشان طبیعی است، اما کودک باید به کمک والدین این کاهش وزن را جبران کند. بنابراین اگر کاهش وزن کودکتان ادامه پیدا کرد، با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

چگونه نوزادم را در وزن بالا نگه دارم ؟ معرفی راهکارهایی برای نگه داشتن نوزاد در وزن بالا

6 راه برای سالم نگه داشتن نوزاد در وزن بالا

همه ی ما یک کودک چاق را دوست داریم. این پدیده نه تنها برای ما زیبا و خوشایند است بلکه آن را از نشانه های یک کودک سالم می دانیم. ولی باید بدانیم که همیشه چاقی کودک نشانه ی سلامت او نیست و باید مراقب اضافه وزن او باشیم. به همین دلیل است که والدین باید وزن کودک خود را مرتب کنترل کنند. خوشبختانه، برخی راه حل های ساده وجود دارند که والدین می‌توانند انجام دهند تا وزن کودک خود را کنترل کنند:

۱. شیر مادر بعضی از مادران شیر کافی برای سیر کردن نوزاد خود ندارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل مشغله ی کاری نمی‌توانند این کار را به مدت طولانی انجام دهند. اما اگر شیر دادن برای مادر مقدور باشد یک راه عالی برای رسیدن کودک به وزن مناسب است. شیر های تجاری موجود در بازار هم از برخی خواص شیر مادر برخوردارند اما جایگزین کامل و ایده آلی برای شیر مادر نیستند.

۲. با هر گریه ی نوزاد به او غذا ندهید. بچه‌ها به دلایل مختلفی گریه می‌کنند. گاهی اوقات گرسنگی است، اما در بعضی مواقع از خستگی، اضطراب، گیجی گریه می‌کنند. اگر از زمان شیر خوردنشان زمان کمی گذشته باشد، والدین باید قبل از اینکه به نوزاد شیر بدهند، چند چیز دیگر را امتحان کنند. سعی کنید پوشک نوزادتان را چک کنید، او را در آغوش بگیرید و با او بازی کنید.

۳- زیاده‌روی نکنید. طبیعی است که یک کودک یک کاسه غذا را به پایان برساند. اما اگر یک نوزاد غذا خوردن را متوقف کند و اشاره کند که دیگر نمی‌خواهد، به خواسته ی او احترام بگذارید. اگر پزشک نوزاد شما گفته‌ است که نوزادتان کم وزنی دارد و باید بیشتر غذا بخورد، این یک داستان متفاوت است و شما باید در مورد آن با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر نوزادتان سالم است، اجازه بدهید خودش تصمیمم بگیرد.

۴. غذای کمکی سالم به نوزاد خود بدهید. زمانی که نوزاد شما به سن مناسب برای غذای کمکی رسید، میوه و سبزیجات، حبوبات سبوس‌دار، ماهی و گوشت در برنامه ی غذایی او قرار بدهید. کودکان هر چیز جدیدی را امتحان می‌کنند. بنابراین بهترین زمان است کودک را به غذا های مقوی عادت دهید. فقط توجه داشته باشید که بیش از حد در مصرف چیزی افراط نکنید.

۵. مصرف غذای کمکی را زود شروع کنید. به محض اینکه نوزاد شما می‌تواند در صندلی راحتی بنشیند، او را با خود همراه کنید تا با شما غذا بخورد. کودکانی که وعده‌های غذایی را با والدینشان می‌خورند، کم‌تر احتمال دارد که اضافه ‌وزن یا کم وزنی داشته باشند و صرف غذا با خانواده به ایجاد روابط کمک می کند. ایجاد عادات غذایی به همه افراد خانواده کمک می‌کند به خصوص اگر این خانواده بتوانند غذای سالمی تهیه کنند.

۶. به کودک خود یاد بدهید حرکت کند. نوزاد خود را روی شکم بگذارید؛ تا سینه خیز حرکت کند. با گذشت زمان به او یاد بدهید راه برود و فرار کند. آن‌ها را برای پیاده‌روی بیرون ببرید. اگر بازی فعالی داشته باشید و همه ی اعضای خانواده با هم به آن بازی بپردازند، نه تنها به نوزاد خود کمک می‌کنید که دارای وزن متعادل باشد،بلکه ارتباط کودک با اعضای خانواده صمیمی تر و دوستانه تر خواهد شد.

عادات سلامتی خوب نه تنها به کودک شما کمک می‌کنند که چاق و سالم باشد، بلکه در بقیه ی زندگی او نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تهیه کننده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...