تحقیق در مورد احساس ناامیدی و عوامل ایجاد آن

یکی از مهم ترین مشکلات روانی امروزه ناامیدی می باشد در واقع ریشه ناامیدی از ناتوان شدن ذهن از رویاپردازی می باشد، احساس ناامیدی از عدم شناخت فرد از خود و احساس خود کم بینی ایجاد می شود و برای اینکه نسبت به ناامیدی غلبه کنیم باید راهکارهایی را بدانیم بنابر این در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بهتر با این نکات آشنا شوید.

معرفی کتاب برای مقابله با ناامیدی:

در کتابی به نام «امیدواری در عصر استرس و اضطراب» نوشته (آنتونی شولی) و (هنری بیلر) که در مورد امید با رویکردی جدید در این باره مطلب نوشته اند آنها علم روانشناسی را با فلسفه، زیست شناسی، انسان شناسی و ادبیات کلاسیک ترکیب کردند و این آثر را به وجود آوردند.

ناامیدی

ما به سیزدهمین بخش این کتاب «غلبه بر ناامیدی: از تاریکی رها شوید»  می رسیم و در آن نا امیدی را به 9 شکل متفاوت بیان کرده است که در واقع ارتباط آنها با برآورده نشدن هرکدام از نیازهای پایه ای که به امید مربوط است رابطه مستقیم دارد و وابستگی، بقا و توانایی جزو این نیازهای مهم می باشد.

مولفان در این بخش به سه عامل مهم که به نا امیدی مربوط است پرداخته اند و آنچه به دست آورده اند این است که این سه عامل مهم در ایجاد تحرک در زندگی انسان نقش دارند و عدم وجود هر یک از آنها می تواند انسان را به نابودی بکشاند. از عامل های مهم که باعث ایجاد ناامیدی در انسان می شوند عبارتند از: خودباختگی، بی‌کفایتی و محکوم شدن به فنا و باید در ابتدا این را دریابیم که با کدام یک از این عوامل روبرو هستیم. در این کتاب برای هرکدام از این عوامل درمان مناسب را که امید را به فرد می بخشد بیان کرده اند.

تحقیق درباره امید و ناامیدی ، مقاله کوتاه راجع به دلایل ناامیدی

اما علت ناامیدی در انسان چیست؟

برای مقابله با ناامیدی باید چاره اندیشی کنیم در ابتدا باید این را بفهمیم که ریشه ناامیدی در چه چیزی است.

۱. خود‌باختگی و ناامیدی

افراد خودباخته به این باور میرسند که با دیگران متفاوت اند. از اینکه کسی آنها را نخواهد و درد و رنجی را که ممکن است از عدم پذیرش آنها توسط دیگران به این افراد وارد شود را نمی توانند تحمل کنند. به همین دلیل این افراد گوشه گیر و منزوی می شوند. اینکه آنها پس زده شوند باعث می شود که آنها از خود متنفر و بیزار شوند و این تصور را داشته باشند که آنها هرگز لیاقت توجه و حمایت هیچ کس را ندارند.

۲. احساس طرد شدن و تاثیر آن بر ناامیدی

این حس بسیار بیشتر از یک آسیب هیجانی معمولی و ساده می باشد، به همین دلیل همیشه این افراد با بحران دست و پنجه نرم میکنند. این افراد از اینکه به شخصی نیاز داشته باشند اما او آن فرد را پس زده باشد و از کمک به آن خودداری کرده باشد این احساس را دارند که بسیار تنها و نا امید هستند.

۳. بی‌انگیزگی عامل مهم ناامیدی

بی انگیزه شدن بیشتر در قشر محروم جامعه ایجاد میشود و علت آن این است که این افراد یقین دارند که هیچ جای رشدی برای آنها وجود ندارند و نمی توانند الگوی مناسبی را برای خود انتخاب کنند و با الهام گرفتن از او راه های پیشرفت را برای خود هموار کنند و به همین دلیل است که احساس پوچی می کنند و خود را بی ارزش تلقی می کنند.

۴. بی‌کفایتی و ایجاد حس ناامیدی

هر شخصی در زندگی به این باور می رسد که او تنها شخصی است که داستان زندگی خود را می نویسد و سرنوشت خود را رقم میزند اگر او به این باور برسد که هیچ نقشی در زندگی خود ندارد و نمی تواند به اهدافی که در زندگی برای خود تعیین کرده است برسد باعث میشود که او احساس کند فرد بی کفایتی است و این حس در او ادامه پیدا میکند.

۵. تحت سلطه بودن و ناامیدی

اینکه شخصی تحت سلطه شخصی و یا گروهی باشد احساس ناامیدی در فرد ایجاد میشود.

۶. محدودیت و ایجاد حس ناامیدی

اینکه فرد احساس کند که هیچگونه تسلطی بر روی امور زندگی خود ندارد باعث میشود که فرد این احساس را داشته باشد که محدود است و نالایق و بی کفایت است افرادی که ممکن است این حس بسیار در آنها ایجاد شود، افرادی هستند که وضعیت مالی مناسبی ندارند و یا معلولیت جسمی دارند و یا حتی افرادی که ممکن است که در یادگیری چیزی احساس ضعف کنند.

۷. تسلیم شدن در برابر مرگ از نشانه های اصلی ناامیدی

افرادی که ممکن است در زندگی دچار بیماری شوند که سلامت آنها را به خطر بیندازد و یا به دلیل افزایش سن ناتوان شوند و نتوانند در مقابل بیماری مقاومت کنند و احساس ضعف کنند و ترجیح دهند که در برابر مرگ تسلیم شوند و خود را برای مرگ آماده کنند، این دسته از افراد بسیار ضعیف هستند و آنها معتقدند که زمان مرگ آنها فرا رسیده است و به دلیل حس ناامیدی که در آنها ایجاد شده است در برابر مرگ تسلیم میشوند.

۸. اسارت و ارتباط آن با ناامیدی

این شکل از ناامیدی به دو دسته تقسیم میشود:

اسارت جسمی ( برای مثال میتوانیم به افرادی اشاره کنیم که در زندان حبس شده اند.)

اسارت روانی و روحی ( برای مثال میتوان به افرادی اشاره کرد که متوجه این موضوع هستند که رابطه ای که در آن هستند به آنها آسیب میرساند و اما هم چنان به آن ادامه میدهند زیرا نمیتوانند از احساسات خود دست بکشند و آن را نادیده بگیرند.)

۹. درماندگی و ناامیدی

افرادی که در خود احساس درماندگی میکنند احساس اینکه میتوانند در این دنیا با آرامش زندگی کنند را از خود سلب میکنند و این احساس ممکن است به دلیل ضربه های روحی پی در پی و یا استرس بیش از حد و مکرر باعث میشود که احساس درماندگی در فرد بسیار عمیق میشود.

غلبه بر احساساتی مانند خود بیگانگی، ترک شدن و بی‌انگیزگی

این حس از ناامیدی را میتوان با مبالغه‌آمیز، ذهن‌خوانی، عمومی‌گرایی و تفکر درمان کرد زیرا این دسته از افراد به این باور رسیده اند که آنها شرایطی را تجربه کرده اند که هیچ کسی آن را تجربه نکرده است و نخواهد کرد و ذهن خوانی به این معنی است که او توانسته به راه های مقابله باهیجانات برسد و یعنی اینکه او میتواند با امید و اعتماد و ذهنی باز تمام مسائل را بررسی کند و به این نکته برسد که دیگران در شرایطی که او قرار گرفته چه راهی را در پیش گرفته اند و چگونه با آن مشکل برخورد کرده اند.

گردآورنده : توپ تاپ

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...