بررسی علل به پشت خوابیدن سگ

در این مطلب از توپ تاپ قصد داریم تا به بررسی علل مختلف به پشت خوابیدن سگ بپردازیم تا بدانیم مقصود سگ از انجام دادن این رفتار چه بوده تا بتوانیم واکنش مقتضی را انجام دهیم. البته باید توجه داشت که هم دلایل این رفتار قابل تعمیم نبوده و هم اینکه باید مقداری وقت با سگ خود بگذرانید تا دقیقا یاد بگیرید مقصود او از انجام هر کاری چیست.

به پشت خوابیدن سگ چه دلایلی دارد؟

در این مطلب قصد داریم تا با دلایل مختلف به پشت خوابیدن سگ آشنا شویم تا در صورت مشاهده و مواجهه با آن اقدام لازم و مناسب را انجام دهیم. باید به این نکته­ ی مهم نیز توجه داشت که این دلایل همیشه قابل اعتنا نبوده و شاید در برخی موارد قابل تعمیم نباشد که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد. اکنون با ما همراه باشید تا با این دلایل آشنا شویم.

1- مالیدن شکم آنها:

    یکی از دلایل شایع به پشت خوابیدن سگ، این است که آنها روی زمین دراز کشیده و شکم خود را به شما نشان دهند، تنها به این معنا که شکم آن­ها را مالش دهید. شکم سگ یکی از نقاط بسیار حساس و در عین حال محبوب او می­باشد. در این حالت ممکن است حرکات دیگری نیز مانند هیجانی بودن، تکان دادن دم و حتی خوشحال بودن سگ را نیز در کنار این وضعیت مشاهده کنید.

    2- حس اعتماد:

      در مواقعی که سگ به شما اعتماد کامل داشته باشد و احساس کند که جای او در کنار شما امن می­باشد، ممکن است به پشت خوابیدن سگ را بارها و بارها مشاهده کنید. در این مواقع اگر شما نیز از او راضی بوده و به او اعتماد دارید، می­توانید با قرار گرفتن در کنار سگ خود و دست کشیدن به شکم او، این حس را به سگ خود منتقل کنید.

      3- من بی خطر هستم

        از دیگر دلایل به پشت خوابیدن سگ رساندن این مفهوم به شما می­باشد که من بی خطر هستم و برای هیچ فردی خطرناک نیستم. از آنجایی که شکم سگ نقطه ­ی بسیار حساس و آسیب پذیر او می ­باشد، لذا سگ­ها با انجام این کار در مقابل صاحب خود یا هر فردی که ممکن است وارد خانه شود، این حس را منتقل می­سازند که، حیوان کاملا بی آزاری است. در برخی مواقع دیده شده است هنگامی که بازی بین سگ­ها، به دعوا و خشونت کشیده می­شود، برای جلوگیری از زد و خورد و کشمش و یا حتی آسیب دیدن توسط سگ دیگری، به پشت خوابیدن سگ رخ داده تا بفهماند کاملا حیوان بی آزاری است. در واقع این کار یک نوع تاکتیک دفاعی در بین سگ­ها می­باشد. لازم به ذکر است که این کار در بین جد سگ­ها، یعنی گرگ­ها، به هیچ وجه به معنای تاکتیک دفاعی نبوده و آنها چنین کاری را انجام نمی­دهند.

        4- تسلیم در بازی

          به پشت خوابیدن سگ در مواقعی که بین دو سگ چالشی برای گرفتن یک استخوان یا اسباب بازی وجود داشته باشد نیز رخ می­دهد به صورتی که یکی از آنها امکان دارد به پشت خوابیده و تسلیم شود. البته این اتفاق همیشه به معنای این نیست که سگ برنده همیشه برنده­ی بازی بوده و سگ بازنده­ سگی است که تسلیم شده، چرا که روابط بین سگ­ها بسیار سیال است و بستگی به این موضوع دارد که کدام یک در آن لحظه بیشتر خواهان استخوان یا اسباب بازی یا هر وسیله ­ی بازی باشند و کدام یک روز بدی را سپری کرده است.

          5- ترس زیاد

            مواقعی که سگ بسیار ترسیده باشد، واکنش به پشت خوابیدن سگ را مشاهده می­کنیم. در واقع سگ با نشان دادن شکم خود که نقطه­ی حساس و آسیب پذیر او می­باشد، سعی می­کند تا به حیوان یا شخص دیگر بفهماند او کاملا بی آزار بوده و تهاجمی نیست. در این مواقع ممکن است در کنار این واکنش، نشانه­های دیگری از قبیل چشمان باز، پیشانی کشیده، نفس زدن تند تند، لیس زدن لب و دم تکان دادن نیز مشاهده شود که اغلب این نشانه به اشتباه، خوشحالی سگ تفسیر می­شود که چنین نیست. در این مواقع اگر سعی کنید به شکم سگ دست بزنید، این حرکت شما را حمله قلمداد کرده و امکان دارد شما را گاز بگیرد.

            6- جلب توجه

              شاید یکی از علل به پشت خوابیدن سگ تلاش برای جلب توجه باشد. این کار ممکن است با ورود شما به خانه یا ورود هر شخص دیگری نیز مشاهده گردد. سگ­ها وقتی مورد توجه صاحبین خود قرار می­گیرند احساس شادی بسیاری دارند و اگر این توجه کردن همراه با مالیدن و نوازش کردن آنها باشد، احساس ریلکس بودن زیادی خواهند کرد. در این مواقع اگر به او جلب توجه کنید علاقه­ی سگ را نسبت به خود افزایش داده و حس بسیار خوبی به او می­دهید.

              7- نیاز به خاراندن بدن خود توسط شما

                در بدن سگ­ها مناطقی وجود دارند که دسترسی به آنها توسط خود سگ به آسانی صورت نمی­پذیرد در این مواقع شاهد به پشت خوابیدن سگ هستیم، بدین صورت که وقتی خارشی در آن نقاط اتفاق بیافتد، سگ تلاش می­کند تا شما را متقاعد سازد شکم یا قفسه­ی سینه ­ی او را بخارانید. اگر به عنوان صاحب سگ در دسترس او نباشید تلاش خواهد کرد تا با کشیدن آن قسمت روی چمن یا سطح خاصی، خارش را برطرف سازد. عوامل مختلفی مانند تحریک پوستی، آلرژی­ها، انگل­های خارجی و پوست خشک سبب خارش در نقاط دور از دسترس سگ­ها شده و سبب به پشت خوابیدن سگ و تقاضای خاراندن آن نقاط می­گردد.

                8- تنظیم دمای بدن

                  تحقیقات نشان داده است که برخی سگ­ها برای اینکه در گرمای روز، یا بعد از فعالیت یا پیاده روی زیاد، خود را خنک کنند، به پشت می­خوابند. در واقع به پشت خوابیدن سگ سبب می­شود تا شکم آنها در معرض بیشتری قرار گرفته و چون آن قسمت مو و پشم کمتری دارد تبادل هوایی بهتر صورت گرفته و دمای بدن خود را به خوبی تنظیم می­کنند. بنابراین بعد از چنین فعالیت­هایی یا در روزهای گرم، علت خاص و نگران کننده­ای در مقابل این حرکت سگ­ها وجود ندارد.

                  9- رفتار وسواسی:

                    گاهی اوقات به پشت خوابیدن سگ علت بیرونی خاصی ندارد و صرفا چون سگ شما رفتار وسواسی پیدا کرده است شما شاهد این خواهید بود که این رفتار به کرات تکرار می­گردد. در این گونه مواقع شما باید به یک فرد متخصص در حوزه­ ی رفتارشناسی سگ­ها مراجعه کنید تا به شما یاد بدهد چگونه توجه سگ خود را هدایت کرده و او را از تکرار این رفتار وسواسی و به پشت خوابیدن منع کنید. این اختلالات بستگی به عوامل مختلفی از جمله نحوه­ ی زادآوری سگ­ها نیز دارد به طوری که هر چقدر زادآوری خویشاوندی بیشتر باشد، بیشتر شاهد این رفتارهای اختلال گونه خواهیم بود.

                    10- درخواست بازی

                      گاهی اوقات به پشت خوابیدن سگ جنبه­ ی نگران کننده­ای ندارد. در واقع به پشت خوابیدن سگ صرفا به دلیل حس شادی و درخواست برای بازی کردن می­باشد که این رفتار ممکن است در کنار رفتارهایی نظیر بدنی آرام و شل شده، تکان دادن دم و لگد زدن در هوا باشد. گاهی اوقات نیز بین خود سگ­ها هنگام بازی کردن اتفاق می­افتد که رفتار طبیعی مخصوص بازی کردن بین آنها می­باشد.

                      11- خوابیدن

                        به پشت خوابیدن سگ، شاید دلیل بسیار پیش پا افتاده­ای داشته باشد و آن هم این است که سگ شما احساس راحتی بسیاری دارد و صرفا جهت استراحت نمودن به پشت دراز کشیده است. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که این یک اصل کلی و قابل تعمیم نیست، یعنی اگر سگ شما در حالت­های دیگری در حال استراحت و خواب می­باشد به معنای عدم احساس راحتی او نیست بلکه سگ­ها نیز مانند انسان­ها به شیوه­ های مختلفی می­خوابند که اتفاقا در آن پوزیشن­ها احساس راحتی بیشتری دارند.

                        12- دست به من نزن

                          مواقعی هستند که سگ­ها علائم فوبیا را نشان می­دهند و شاهد به پشت خوابیدن سگ هستیم، در این مواقع بهترین کار تشدید نکردن این وضعیت است. لذا علاوه بر رفتن به مکان­های خلوت، بهترین کار دست نزدن به سگ می­باشد که خواسته ­ی او نیز همین است. پس اگر سگ خود را ترسانده­­اید یا نسبت به موضوعی ترس دارد او را رها کرده و اجازه دهید آرام شود سپس در موارد حاد به یک رفتار شناس مراجعه کنید.

                          13- علاقه­ ی زیاد به صاحب خود

                            گاهی اوقات دارندگان سگ شاهد به پشت خوابیدن سگ، نزدیک به خود هستند. این نزدیکی سگ­ها نشان دهنده­ی این است که به صاحب خود اعتماد بسیار زیادی داشته و علاقه­ی زیادی به او دارد. در واقع خوابیدن سگ به این شیوه، روشی است که سگ­ها برای حفاظت از کسی که عاشق او هستند استفاده می­کنند.

                            14- فرمانبرداری محض

                              در مورد سگ­هایی که اعتماد به نفس ندارند و یا ذاتا تمایل به فرمانبرداری دارند، به پشت خوابیدن سگ امری شایع است. در واقع با این رفتار سگ­ها تلاش می­کنند تا با فرد یا سگی که او را غالب می­دانند، ارتباط برقرار کنند. البته این کار به معنای آن نیست که شما او را ترسانده­اید بلکه به این معناست که با شما کاملا راحت نیست. در این مواقع ممکن است رفتارهایی نظیر لیس زدن لب و قرار دادن دم بین پاها نیز مشاهده گردد. این رفتار سگ­ها از اجداد خود یعنی گرگ­ها به ارث رسیده است تا احترام و ضعیف بودن خود را نشان داده و سعی در جلوگیری از هر گونه کشمکشی نمایند. در این مواقع نوازش کردن شکم او گزینه ­ی خوبی نبوده، در عوض کنار او نشسته و دلسوزانه با او حرف بزنید بدون آنکه با عصبانیت یا تهدید کنار او بایستید.

                              چکیده ­ی مطلب:

                              در این مطلب تلاش شد تا با تمامی دلایلی که ممکن است علت به پشت خوابیدن سگ را توجیه نماید آشنا شویم. در عین حال باید به دو نکته توجه داشت که؛ تمامی این موارد قابل تعمیم نیست و شاید معنای دیگری داشته باشد (نادر) و اینکه برای فهمیدن زبان بدن سگ خود و پی بردن به معنای واقعی رفتارهای او، نیاز است تا مدتی را با او بگذرانید تا متوجه شوید رفتارهای او عمدتا چه معنایی دارند و مغز او چگونه رفتار می­کند

                              گردآورنده : توپ تاپ

                              مطالب مرتبط...

                              هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...