تست های بارداری چقدر دقیق است

تست بارداری به شما این امکان را می دهد که بدانید باردار هستید یا نه.در اینجا پاسخ‌هایی برای برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد تست‌های بارداری آورده شده‌ است.

تست بارداری چیست و چگونه کار می‌کند؟

تست های بارداری به گونه‌ ای طراحی شده‌اند که تشخیص دهند که ادرار یا خون شما حاوی هورمونی به نام هورمون هاش سی جی است یا نه. این هورمون دقیقاً بعد از اتصال یک تخم بارور به دیواره رحم زن، ایجاد می شود. معمولا، و نه همیشه، 6 روز بعد از لقاح این اتفاق می افتد.اگر شما باردار باشید سطح هورمون هاش سی جی به سرعت افزایش می یابد و در طی دو تا 3 روز دو برابر می شود.

چه نوع از تست ‌های بارداری در دسترس هستند؟

دو نوع اصلی از تست‌ های بارداری که می‌توانند به شما نشان دهند که باردارید یا نه، آزمایش ادرار و آزمایش خون هستند.

تست ادرار را هم می توان در خانه انجام داد و هم در مطب دکتر. برخی تست های بارداری خانگی می توانند هورمون هاش سی جی را روزی که باید پریود می شدید نشان دهند. تست های بارداری خانگی راحت و خصوصی هستند.این محصولات با دستورالعمل ارائه می شوند. برای گرفتن نتیجه صحیح آن ها را به دقت دنبال کنید. پس از تست، می توانید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های دقیق تر نتایج را تأئید کند.

تست های بارداری در خانه ،تست های بارداری به روش خانگی

آزمایش خون در آزمایشگاه انجام می گیرد، امّا معمولاً در مقایسه با آزمایش ادرار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایش 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری و زودتر از آزمایش های خانگی می تواند بارداری را تشخیص دهد. امّا زمان بیشتری برای گرفتن نتیجه آزمایش لازم است.

تست هاش سی جی

دو نوع آزمایش خون برای بارداری وجود دارد:

تست هاش سی جی کیفی فقط  بررسی می کند که آیا هاش جی سی وجود دارد یا نه. جواب این تست بله یا خیر است، آیا باردارید؟ پزشکان معمولاً این آزمایش را 10 روز پس از عقب افتادن پریود انجام می دهند.

تست هاش سی جی کمی (بتا هاش سی جی) میزان دقیق هورمون هاش سی جی را در بدنتان اندازه گیری می کند. چون آزمایش فوق می تواند مقدار دقیق این هورمون را مشخص کند پس می تواند در تشخیص هر مشکل دیگری نیز در طی بارداری موثر باشد. این آزمایش (درکنار دیگر آزمایش ها) می توانددر تشخیص حاملگی خارج از رحم مورد استفاده قرار بگیرد یا پس از سقط جنین افت سریع سطح هورمون هاش سی چی را نشان دهد.

میزان دقت تست های بارداری ، آیا تست های بارداری دقیق هستند

تست‌های بارداری چقدر دقیق هستند؟

اگر اولین کاری که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می دهید انجام تست بارداری باشد، نتایج دقیق تری به دست خواهید آورد. چرا که هنگام صبح ادرار شما غلظت بیشتری دارد.تست ادرار باردای که در خانه انجام می شود تقریباً 99% صحیح است. البته تست خون دقیق تر از این روش است.

دقت تست های بارداری خانگی به عوامل زیر بستگی دارد:

چقدر از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنید

چه مدت بعد از بارداری این آزمایش را انجام می‌دهید

حساسیت تست بارداری

    آیا انجام تست بارداری در منزل سخت و پرهزینه است؟

    شما می‌توانید تست بارداری خانگی را بدون تجویز پزشک از داروخانه بخرید. هزینه به برند بستگی دارد. اما اغلب آزمایش ‌ها نسبتاً ارزان هستند.استفاده از تست ‌های بارداری خانگی سریع و آسان است و اگر شما به دقت دستورها را دنبال کنید بسیار دقیق اند. این تست ها تقریبا مشابه هم هستند.

    نتایج تست بارداری چه معنایی دارند؟

    مهم است که بدانید نتیجه مثبت یا منفی چه معنایی دارد.اگر نتیجه مثبت بود، باردار هستید. مهم نیست که خط، رنگ، یا علامت چقدر ضعیف است. اگر نتیجه مثبت بود، احتمالاًبخواهید به پزشک خود زنگ بزنید تا در مورد آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد صحبت کنید.

    در موارد بسیار نادر، شما می‌توانید نتیجه مثبت کاذب داشته باشید. این به این معنی است که شما باردار نیستید، اما این آزمایش می‌گوید که شما باردارید. اگر خون یا پروتئین در ادرار شما وجود داشته باشد، شما می‌توانید نتیجه مثبت کاذب داشته باشید. برخی داروها، مانند آرام بخش ها، داروهای ضد تشنج، یا خواب آورها و برخی داروهای باروری نیز ممکن است منجر به نتایج مثبت کاذب شوند.

    اگر نتیجه منفی بود، احتمالاً باردار نیستید. اما ممکن است هنوز باردار باشید اگر:

    تاریخ انقضا تست گذشته باشد

    تست را اشتباه انجام داده باشید

    زودتر از زمان موعد تست را انجام دهید

    به دلیل مصرف مایعات زیاد قبل از انجام تست، ادرار شما رقیق شده باشد

    از داروهای خاص مثل داروهای ادرار آور یا آنتی هیستامین استفاده کرده اید

    اگر نتیجه تست باردایتان منفی بود بعد از یک هفته دوباره تست را انجام دهید.

      اگر در دوبار انجام تست نتایج متفاوتی به دست آوردید با پزشکتان تماس بگیرید، آزمایش خون در این مورد انتخاب مناسب تری است.

      پیشنهاد جدید :

      از کجا بفهمیم لقاح صورت گرفته یا نه؟

      هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...