معرفی روش‌های درک زبان و رفتار سگ‌ ها

سگ‌ها از آنجا که توانایی صحبت کردن ندارند از طریق زبان بدن نه فقط حرکت دادن دم و صدا، بلکه حرکات صورت، بدن، همچنین صدا و ارتباط چشمی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. اگر صاحب سگ بتواند معنی رفتارها و حرکات سگ را بفهمد می‌تواند احساسات سگ خود را کاملا درک کند و ارتباط بهتری با او برقرار کند و در نتیجه زبان سگ‌ها را بفهمد.

درک رفتار سگ ها

سگ‌ها دیدی کاملا متفاوت نسبت به انسان‌های پیرامون خود دارند. بعضی از رفتارهای آنها حسی است و در صورتی که انسانها بتوانند این تفاوتها را درک کنند می‌توانند ارتباط صمیمانه‌تر و درست تری با سگ خود داشته باشند و شخصیت او را بهتر بشناسند.زبان بدن این حیوانات مثل هم نیست و در نژادهای مختلف رفتارهای متفاوتی دارند،  همچنین در نژادهایی که موهای آنها بالای چشم و دهان و گوش را پوشانده تشخیص حالات و زبان سگ‌ها بسیار سخت می‌شود.

در این حیوانات با توجه به حرکت دم‌، گوش و دهان آنها می‌توان حالات عصبانیت، خوشحالی و ترس آنها را تشخیص داد.برای درک درست رفتار این حیوانات باید حالات احساسی آنها را کاملا درک کرد و دقت کرد در زمان ترس، عصبانیت، شادی و هیجان چه واکنش‌های بدنی و چشمی نشان می‌دهند که باعث بهتر درک کردن شرایط سگ خواهد شد. این امر باعث می‌شود بیشتر بتوانید به این حیوانات کمک کنید و احساس امنیت و آرامش را در آنها افزایش دهید.  

چگونه زبان سگ‌ها را بفهمیم

یکی از راههای ارتباط برقرار کردن و درک سگ‌ها و فهمیدن آنها توجه کردن به حالات گوش‌هایشان است، مثلا زمانیکه سگ خشمگین و عصبانی است سیخ کردن گوش نشان دهنده‌ی آمادگی برای حمله است. می‌توان گفت از آنجاییکه این حیوانات گوش‌هایی خیلی رساتر از انسانها دارند و خیلی از صداهایی که انسانها قادر به شنیدن آن نیستند را می‌شنوند بنابراین زمانی که صدای ناگهانی می‌شنوند گوش‌های خود را سیخ کرده و در حالت ایستاده به سمت صدا خیره می شوند و تا زمان پیدا کردن عامل صدا این حالت در آنها ماندگار است.

فهمیدن زبان سگ ها ، درک رفتار سگ ها ، چگونه با زبان سگ ها آشنا شویم

زمانیکه آماده‌ی بازی و شکار هستند گوش خود را به راست، بالا یا جلو حرکت می‌دهند این حرکت همچنین می‌تواند نشان از کنجکاوی و تعقیب و گریز باشد. می‌توان گفت زمانیکه گوشهایشان را آویزان می‌کنند نشان‌ از احساسات و وفاداری نسبت به صاحبشان می‌باشد که این امر نشان‌دهنده خواهان توجه و نوازش است.

حرکت دم در سگ نیز معانی خاصی را دارا می‌باشد مثلا زمانیکه می‌ترسند دم خود را بین پای خود قرار می‌دهند و می‌چسبانند به شکم، باید به این نکته توجه داشت سگی که ترسیده بسیار خطرناک است و ممکن است گاز بگیرد و یا حالت تهاجمی داشته  باشد و حمله کند. همچنین زمانیکه دم خود را بسیار بالا قرار می‌دهد و صاف می‌کند نیز خطر گاز گرفتن وجود دارد زیرا در این حالت نشان از ترس و آشفتگی او است و سگ خیره به شما نگاه می‌کند و بدنش در این حالت سفت می‌شود. آنها برای نشان دادن صمیمیت و راحتی با صاحب خود دمشان را تکان داده و به پاهای او می مالند.

یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی و فهمیدن زبان سگ‌ها توجه کردن به چشم و حالت صورت و نگاه آنهاست وقتی این حیوانات می‌خواهند نشانه‌های احساسی در چیزی پیدا کنند به آن خیره می‌شوند، البته این نوع نگاه معانی متفاوتی دارد مثلا خیره شدن به صاحب خود کاملا بی خطر و می‌تواند از روی احساس باشد اما همین نگاه به سگ دیگر نشان از تهدید و آمادگی برای مبارزه است. این حیوانات زمانیکه از انسان یا حیوانی قو‌ی‌تر از خود ‌بترسند به چشم‌های او مستقیم نگاه نمی‌کنند و همچنین زمانیکه کار اشتباهی می‌کنند از خیره شدن به چشم صاحبشان پرهیز می‌کنند و در این حالت به زمین و به اطراف نگاه می‌کنند.زمانیکه این حیوانات نیاز به بازی دارند دم و گوش خود را بازیگوشانه به آرامی تکان می‌دهند و گاهی می ایستند.

بهتر است بدانید که زمانیکه این حیوانات دندان خود را نشان می‌دهند نشان از تنش و عصبانیت در آنهاست این بدان معنی است که قصد حمله و گاز گرفتن دارند و یا لیسیدن لب نشان از استرس و تشویش در آنها می‌باشد. درک صدای آنها نیز کمک بسیاری در فهمیدن زبان سگ‌ها دارد، پارس کردن آنها معانی متفاوتی دارد مثلا پارس کردن با صدای بلند نشان از خشم و پرخاشگری است و کوتاه و پشت سرهم نشان از احساس ترس است، پارس های ناگهانی نشان از درد است. نکته قابل توجه این است که درک همه‌ی این رفتارها نیاز به گذشت زمان و توجه بسیار دارد.

پیشنهاد جدید :

چگونه عادت گاز گرفتن سگ خود را ترک دهیم

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...