تحقیق درباره سوره حضرت مریم

حضرت مریم دختران عمران و مادر حضرت عیسی بوده که به عنوان یکی از زنان قوی و پاکدامن در تاریخ شناخته می شود. تحقیق درباره سوره حضرت مریم نشان می دهد این سوره نود و هشت آیه و 972 کلمه دارد و به لحاظ ترتیب نزول سوره چهل و چهارم قران کریم است. سوره مریم از سوره های دارای سوگند است.

چه موضوعاتی در سوره مریم عنوان شده است؟

همه سوره های قران کریم حول محور خاصی حرکت کرده و موضوعات خاصی هم در آنها مطرح می شود. این موضوعات برای رفع گرفتاری ها و سوالاتی است که برای مومنان پیش آمده و یا اینکه پاسخی برای بهانه گیری کافران خواهد بود. سوره مریم هم از این قائده مستثنی نیست و تحقیق درباره آن نشان می دهد، موضوعات مطرح شده در این سوره شامل: داستان پاکی و طهارت و تقدس حضرت مریم، داستان زندگی و سرگذشت دو پیامبر خدا به نام های زکریا و یحیی که فرزند حضرت زکریا بوده است، داستان حضرت ابراهیم و گفتگوی او و پدر خوانده اش، ذکر یاد و نام پیامبران بزرگی مانند آدم و حضرت نوح و ابراهیم و حضرت اسماعیل و اسحاق و ادریس و یعقوب و هارون و موسی می باشد. در همه موضوعات مطرح شده در این سوره برای کسانی که اهل تفکر و تامل هستند درس هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توانند راه رستگاری پیدا کنند.

خواص سوره مریم ، تحقیق در مورد سوره مریم

خواندن سوره مریم چه فضایلی دارد؟

خواندن همه سوره های قران کریم سرشار از فضیلت و ثواب است و برای آنها که به دنبال رستگاری هستند، می تواند راه گشا باشد. در مورد سوره مریم هم همینطور است. خواندن سوره مریم فضائل زیادی دارد که برخی از آنها شامل موارد ذیل است:

1- سوره مریم جزء سوره های مکی قران کریم محسوب می شود. یعنی این سوره در مکه بر پیامبر اسلام نازل شده است و روایت است از پیامبر اسلام حضرت محمد که افرادی که این سوره را زیاد می می خوانند به عدد تایید کنندگان و تکذیب کنندگان حضرت مریم برای آن ثواب و حسنه نوشته می شود.

2- واقعیت این است که انسان هر کاری را که انجام می دهد باید با تفکر و تعقل باشد چون تفاوت انسان و حیوان در همین قدرت تفکر اوست. خواندن قران هم باید با تفکر بوده و در آن تعمق شود تا نتایج معنوی داشته باشد. اینکه فقط قران را روخوانی کرده و توقع تحول و ثواب داشته باشید اصلا راه گشا نخواهد بود. سوره مریم هم از این قائده مستثنی نبوده و فضیلت خواندن آن وقتی حاصل می شود که با تفکر همراه باشد.

3- یکی از فضیلت هایی که درباره سوره مریم شمرده می شود، این است که افرادی که این سوره زیاد می خوانند و در مورد آن تفکر کنند خداوند آنها را از هر چه نیاز دارند بی نیاز خواهد کرد.

    شان نزول سوره مریم

    تحقیق درباره سوره مریم نشان می دهد، شان نزول این سوره ابعاد متفاوت و زیادی را شامل می شود. مثلا در این سوره با ذکر سرگذشت پیامبران خدا، نکات تربیتی و انسانی زیادی را مطرح شده که در زندگی بشر در تمام دوران ها می تواند راه گشا و کار ساز باشد و گرفتاری های آنها را برطرف کند. در قسمت دیگری از این سوره درباره قیامت و سرگذشت بدکاران و مومنان صحبت می شود و در واقع هشدار به انسان ها داده شده و به معاد می پردازد.

    آنچه که در مورد همه سوره های قران کریم و البته تمام کتب آسمانی باید توجه داشته باشیم داستان ها و نکاتی است که در آنها ذکر می شود. افرادی که تمایل دارند زندگی دینی داشته باشند باید از تبعیت محض و بدون تفکر حذر کرده و خودشان به دنبال کشف حقایق باشند و از کتب آسمانی و قران کریم به عنوان راهنما استفاده نمایند.

    پیشنهاد جدید :

    تحقیق درباره سوره ضحی

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...