چگونه برای کنکور هنر درس بخوانیم؟

کنکور هنر یکی از گروههای شرکت کننده در کنکور سراسری است که امکان تحصیل در رشته های متنوع و زیبای هنری را فراهم می نماید. دروس اختصاصی کنکور هنر بسیار متنوع و مفهومی بوده و برای مطالعه آنها نباید به حفظ کردن دروس اکتفا نمود. برخی رشته های کنکور هنر دارای آزمون عملی بوده که نیازمند کسب مهارتهای لازم برای قبولی است.

کنکور هنر

کنکور هنر یکی از چهار گروه شرکت کننده در کنکور سراسری است که شاید در مقایسه با سه گروه دیگر کمتر مورد توجه قرار گیرد. اما واقعیت این است که تحصیل در رشته های هنری جذابی مانند موسیقی و یا طراحی صنعتی و هنرهای نمایشی از طریق شرکت در کنکور هنر امکان پذیر می گردد. شاید بدلیل اینکه داوطلبان سایر رشته ها می توانند علاوه بر گروه آزمایشی خود در کنکور هنر و زبان خارجه شرکت نمایند، تصور کنید که قبول شدن در این گروه امتحانی کاری آسان و غیرتخصصی است. اگر اینگونه تصور می کنید کاملا در اشتباه هستید. رشته هنر شامل مجموعه ای از دروس تخصصی در زمینه های مختلف هنری است که تنها با درک عمیق مطالب و فهم کامل آنها می توان به تستهای آن پاسخ صحیح داد. همچنین بدلیل دروس مفهومی این رشته نمی توان با حفظ مطالب از عهده آنها برآمد. کتابهای حجیم و تعدد منابع و کتب درسی نیز چالش دیگر داوطلبان کنکور هنر محسوب می شوند. در ادامه به بررسی چگونگی آماده شدن برای کنکور هنر پرداخته و مطالب مهمی را در این باره با شما مطرح می نمائیم.

کنکور هنر ، دروس کنکور هنر

شرحی بر دروس کنکور هنر

در شرحی بر دروس کنکور هنر به بررسی کتب و منابع این رشته می پردازیم. کنکور هنر مشتمل بر دروس عمومی و اختصاصی است. دروس عمومی کنکور هنر همانند سایر رشته های دیگر شامل زبان و ادبیات فارسی، عربی، انگلیسی و دین و زندگی است. از اینرو داوطلبان باید به دفترچه عمومی همانند سایر داوطلبان گروه های دیگر آزمایشی پاسخگو باشند.

دروس اختصاصی رشته هنر را می توان متنوع ترین و متفاوت ترین دروس در میان کلیه گروههای شرکت کننده در کنکور برشمرد. در دروس اختصاصی کنکور هنر شما با مجموعه متنوعی از دروس شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک، خلاقیت تصویری و تجسمی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، ترسیم فنی و خواص مواد مواجه هستید. هر کدام از این دروس بر یک جنبه از رشته های هنری تمرکز دارند، از اینرو دانش آموزان رشته هنر در دبیرستان با اصول پایه تمام رشته های هنری و هنرهای نمایشی آشنا می شوند.

هم اکنون ابتدا به بررسی دروس عمومی می پردازیم.

دروس عمومی و ضرایب کنکور هنر

دروس عمومی و ضرایب کنکور هنر همانند سایر گروههای شرکت کننده در کنکور است. به عبارتی ضریب زبان و ادبیات فارسی ۴، زبان عربی ۲، زبان انگلیسی ۲ و دین و زندگی ۳ است. دروس عمومی و بویژه درس زبان و ادبیات فارسی تاثیر زیادی در تراز علمی و کسب رتبه بالا در کنکور دارند. درس زبان و ادبیات فارسی با ضریب ۴ تاثیر زیادی در کسب نمره بالا داشته از اینرو نباید آنرا نادیده گرفت. همچنین با توجه به اینکه این درس از جمله دروسی است که داوطلبان بطور کلی آنرا با درصد متوسط به بالا پشت سر می گذرانند، جهت عقب نماندن از سایر رقبا باید برای آن وقت مناسبی در نظر بگیرید. خواندن تاریخ ادبیات، آرایه های ادبی، دستورهای نگارشی و ... نیاز به صرف وقت زیاد دارند. توصیه ما این است که بعد از مطالعه دروس و کتب اصلی از منابع کمک درسی و کتب آموزشی استفاده کنید. برای این منظور از کتب انتشارات گاج، خیلی سبز و یا نشر الگو به عنوان منابع قوی از درس و تست بهره مند شوید.

درسهای عمومی و تخصصی و ضرایب کنکور هنر

درس دین و زندگی دیگر درس مهمی است که باید برای کنکور هنر مطالعه نمائید. این درس به تنهایی دارای ضریب ۳ بوده و داشتن درصد خوب در آن کمک زیادی برای کسب رتبه خوب خواهد بود. منابع کمک آموزشی مانند انتشارات خیلی سبز و گاج کمک کننده خواهند بود.

دو درس دیگر عمومی دارای ضریب ۲ در کنکور هنر هستند. البته این به این معنی نیست که شما وقتی برای آنها در نظر نگرفته و یا اینکه این دروس بی اهمیت هستند. بطور عکس باید گفت که این دروس بدلیل اینکه از طرف داوطلبان مورد بی اعتنایی قرار می گیرند بسیار حائز اهمیت بوده و برای شما رتبه آور خواهند بود. داشتن یک نمره معقول و حتی خوب در این دروس کمک شایانی به شما خواهد کرد. درس زبان انگلیسی درسی است که دانشجویان هنر باید در آن دارای پایه ای قوی باشند. 

دسترسی آسان به منابع و مطالب آموزشی از طریق دانش زبان انگلیسی خوب میسر خواهد شد. از اینرو در طول دوره تحصیل با روشهای مختلف پایه زبان خود را قوی نمائید. درس زبان عربی نیز دیگر درس عمومی است که نباید از آن غافل شوید. داشتن نمره خوب در عربی کنکور هنر بدلیل ضعف اکثر دانش آموزان بسیار کمک کننده خواهد بود. از منابع کمک آموزشی مانند انتشارات خیلی سبز و گاج برای تقویت خود در این دو درس استفاده کنید.

ضرایب دروس اختصاصی کنکور هنر

ضرایب دروس اختصاصی کنکور هنر بر حسب زیرگروه های امتحانی متفاوت است. از اینرو ابتدا به معرفی زیرگروه های امتحانی کنکور هنر و ضرایب دروس اختصاصی در هر زیرگروه می پردازیم.

- زیرگروه امتحانی یک: در این زیرگروه رشته های جذاب و متنوعی مانند عکاسی، هنرهای تجسمی، مجسمه سازی، نقاشی و ارتباط تصویری قرار دارند. داوطبان کنکور هنر باید به دروس اختصاصی با ضرایب به شرح ذیل پاسخ دهند. درک عمومی هنر ۴، درک عمومی ریاضی و فیزیک ۱، ترسیم فنی ۱، خلاقیت تصویری و تجسمی ۴، خلاقیت موسیقی ۱، خلاقیت نمایشی ۱ و خواص مواد ۱ از جمله ضرایب دروس اختصاصی این زیرگروه بشمار می رود.

- زیرگروه امتحانی دو:
در این زیرگروه رشته هایی مانند باستان شناسی، طراحی صنعتی، علوم سیاسی و مرمت و احیای آثار باستانی قرار می گیرند. داوطلبان کنکور هنر برای رقابت در این زیرگروه باید به دروس اختصاصی با ضرایب ذیل پاسخ دهند. درک عمومی هنر ۳، درک ریاضی و فیزیک ۳، ترسیم فنی ۲، خلاقیت تصویری و تجسمی ۴، خلاقیت نمایشی ۱، خلاقیت موسیقی ۱ و خواص مواد ۱ از ضرایب این زیرگروه امتحانی است.

- زیرگروه امتحانی سه: در این زیرگروه رشته هایی مانند مردم شناسی و موزه داری وجود دارد. ضرایب دروس اختصاصی شامل درک عمومی هنر ۳، درک عمومی ریاضی و فیزیک ۱، ترسیم فنی ۲، خلاقیت تصویری و تجسمی ۲، خلاقیت نمایشی ۱، خلاقیت موسیقی ۱ و خواص مواد ۱ است.

- زیرگروه چهار: در این زیرگروه امتحانی کنکور هنر رشته های مرتبط با هنر هفتم مانند سینما، هنرهای نمایشی، کارگردانی و نمایش قرار دارد. ضرایب دروس تخصصی شامل درک عمومی هنر ۳، درک عمومی ریاضی فیزیک ۱، ترسیم فنی ۱، خلاقیت تصویری و تجسمی ۲، خلاقیت نمایشی ۴، خلاقیت موسیقی ۱ و خواص مواد ۱ است.

- زیر گروه پنج: در این زیرگروه از کنکور هنر انواع رشته های مرتبط با موسیقی مانند موسیقی نظامی، نوازندگی موسیقی ایرانی و جهانی جای می گیرد. ضرایب دروس اختصاصی شامل درک عمومی هنر ۳، درک عمومی ریاضی فیزیک ۱، ترسیم فنی ۱، خلاقیت تصویری و تجسمی ۱، خلاقیت نمایشی ۱، خلاقیت موسیقی ۴ و خواص مواد ۱ است.

چگونه برای کنکور هنر آماده شویم ، برنامه ریزی درسی کنکور هنر

برنامه ریزی درسی کنکور هنر

برنامه ریزی درسی کنکور هنر برای دستیابی به بهترین نتیجه و رتبه در کنکور ضروری است. با توجه به حجم زیاد دروس رشته هنر و از همه مهمتر مفهومی بودن دروس نمی توان صرفه به خواندن و حفظ کردن مطالب اکتفا نمود. برای خواندن دروس کنکور هنر باید طوری برنامه ریزی صورت پذیرد که تمامی دروس بطور کامل خوانده شده و فرصتی برای مرور و رفع اشکال آن نیز در اختیار داشته باشید. برای شروع مطالعه ابتدا از دروس اصلی که در دبیرستان آموزش داده می شود شروع نمائید.

برخی از دانش آموزان بدون در نظر گرفتن منابع درسی خود تنها به سراغ منابع متفرقه و کمک آموزشی می روند. این در صورتی است که با این کار بخش مهمی از مطالب درسی خود را کنار می گذارند. پس از مطالعه کامل دروس اصلی در مرحله بعد می توان به سراغ منابع کمک آموزشی و تستهای آنها رفت. نکته مهم دیگر در مطالعه دروس کنکور هنر این است که اکثر دروس این رشته مفهومی بوده و نیاز به درک و تصویرسازی درست از آن دارند. بنابراین با روخوانی و حفظ کردن مطالب نمی توانید به موفقیت دست یابید.

همچنین در برنامه ریزی درسی کنکور هنر پیشنهاد می گردد ابتدا زیر گروه امتحانی خود را مشخص نموده و سپس با توجه به ضرایب دروس اختصاصی در هر زیرگروه امتحانی برنامه ریزی صورت پذیرد. بدین صورت شما برای دروسی که دارای ضریب ۴ هستند نسبت به دروس ضریب ۱ وقت بیشتری صرف می نمائید. دقت نمائید گفته شد وقت بیشتری صرف نمائید نه اینکه کلیه دروس ضریب ۱ و یا حتی ۲ را کنار بگذارید. این کار بدترین روش مطالعه دروس کنکور هنر بوده و نتیجه ضعیفی بهمراه خواهد داشت.

مورد مهم دیگر داشتن برنامه کوتاه مدت و باند مدت با توجه به روحیات و روش زندگی خودتان است. بهترین روش برای هدف گذاری داشتن برنامه حجمی زمانی است. به عبارتی بدلیل حجم بالای دروس بهتر است که مدت زمان معقولی را برای هر بخش، فصل و در نهایت هر کتاب در نظر گرفته و در این مدت مطالب مربوطه را مطالعه نمائید. با این روش می توان کلیه دروس را مطالعه نمود. به عنوان مثال در مدت زمان ۳ ساعت خواندن یک بخش از کتاب درک عمومی هنر را هدف گذاری نموده و آنرا انجام دهید.

چگونه در کنکور هنر موفق شویم ، روش درس خواندن برای کنکور هنر

نحوه خواندن دروس عمومی کنکور هنر

نحوه خواندن دروس عمومی کنکور هنر به مطالعه دروس اصلی و در مرحله بعد منابع کمک آموزشی انتشارات معتبر توصیه می گردد. توصیه می شود کلیه دروس عمومی را مطالعه نموده و از کنار گذاشتن برخی دروس خودداری نمائید. داشتن ضریب هر چند کم در دروسی مانند عربی و یا دین و زندگی تاثیر زیادی در رتبه شما خواهند داشت. بعد از اتمام دروس، مرحله مهم بعدی استفاده از منابع تست و رفع اشکال آنها از طریق حل تشریحی است. با این کار می توانید ضمن رفع اشکال و مطالعه موردی مطالب مروری بر آنها نیز داشته باشید. حل تشریحی تست ها کمک زیادی به یادگیری روشهای تست زنی و رفع ایرادات شما خواهد نمود، پس آنرا با جدیت دنبال نمائید.

چگونگی مطالعه دروس اختصاصی کنکور هنر

چگونگی مطالعه دروس اختصاصی کنکور هنر نیازمند روش اختصاصی برای هر یک از دروس است. در ذیل به تشریح روشهای مطالعه صحیح و عمیق هر یک از دروس می پردازیم.

- درک عمومی ریاضی-فیزیک: برای کسب مهارت در تست زدن این درس باید بعد از مطالعه دروس به کتابهای تست سالهای گذشته و همچنین تستهای موضوعی روی آورید. حل تشریحی تست ها کمک زیادی برای یادگیری صحیح و روشهای حل هر نوع تست به شما خواهد کرد.

- درک عمومی هنر: این درس دارای کتابهای حجیم و منابع متعدد است و دارای ضریب بالایی در کنکور هنر می باشد. بهترین روش مطالعه عمیق و مفهومی مطالب و نه حفظ کردن آنهاست. در مرحله بعد می توانید از منابع کمک آموزشی استفاده نمائید.

- ترسیم فنی: این درس ارتباط زیادی با ریاضی دارد. از اینرو با کسب مهارت در درس ریاضی و بویژه هندسه می توانید به سوالات آن پاسخ دهید.

- خلاقیت تصویری و تجسمی: روش صحیح مطالعه این درس درک تصویرخوانی و مطالعه عمیق کتب درسی و آثار هنرمندان مختلف توصیه می گردد.

- خلاقیت نمایشی: برای موفقیت در این درس در کنکور هنر بررسی فیلمنامه های مختلف و آشنایی با سبک فیلمسازان به همراه مطالعه کتب کمک آموزشی پیشنهاد می شود.

- خلاقیت موسیقی: اگر در زیرگروه موسیقی کنکور هنر امتحان می دهید این درس برای شما حیاتی است. داشتن مهارتهای لازم در موسیقی به همراه مطالعه مباحثی مانند تاریخ موسیقی و فرم شناسی ضروری است.

- خواص مواد: این درس دارای ضریب یک بوده و متوسط درصد پاسخگویی داوطلبان کنکور هنر به آن پائین است. مطالعه این کتاب و پاسخگویی حتی ۱۰ تا ۲۰ درصدی به آن کمک زیادی به کسب رتبه خوب خواهد نمود.

    چگونگی آزمون عملی و ضرایب کنکور هنر

    چگونگی آزمون عملی و ضرایب کنکور هنر برای رشته های نیمه متمرکز بدین صورت است که داوطلبان پس از آزمون سراسری و در مرحله بعد نیاز به گذراندن آزمون عملی دارند. امتحان عملی بر اساس نمره علمی کسب شده توسط داوطلبان در آبان یا آذرماه برگزار می شود. نتایج آزمون عملی و آزمون سراسری بطور توام منجر به اعلام نتیجه نهایی خواهد شد. ضرایب آزمون عملی برای رشته های ارتباط تصویری، نقاشی و هنرهای تجسمی، مجسمه سازی و طراحی صنعتی، نمایش و آهنگسازی ضریب ۴ و برای رشته های ساز ایرانی، جهانی و موسیقی نظامی ضریب ۶ است. داوطلبان کنکور هنر که در رشته های نیمه متمرکز شرکت می نمایند معمولا در ترم بهمن ماه به دانشگاه وارد می شوند.

    نکات مهم به داوطلبان کنکور هنر

    از جمله نکات مهم به داوطلبان کنکور هنر این است که برای دروس اختصاصی بر اساس اهمیت هر درس و نوع آن درس روش مطالعه مختص به آن را پیگیری نمائید. اکثر دروس و مطالب کنکور هنر نیاز به درک عمیق از آن درس داشته لذا باید وقت بیشتری برای آنها صرف نمائید. همچنین از مطالعه دروس به ظاهر بی اهمیت در کنکور غافل نشوید که کمک زیادی به شما خواهند کرد.

    مطلب پیشنهادی : 

    چگونه برای کنکور دکتری درس بخوانیم؟

    7 نظر

    1. محمد طاها هاشمیمحمد طاها هاشمیsays:

      سلام، ببخشید من کلاس دهم هستم و همچنین من در رشته ریاضی برای کنکور ریاضی درس می‌خوانم اگه میشه راهنماییم کنید فردی مثل من چجوری میتونه توی مسیر کنکور هنر بره؟ کتاب هاشو از کجا میشه گیر آورد؟

    2. رضا میرزاییرضا میرزاییsays:

      بسیار عالی بود خیلی کامل لطفا از کنکور هنر و همچنین خواندن برای کنکور هنر برای بچه های رشته های دیگه هم مطلب بزارید

    3. مائده رستمیمائده رستمیsays:

      سلام ببخشید من کلاس یازدهم تجربی هستم وقصد دارم که وارد رشته هنر شده و کنکور هنر بدهم. ولی متاسفانه نمیدونم از کجا باید شروع کنم و چیکار کنم. لطفا منو راهنمایی کنید. ممنون میشم.

    4. حانیهحانیهsays:

      سلام ببخشید من سال آخر دبیرستان هستم به رشته هنر هم خیلی علاقه دارم اگه میشه منو راهنمایی کنید کن چطوری میتونم کنکور هنوز رو بدم

    5. حانیهحانیهsays:

      سلام ببخشید من سال آخر دبیرستان هستم به رشته هنر هم خیلی علاقه دارم اگه میشه منو راهنمایی کنید که چطوری میتونم کنکور هنر رو بدم

    6. متینمتینsays:

      سلام من رشتم تجربیه و یازدهم هستم.رشته مورد علاقم فتوگرافیک هست اگر میشه راهنماییم کنید که چطور میتونم کنکور هنر بدم و عکاسی قبول شم

    7. سمانهسمانهsays:

      سلام راجب کنکور رشته کامپیوتر فنی حرفه ای هم اگر میشه توضیح بدین