همه چیز درباره ی رویداد سیرجان + مجازات پسر سیرجانی

به احتمال زیاد قصه را می دانید. دختری به لایو عاشقانه یا همان پخش زنده اینستاگرام پسری سیرجانی وارد می شود و احتمالا از روی حسادت، شروع به فحاشی می کند. پسر از او کینه به دل می گیرد. با لطایف الحیل مخصوص به خود با او طرح دوستی می ریزد و دختر پانزده ساله را از تهران به سیرجان می کشاند. باقی ماجرا هم که در قالب یک فیلم دردناک منتشر شده و هویدا است. در این نوشته اما سعی می کنیم به حواشی مربوط به مجازات پسر سیرجانی ورود کنیم و از منظر حقوقی، جامعه شناختی و البته روانشناسی، ریشه ی وقوع چنین رویدادی را بیابیم. با ما همراه باشید.

مجازات پسر سیرجانی چه خواهد بود؟

پسر سیرجانی مرتکب دو جرم شده است. یکی جنبه ی عمومی دارد و دیگری خصوصی. اینکه کار خلافی را انجام داده (ضرب و شتم) جرمی است خصوصی و دختر می تواند کار را در دادگاه پیش ببرد (از آن جا که زیر سن قانونی است اولیای او تصمیم گیرنده هستند) و اما جرم دوم که بعید است بتواند به سادگی از آن فرار کند، جریحه دار کردن افکار عمومی است.

نکته جالب اینجاست که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مذکور هم اعلام کرده برای پسر سیرجانی قراربازداشت از سوی قاضی ویژه رسیدگی به جرایم سایبری صادر شده است. این یعنی آن ها منتظر رسیدن شکایت خصوصی ننشسته اند و مساله را از دید عمومی دنبال می کنند. در این باره، متن دقیق سخنان مقام قضایی به شکل زیر است:

"در پی رصد فضای مجازی توسط کارگروه رصد امور فضای سایبری در دادسرای سیرجان، در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۷ کلیپی مشاهده شد که در آن پسری اقدام به حبس دختری در یک خانه باغ نموده و اقدام به ضرب و جرح و آزار و اذیت ایشان می‌نماید که متهم کلیپ ضبط شده را در   STORY اینستاگرام خودش به اشتراک گذاشته است."

به این ترتیب نیروی انظامی وارد عمل می شود و پسر، فردی که فیلم برداری می کرده و البته دختر مضروب شده را به کلانتری منتقل می کند. پسر و دوست فیلم بردار او در حال حاضر بازداشت هستند و در انتظار برگزاری دادگاه و تعیین مجازات. اما بیایید با اتکا به بندهای قانونی مجازات او را پیش بینی کنیم.

حکم دادگاه برای پسر سیرجانی

مجازات اول، جریحه دار کردن عفت عمومی

ارتباط با دختری پانزده ساله به قصد فریب، تحریک او به ترک خانه و کاشانه، مضروب ساختن، فحاشی و ضرب و شتم شدید، هر یک می توانند مصداقی از جریحه دار کردن عفت عمومی لقب بگیرند. در صورتی که قصد دارید متن یا نص صریح قانون در این باره را دنبال کنید، باید به فصل هجدهم قانون اساسی مراجعه کنید. سخن را کوتاه می کنیم، در این باره قانون دست حاکم را باز گذاشته و مجازات بسته به تشخیص قاضی ترکیبی از تنبیه بدنی (شلاق) و حبس (تعلیقی یا تعزیری) خواهد بود.

مجازات دوم؛ پاسخ به شایعات  

در اخبار مجازی اینگونه بیان شد که مادر دختر اعلام کرده شکایتی ندارد و داستان هایی به این شکل. اما در خبرگزاری میزان (خبرگزاری رسمی قوه قضاییه) اینگونه بیان شده که مادر دختر از هر دو پسر شکایت کرده و علاوه بر این، پروند به دلیل وجود جنبه ی عمومی، به طور ویژه در حال رسیدگی است. با این تفاسیر، بخش دوم مجازات پسر سیرجانی شامل پرداخت دیه و حبس خواهد شد.

چرا حادثه سیرجان روی داده است؟

مساله نیاز به موشکافی روانشناختی و جامعه شناختی دارد. در نتیجه پرداخت دقیق به آن در این مجال نمی گنجد. اما اگر بخواهیم به صورت گذار شرایط را بررسی کنیم باید بگوییم تهی شدن جوان ایرانی از هویت، عدم نظارت دقیق خانواده بر چگونگی رفتار فرزندان، کاهش نظارت سازمان های مسئول و عدم آگاهی افراد از قوانین سبب روی داد چنین اتفاقاتی می شود.

حکم پسر سیرجانی در دادگاه انقلاب اسلامی

نگاهی گذرا به تصاویر منتشر شده از پسر سیرجانی نشان می دهد او یک مجرم خطرناک نیست. بلکه جوانی است جاهل که هویت خود را در فریب دختری جوان و ضرب و شتم او جست و جو می کند. کار از این هم فراتر می رود، او آنقدر به عمل خود مفتخر است که فیلم اقدام خود را نشر می دهد. به نظر شما اگر کسی به او گوشزد می کرد این کار می تواند مجازات زندان و شلاق داشته باشد در لحظه اول تصمیم او به این شکل ساخته می شد؟

نویسنده : توپ تاپ

مطالب مرتبط...

3 نظر

  1. HelenHelensays:

    برای اینجور ادما ۱۰۰۰۰ تا ضربه هم کمه

  2. ممدممدsays:

    آزادش کنید پسر بیچاره ب جای مجازات کمک کنید بتونه خودشو تغییر بده البته باید خودشم بخاد

  3. ساغرساغرsays:

    ممد خفه شو معلومه خودتم از اینجور آدما هستی به نظرم باید حبس تا چند سال میشد شلاق هم کمه براش